Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Amoss, onsdag 07. desember 2016, klokken 16:37

« forrige - neste »

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/byra_-elbiler-truer-oljenaeringen--1.13185267
Sitat
18. oktober 2016 kl. 16:14 Byrå: Elbiler truer oljenæringen · Elbilene utgjør en alvorlig trussel mot verdens oljeindustri, mener ratingbyrået Fitch. I en ny rapport skriver de at elbiler kan bli utbredt langt raskere enn de fleste antar, noe som kan svekke etterspørselen etter bensin, diesel – og råolje.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gurba

Det er en grunn til at GM skroget alle EV1'ene sine. Oljeselskapene var livredde det skulle gå utover inntektene deres. Lurer på om de har tenkt på at med mange elbiler så vil oljereservene vare lenger og oljeselskapene beholder ihvertfall størsteparten av inntektene sine lenger.

JorgenM

Sitat fra: Gurba på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 17:19
Lurer på om de har tenkt på at med mange elbiler så vil oljereservene vare lenger og oljeselskapene beholder ihvertfall størsteparten av inntektene sine lenger.
Å tenke langsiktig og sikre neste generasjon eiere en del av inntektene i stedet for de som styrer idag mener du?
De har sikkert tenkt tanken, men disse folka tenker nok først og fremst kun på seg selv så den tanken skremmer dem sikkert... Her gjelder det å sikre høyest mulig inntekter på kort sikt.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Gurba på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 17:19
Det er en grunn til at GM skroget alle EV1'ene sine. Oljeselskapene var livredde det skulle gå utover inntektene deres. Lurer på om de har tenkt på at med mange elbiler så vil oljereservene vare lenger og oljeselskapene beholder ihvertfall størsteparten av inntektene sine lenger.

Oljeselskapene sponset GM slik at GM kunne klare å utvikle Chevrolet Volt og Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e). Det er helt sant altså!

Robert Sund

(Fossil)bilprodusentene og fossilbransjen trodde de satt i samme båt, så ja, GM (med flere) skrotet elbilene i samarbeid med oljebransjen. GM solgte også Ni-MH batteriteknologien til oljebransjen, som nekter hele verden i å bruke de i elbiler, selv etter li-ion er kommet. De nekter også alle andre å produsere for elbiler (da de sitter på patentene).

(Fossil)bilprodusentene overbeviste også produsenten av Zebra batteriene om å nekte salg til individer og småprodusenter som ville starte med elbil. Samtlige kom tomhendt fra møter med produsenten, og mange hadde fått beskjed om at bilprodusentene hadde sagt at det ville være bedre for produsenten å få massive ordrer fra fossilbilprodusentene enn småordrer fra dem selv. Og så begynte treneringen. Produsenten ble rundlurt.

De har også jobbet hardt for å ødelegge andres innsats for bærekraftig omlegging. På 90 tallet ble ressursene som skulle brukes til å bedre luftkvaliteten svidd av på hydrogensvindelen og biler som gikk direkte til vraking. Alan C. Lloyd i CARB var med på både hydrogensvindelen og usannhetene. https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car omhandler en god dokumentar om dette. Hollywoodskiltet er ofte usynlig for de som er ett stykke unna på grunn av luftforurensingen, luft som folk puster.

Samme hydrogensvindel blir forsøkt nå. Mindler som kunne bygget mange ladestasjoner blir ødslet bort på hydrogen. En hydrogenstasjon til 20 millioner til biler som knapt finnes, kunne ha blitt brukt på 40 ladestasjoner med 500.000 til hver, og da er det ikke engang tatt med at det meste av lading skjer hjemme+på jobb! Til biler som eksisterer .

Så fossilbranjen gir "frihet til valg" slik som når de kjøpte infrastruktur slik som trikker, og knuste dem. De har også lykkes i å gjøre det vanskelig å gå til fots mange steder i USA både av praktiske og juridiske grunner. https://en.wikipedia.org/wiki/Jaywalking har litt om det.


Men det er også andre grunner. Bilprodusentene likte ikke at de folkevalgte dikterte retningslinjer som de måtte følge.

Folkevalgte kan gjøre en forskjell, hvis de bare vil.

Rapid

Ting er på gang.  8)  Et tydelig signal om hvordan framtidens transportbehov skal løses mht energikilde.

http://cleantechnica.com/2016/10/14/eu-new-homes-must-ev-chargers-2019/

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:49
(Fossil)bilprodusentene og fossilbransjen trodde de satt i samme båt, så ja, GM (med flere) skrotet elbilene i samarbeid med oljebransjen. GM solgte også Ni-MH batteriteknologien til oljebransjen, som nekter hele verden i å bruke de i elbiler, selv etter li-ion er kommet. De nekter også alle andre å produsere for elbiler (da de sitter på patentene).

(Fossil)bilprodusentene overbeviste også produsenten av Zebra batteriene om å nekte salg til individer og småprodusenter som ville starte med elbil. Samtlige kom tomhendt fra møter med produsenten, og mange hadde fått beskjed om at bilprodusentene hadde sagt at det ville være bedre for produsenten å få massive ordrer fra fossilbilprodusentene enn småordrer fra dem selv. Og så begynte treneringen. Produsenten ble rundlurt.

De har også jobbet hardt for å ødelegge andres innsats for bærekraftig omlegging. På 90 tallet ble ressursene som skulle brukes til å bedre luftkvaliteten svidd av på hydrogensvindelen og biler som gikk direkte til vraking. Alan C. Lloyd i CARB var med på både hydrogensvindelen og usannhetene. https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car omhandler en god dokumentar om dette. Hollywoodskiltet er ofte usynlig for de som er ett stykke unna på grunn av luftforurensingen, luft som folk puster.

Samme hydrogensvindel blir forsøkt nå. Mindler som kunne bygget mange ladestasjoner blir ødslet bort på hydrogen. En hydrogenstasjon til 20 millioner til biler som knapt finnes, kunne ha blitt brukt på 40 ladestasjoner med 500.000 til hver, og da er det ikke engang tatt med at det meste av lading skjer hjemme+på jobb! Til biler som eksisterer .

Så fossilbranjen gir "frihet til valg" slik som når de kjøpte infrastruktur slik som trikker, og knuste dem. De har også lykkes i å gjøre det vanskelig å gå til fots mange steder i USA både av praktiske og juridiske grunner. https://en.wikipedia.org/wiki/Jaywalking har litt om det.


Men det er også andre grunner. Bilprodusentene likte ikke at de folkevalgte dikterte retningslinjer som de måtte følge.

Folkevalgte kan gjøre en forskjell, hvis de bare vil.

Både "Who killed the electric car" og "Revenge of the electric car" synes å være gode og interessante filmer og jeg skal snart se dem på YouTube. Det var nok en del grums på nittitallet, men en kan ikke demonisere GM til evig tid for det. GM må dømmes ut fra det de har gjort siste 10 år og da kommer de svært godt ut av det (uten at jeg er en GM-entusiast over hodet. Men rett skal være rett).

Leste om Jaywalking på Wikipedia. Bilfabrikkene i USA i bilens barndom mente at fotgjengere måtte vike for bilene. Ikke opplagt den gang, men er praksis verden over i dag. Intet oppsiktsvekkende ved det!

asgeirn

#7
Andre ting som utgjør en trussel mot oljeindustrien:

Drivstoffgjerrige biler: de gjør at mindre olje forbrukes.

Bensinbiler: Det er mer bensin enn diesel i et fat råolje. Med høyere dieselforbruk ville mer råolje blitt brukt.

Ved. De gjør at mindre fyringsolje blir brukt.

Elektrisk oppvarming. Mye bedre å fyre med olje!

Biodrivstoff. Bruk heller "the real thing!"

Isolasjon og energimerking av hus. Jo dårligere isolert, jo mer olje!

Kortreist mat eller lokal vareproduksjon. Mye bedre å sende det i båt fra den andre siden av kloden.

Sikkerhetsregimet i oljenæringen. Med flere blowouts, brennende brønner og lekkasjer vil man måtte utvinne enda mer olje?

Kollektivtrafikk. Hver mann sin bil.

Køprising og bomringer. Jo mer man står i kø, jo høyere blir forbruket.

Kullkraft, atomkraft, og ikke minst de hersens vindmøllene! Skal man først ha elektrisitet er det MYE bedre å brenne olje!
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85


goggo

Sitat fra: e-curious på lørdag 22. oktober 2016, klokken 10:20
Statoil-sjefen tror elbilen utløser oljebransjens fall om fem år

http://www.nettavisen.no/na24/statoil-sjefen-tror-elbilen-utlser-oljebransjens-fall-om-fem-ar/3423274794.html

Modig uttalelse av Eldar Sætre.

Jeg tror at vi kommer til å se at de store oljeselskapene kommer til å snu seg rundt ganske snart og bli betydelige aktører i vind og sol energi.

Det som bekymrer meg mer er hvor dårlig de norske oljeservice selskapene er til å snu seg rundt. 
Jeg jobbet ca 15 år innen seismikk for mange år siden, nettopp fordi de var verdensledende på teknologi og på å overføre teknologi fra andre bransjer. Dette var på 70/80 tallet og inn i 90 tallet. 
Nå er seismikk selskapene - der Norge fortsatt er verdensledende - blitt tunge og sidrumpa organisasjoner som ikke er i stand til å snu seg mot nye muligheter i nye markeder.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Amoss

Vel, her viser i det minste Statoil en vilje til å "snu seg rundt", om enn ikke mot fornybar energi så i alle fall for å redusere utslipp fra fossilsektoren.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klima/statoil-skal-bruke-800-millioner-for-aa-bli-groenn/a/23838095/
Sitat
Statoil går sammen med ni andre av verdens største oljeselskaper og investerer 820 millioner kroner hver for å kutte CO2-utslipp.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øystein16

Sitat fra: Amoss på fredag 04. november 2016, klokken 14:30
Vel, her viser i det minste Statoil en vilje til å "snu seg rundt", om enn ikke mot fornybar energi så i alle fall for å redusere utslipp fra fossilsektoren.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klima/statoil-skal-bruke-800-millioner-for-aa-bli-groenn/a/23838095/
Sitat
Statoil går sammen med ni andre av verdens største oljeselskaper og investerer 820 millioner kroner hver for å kutte CO2-utslipp.

Statoil har alt satsa stort på fornybar energi.

Blant anna

http://www.statoil.com/no/NewsAndMedia/News/2016/Pages/09sep-sheringham-shoal.aspx








© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA