Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dashcam installasjon

Startet av GelpMan, onsdag 07. desember 2016, klokken 11:16

« forrige - neste »

GelpMan

Så var det sånn igjen, vinteren nærmer seg og bilen skal klargjøres for dette. Når bilen var på service i April ville verkstedet så gjerne bytte gummi på bakdekkene "her var det slitt sa dem". Men for 2500,- kr dekket var ikke det så atraktivt "glem det sa jeg" Bytter jo snart til sommer

Vinteren nærmer seg og tiden er nå inne. Så da bestillte jeg dekk sjøl, 4stk Nokian Hakkapeliitta R2 155/70 R19 88Q XL på Skruvat.no til 1445,-kr stk Prismessig vet jeg ikke om jeg har gjort noe direkte kupp da de tar 95,- i frakt pr dekk og så ble det 500,- for omlegg, avballansering osv på lokalt verksted. Så totalen ble 1665,- kr pr dekk hvis man skal sammenligne dette med et utsalgsted som tar hele jobben. Totalen skal bli noe dyrere følg med....

Når jeg tar ut de gamle vinterdekkene (orginale Bridgestone Blizzak) fra boden innser jeg at det kanskje er litt overdrevet og levere alle dekkene til omlegg. Det er 5-6mm med mønster igjen på de gamle fordekkene så jeg bestemmer meg derfor for å legge om dekk på bare 2 av felgene, sette disse bak og beholde de gode gamle dekkene foran. For de som lurer er dette helt lovlig, så lenge dekkene er like på samme aksling.

Alt montert og vinterdekkene sitter på bilen. De orginale foran og nye Nokian bak. Resetter Tmps systemet og setter kursen til nærmeste bensinstasjon for påfylling/kontroll av luft. Merker umiddelbart at bilen ikke regennererer når jeg går av gassen, enpedalskjøring ikke mulig og særdeles uvant. I første sving opplever jeg at bilen først understyrer for så og overstyre mitt i svingen, samtidig som antisladd ikonet blinker som aldri før. Jeg konkluderer med at det er alt for lite luft i dekkene bak, og at disse må være sykt myke i gummien. Når jeg kommer frem og skal fylle luft bekreftes dette 1.9 bar bak er alt for lite, fyller opp til 3.0 bar resetter Tmps og kjøre videre. Men problemet gir seg ikke, bilen føles helt feil, antisladd systemet lyser opp i alle svinger og nesten ingen regenerering. Kjører rundt i distriktet på en 70-80km lang tur i den trua at dekkene må være glatte av silikon, dekkene må kjøres inn eller noe... Bilen blir noe bedre mot slutten av turen, men føles helt feil (kjennes ut som bilen har nesten flate dekk bak)

Dagen etter og minst 5 timer Googling om problemstillingen, ble jeg ikke noe klokere. Bestemmer meg for å kjøre til et dekk verksted og prøve og få svar på noen spørsmål. Det jeg lurer på er følgende
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)
2: Rullemotstanden i dekkenne er klasifisert som C foran og A bak kan dette virke inn på systemet. Bilen oppfatter dårlig grep bak...? (forskjellen foran og bak er markant?)
Dekkmannen kunne ikke svare annet at det ble for teknisk for han... så regner ikke med at dette er en vanlig problemstillig andre bileiere har hatt før meg... Fant jo ingenting ut av det på Google selv

Da var det bare en ting å gjøre, skifte dekkene foran med de nye jeg har liggende. 550kr for den jobben (da er totalen oppe i 1800,- kr dekket)

Spenningen var stor da jeg kjørte fra dekk verkstedet men oppdager fort at alle problemene var borte. Bilen er tilbake til det normale og alt er som før. Selv sitter jeg igjen glad og fornøyd, med det som trolig må være den mest "følsomme" bilen jeg har eid. Nå sitter jeg igjen med 2stk Bridgestone Blizzak dekk med 5-6mm mønster, klok av skade men til ingen nytte. Men håpet er at nesteman som Googler dette havner "her" og blir fortere klok en det jeg gjorde. (dekkene selges forøvrig 500kr for begge, bor i Øst og i nærheten av Ski. Send PM)

Litt Klokere Mvh GelpMan





Orbit

Takk for bra innlegg!

Sitat fra: GelpMan på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:01
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)

Originale 20" sommerdekk har 8mm forskjell i diameter foran og bak som nye. Dette ville tilsvare ca 4mm forskjell i mønsterdybde, og det gir jo ikke slike utslag. Tror du kan eliminere forskjell i omkrets som årsak. Dine gamle Blizzak hadde jo også noe forskjell som slitt uten at det slo ut.

Hva synes du så langt om R2 vs Blizzak? R2 skal være bedre på snø (som du vel ikke har prøvd) og rullemotstand; mens Blizzak er i teorien best på vått føre (som du kanskje har fått prøvd på begge).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GelpMan

Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:50
Takk for bra innlegg!

Sitat fra: GelpMan på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:01
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)

Originale 20" sommerdekk har 8mm forskjell i diameter foran og bak som nye. Dette ville tilsvare ca 4mm forskjell i mønsterdybde, og det gir jo ikke slike utslag. Tror du kan eliminere forskjell i omkrets som årsak. Dine gamle Blizzak hadde jo også noe forskjell som slitt uten at det slo ut.

Hva synes du så langt om R2 vs Blizzak? R2 skal være bedre på snø (som du vel ikke har prøvd) og rullemotstand; mens Blizzak er i teorien best på vått føre (som du kanskje har fått prøvd på begge).

Får vel vente til vinteren før man tar en avgjørelse på hva man syntes er best. De skårer jo nesten likt på de testene jeg har sett. På vått føre merket ikke jeg noe forskjell.

Ingeniøren

Synes dette var veldig merkelig.....

Siden du sier at bilen oppfører seg omtrent som før med 4 nye dekk, hvordan skal den oppføre seg helt umulig med 2 av hver. Du snakker om forskjell i diameter men før du byttet hadde du bra dekk foran og utslitte bak uten at du merke stort. Har du målt diameteren på de ny og de gamle dekkene - kanskje ikke så lette nå som alle er lagt om, men tror kanskje noe kan ligge der. Selv om profilen er den samme kan det variere mer i diameter enn et nytt kontra slitt dekk utgjør.

Eller så er bilen mer intelligent en vi ønsker, nesten som ei bikkje som har fått sokker på bare for eller bak potene  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Høres ut som en merkelig situasjon , har kjørt med luftrykk ned mot 32psi bak uten at bilen endrer noe særlig karakter.

Har akurat lagt over til vinterhjul (3.sesong) , de beste dekken foran og sliter nok ut bakdekkene i slutten av sesongen.

Skulle noe som beskrevet over skje , ved nye dekk bak, så er det noe jeg ikke ville akseptert, enten feil med dekk eller evt. Programvare.

En 2hjuls (egentlig 1hjuls) drevet bil , må kunne akseptere noe forskjell på diameter som skyldes nye og brukte dekk-par.
Med en ekte 4x4 bil er jeg innforstått med behovet for like dekk par.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

RAS

Veldig rart!
Har veldig liten tro på at den lille omkrets forskjellen gjorde at ESP grep inn. Men man vet aldri.
Noe må det jo ha vært. Vet at R2 er veldig myk i gummien.

Jeg har selv planlagt R2 for denne vinteren, så må bare spørre for å være sikker. Du kjører nå på 4 stk R2 og bilen er normal? Er de veldig myk i forhold til Bridgstone?
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

Mr.Zero

Tror jammen jeg så dekkene dine hvis de lå hos Autoteknikk i Ytre Enebakk.. Sjelden vare å observere på småverksteder...;D
De virket ganske så myke i forhold til mine nye "originale" Bridgestone, så jeg vil tro at forskjellen i hjulslippet i dekkene foran kontra bak må ha vært så stort at bilens elektroniske systemer har fanget opp dette og satt inn "tiltak". Et dekk vil også bli en god del hardere etter noen tusen km kjørt og da med nye myke dekk på bakre aksel, har forskjellen i slipp overgått grenseverdien av hva elektronikken godtar - og dermed har du fått denne snodige opplevelsen.
En annen guffen opplevelse kan inntreffe på noen nyere biler dersom man justerer hjulvinkler uten å kalibrere rattvinkelsensor; ESP kan plutselig finne på å "rette" opp bilen da rattutslaget ikke harmonerer med g-sensor. Dette kan faktisk skape farlige situasjoner... :o
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

GelpMan

Sitat fra: RAS på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 20:24
Veldig rart!
Har veldig liten tro på at den lille omkrets forskjellen gjorde at ESP grep inn. Men man vet aldri.
Noe må det jo ha vært. Vet at R2 er veldig myk i gummien.

Jeg har selv planlagt R2 for denne vinteren, så må bare spørre for å være sikker. Du kjører nå på 4 stk R2 og bilen er normal? Er de veldig myk i forhold til Bridgstone?
Ja, kjører nå med 4stk R2 og bilen føles normal, men regenerering er det markant forskjell på, mye mindre nå.

GelpMan

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 22:54
Tror jammen jeg så dekkene dine hvis de lå hos Autoteknikk i Ytre Enebakk.. Sjelden vare å observere på småverksteder...;D
De virket ganske så myke i forhold til mine nye "originale" Bridgestone, så jeg vil tro at forskjellen i hjulslippet i dekkene foran kontra bak må ha vært så stort at bilens elektroniske systemer har fanget opp dette og satt inn "tiltak". Et dekk vil også bli en god del hardere etter noen tusen km kjørt og da med nye myke dekk på bakre aksel, har forskjellen i slipp overgått grenseverdien av hva elektronikken godtar - og dermed har du fått denne snodige opplevelsen.
En annen guffen opplevelse kan inntreffe på noen nyere biler dersom man justerer hjulvinkler uten å kalibrere rattvinkelsensor; ESP kan plutselig finne på å "rette" opp bilen da rattutslaget ikke harmonerer med g-sensor. Dette kan faktisk skape farlige situasjoner... :o
Det var nok mine dekk det ja ;)

GelpMan

Som sagt, vet ikke nøyaktig hva som forårsaket problemet. Men at det var forskjellen mellom dekkene er jeg helt sikker på. Problemet var løst da alle dekkene var "like" på bilen

Når bilen slår inn ESP i en sving, og bilen plutselig overstyrer, da "tenker" vel bilen at det slipper foran? dette skjedde i svinger kjørende i 60-70kmt turte ikke kjøre fortere... tror fint jeg skulle klare disse svingene i godt over lovlig fartsgrense som er 80kmt på stedet, uten problemer.

Beckern

Har en mulig teori:
Nokian er kjent for å være myke og lite stabile
Bridgestone er kjent for det motsatte.
Min erfaring stemmer veldig bra med dette.
Diverse biler med Nokian har alle føltes ustabile og serdelse deigete.
Blizzak på i3 og MB E200 har gitt god kjørefølelse.
Dette handler ikke om gummi men om oppbygningen, stabiliteten i sideveggene.

Har man ettergivende dekk bak vil bakparten svinge ut og med stivere dekk foran kjennes det som overstyring.
Når dekkene har stabilisert seg ute og man retter opp mot utgangen få man den motsatte reaksjonen, understyring.
Har man myke dekk foran og bak kan man få en litt mer deigete følelse men når alle fire gir etter får man ikke samme over/understyring.

Som sagt, bare en teori.

klilleng

Jeg har bare gode erfaringer med Nokian dekk (type Black og Hakka.). På andre biler enn i3 riktignok.

Yttertorjen

Sitat fra: GelpMan på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:01
Så var det sånn igjen, vinteren nærmer seg og bilen skal klargjøres for dette. Når bilen var på service i April ville verkstedet så gjerne bytte gummi på bakdekkene "her var det slitt sa dem". Men for 2500,- kr dekket var ikke det så atraktivt "glem det sa jeg" Bytter jo snart til sommer

Vinteren nærmer seg og tiden er nå inne. Så da bestillte jeg dekk sjøl, 4stk Nokian Hakkapeliitta R2 155/70 R19 88Q XL på Skruvat.no til 1445,-kr stk Prismessig vet jeg ikke om jeg har gjort noe direkte kupp da de tar 95,- i frakt pr dekk og så ble det 500,- for omlegg, avballansering osv på lokalt verksted. Så totalen ble 1665,- kr pr dekk hvis man skal sammenligne dette med et utsalgsted som tar hele jobben. Totalen skal bli noe dyrere følg med....

Når jeg tar ut de gamle vinterdekkene (orginale Bridgestone Blizzak) fra boden innser jeg at det kanskje er litt overdrevet og levere alle dekkene til omlegg. Det er 5-6mm med mønster igjen på de gamle fordekkene så jeg bestemmer meg derfor for å legge om dekk på bare 2 av felgene, sette disse bak og beholde de gode gamle dekkene foran. For de som lurer er dette helt lovlig, så lenge dekkene er like på samme aksling.

Alt montert og vinterdekkene sitter på bilen. De orginale foran og nye Nokian bak. Resetter Tmps systemet og setter kursen til nærmeste bensinstasjon for påfylling/kontroll av luft. Merker umiddelbart at bilen ikke regennererer når jeg går av gassen, enpedalskjøring ikke mulig og særdeles uvant. I første sving opplever jeg at bilen først understyrer for så og overstyre mitt i svingen, samtidig som antisladd ikonet blinker som aldri før. Jeg konkluderer med at det er alt for lite luft i dekkene bak, og at disse må være sykt myke i gummien. Når jeg kommer frem og skal fylle luft bekreftes dette 1.9 bar bak er alt for lite, fyller opp til 3.0 bar resetter Tmps og kjøre videre. Men problemet gir seg ikke, bilen føles helt feil, antisladd systemet lyser opp i alle svinger og nesten ingen regenerering. Kjører rundt i distriktet på en 70-80km lang tur i den trua at dekkene må være glatte av silikon, dekkene må kjøres inn eller noe... Bilen blir noe bedre mot slutten av turen, men føles helt feil (kjennes ut som bilen har nesten flate dekk bak)

Dagen etter og minst 5 timer Googling om problemstillingen, ble jeg ikke noe klokere. Bestemmer meg for å kjøre til et dekk verksted og prøve og få svar på noen spørsmål. Det jeg lurer på er følgende
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)
2: Rullemotstanden i dekkenne er klasifisert som C foran og A bak kan dette virke inn på systemet. Bilen oppfatter dårlig grep bak...? (forskjellen foran og bak er markant?)
Dekkmannen kunne ikke svare annet at det ble for teknisk for han... så regner ikke med at dette er en vanlig problemstillig andre bileiere har hatt før meg... Fant jo ingenting ut av det på Google selv

Da var det bare en ting å gjøre, skifte dekkene foran med de nye jeg har liggende. 550kr for den jobben (da er totalen oppe i 1800,- kr dekket)

Spenningen var stor da jeg kjørte fra dekk verkstedet men oppdager fort at alle problemene var borte. Bilen er tilbake til det normale og alt er som før. Selv sitter jeg igjen glad og fornøyd, med det som trolig må være den mest "følsomme" bilen jeg har eid. Nå sitter jeg igjen med 2stk Bridgestone Blizzak dekk med 5-6mm mønster, klok av skade men til ingen nytte. Men håpet er at nesteman som Googler dette havner "her" og blir fortere klok en det jeg gjorde. (dekkene selges forøvrig 500kr for begge, bor i Øst og i nærheten av Ski. Send PM)

Litt Klokere Mvh GelpMan

Er i nøyaktig samme situasjon, og har planlagt å gjøre det samme.  Har en teori om at bilens systemer "venner seg til" forskjellen over litt tid, derfor går det greit og ikke greit ved hht gammeldekka og nye bak.

Prøvde du å deaktivere EPS ?

tomrh

Dekkene kan rett og slett ha ulik vekt? Vektforskjellen blir jo da helt ytterst på hjulet og vil flytte hjulets radielle tyngdepunkt merkbart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

GelpMan



SitatEr i nøyaktig samme situasjon, og har planlagt å gjøre det samme.  Har en teori om at bilens systemer "venner seg til" forskjellen over litt tid, derfor går det greit og ikke greit ved hht gammeldekka og nye bak.

Prøvde du å deaktivere EPS ?


Tror ikke jeg prøvde og deaktiverte EPS. Lykke til, post gjerne dine erfaringer hvis du opplever samme symptomer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA