Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: trondav på tirsdag 23. mai 2017, klokken 15:08
Ikke noe å lure på - ta avslaget på 20k - er selv ikke villig til å betale 5k for keyless. Må jo uansett ha nøkkel og garasjeåpner.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Evt. garasjeåpner kan man ha liggende fast i bilen (jeg bruker mobil eller integrert åpner i bil). Fordelen med keyless er at nøkkelen bare ligger i lomma alltid. Bytter jeg bukse flytter jeg den bare over i neste bukse. Går altså alltid med nøkkel på meg. Syns det er en stor fordel fordi uten keyless så er det mer en vane å henge nøkkel i nøkkelskapet, så hver gang man bare skal inn i bilen og hente noe må man først inn og hente nøkkel.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 15:22
1: På FL tror jeg det fortsatt kun er keyless på dørene foran og bakluke. Slik du beskriver det, høres det litt ut som irritasjonsmoment når man har barn som oss. Nå åpner jeg døren på avstand og kidsa kan åpne bakdør og sette seg inn (slik jeg forstår det, vil jeg altså først måtte ta i håndtak foran for at de skal få opp bakdør?)

Du kan jo fortsatt fjernåpne for ungene om du så har keyless. Men skal du inn med unger så må du som sagt først ta i håndtaket foran. Jeg vil kalle det et mindre irritasjonsmoment, og jeg ser allikevel på det som en stor fordel kontra å begynne å fiske frem nøkkel.

Sitat fra: Chivas på tirsdag 23. mai 2017, klokken 15:22
Hvilke fordeler med keyless kan ramses opp? Skjønner at det er "kuult", enkelt å bare sette seg inn i bil og kjøre avgårde - samt mulig bedre annenhåndsverdi, men er det noen "skikkelige" fordeler?
Den skikkelige fordelen ville du skjønt om du var vant med keyless og måtte prøve å gå tilbake til ikke-keyless. Det er bare enklere, mer smidig og føles betydelig mer moderne. :)

Et plagsomt og nok et e-Golf spesifikt moment er at du faktisk må ut med den forbanna gammeldagse stålnøkkelen for å starte bilen. Og folde den inn igjen når du skal ha den i lomma. På f.eks. BMW og Volvo er forskjellen på keyless access kun dørene, man setter bare "key foben" rett i en slot, og trykker start, mens på pre-FL e-Golf må man jo et nøkkelhull. Jeg kjører e-Golf med og uten keyless og får Volvo 240-følelse av det. Det er også ekstra irriterende på e-Golf siden den slår av "driven" etter noen sekunder i P, slik at du må trykke start på ny - eller vri om nøkkelen nok en gang.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

TM

Jo da, sikkert kjekt for noen. Ulempen er også at det er vanskelig å huske hvilket klesplagg / bukse man la nøkkelen i sist. Og da er også faren får at den får en tur i vaskemaskinen. Uansett, man må være rimelig spesiell for å betale 20.000 for det.

Chivas

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 23. mai 2017, klokken 15:32
Fordel med keyless :

1. Kan beholde nøkkel i lomma. Slipper å ha nøkkelknippe dinglende i tenningslåsen.
2. Kan åpne bakluka uten å måtte låse opp resten av bilen.
3. Kan også gå glipp av festlige misforståelser. Som for eksempel at du blir kjørt av kona, beholder nøklene i din egen lomme og hopper på toget og lar kona sitte igjen i bilen uten nøkkel.  ;)
2. På nøkkelen jeg har så er det egen knapp for bakluke. Luka låser seg automatisk når jeg smekker igjen.

Hehe, har hørt om tilfeller hvor personen som ikke hadde nøkkelen i lomma kjører avgårde for så å oppleve motorstopp litt borti gata :-D mulig det ikke skjer med alle biler dog. Hvis det ikke skjer, kan man jo oppleve å ikke få starte igjen pga at man duret avgårde uten nøkkel :-\

SteinarSun

Sitat fra: TM på tirsdag 23. mai 2017, klokken 15:56
Jo da, sikkert kjekt for noen. Ulempen er også at det er vanskelig å huske hvilket klesplagg / bukse man la nøkkelen i sist. Og da er også faren får at den får en tur i vaskemaskinen. Uansett, man må være rimelig spesiell for å betale 20.000 for det.
Nå er listeprisen på keyless alene 3.000,- fra fabrikk, 20.000 er nok kostnaden for å ettermontere(noe jeg tror ikke de gidder å prøve på en gang..).
Her ennå ikke vasket en bilnøkkel , motorsykkelnøkkel eller husnøkkel, så vask av nøkkel er ikke noe argument.
Går ut fra at gammeldags nøkkel har knapper for fjernåpning av dører/vinduer , så de tåler nok ikke en runde i vaskemaskinen bedre enn keyless (som har en aktiv sender i tillegg til den manuelle).
Kjøper du et skikkelig batteri, holder det lengre enn et år, på min forrige e-golf varte batteriet i den nøkkelen jeg brukte i nærmere 2 år (etter bytte av orginalbatteri etter 6mnd)
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

man må selvsagt ha både keyless og kun knapp for å starte bilen. Er ikke denne knappen standard når man har keyless? Dvs man kan ha nøkkel i lommen hele tiden. starte bilen med å vri en nøkkel er så avlegs at jeg følte jeg knakk håndleddet når jeg måtte gjøre dette på en leiebil i fjor sommer....hånden min skjønte ingenting...hva i all verden er dette for en bevegelse...dette tåler jeg ikke...

rolandvg99

Min Renault 07 med keyless har to stk uvaskede nøkler. "Problemene" rundt keyless er i all hovedsak oppkonstruert. Bil med tradisjonell tenningsnøkkel har jeg ikke hatt siden 2006. Keyless på e-Golf funker som ei kule, og personlig hadde jeg hoppet over evt. ActiveDisp før keyless, dersom målet er å minimere kostnader. Apropos spare penger: DynAudio = noe de aller fleste overhodet ikke trenger.
"I like soul with a capital S"

gamer73

Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 24. mai 2017, klokken 08:20
Min Renault 07 med keyless har to stk uvaskede nøkler. "Problemene" rundt keyless er i all hovedsak oppkonstruert. Bil med tradisjonell tenningsnøkkel har jeg ikke hatt siden 2006. Keyless på e-Golf funker som ei kule, og personlig hadde jeg hoppet over evt. ActiveDisp før keyless, dersom målet er å minimere kostnader. Apropos spare penger: DynAudio = noe de aller fleste overhodet ikke trenger.

VELDIG enig! Jeg holder keyless or adaptive cruise control som ting jeg på ingen måte lenger vil leve uten!

Chivas

Sitat fra: TM på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:58
Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 23. mai 2017, klokken 14:53
Hadde gått for omlevering, ulempen er at du da må vente en stund på ny bil.
Har hatt flere biler med keyless de senere årene, og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til "nøkkel-bil"
Hvor mange ville kjøpt "keyless" hvis det var et pristillegg på 20.000 ? Sannsynligvis ingen. Det er jo ikke noe å lure på. Selger du bilen etter noen år vil nok forskjellen i salgspris være minimal.
Heller mest mot å la det gå, og ta imot kompensasjonen på 20.000,-

Hadde de snakket om f.eks 3.000,- som keyless koster som ekstrautstyr, ville saken vært en annen.

Men, jeg går fortsatt for ettermontering av dynamiske baklykter  :+1:

geear

20k er nok et greit avslag, men kjedelig hvis det vil irritere deg så lenge du har bilen.

Og når det gjelder påstått vasking av nøkler som minus for keyless: jeg har hatt en "nøkkeldings" (til BMW 1-serie) på full runde gjennom vaskemaskinen.
1. Det var ikke en keyless nøkkeldings og havnet allikevel i vaskemaskinen (har man keyless så MÅ man alltid ta den ut, her ble det glemt at den plutselig lå i en lomme).
2. Den overlevde helt strøkent. Ble ikke åpna engang etterpå. Virket like fint et år etterpå.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

TM

Jeg kjørte en vw nøkkel gjennom vaskemaskinen. Den virket bare noen dager etter det  ;)

J@x

Mistet min keyless-nøkkel til S-Maxen i en liten beholder med White Spirit for over et år siden... plukket den fra hverandre med en gang og tørket den, funker fint den dag i dag...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Chivas

Sitat fra: gr på onsdag 24. mai 2017, klokken 13:05
20k er nok et greit avslag, men kjedelig hvis det vil irritere deg så lenge du har bilen.

Nå har jeg ikke hatt keyless på bil tidligere, så savnet vil nok ikke være der ;-)
Madamen har også sitt å si, og hun bryr seg som damer ellers døyten om duppeditter som er viktig for oss mannfolk - og det er hun som blir hovedbruker ;-)

geear

Sitat fra: Chivas på onsdag 24. mai 2017, klokken 23:40
Sitat fra: gr på onsdag 24. mai 2017, klokken 13:05
20k er nok et greit avslag, men kjedelig hvis det vil irritere deg så lenge du har bilen.

Nå har jeg ikke hatt keyless på bil tidligere, så savnet vil nok ikke være der ;-)
Madamen har også sitt å si, og hun bryr seg som damer ellers døyten om duppeditter som er viktig for oss mannfolk - og det er hun som blir hovedbruker ;-)
Bare å bøye seg i støvet for overmakten - men bare for å ha sagt det så bryr min samboer seg døyten om duppeditter, akkurat som din, men elsker allikevel keyless. Hun har faktisk nøkkelen i "lommeboka", så hun tenker aldri på den i det hele tatt. Hun var fullstendig HÅPLØS med nøkler, men nå har vi ingen i daglig bruk lenger, verken i hus, garasje, biler eller sykler. Et stort irritasjonsmoment mindre i hverdagen er jammen verdt litt. Nå er det bare mobilen hennes vi stadig er på jakt etter...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Ecinnaj

Sitat fra: gr på torsdag 25. mai 2017, klokken 10:44
Sitat fra: Chivas på onsdag 24. mai 2017, klokken 23:40
Sitat fra: gr på onsdag 24. mai 2017, klokken 13:05
20k er nok et greit avslag, men kjedelig hvis det vil irritere deg så lenge du har bilen.

Nå har jeg ikke hatt keyless på bil tidligere, så savnet vil nok ikke være der ;-)
Madamen har også sitt å si, og hun bryr seg som damer ellers døyten om duppeditter som er viktig for oss mannfolk - og det er hun som blir hovedbruker ;-)
Bare å bøye seg i støvet for overmakten - men bare for å ha sagt det så bryr min samboer seg døyten om duppeditter, akkurat som din, men elsker allikevel keyless. Hun har faktisk nøkkelen i "lommeboka", så hun tenker aldri på den i det hele tatt. Hun var fullstendig HÅPLØS med nøkler, men nå har vi ingen i daglig bruk lenger, verken i hus, garasje, biler eller sykler. Et stort irritasjonsmoment mindre i hverdagen er jammen verdt litt. Nå er det bare mobilen hennes vi stadig er på jakt etter...
Gi hun en smartklokke så kan hun tilkalle mobilen eller se hvor den er hen :)  genialt :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA