Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Chivas

Er på Mallorca det skjer i e-golf sammenheng nå om dagen skjønner jeg :-D
Var en bedre artikkel det der.

TM

Sitat fra: trondav på torsdag 06. april 2017, klokken 20:18
Nå er det en test hos Hegnar.no: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/VW-e-Golf-har-blitt-enda-bedre
Jeg kjenner allerede nå at jeg kommer til å savne en volumknapp. Men jeg får venne meg til å styre radioen fra rattet. Gesture kontroll har jeg ikke tro på og jeg hater å se fingeravtrykk på skjermer. Håper i det minste at skjermen har skikkelig glass slik at den tåler å vaskes regelmessig uten å få riper. Ser ikke for meg at det blir pent å legge folie på den for å beskytte mot riper. Men jeg skal leve fint med det hvis bilen ellers leverer  ;)

Chivas

Sitat fra: TM på fredag 07. april 2017, klokken 07:14
Sitat fra: trondav på torsdag 06. april 2017, klokken 20:18
Nå er det en test hos Hegnar.no: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/VW-e-Golf-har-blitt-enda-bedre
Jeg kjenner allerede nå at jeg kommer til å savne en volumknapp.
Har sett flere har nevnt det som negativt at det mangler volumknapp. Selv bekymrer jeg meg ikke for det, og på min nåværende Passat kan jeg ikke engang huske at jeg har brukt noe annet enn knappene på rattet :D

geear

Sitat fra: moby666 på torsdag 06. april 2017, klokken 13:27
Testen gjenspeiler vel bilen? Ikke noe nytt og langt fra det beste, utrolig at ikke VW klarer mer enn dette når andre klarer.

Det er ingen områder VW drar elbil konseptet noe lenger.
Jeg er enig med deg i at VW har kjørt den trygge linja, men de er allikevel en av de første store produsentene som våget å ta steget ut i ren elbil. Og det også med to modeller. De har også våget å gi den beste batterigarantien på markedet.

Siden du er så voldsomt pro Ioniq, så sender jeg også et spørsmål i retur; Hva er det Hyundai har gjort som drar elbilkonseptet lenger? Hvis du har tenkt å si energieffektivitet, så var Tesla fem år før de med med Model S. Alt det andre i Ioniq er prøvd teknologi? Det eneste jeg kan se som gjør at de selger godt er at de har klart å sette sammen eksisterende og velprøvd teknologi i en pakke til en god pris, og til nøyaktig riktig tid (i Norge iallfall).

De som har vært foran på teknologi mener jeg er Tesla, Nissan og BMW.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

Jeg vil nå mene at både Hyundai, BMW og Nissan er relativt store produsenter ;)

IONIQ leverer på effektivitet og lavt forbruk. Veldig energieffektiv drivlinje og ventilasjonsanlegg. Dette er veldig viktig i tiden fremover. Hyundai har også klart å levere en veldig bra bil til en lav pris. Synes også dette er veldig viktig. Allerede senere i år kommer det nye modeller fra Hyundai/Kia.
I går hadde feks en kjøretur på 26 mil uten å lade med et gjennomsnitt forbruk på 9,2 kwh/100km, gjør dette i en annen elbil :)

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jakja83

Sitat fra: moby666 på fredag 07. april 2017, klokken 14:44
Jeg vil nå mene at både Hyundai, BMW og Nissan er relativt store produsenter ;)

IONIQ leverer på effektivitet og lavt forbruk. Veldig energieffektiv drivlinje og ventilasjonsanlegg. Dette er veldig viktig i tiden fremover. Hyundai har også klart å levere en veldig bra bil til en lav pris. Synes også dette er veldig viktig. Allerede senere i år kommer det nye modeller fra Hyundai/Kia.
I går hadde feks en kjøretur på 26 mil uten å lade med et gjennomsnitt forbruk på 9,2 kwh/100km, gjør dette i en annen elbil :)

Den leverer ihvertfall ikke på takhøyde i baksetet.  ;D

Er jo som å komme inn i krypkjelleren...

Chivas

Sitat fra: moby666 på fredag 07. april 2017, klokken 14:44

I går hadde feks en kjøretur på 26 mil uten å lade med et gjennomsnitt forbruk på 9,2 kwh/100km, gjør dette i en annen elbil :)
Imponerende det, og hadde e-golfen klart under 10kwh/100km ville den jo gått glatt over 30 mil :)

Hvilken kjørestil og topografi snakker vi?

eivhelle

Sitat fra: Chivas på fredag 07. april 2017, klokken 18:36
Sitat fra: moby666 på fredag 07. april 2017, klokken 14:44

I går hadde feks en kjøretur på 26 mil uten å lade med et gjennomsnitt forbruk på 9,2 kwh/100km, gjør dette i en annen elbil :)
Imponerende det, og hadde e-golfen klart under 10kwh/100km ville den jo gått glatt over 30 mil :)

Hvilken kjørestil og topografi snakker vi?

Er jo bare å velge riktig strekning om man vil ha lavt forbruk.  ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: moby666 på fredag 07. april 2017, klokken 14:44
Jeg vil nå mene at både Hyundai, BMW og Nissan er relativt store produsenter ;)

IONIQ leverer på effektivitet og lavt forbruk. Veldig energieffektiv drivlinje og ventilasjonsanlegg. Dette er veldig viktig i tiden fremover. Hyundai har også klart å levere en veldig bra bil til en lav pris. Synes også dette er veldig viktig. Allerede senere i år kommer det nye modeller fra Hyundai/Kia.
I går hadde feks en kjøretur på 26 mil uten å lade med et gjennomsnitt forbruk på 9,2 kwh/100km, gjør dette i en annen elbil :)
En av de første skrev jeg. Hyundai var nå tre år etter VW, så de er ikke blant de første.

Er enig med deg i at Ioniq leverer greit, men du gir VW kritikk for å ikke tilføre noe nytt i elbilverden, og det syns jeg ikke du viser at Hyundai heller har. Tar gjerne i mot dokumentasjon som sier at Hyundai har mer effektivt klimaanlegg enn de andre merkene. Luftmotstanden er lavere på Model S, så det er Tesla som har lagt lista for effektivitet. Det er bare det at Tesla valgte å lage en stor bil i en annen sjanger, og de andre har elektrifisert mursteiner. Antageligvis ganske bevisst - både for praktisk bruk og fordi det er karosserier de allerede har hatt. Med et par unntak.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Knut Røe

Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:34
Jeg er enig med deg i at VW har kjørt den trygge linja, men de er allikevel en av de første store produsentene som våget å ta steget ut i ren elbil. Og det også med to modeller. De har også våget å gi den beste batterigarantien på markedet.
Ren elbil, to modeller som er ombygget fra fossil med vesentlige kompromisser? Specs så dårlige at de egentlig ikke  har lyst til å selge dem?
Og beste batterigaranti, men hvorfor bruker de celler for hybrid når de kunne fått celler med mye mer tetthet?
Kun fordi de sparer penger på det ved at cellene er samme for BEV og PHEV. Og kundene får en dårligere bil.

eivhelle

Sitat fra: tiger``n på fredag 07. april 2017, klokken 22:44
Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:34
Jeg er enig med deg i at VW har kjørt den trygge linja, men de er allikevel en av de første store produsentene som våget å ta steget ut i ren elbil. Og det også med to modeller. De har også våget å gi den beste batterigarantien på markedet.
Ren elbil, to modeller som er ombygget fra fossil med vesentlige kompromisser? Specs så dårlige at de egentlig ikke  har lyst til å selge dem?
Og beste batterigaranti, men hvorfor bruker de celler for hybrid når de kunne fått celler med mye mer tetthet?
Kun fordi de sparer penger på det ved at cellene er samme for BEV og PHEV. Og kundene får en dårligere bil.
Merkelig konklusjon. Man får ikke en dårligere bil fordi man har battericeller med lavere energitetthet. Man får et batteri som tåler mer effekt og hyppigere lading fordi cellene opprinnelig er optimalisert for den typen bruk. Derfor vil batteriet ha mulighet for å beholde større del av kapasiteten i hele bilens levetid, enn om en hadde valgt en batteriteknologi som er optimalisert for høy energitetthet.

Et batteri med høy energitetthet har høyere indre motstand og må derfor enten lades med lavere effekt, eller utstyres med aktiv kjøling for å hindre at batteriet tar skade under hurtiglading. En slik løsning er enklere å lage når man har alle cellene i en flat pakke under gulvet, slik det er gjort på Tesla og Ampera-e. For en bil som er bygget som e-golf, med et batteri som fyller ut ledige hulrom og derfor har en litt odde fasong, er det nok mest fornuftig å velge den strategien VW har gjort.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: tiger``n på fredag 07. april 2017, klokken 22:44
Sitat fra: gr på fredag 07. april 2017, klokken 14:34
Jeg er enig med deg i at VW har kjørt den trygge linja, men de er allikevel en av de første store produsentene som våget å ta steget ut i ren elbil. Og det også med to modeller. De har også våget å gi den beste batterigarantien på markedet.
Ren elbil, to modeller som er ombygget fra fossil med vesentlige kompromisser? Specs så dårlige at de egentlig ikke  har lyst til å selge dem?
Den siste påstanden her er bare vissvass. Kom med faktiske (dokumenterbare) argumenter i steder for dårlig forsøk på hersketeknikker.

At de har to modeller som er ombygget fra fossil, er det negativt? Det er vel kun i3, Leaf, Zoe og Tesla som IKKE også deler karosseri med fossilvarianter?

Rent løsningsmessig i forhold til plassering av batterier/vektfordeling/CoG er nok Golfen blant de aller beste.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

vitcho


Knut Røe


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA