Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: magnus600 på fredag 19. mai 2017, klokken 15:31
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 13. mai 2017, klokken 21:37
Sitat fra: TM på lørdag 13. mai 2017, klokken 21:28
Sitat fra: brako79 på lørdag 13. mai 2017, klokken 19:46
Hvordan er bagasjeplassen med / uten dynaudio?
Er det noen som har bilder av bagasjerom med / uten Dynaudio ?
Har ikke egne bilder, men leverandør sa at det var akkurat plass til ladekabel og nødkit.

https://www.google.no/search?q=e-golf+dynaudio&oq=e-golf+dyn&aqs=chrome.1.69i57j0.5021j0j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=-YqjClubgk2CVM:

Den ekstra bagasjeplassen man får ved å senke gulvet i bagasjerommet utgjør kanskje ikke så veldig mange liter, men den er likevel av stor betydning i praktisk bruk! Med gulvet i høyeste posisjon, som man gjerne har når Dynaudio er installert, så går det EN koffert i bagasjerommet, kanskje en stor og en liten hvis man har flaks. Med gulvet i laveste posisjon så går det glatt inn tre kofferter på høykant!
Vi har ingen problemer med å få plass til bagasje for 4 personer i e-golf med dynaudio. Men det forutsetter selvsagt at man ikke kommer drassende med den største kofferten du kan oppdrive. 4 store bagger klarer man fint å få presset inn, og da har man fortsatt 10cm stableplass på toppen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Hadde aldri i verden fått plass til mine duppe-ditter med gulvet på plass. Det hjelper godt å få den ekstra dybden e-Golf tilbyr uten DynAudio-pakka. Gulvet ryker også på Soul når den ankommer om 2 uker.
"I like soul with a capital S"

Chivas

Da har jeg fått noen turer med den nye e-golfen. Kan bare si meg strålende fornøyd så langt  :+1:  :)

Ett par kommentarer på ting jeg selv har erfart nå.

- Dynaudio: Jeg har ikke Dynaudio, og etter å ha testet anlegget må jeg si at jeg personlig ikke helt skjønner hvorfor man "må ha" Dynaudio. Så sant man ikke skal holde konsert for massene i nabolaget, så låter dette anlegget mer enn nok bra - ihvertfall for mine ører.
- Stoffsetene er også absolutt godkjent (enn så lenge, for har ikke sølt noe på de enda ;) ), men med barn så skjønner jeg jo frykten for alle flekker som kan komme. Stoffet virker muligens ikke like solid som jeg hadde håpet på, men det gjenstår jo å se hvordan det virkelig er.
Mangel på sidestøtte har jeg sett noen har trukket frem - det skjønner jeg heller ikke for jeg opplever støtte som bare det.
- Masse tekno å sette seg inn i, og alt jeg har sjekket ut hittil har funket knirkefritt. T.o.m. madamen sin Windows Phone kobler seg til, så da må man si seg "imponert" :D
De som vurdere å kutte ut Active Info Display: Ikke gjør dette! Er det noe jeg vil trekke frem er must av ekstrautstyr, så må det ihvertfall være dette.

Kommer sikkert med mer :)

TM


Lassiiboiii

Vente tiden nærmer seg slutten!! Bilen kommer kanskje denne uken, men jeg reiser på ferie 2uker  8) :-[

Har værtfall alt klart til den er på plass!

32A Ladestasjon


Som er sikret  :police:



Og en liten Teaser  ;)
- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

Chivas

Sitat fra: gr på fredag 19. mai 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Chivas på fredag 19. mai 2017, klokken 13:21
Jepp, da har jeg hentet ut min nye e-golf i dag :)

En liten skår i gleden da jeg oppdaget at den ikke ble levert med key-less som bestilt, men forhandler skal ordne opp - så da håper jeg det går smertefritt :)
Den er kjip. Vil de virkelig ettermontere det?


Har nå fått svar, og det har de ikke tenkt til å gjøre. Begrunnelsen var store sjanser for at den kunne bli mandagsbil.
Så, da får jeg 2 alternativer, og trenger dere for å hjelpe til med å velge :)

1: Omlevering av bilen. Det bestilles en ny, og jeg kan kjøre den jeg har frem til jeg får en ny (ikke fått det skriftlig enda)
2: Avslag på 20k


Vedr. alt. 1 så dukker det opp spørsmål rundt tilstanden på bilen når den leveres tilbake. Den vil jo ikke være kliss ny, og det vil være fare for flekker, riper, småbulker. Hvordan tror dere de stiller seg til det? Blir det som en leasing-bil hvor man får en smørbrødliste med kostnader kastet etter seg?

Alternativ 2 er mest hassle-fritt, men hvilke fordeler/ulemper har keyless? Er det virkelig så "must-have" at jeg dropper 20k og heller venter på en ny?


geear

#786
Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 12:53
Sitat fra: gr på fredag 19. mai 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Chivas på fredag 19. mai 2017, klokken 13:21
Jepp, da har jeg hentet ut min nye e-golf i dag :)

En liten skår i gleden da jeg oppdaget at den ikke ble levert med key-less som bestilt, men forhandler skal ordne opp - så da håper jeg det går smertefritt :)
Den er kjip. Vil de virkelig ettermontere det?


Har nå fått svar, og det har de ikke tenkt til å gjøre. Begrunnelsen var store sjanser for at den kunne bli mandagsbil.
Ikke overrasket, men det skjønte du kanskje av forrige innlegg. De vil komme bedre utav det ved å selge den som en tilnærmet ny/demo-bil med prisavslag tilsvarende mod-kost, og mindre risiko for reklamasjoner i ettertid.

Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 12:531: Omlevering av bilen. Det bestilles en ny, og jeg kan kjøre den jeg har frem til jeg får en ny (ikke fått det skriftlig enda)
Dette hadde vært mitt valg. Du kan jo prøve å få inn noe om vederlagsfri retur.

Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 12:532: Avslag på 20k

Alternativ 2 er mest hassle-fritt, men hvilke fordeler/ulemper har keyless? Er det virkelig så "must-have" at jeg dropper 20k og heller venter på en ny?
Hva er listeprisen for keyless? Er 20k også noe for "tort og svie"? Hvis ikke kan du forhandle inn litt - forhandleren vil tross alt tape mer på bruktsalget av den andre bilen i alt. 1.

Hvor must-have det er blir individuelt. For min del er det et mareritt når jeg kommer i biler uten keyless, nettopp fordi vi har to biler som ER keyless. Og har man én bil med keyless så vil den andre være irriterende. Har man ingen så er nøkkel dagligdags og ikke noe stort problem. Det tilhører vel gjerne kategorien av utstyr man ikke visste man trengte... i likhet med svingelys og regnsensor.

Bruktverdien av keyless er nok uviss. For meg er biler uten helt uaktuelt, men jeg regner med det er mange som ikke bryr seg.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Chivas

Sitat fra: gr på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:32



Hvor must-have det er blir individuelt. For min del er det et mareritt når jeg kommer i biler uten keyless, nettopp fordi vi har to biler som ER keyless. Og har man én bil med keyless så vil den andre være irriterende. Har man ingen så er nøkkel dagligdags og ikke noe stort problem. Det tilhører vel gjerne kategorien av utstyr man ikke visste man trengte... i likhet med svingelys og regnsensor.

Bruktverdien av keyless er nok uviss. For meg er biler uten helt uaktuelt, men jeg regner med det er mange som ikke bryr seg.

Kommer du på noen ulemper/irritasjonsmomenter med keyless?


geear

Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:47
Kommer du på noen ulemper/irritasjonsmomenter med keyless?
Generelt:
Vasking av bil. Du bør legge nøkkelen noen meter unna og ikke ha den i lomma (der den alltid ligger) ellers låser den opp og igjen hver gang det kommer vann/svamp på håndtakene. Mer et lite irritasjonsmoment enn et problem.

e-Golf pre-FL spesifikke irritasjonsmomenter (vet ikke om det er likt på FL):
1. Kun keyless håndtak foran og på bakluke. Det vil si at for å gå rett inn i en av bakdørene så må du først legge hånda i håndtaket foran i et lite sekund, så låser den opp og du kan åpne bakdører. Det går veldig fint når det er blitt en vane, og betydelig bedre enn å drasse frem nøkkel, men det er mer optimalt å ha det på alle dører slik som på den andre bilen.
2. Keyfob-en er ganske stor, på grensen til litt plagsom å gå med i lomma hele tiden. F.eks. BMW sin er merkbart mindre og kan ligge nesten ubemerket i lomma alltid.

Noen sier også at sikkerheten er dårlig med keyless, fordi man kan logge handshaken mellom bil og nøkkel i det øyeblikket det pågår, og så bruke det til å stjele bilen senere. Jeg tenker så enkelt som at javelda, foreløpig har dette vært på markedet i 15 (?) år, og er et minimalt problem, kanskje til og med mindre enn med nøkler - og om bilen forsvinner, så er det forsikringsselskapet som må ta smellen. Bilene mine er ikke så spesielle at jeg ikke finner erstatning.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 12:53
Sitat fra: gr på fredag 19. mai 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Chivas på fredag 19. mai 2017, klokken 13:21
Jepp, da har jeg hentet ut min nye e-golf i dag :)

En liten skår i gleden da jeg oppdaget at den ikke ble levert med key-less som bestilt, men forhandler skal ordne opp - så da håper jeg det går smertefritt :)
Den er kjip. Vil de virkelig ettermontere det?


Har nå fått svar, og det har de ikke tenkt til å gjøre. Begrunnelsen var store sjanser for at den kunne bli mandagsbil.
Så, da får jeg 2 alternativer, og trenger dere for å hjelpe til med å velge :)

1: Omlevering av bilen. Det bestilles en ny, og jeg kan kjøre den jeg har frem til jeg får en ny (ikke fått det skriftlig enda)
2: Avslag på 20k


Vedr. alt. 1 så dukker det opp spørsmål rundt tilstanden på bilen når den leveres tilbake. Den vil jo ikke være kliss ny, og det vil være fare for flekker, riper, småbulker. Hvordan tror dere de stiller seg til det? Blir det som en leasing-bil hvor man får en smørbrødliste med kostnader kastet etter seg?

Alternativ 2 er mest hassle-fritt, men hvilke fordeler/ulemper har keyless? Er det virkelig så "must-have" at jeg dropper 20k og heller venter på en ny?
Jeg trives godt med keyless, men hadde nok funnet meg til rette med en bil uten også.

En ulempe i tillegg til det som er nevnt ovenfor er at nøkkelen går fort tom for strøm og batteriet må byttes omtrent en gang i året. Jeg har ikke hatt tilsvarende problem med biler uten så jeg antar at det er keyless funksjonen som gir ekstra strømtrekk på nøkkelen.

Jeg ville ikke betalt 20000 ekstra for keyless, så jeg synes 20k i avslag virker som en god deal.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

SteinarSun

Hadde gått for omlevering, ulempen er at du da må vente en stund på ny bil.
Har hatt flere biler med keyless de senere årene, og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til "nøkkel-bil"
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

TM

Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:53
Hadde gått for omlevering, ulempen er at du da må vente en stund på ny bil.
Har hatt flere biler med keyless de senere årene, og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til "nøkkel-bil"
Hvor mange ville kjøpt "keyless" hvis det var et pristillegg på 20.000 ? Sannsynligvis ingen. Det er jo ikke noe å lure på. Selger du bilen etter noen år vil nok forskjellen i salgspris være minimal.

trondav

Ikke noe å lure på - ta avslaget på 20k - er selv ikke villig til å betale 5k for keyless. Må jo uansett ha nøkkel og garasjeåpner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Chivas

Sitat fra: gr på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:09
Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 13:47
Kommer du på noen ulemper/irritasjonsmomenter med keyless?
Generelt:
Vasking av bil. Du bør legge nøkkelen noen meter unna og ikke ha den i lomma (der den alltid ligger) ellers låser den opp og igjen hver gang det kommer vann/svamp på håndtakene. Mer et lite irritasjonsmoment enn et problem.

e-Golf pre-FL spesifikke irritasjonsmomenter (vet ikke om det er likt på FL):
1. Kun keyless håndtak foran og på bakluke. Det vil si at for å gå rett inn i en av bakdørene så må du først legge hånda i håndtaket foran i et lite sekund, så låser den opp og du kan åpne bakdører. Det går veldig fint når det er blitt en vane, og betydelig bedre enn å drasse frem nøkkel, men det er mer optimalt å ha det på alle dører slik som på den andre bilen.
2. Keyfob-en er ganske stor, på grensen til litt plagsom å gå med i lomma hele tiden. F.eks. BMW sin er merkbart mindre og kan ligge nesten ubemerket i lomma alltid.

Noen sier også at sikkerheten er dårlig med keyless, fordi man kan logge handshaken mellom bil og nøkkel i det øyeblikket det pågår, og så bruke det til å stjele bilen senere. Jeg tenker så enkelt som at javelda, foreløpig har dette vært på markedet i 15 (?) år, og er et minimalt problem, kanskje til og med mindre enn med nøkler - og om bilen forsvinner, så er det forsikringsselskapet som må ta smellen. Bilene mine er ikke så spesielle at jeg ikke finner erstatning.

1: På FL tror jeg det fortsatt kun er keyless på dørene foran og bakluke. Slik du beskriver det, høres det litt ut som irritasjonsmoment når man har barn som oss. Nå åpner jeg døren på avstand og kidsa kan åpne bakdør og sette seg inn (slik jeg forstår det, vil jeg altså først måtte ta i håndtak foran for at de skal få opp bakdør?)

Hvilke fordeler med keyless kan ramses opp? Skjønner at det er "kuult", enkelt å bare sette seg inn i bil og kjøre avgårde - samt mulig bedre annenhåndsverdi, men er det noen "skikkelige" fordeler?

eivhelle

Fordel med keyless :

1. Kan beholde nøkkel i lomma. Slipper å ha nøkkelknippe dinglende i tenningslåsen.
2. Kan åpne bakluka uten å måtte låse opp resten av bilen.
3. Kan også gå glipp av festlige misforståelser. Som for eksempel at du blir kjørt av kona, beholder nøklene i din egen lomme og hopper på toget og lar kona sitte igjen i bilen uten nøkkel.  ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA