Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeboks for Tesla Model S og Mercedes B electric på CEE 3-fas 230V

Startet av Borger___, onsdag 07. desember 2016, klokken 23:02

« forrige - neste »

Borger___

Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø).

Hvor langt kan man klare å komme seg etter en hurtigladning med bruk av ECO osv.? Noen med erfaringer?

Øyst1

Her er det så mange faktorer som spiller inn at det wmer vanskelig å gi noe eksakt svar.

Uansett kan jeg garantere at du vil ha store problemer med en 24 kWh!
Så denne bør du glatt styre unna.

Så over til 30kwh. Den vil kunne klare avstanden du spør etter, men det er helt avhengig av vær, temperatur, føre, vekt, bakker osv.

Er det veldig kaldt, dårlig føre og kveld, er det heller ikke sikkert du klarer 15 mil!

Jeg kjører ca 18-20 mil om sommeren melllom hver hurtiglading. Vinter 14-16 mil.

Men, jeg er ingen sparekjører!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Trekkoppbil

Jeg har kun erfaring med 24kwt, og jeg er enig i at den bør du styre unna.

Normalt vil jeg ikke hurtiglade til mer enn 80%, men det er muligens kurant å lade litt høyere med nyere batterityper.

Lader du 30kwt-batteriet til 80%, trur jeg det er stor sannsynlighet for at du kommer fram på en finværsdag om sommeren, dersom du kjører økonomisk. Da bør du følge med på forbruket, kalkulere og legge opp kjørestil deretter, men du kan ikke være sikker på å komme fram.

Hvis du kan vente, så kan du se om det kommer 40kwt-modell til vinteren. Og du kan sjekke opp om det er mulig å få installert Webasto eller lignende. Kjører du varmeapparatet på 3kw, så kan det bli 6 kwt på 2 timer. Jeg kjenner heller ikke til åssen luft-luft-varmepumpe fungerer i innlandskulde.

Einar_S

Med 100% på 24kWt batteriet vil du virkelig slite med 15 mil i kulde og snøslaps! Og du må bruke varmeapparat selv om du kjører med varmedress, ellers kan du ikke se ut gjennom frontruta.

Og lading helt opp til 100% vil ikke skje hurtig. Det går smått på slutten.
Er det til/fra jobb? Kan du isåfall lade til 80% på hurtiglader ved ankomst for så å snilelade opp til 100% på jobben?

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

Sjekk med http://www.jurassictest.ch/GR/
Er redd at den strekningen klarer nok ikke en 30kWt Leaf på en riktig Tromsvinter.
På sommer OK.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Øyst1

Er enig. En god Tromsvinter så vil du ikke klare det strekket med 30kwh.
Sommer, ingen problem.

Dersom du kan vente, så lønner det seg nok å se om ikke det snart kommer en 40kwh!

Ellers må du satse på Opel sin nye! Den har ingen problemer med å klare det strekket! Og så er det en langt mer moderne bil på alle områder også.
Er nok lang leveringstid på den, så regner ikke med at du får den før tidligst til sommeren.

Renault Zoe er jo også et alternativ. Den nye klarer nok den avstanden du oppgir.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

AppleKnocker

Hurtiglading skjer typisk til 80%, etter det er det ikke hurtig lenger.
Så det du trenger er  rekkevidde vinterstid på 16mil/0.8 = 20 mil. I tillegg bør du litt å gå på.
Dette kan du garantert glemme om vinteren i Troms med alle elbiler som er i butikkene nå.

Nye Zoe  vil trolig klare det, men den har bare semi hurtiglading.
Så du står i praksis igjen med Ampera-e eller Tesla.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

svingen

Zoe 40kwh Bør du lese om og leaf 40kwh (samme batteri gemi osv som zoe) kommer nok i salg i løp av november. Zoe er en billig bil med tanke på kwh men får bare 22kwh i timen så skal du på lang tur blir det lange lade pauser typisk 1 time og 45 min oppå til 80% leaf 40kwh 40 min fra 20% til 80 vil jeg tro. (Fleste chademo er 50kwh i timen)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

nr1rayner

Sitat fra: Borger___ på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 20:10
Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø).
Med det behovet, vær så snill å slutt å vurder dagens Leaf, du blir skuffet med det kravet.
24kwh Leaf klarer strekningen om sommeren, hvis du starter med 100%, ligger konstant i 50-60 km/t slår av AC og har kjøttkaker og hjemlengsel til middag.
30kwh Leaf har jeg ikke erfaring med, men vil tro den klarer strekningen greit på 100% i normal hastighet med bittelitt varme på.

Sett bort fra Tesla, er det vel kun Hyundai Ioniq og muligens BMW i3 94Ah som kanskje kan klare dette, men det blir nok alt for knapt det også når kravet er hurtiglader og vinter.

Du må nok vente til en av disse kommer
oppdatert e-Golf (36kwh ?), 40kwh Zoe, ny Leaf med 40kwh, Opel Ampera-E osv osv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

THE

Ville tenkt meg godt om før jeg valgte Zoe pga max 22 kW lading. 160 km går med fulladet batteri selv på vinteren, men kan nok bli veldig spennende i temperaturer ned mot 20-25 minus hvis man vil følge trafikken og ha komfortabel temperatur i bilen. Noe hurtiglading er det ikke snakk om heller, og man må nok beregne 2-2,5 timer lading før man har opp mot 100% batteri som er nødvendig for nye 160 km i sprengkulda.

Ampera-e vil være et trygt valg, men ting tyder på at det går minst et år før man får den levert om man bestiller i dag.

Håpet er jo at Nissan lanserer Leaf med 40 kWh batteripakke snart, og at den kan leveres litt ut på nyåret. Da vil man i alle fall få hurtiglading, men jeg tror man er avhengig av  opp mot 100% lading for rekke 160 km på de kaldeste dagene uansett. Forhåpentligvis så er det en Enova-støttet hurtiglader på plass i Nordkjosbotn før neste vinter, og da vil ikke Leaf 40kWh ha noe problem med Tromsø/Setermoen t/r selv på de kaldeste dagene. Leaf 30 kWh vil også klare det, men med større behov for hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Borger___

Takker først å fremst for bra svar engasjement.

Jeg jobber ikke i Tromsø nei, men kjøper jeg el-bil i Harstad vil Tromsø være eneste "langkjøringsdistanse" som stort sett vil være aktuell, så synes det er greit at det er muligheter å nå dit.

Er litt overrasket/skuffet over at 30kwh ikke vil klare 15mil på vinter føre (dette er jo bare halve av total oppgitt rekkevidde). Hva om man varmer opp coupe under lading før avreise (leste at det var mulig) samt kjører i ECO mode store deler av veien? Jeg tenker at hovedvei denne strekningen skulle vel være ganske bar (grunnet mye trafikk) ergo ikke så mye slaps/sne etc.

Har laget en oversikt basert på ladekartet, utfordringen blir vel strekket Målselv-Tromsø (ifølge google map 139km): http://prntscr.com/cw7ihn

Ebe

Opel Ampera-e er vel nesten eneste som klaren en slik strekning på 150-160 km rett etter en hurtiglading i "all slags vær"... sett bort i fra Tesla.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

bob-bob

Sitat fra: Borger___ på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 20:10
Vurderer nye LEAF TEKNA, men er usikker på om det trengs 30kwh eller om det holder med 24kwh? Må kunne kjøre 15-16 mil etter en hurtig lading (Setermoen - Tromsø).

Hvor langt kan man klare å komme seg etter en hurtigladning med bruk av ECO osv.? Noen med erfaringer?

Det går ikke på vinterstid med Leaf . ( pga du får ikke ladet 100 % på hurtiglading og marginene blir for små i kulda. ) På sommer går det nok hvis du ikke ligger i 110 km/t. Kjøp noe annet eller vent på større batteri.  8)

Electrix

Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bob-bob

Sitat fra: Electrix på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:05
Er dere sikre på at vi ikke driver å overdramatiserer problemet her? Veistrekket er jo stort sett E6/E8 og en del av Enovautbyggingen som skal være ferdig rundt slutten av dette året med 2 hurtigladere pr 50 km ( noen øde steder har det blitt akseptert 100km mellom hver lokasjon).

Uansett er det vel ikke nødvendig å alltid kunne kjøre uten ladestopp? Kan du kjøre strekningen uten stopp på sommeren og med en 15 minutter stopp på kalde vinterdager så må vel det være ok? 30kWt Leaf lader så og si full fart opp til 80% så du trenger ikke beregne å kjøre helt til tomt  og så lade helt til fullt, du kan godt fylle på 10-15 min der du passerer hurtigladeren.

Jeg ga ham et edruelig svar , basert på egne erfaringer med samme bil. Han sier at han ikke vil stoppe på veien. Husk på at han ikke får 100 % med hurtiglading som du jo beskriver. Starter man derimot med fullt batteri , forvarmet bil og i minus 20 , så går den nok 15 mil hvis du holder deg i ca 80 km/t. På sommeren går samme bil greit 20 mil under optimale forhold. Men svaret mitt står jeg for :  Det går neppe under de forutsetninger trådstarter beskriver - med rask retur etter bruk av hurtiglader. Han vil da neppe få stort mer enn 90 % og det hadde jeg ikke gamblet på i kulda. Takk for meg ...  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA