Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

vitcho

Det er djævelsk - jeg har 161 km til min familie på Fyn og kan derfor lige nøjagtig ikke nå det med det nuværende batteri. Suk.

Stikkkontakt

Sitat fra: j-Golf på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:45
Sitat fra: vitcho på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:42
Njoh, men de har jo ikke ændret de 12,7kwh / 100km. Og hvis ikke de har ændret dette tal, der absolut afspejler best case scenario (intet interiør, ingen sidespejle, rullende ned ad bakke i medvind), så skal vi nok ikke forvente forbedret effektivitet, er jeg bange for. Jeg holder på mit 150-200km intet andet er bevist :-)
Nå ja, hvis det tal stadig er det samme, så er der ikke noget at hente der. 150-200 ved dansk vinter er nu også fint for mig.

Nå har vel Volkswagen oppgitt mye mer konservative forbrukstall for Facelift fossilGolf. De har ikke benyttet seg av alle triks man legalt kan bruke under testsyklusen. Det har medført at oppgitt forbruk for mange modeller har økt, mens det i realiteten har gått betydelig ned. Det gjelder forsåvidt også for nye Tiguan som har et mye mer praksisnært oppgitt forbruk enn sine konkurrenter, og derfor blir svindyr i Norge pga høye CO2-tall.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

geear

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:44
Sitat fra: j-Golf på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:45
Sitat fra: vitcho på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:42
Njoh, men de har jo ikke ændret de 12,7kwh / 100km. Og hvis ikke de har ændret dette tal, der absolut afspejler best case scenario (intet interiør, ingen sidespejle, rullende ned ad bakke i medvind), så skal vi nok ikke forvente forbedret effektivitet, er jeg bange for. Jeg holder på mit 150-200km intet andet er bevist :-)
Nå ja, hvis det tal stadig er det samme, så er der ikke noget at hente der. 150-200 ved dansk vinter er nu også fint for mig.

Nå har vel Volkswagen oppgitt mye mer konservative forbrukstall for Facelift fossilGolf. De har ikke benyttet seg av alle triks man legalt kan bruke under testsyklusen. Det har medført at oppgitt forbruk for mange modeller har økt, mens det i realiteten har gått betydelig ned. Det gjelder forsåvidt også for nye Tiguan som har et mye mer praksisnært oppgitt forbruk enn sine konkurrenter, og derfor blir svindyr i Norge pga høye CO2-tall.
Og denne påstanden kan du selvfølgelig dokumentere?

Den nye batteripakken er 48% større enn den gamle, og de har lagt på nesten 60% i NEDC-rekkevidde (190 vs 300km), så for meg ser det tvert om ut for at de har tatt i bruk flere triks enn sist.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Testsyklusen er den samme, så jeg ser ingen grunn til at ny facelift skal være testet på noen annen måte en den gamle.

Men et sted man kan ha fått forbedringer er ny motor og driver elektronikk. Aerodynamikken er nok ikke endret i nevneverdig grad og vil dessuten ikke ha stor betydning for NEDC testen som uansett er utført ved lav gjennomsnittshastighet.

Forskjell i forbruk skal uansett testes grundig, når jeg får den nye bilen i uke 18. Da har jeg gammel og ny og kan sammenligne direkte. Jeg har funnet en fin teststrekning til formålet. 16 km med en fin blanding av by og landevei, snitthastighet rundt 48 km/t og maks hastighet 80 km/t. Start og stopp på samme sted, samlet stigning/fall rundt 100 meter. (For de som er lokalkjente går ruten rundt Borrevannet i Horten kommune)

Så langt har jeg hatt følgende resultat :

1. Temperatur rundt 0 grader, vinterdekk, eco + og våt og til dels slapsete vei : 14,0 KWh/100 km
2. Temperatur rundt 2 grader, vinterdekk, eco + og blanding av tørr og våt asfalt : 12,0 KWh/100 km
3. Temperatur rundt 6 grader, vinterdekk, eco + og tørr asfalt : 11,0 KWh/100 km

Vinterdekkene har klasse C i rullemotstand, så jeg antar det er mulig å runde godt under 10 tallet med 20 grader og sommerdekk med klasse A.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Har bodd kort avstand fra Borrevannet i syv år, så er godt kjent der. E-goflen skal få hilse på Borrevannet på torsdag. Greit testområde på vestsiden av vannet, men fra studentboligene og til Falkenstein er det fort en del trafikk som kan påvirke forbruket.

Elektromotorer er på ingen måte nytt, så det er lite sannsynlig at det skal ha skjedd en formidabel endring på et par år. Vi bruker fortsatt eldgammelt motordesign mange steder offshore. Westinghouse-motorer tilbake til 30-tallet og GE 752 som kom på 50-tallet. Disse brukes også fortsatt i uttallige tog rundt i verden! ABB AC-motorer er et annet eksempel. Har levd utrolig lenge i alt fra top driver til signaturtog.

At VW kan ha lært litt er ikke usannsynlig, men det er nok aerodynamikk og struping av motorkraft som gjør de største endringene ettersom en allerede er på moderne og effektivt motordesign. Se bare på Ioniq. Den har bra aerodynamikk og en strupet modus som standard, for å få tilgang på all effekt må man over i sport. Golfen kunne godt hatt en modus mellom eco og normal, med skikkelig varmeapparat, men strupet motor. Med mer effekt vil man kanskje kunne kjøre mer økonomisk om man klarer å redusere pådraget, men med mer krefter tilgjengelig vil ofte bare aksellerasjonen (og forbruket) øke.

Tiguan sine tall har vel forresten økt fordi VW ikke tør jukse med forbrenningsmotorene sine lenger...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Selve motoren utgjør kanskje ikke så mye, men det skjer en del på komponentsiden som kan gjøre inverteren mer effektiv. Og når VW annonserer en forbedring i rekkevidden som tilsvarer mer enn økning i batterikapasitet regner jeg med at de kan ha gjort noe her.

En annen ting er at et større batteri har lavere indre motstand, som gjør at man kan regne med mindre tap både under aksellerasjon og regenerering. Noe som også bidrar i positiv retning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Se over dammen til EPA-tallene, de er jo edruelige og viser 201km, akkurat 50% mer enn utgående modell. Dermed kan man nok forvente 170-200km om vinteren og 250km på fint sommerføre. Ioniq har 200km EPA, går typisk 150-200km på vinteren og nå som temperaturene spratt i været noen steder har folk meldt om 250km uten å gå inn for det.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på tirsdag 28. mars 2017, klokken 19:05
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 28. mars 2017, klokken 16:44
Sitat fra: j-Golf på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:45
Sitat fra: vitcho på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:42

Og denne påstanden kan du selvfølgelig dokumentere?

Den nye batteripakken er 48% større enn den gamle, og de har lagt på nesten 60% i NEDC-rekkevidde (190 vs 300km), så for meg ser det tvert om ut for at de har tatt i bruk flere triks enn sist.

Volkswagen sa i forbindelse med innfasingen av Golf Facelift at de under testsyklusen blant annet IKKE hadde tapet over karosseriåpninger. Noe som faktisk er lovlig. Dette for å starte en harmonisering i forhold til WLTP-standarden. Den kommer jo uansett.

Om du leser tysk:
"3. Dass der neue 1,5 TSI-Motor in der 150 PS-Variante mit 4,9 L/100 km zwei Zehntelliter mehr verbraucht als der gleichstarke Vorgänger mit 1,4 Liter Hubraum und Zylinderabschaltung. Das läge daran, dass man bei der Homologation nicht mehr alle Tricks ausnützt, die dabei erlaubt sind – das Abkleben von Karosserie-Spalten und Fugen beispielsweise. Und dass man nun E10- statt E5-Kraftstoff verwendet. Aha."

Jeg vet selvsagt ikke om dette også gjelder e-Golf. E10-drivstoff gjelder ihvertfall ikke.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Rio

En 50% økning i batterikapasitet (kWh) gir litt mer enn en 50% økning i praktisk rekkevidde. Det er fordi man jo ikke kjører batteriet ned til 0% (man legger inn en buffer på kanskje 20 km (avhengig av....). Det betyr at man har flere kWh til praktisk utnyttelse.

I tillegg så kan man trolig hurtiglade på "full hastighet" til en høyere % SoC, slik at det går relativt raskere å lade et bestemt antall kWh.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på tirsdag 28. mars 2017, klokken 21:14
Tiguan sine tall har vel forresten økt fordi VW ikke tør jukse med forbrenningsmotorene sine lenger...

Det er litt OT, men de hevder de har startet en tilnærming til WLPT.

Om du søker på sammenligningstester av nye Tiguan vil du finne at forskjellen mellom oppgitt og reelt forbruk er klart lavere på den enn hos mange andre.

http://www.autobild.de/artikel/bmw-x1-vw-tiguan-test-10884723.html

I den testen er oppgitt utslipp/forbruk 26,5% høyere enn på BMW-en, mens målt forbruk bare er 14% høyere. Til tross for at test-Tiguanen har noen enorme 255/40-20 hjul.

Så om det er fordi de ikke tør jukse kan så være,men da tør ihvertfall konkurrentene det. Det ligger ute flere andre tester som viser samme trenden. Blant annet en av bensinversjonen som ikke var omfattet av dieseljukset.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

eivhelle

#460
Sitat fra: gr på tirsdag 28. mars 2017, klokken 21:14
Har bodd kort avstand fra Borrevannet i syv år, så er godt kjent der. E-goflen skal få hilse på Borrevannet på torsdag. Greit testområde på vestsiden av vannet, men fra studentboligene og til Falkenstein er det fort en del trafikk som kan påvirke forbruket.

Det som påvirker forbruket mest er antall "unødvendig" stopp. Det er to kryss på veien der du skal inn på forkjørsvei. Det er et lyskryss som vanligvis alltid gir full stopp. Det er fire rundkjøringer og 9 forgjenger overganger. Jo færre ganger man får full stopp underveis, jo bedre. Men for å få en realistisk test må man uansett forholde seg til trafikk og fartsgrenser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

brako79

#461
Kom over denne tyske artikkelen:
http://www.t-online.de/auto/alternative-antriebe/id_80750066/neuer-vw-e-golf-ueberzeugt-mit-mehr-reichweite-und-leistung.html

Google oversatt:

SitatEn tredjedel mer rekkevidde med ny varmepumpe

En tilsvarende mengde dekning spiser oppvarming i en elektrisk bil i vinter. Derfor ingeniørene utviklet en varmepumpe. Den bruker både varme fra den omgivende luft og spillvarmen fra drivkomponentene. VW sier området vil da øke med opp til 30 prosent sammenlignet med et konvensjonelt oppvarmingssystem.

VW e-Golf: GPS-data bidrar til å spare strøm

For bedre effektivitet, er en annen nyskapning bestemt til å virke: navigasjonssystemet. Den bruker rutedata for å spare strøm. Kom for eksempel, er en kurve, et knutepunkt, en rundkjøring eller en ny fartsgrense, den "foten av gassen" varsel selv før sjåføren gjenkjenner trafikkendring vises.

Står noe også om at eiere av e-golf i to år fremover får leie bil gratis inntil 30 dager i året fordi e-golf ikke dekker behovet på langkjøring :-) Spent på om dette kommer i Norge. (TVILER)  ::)

edit: Liten video
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

HelectriC

Sitat fra: brako79 på onsdag 29. mars 2017, klokken 13:04
Kom over denne tyske artikkelen:
http://www.t-online.de/auto/alternative-antriebe/id_80750066/neuer-vw-e-golf-ueberzeugt-mit-mehr-reichweite-und-leistung.html

Google oversatt:

SitatEn tredjedel mer rekkevidde med ny varmepumpe

En tilsvarende mengde dekning spiser oppvarming i en elektrisk bil i vinter. Derfor ingeniørene utviklet en varmepumpe. Den bruker både varme fra den omgivende luft og spillvarmen fra drivkomponentene. VW sier området vil da øke med opp til 30 prosent sammenlignet med et konvensjonelt oppvarmingssystem.

VW e-Golf: GPS-data bidrar til å spare strøm

For bedre effektivitet, er en annen nyskapning bestemt til å virke: navigasjonssystemet. Den bruker rutedata for å spare strøm. Kom for eksempel, er en kurve, et knutepunkt, en rundkjøring eller en ny fartsgrense, den "foten av gassen" varsel selv før sjåføren gjenkjenner trafikkendring vises.

Står noe også om at eiere av e-golf i to år fremover får leie bil gratis inntil 30 dager i året fordi e-golf ikke dekker behovet på langkjøring :-) Spent på om dette kommer i Norge. (TVILER)  ::)

edit: Liten video

Gratis lånebil mener jeg å huske de fleste elbiler har i Tyskland. Her til lands er det ikke praktisk mulig å tilby alle elbileiere lånebil under sommer og store helger. Finnes ikke nok biler for en slik peak i etterspørselen.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

TM

Enig.  Dett ville utvilsomt innebære en stor kostnad, og dersom en importør ønsker å rabattere bilene tror jeg det er bedre måter å gjøre det på.

Chivas

Så, er det dette som er de nye baklyktene? :

Noen som har sammenligningsbilde på den som er nå?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA