Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dashcam installasjon

Startet av GelpMan, onsdag 07. desember 2016, klokken 11:16

« forrige - neste »

Touring

Akkurat skiftet fra Bridgestone til Nokia.  Synes det regenerierer mye mindre nå. Er det bare jeg som er overfølsom?

Jorgensen

Sitat fra: Touring på torsdag 24. november 2016, klokken 18:52
Akkurat skiftet fra Bridgestone til Nokia.  Synes det regenerierer mye mindre nå. Er det bare jeg som er overfølsom?
Jeg opplever det samme som deg.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Klykken

Sitat fra: GelpMan på torsdag 24. november 2016, klokken 18:03


SitatEr i nøyaktig samme situasjon, og har planlagt å gjøre det samme.  Har en teori om at bilens systemer "venner seg til" forskjellen over litt tid, derfor går det greit og ikke greit ved hht gammeldekka og nye bak.

Prøvde du å deaktivere EPS ?


Tror ikke jeg prøvde og deaktiverte EPS. Lykke til, post gjerne dine erfaringer hvis du opplever samme symptomer.
Hva er eps?  :o
EDIT:
Dere tenker kanskje på ESP (DTC som det heter hos BMW)?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

KapteinLefso

DTC og ESP er ikke det samme. Du tenker nok på DSC.

DTC er en egen modus på BMW som tillater mer hjulspinn og sladd.

Skal du  drive med flisespikkeri, som jeg forøvrig elsker, så må du få det rett ;)
2017 BMW i3

Klykken

Haha, joda. Men slår man av ESP er man jo i DTC-land.

Men jeg skal innrømme at jeg blanda akronymene. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

RodeoKlovn

Sitat fra: Touring på torsdag 24. november 2016, klokken 18:52
Akkurat skiftet fra Bridgestone til Nokia.  Synes det regenerierer mye mindre nå. Er det bare jeg som er overfølsom?

Snakket med en dekkforhandler om dette som selv kjørte i3, og hadde testet begge dekkene.

Han fortalte at Nokiandekkene er så mye at når bilen i utgangspunktet skal regenerere, så er gummien så myk at bilens sensorer registrerer det som at de mister festet. Bridgestone har en hardere gummiblanding, og "lurer" ikke bilen på samme måte. Nokian har noe (nesten ikke merkbart) bedre feste på hardpakka snø, og Bridgestone er noe bedre på vått føre.
BMW i3 Fluid Black

Kanon


[/quote]

Snakket med en dekkforhandler om dette som selv kjørte i3, og hadde testet begge dekkene.

Han fortalte at Nokiandekkene er så mye at når bilen i utgangspunktet skal regenerere, så er gummien så myk at bilens sensorer registrerer det som at de mister festet. Bridgestone har en hardere gummiblanding, og "lurer" ikke bilen på samme måte. Nokian har noe (nesten ikke merkbart) bedre feste på hardpakka snø, og Bridgestone er noe bedre på vått føre.
[/quote]

Hvilket klima er der forhandleren bor/kjører?

Arne 40

Har nå kjørt ca 6000 km på nokian dekkene. Har kjørt de 2 første vintersesongene med Bridgestone sine vinterdekk.  Kan også bekrefte at bilen regenererer mindre nå en tidligere. Nesten litt vemmelig, særlig når jeg begynner en sving så slutter bilen å bremse helt. Det føles nesten som bilen skyter fart istedenfor å bremse. Slik var det ikke med de gamle dekkene. Trodde først at den nye 94 ah var annerledes en den gamle 60 ah som jeg hadde tidligere med Bridgestone dekkene. Men jeg føler ikke selv at Nokian dekkene er noe mykere, når jeg kjører med de. De virker veldig behagelige å kjøre på. Veldig støysvake. Det var som å kjøre på luft, da jeg byttet fra sommerdekk. Er det mulig å programere slik at bilen igjen regenererer mer igjen? Liker at bilen bremser mest mulig. Har virkelig blitt godt vant med den måten å kjøre på. Er veldig behagelig.

Beckern

Sitat fra: Arne 40 på lørdag 03. desember 2016, klokken 23:08
Men jeg føler ikke selv at Nokian dekkene er noe mykere, når jeg kjører med de.

De virker veldig behagelige å kjøre på. Veldig støysvake. Det var som å kjøre på luft, da jeg byttet fra sommerdekk. 

Med andre ord virker de mye mykere altså, eller ikke?

Arne 40

Nei, de er ikke merkbart myke å kjøre på. Det er bare bilen selv som merker dette (?). Meget støysvake og behagelige er de. Gleder meg til å prøve de på snø og is. Det var derfor jeg ville ha Nokian på den nye bilen, da jeg synes Bridgestone dekkene ble glatte i streng kulde.

RodeoKlovn



Snakket med en dekkforhandler om dette som selv kjørte i3, og hadde testet begge dekkene.

Han fortalte at Nokiandekkene er så mye at når bilen i utgangspunktet skal regenerere, så er gummien så myk at bilens sensorer registrerer det som at de mister festet. Bridgestone har en hardere gummiblanding, og "lurer" ikke bilen på samme måte. Nokian har noe (nesten ikke merkbart) bedre feste på hardpakka snø, og Bridgestone er noe bedre på vått føre.
[/quote]

Hvilket klima er der forhandleren bor/kjører?
[/quote]

Mellom Ski og Oslo, om jeg husker riktig.
BMW i3 Fluid Black

Autowinder

#26
Lånebilen (94Ah) jeg kjørte en helg før kjøp hadde mye kraftigere regen på glatt føre med Bridgestonedekk, enn det jeg får nå med nye Nokian vinterdekk. Jeg så dessverre denne tråden for sent til å insistere på Bridgestone. Nå er vel styrken på regen ned mot det halve, og må bremse nå og da inn mot lyskryss. Litt skuffende egentlig, men håper på bedret regen igjen når sommerdekkene kommer på.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Ingeniøren

Sitat fra: Autowinder på onsdag 15. mars 2017, klokken 19:31
Lånebilen (94Ah) jeg kjørte en helg før kjøp hadde mye kraftigere regen på glatt føre med Bridgestonedekk, enn det jeg får nå med nye Nokian vinterdekk. Jeg så dessverre denne tråden for sent til å insistere på Bridgestone. Nå er vel styrken på regen ned mot det halve, og må bremse nå og da inn mot lyskryss. Litt skuffende egentlig, men håper på bedret regen igjen når sommerdekkene kommer på.

For sent - forhandlerne har tydelig fått en bedre deal med Nokia enn Bridstone på vinterdekk men dekkene fungere ikke slik BMW har tenkt. Det må vel være grunn nok til å reklamere ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DieselVegard

Jeg har nå kjørt snart en vinter med Nokian foran. Jeg synes personlig at Nokian-dekkene er mye bedre på vinterføre enn B-stone. På asfalt (våt og tørr) er det motsatt, men sånn er dekk. Man får ikke i pose og sekk.
18 i3s 18000km
14 i3 118400km,
99 Z3 Coupé
65 1800

Autowinder

Sommerdekk Bridgestone Ecopia er på. Regen er igjen normal  :+1:

Men det ser ut som de nye dekkene rett fra fabrikk har mindre mønsterdybde enn andre dekk, kun 6mm. Noen som har mønsterdybde på nye dekk av annet fabrikat?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA