Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

rolandvg99

Sitat fra: jensjacob på onsdag 10. mai 2017, klokken 19:40
Nu ved jeg ikke hvordan det er med de norske modeller, men jeg har fået bekræftet at her i Danmark da skal 7 kW laderen bruge to faser af 16A. Rigtig godt nyt for forbrugerne og elværkerne synes jeg. Så kan vi overlade eenfasekonceptet til amerikanerne.

En av hovedårsakene til at e-Golf går fra "kanskje ikke" til "mulig at". Har TN400 selv, og energiselskapet kunne meddele at 1x32A er helt utelukket.
"I like soul with a capital S"

j-Golf

Sitat fra: jensjacob på onsdag 10. mai 2017, klokken 19:40
Nu ved jeg ikke hvordan det er med de norske modeller, men jeg har fået bekræftet at her i Danmark da skal 7 kW laderen bruge to faser af 16A. Rigtig godt nyt for forbrugerne og elværkerne synes jeg. Så kan vi overlade eenfasekonceptet til amerikanerne.

Sjovt du lige siger det i dag jensjacob, for jeg har også i dag fået det bekræftet hos Clever. Hvem spurgte du?

TM

Da er det jo dårlig at det ikke følger med en ladekabel som støtter både 2 x 16A og 1x32A.

Stikkkontakt

Sitat fra: eivhelle på onsdag 10. mai 2017, klokken 12:22
Under perfekte sommerforhold klarer jeg også 12,7 kWh/100km med min gamle e-golf på tilsvarende strekning.

Lørdag kjørte jeg 97 km på 10.7 kWh/100km i normal modus, på strekningen t/r Horten - Hvasser.

Jeg har planlagt å kjøre en rundløype ca 25 km med gammel uten VP og med ny.
Dette skjer i morgen eller fredag. Tenkte å kjøre de umiddelbart etter hverandre slik at klimatiske forhold blir identisk. Poster resultatet her når det er gjort.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

eivhelle

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. mai 2017, klokken 21:19
Sitat fra: eivhelle på onsdag 10. mai 2017, klokken 12:22
Under perfekte sommerforhold klarer jeg også 12,7 kWh/100km med min gamle e-golf på tilsvarende strekning.

Lørdag kjørte jeg 97 km på 10.7 kWh/100km i normal modus, på strekningen t/r Horten - Hvasser.

Jeg har planlagt å kjøre en rundløype ca 25 km med gammel uten VP og med ny.
Dette skjer i morgen eller fredag. Tenkte å kjøre de umiddelbart etter hverandre slik at klimatiske forhold blir identisk. Poster resultatet her når det er gjort.
Har samme planer selv. Har en rundløype på 16 km. Tenkte å ta 3 runder med hver bil i eco + modus for å få et mest mulig realistisk snitt. Blir spennende å sammenligne resultat. Henter ny bil på fredag.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Å sammenligne gammel uten VP, med ny med VP blir vel ikke helt sammenlignbart?

Chivas

Kjørte bak en FL for første gang i går. De lyktene den kommer med så ut til å være hakket mørkere enn tidligere (snakker ikke om de dynamiske)? Kan være pga at bilen var hvit at de så litt mørkere ut, dog.

Ellers så bilen hakket freshere ut enn pre-FL, og den holdt godt driv i venstre felt så det er tydelig at man nå har mer suppe i batteripakka  ;D  8)

eivhelle

Sitat fra: Chivas på torsdag 11. mai 2017, klokken 09:43
Å sammenligne gammel uten VP, med ny med VP blir vel ikke helt sammenlignbart?
Det blir sammenlignbart om en kjører i eco +, uten varme.

Tror jeg vil finne ut at forskjellen er svært liten. Det  kan være forskjell på dekk siden den nye leveres med Bridgestone mot Continnental  for den gamle. I tillegg kan det være en fordel for den gamle at mekanikken er innkjørt. Den nye skal ha fordel av at en større batteripakke har lavere indre motstand og derfor skal ha mindre tap.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Propell

Test bilen i vanlig Mode. Helt uaktuelt å kjøre E-Golf uten varme eller klima. Bilen skal brukes som en vanlig bil uten å sinke trafikken eller å sitte å fryse. En Test må vise Normal bruk.
Jeg er personlig lei av tester i ECO+ o.s.v da disse ikke gir bilde av Normal bruk.
Det var helt uaktuelt med Elbil hvis det skal gå ut over komfort og tidsbruk til jobb.
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Knut Røe

Poenget er ikke å finne rekkevidde eller forbruk sånn sett men om det er noe særlig forskjell mellom gammel og ny modell. Sammenligningen blir mest riktig når begge kjører uten varme. I kaldt vær vil nyeste dra betydelig fordel av VP og større batteri selvfølgelig.

moby666

Oppgir ikke vw forbruket? Eller stoler dere ikke på vw oppgir riktige tall??? :o :o
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: Propell på torsdag 11. mai 2017, klokken 18:20
Test bilen i vanlig Mode. Helt uaktuelt å kjøre E-Golf uten varme eller klima. Bilen skal brukes som en vanlig bil uten å sinke trafikken eller å sitte å fryse. En Test må vise Normal bruk.
Jeg er personlig lei av tester i ECO+ o.s.v da disse ikke gir bilde av Normal bruk.
Det var helt uaktuelt med Elbil hvis det skal gå ut over komfort og tidsbruk til jobb.
Kommer til å teste med hastighet i henhold til fartsgrenser. Klima må være avslått for at testen skal bli mest mulig lik for begge bilene. Vil også kjøre strekningen mer enn en gang for å eliminere noe av effekten annen trafikk kan ha på forbruket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: moby666 på torsdag 11. mai 2017, klokken 18:54
Oppgir ikke vw forbruket? Eller stoler dere ikke på vw oppgir riktige tall??? :o :o
Så du foretrekker å basere all kunnskap på lab tester i stedet for praktiske forsøk? ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Stikkkontakt

Poenget er å teste drivlinjens effektivitet.
Da er det Eco+ og alle forbrukere avslått som teller.
At det er differanse mellom VP-biler og biler uten, det vet vi. Derfor vil ikke en test med 20 garder i kupeen gi meg de svarene jeg vil frem til.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

eivhelle

Da er den første testen gjennomført. Og som forventet er det svært liten forskjell mellom ny og gammel.

Startet med ny e-golf på lett fuktig underlag, som tørket opp etter hvert. Det kan ha gitt en liten fordel til gammel e-golf som stort sett hadde helt tørt underlag da den ble testet rett etter.

En annen forskjell er at gammel e-golf er innkjørt og har dekk som har rullet 15000 km før testen. Ny e-golf hadde kjørt 7 km før testen startet. Altså null innkjøring av hverken bil eller dekk.

Resultatet er vist i bildene under.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA