Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

TM

Jeg har hørt rykter om at det slik at det er leveringsproblemer  med de dynamiske lyktene, og at de derfor ikke lenger tilbys som standardutstyr. Om vi som har bestilt med dette utstyret får en kompensasjon i form av prisavslag eller mulighet for ettermontering gjenstår å se.

Chivas

Forsvinner dynamisk pakke, forsvinner vel mye av det andre utstyret også(?) - og tror ikke jeg kommer til å gå for noe annet enn ettermontering.
Vel, det kommer nok ikke akkurat strippet versjon (dog, de første bildene tyder på det :-D)
, men i utgangspunktet er kun det jeg har bestilt aktuelt. Den eventuelle kompensasjonen vil jo også kun være smuler. 

eivhelle

Om jeg ikke får dynamiske baklys, er det noe jeg fint kan leve med, om det blir kompensert i lavere pris. Dynamiske frontlys derimot, er langt viktigere. Særlig med tanke på at man får med kurvelys, som er en funksjon jeg savner på nåværende versjon. Baklysene gir en større "kulhetsfaktor", men har i mindre grad noe å si for sikkerheten. Frontlys som lyser opp kanten når du svinger derimot, gjør at du får bedre oversikt når du kjører på svingete veier hvor det er dårlig med gatebelysning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Tror ikke det er noen leveringsproblemer med dynamiske frontlykter. Enig i vurderingen om at dynamiske blinklys er mer over i kategorien «kjekt å ha». Men det er jo fint med noe som pynter opp bilen en mørk høstkveld  :)

zementh

Har snakket med kundeservice Møller. De forteller at 2017-modellen ikke blir levert med dynamiske baklys. Men kunder som har bestilt vil få en kompensasjon på 3200,- Det kan ettermonteres og vil bli levert som ekstrautstyr på 2018-modellen.

Ecinnaj

Sitat fra: zementh på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:58
Har snakket med kundeservice Møller. De forteller at 2017-modellen ikke blir levert med dynamiske baklys. Men kunder som har bestilt vil få en kompensasjon på 3200,- Det kan ettermonteres og vil bli levert som ekstrautstyr på 2018-modellen.
Levert som ekstra utstyr?
Får vi info om å etterbestille det eller er det inkl for oss som har bestilt dynamiske LED lys?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Chivas

Synes ikke at dette er spesielt greit i det hele tatt. Er det ikke slik det har vært med de andre e-golf modellene også, at det kommer en liten forandring i uke 20 selv om modellen nylig er lansert?
Dette garanterer vanskeligere å selge bilen igjen når den tid kommer, siden da er alle potensielle kjøpere selvsagt ute etter den "modellen med dynamiske baklys" som alle mener at man må passe på å gå for. Litt sånn som da de første kom uten varmepumpe.

Når det gjelder ettermontering ser jeg at Møller også sier at dette ikke er mulig.

Og det er jo ikke bare "kule" blinklys som mangler, hele lykta er jo annerledes av hva jeg kan se.

TM

Så vidt jeg forstår er 3200 kr prisen på å velge dynamiske baklykter når dette blir omgjort fra standardutstyr til tilleggsutstyr. Men det er ikke greit at Møller velger å kompensere kundene med samme beløp. Jeg mener at kunden har krav på å få ettermontert disse baklyktene, alternativt et tilbud om priskompensasjon.
Det ligger jo ingen kompensasjon i at kunden slipper å betale for det utstyret som ikke blir levert. Det betyr jo at de også kunne levere en hvit bil uten metallic og tilby en "kompensasjon" for metallic-tillegget.
Jeg synes det er useriøst av Møller å tilby noe mindre enn 5000 kr i kompensasjon. Spesielt da bilen må anses å være overpriset i utgangspunktet. Alternativet med å bytte baklykter ink. montering og eventuell programmering er nok betydelig dyrere og et miljømessig dårligere alternativ.

j-Golf

Er der nogen som ved om baglykterne med dynamisk blink har mørktonet glas i forhold til de alm LED baglykter? Har vi et billede med de to sammenlignet?

TM

Sitat fra: j-Golf på tirsdag 18. april 2017, klokken 17:39
Er der nogen som ved om baglykterne med dynamisk blink har mørktonet glas i forhold til de alm LED baglykter? Har vi et billede med de to sammenlignet?
Bilde av e-golf har jeg ikke, men jeg vet at de er mørkere. Det står også i spesifikasjonen -  "Dunkel-rot".
Det er vel samme baklykter som på Golf 7 R

eivhelle

Sitat fra: zementh på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:58
Og dette venter de med å fortelle til like før de første bilene blir levert. Skulle nesten tro at de håpte på at ingen skulle oppdage at det ble montert gammel type baklys. Jeg har vanskelig for å tro at det ikke var kjent for Møller at det var et leveringsproblem her og særlig hvis det berører samtlige biler som er forhåndsreservert. Det er tross alt over 1000 biler som er forhåndsreservert.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Det er vel ikke riktig å si at det er gammel type baklys.  Det er nye baklys med LED teknologi, men i en enklere utførelse uten mørkt glass og dynamisk blinklys. Ellers tror jeg du kan ha rett i at dette nok kan ha vært kjent en tid. De fant nok ut at det ville bli komplisert å fortelle det på et tidspunkt hvor kundene kunne ha valgt å vente noen uker lenger på en 2018 modell med dynamiske blinklys.

Chivas

Jeg linket til en video tidligere som viser disse 2 forskjellige lyktene.
Mer fra offisielt hold:

Grunnet store restriksjoner på LED-baklys med dynamiske blinklys (20-30 uker lenger leveringstid), har vi valgt å fjerne disse fra standardutstyret og kun ha disse som ekstrautstyr. Alle nye e-Golf får dermed en prisnedgang på kr 3.200,-. Ettermontering av slike baklykter vil bli tilbudt de som allerede har bestilt bil og som ønsker disse lyktene i stedet for prisreduksjonen. Bilen forøvrig er uendret!

TM

Sitat fra: Chivas på tirsdag 18. april 2017, klokken 19:08
Grunnet store restriksjoner på LED-baklys med dynamiske blinklys (20-30 uker lenger leveringstid), har vi valgt å fjerne disse fra standardutstyret og kun ha disse som ekstrautstyr. Alle nye e-Golf får dermed en prisnedgang på kr 3.200,-. Ettermontering av slike baklykter vil bli tilbudt de som allerede har bestilt bil og som ønsker disse lyktene i stedet for prisreduksjonen. Bilen forøvrig er uendret![/i]
Dette må da være en veldig god løsning som alle må si seg tilfreds med. Hvis dette blir resultatet fortjener Møller ros  :)

Chivas

Helt klart! Og absolutt en løsning jeg kan leve med.
Så skal man alltid være litt forsiktig med å juble for høyt og for tidlig i Møller-sammenheng. At de tilbyr å ettermontere  trenger ikke bety vederlagsfritt ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA