Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

TM

Det kunne være nyttig om noen kunne prøve å hurtiglade den nye e-Golfen mens det fortsatt er kaldt om nettene. Hvis den gamle lader raskt ved batteritemperatur rundt 0 grader, så skulle ikke den nye være langsommere. Men den gamle kan få raskere oppvarming under kjøring på grunn av større motstand i batteriet. Leverandørene burde begynne å oppgi ladehastighet ved både 0 og 20 grader.

geear

Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 18:46
Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
Bilder av batteritempvisningen?

Syns det høres veldig rart ut at batteritemperaturen har falt så kraftig at det ble et problem - og selv i 3-4 grader skal det ikke ta evigheter å hurtiglade.

Sitat fra: Kjetil1986 på mandag 01. mai 2017, klokken 19:09
Det var blant annet dette som gjorde at jeg endte opp med å bestille meg en Ioniq isteden for den nye e-golfen.
Husker en gang jeg trengte å hurtiglade batteriet helt fullt på vinteren. Det var vel ca -5 grader tror jeg og batteriet var nok ganske kaldt når jeg ankom laderen med kanskje 30% batteri igjen. Det tok 45-50 min å lade til 100% Hvor lang tid hadde det tatt med den nye e-golfen tro?
Mener det var en (eivhelle?) som hadde målt at batteripakken økte med 9 grader i løpet av en hurtiglading, så det er vel heller 100%-ladingen enn temperaturen som har vært problemet? Må anta at batteriapakken din ikke har hatt samme temperatur som omgivelsene, så den MÅ jo ha vært +10 eller mer mot slutten av hurtigladingen...

Sitat fra: TM på tirsdag 02. mai 2017, klokken 08:05
Det kunne være nyttig om noen kunne prøve å hurtiglade den nye e-Golfen mens det fortsatt er kaldt om nettene. Hvis den gamle lader raskt ved batteritemperatur rundt 0 grader, så skulle ikke den nye være langsommere. Men den gamle kan få raskere oppvarming under kjøring på grunn av større motstand i batteriet. Leverandørene burde begynne å oppgi ladehastighet ved både 0 og 20 grader.
Den nye burde ikke være tregere nei, og er heller ikke oppgitt til å være det. Siden i3 og e-Golf på ingen måte er samme bil så blir det mest som kuriosa, men det er en tråd på i3-delen av forumet med 94Ah-eiere som har problemer med svært lav ladehastighet kontra den mindre varianten.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

J@x

#707
Mine hurtigladinger i April, de 4 første er med Ioniq, de 3 siste med nye e-Golf. Hadde litt problem med Hurtiglader i Volda mot Ioniqen, derav 3 korte ladinger.. De 2 siste ladingene med e-Golf var opp til hhv 95% og 94%. Alle ladinger er gjort ved 2-10 grader lufttemp..

Dato   Varighet   Energi   Effekt   Stasjon   "Pris                              "
02.04.2017 16:17   0t 2m   1,33 kWh   34,95 kW   Volda   8
02.04.2017 16:30   0t 3m   2,21 kWh   33,43 kW   Volda   10
02.04.2017 16:48   0t 3m   1,13 kWh   21,99 kW   Volda   10
22.04.2017 15:56   0t 25m   16,143 kWh   38,74 kW   Extra Stryn   63
29.04.2017 16:22   0t 27m   17,69 kWh   39,21 kW   Circle K Furuset   70
30.04.2017 13:21   0t 42m   25,19 kWh   35,56 kW   Rudshøgda   108
30.04.2017 17:23   0t 44m   22,451 kWh   30,32 kW   SkjÃ¥k   101
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

ASVN

Noen her som vet hvordan man kan få Google earth på både den store skjermen og i viritual display skjermen? Jeg får det bare på den store skjermen. Jeg må forøvrig velge Google earth hver gang jeg starter bilen også.. litt tungvint.

Og CarPlay.. funker ikke det trådløst på den nye egolfen heller? Man må ha en kabel mellom telefon og bil? Det er jo veldig tungvint ift trådløs forbindelse.

Takk for svar :)

rolandvg99

#709
Sitat fra: ASVN på lørdag 06. mai 2017, klokken 11:51
Noen her som vet hvordan man kan få Google earth på både den store skjermen og i viritual display skjermen? Jeg får det bare på den store skjermen. Jeg må forøvrig velge Google earth hver gang jeg starter bilen også.. litt tungvint.

Og CarPlay.. funker ikke det trådløst på den nye egolfen heller? Man må ha en kabel mellom telefon og bil? Det er jo veldig tungvint ift trådløs forbindelse.

Takk for svar :)
KartInfo deles kun til primærskjerm dersom den kommer fra ekstern kilde.

CarPlay og AndroidAuto bruker infotainment som ekstern skjerm. Bluetooth klarer ikke å overføre datamengdene som kreves for å gjengi klar informasjon i relativt høy oppløsning. Eneste mulighet for å gjøre dette trådløst er via wi-fi (infotainment må inneholde AirPlay, Chromecast eller miracast hardware), eller ved at infotainment har innebygde IOS og Android enheter som speiler kommandoene fra tlf - som igjen gjør tlf overflødig.

Det blir på en måte BYOD hvor bilen tilbyr skjerm og inndatautstyr, og telefonen står for prosesseringa.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:29
Sitat fra: ASVN på lørdag 06. mai 2017, klokken 11:51
Noen her som vet hvordan man kan få Google earth på både den store skjermen og i viritual display skjermen? Jeg får det bare på den store skjermen. Jeg må forøvrig velge Google earth hver gang jeg starter bilen også.. litt tungvint.

Og CarPlay.. funker ikke det trådløst på den nye egolfen heller? Man må ha en kabel mellom telefon og bil? Det er jo veldig tungvint ift trådløs forbindelse.

Takk for svar :)
KartInfo deles kun til primærskjerm dersom den kommer fra ekstern kilde.

CarPlay og AndroidAuto bruker infotainment som ekstern skjerm. Bluetooth klarer ikke å overføre datamengdene som kreves for å gjengi klar informasjon i relativt høy oppløsning. Eneste mulighet for å gjøre dette trådløst er via wi-fi (infotainment må inneholde AirPlay, Chromecast eller miracast hardware), eller ved at infotainment har innebygde IOS og Android enheter som speiler kommandoene fra tlf - som igjen gjør tlf overflødig.

Det blir på en måte BYOD hvor bilen tilbyr skjerm og inndatautstyr, og telefonen står for prosesseringa.
Hvorfor har da biler som har wifi også ledningstilkobling av ACC / android?

rolandvg99

#711
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:45
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:29
Sitat fra: ASVN på lørdag 06. mai 2017, klokken 11:51
Noen her som vet hvordan man kan få Google earth på både den store skjermen og i viritual display skjermen? Jeg får det bare på den store skjermen. Jeg må forøvrig velge Google earth hver gang jeg starter bilen også.. litt tungvint.

Og CarPlay.. funker ikke det trådløst på den nye egolfen heller? Man må ha en kabel mellom telefon og bil? Det er jo veldig tungvint ift trådløs forbindelse.

Takk for svar :)
KartInfo deles kun til primærskjerm dersom den kommer fra ekstern kilde.

CarPlay og AndroidAuto bruker infotainment som ekstern skjerm. Bluetooth klarer ikke å overføre datamengdene som kreves for å gjengi klar informasjon i relativt høy oppløsning. Eneste mulighet for å gjøre dette trådløst er via wi-fi (infotainment må inneholde AirPlay, Chromecast eller miracast hardware), eller ved at infotainment har innebygde IOS og Android enheter som speiler kommandoene fra tlf - som igjen gjør tlf overflødig.

Det blir på en måte BYOD hvor bilen tilbyr skjerm og inndatautstyr, og telefonen står for prosesseringa.
Hvorfor har da biler som har wifi også ledningstilkobling av ACC / android?
Fordi wi-fi kun er signal-bærende. Det kreves videre en programvare/maskinvareløsning som støtter evt. protokoll for overføring og dekoding med funksjonalitet tilsvarende Apple TV eller Google Chromecast. Videre må denne informasjonen prosesseres før den deles ut til skjerm. Dette er en sterkt fordyrende metode som i tillegg vil gi en del forsinkelse og ustabilitet slik teknologien er i dag. Mye bedre å bruke en kabeloverføring til noen få kroner for en stabilitet og brukeropplevelse som er vesentlig høyere.

Selv om en har wi-fi i hjemmet kommer ikke automatisk skjermbilde/informasjon fra tlf opp på TV...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
"I like soul with a capital S"

ASVN

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:52
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:45
Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 06. mai 2017, klokken 12:29
Sitat fra: ASVN på lørdag 06. mai 2017, klokken 11:51
Noen her som vet hvordan man kan få Google earth på både den store skjermen og i viritual display skjermen? Jeg får det bare på den store skjermen. Jeg må forøvrig velge Google earth hver gang jeg starter bilen også.. litt tungvint.

Og CarPlay.. funker ikke det trådløst på den nye egolfen heller? Man må ha en kabel mellom telefon og bil? Det er jo veldig tungvint ift trådløs forbindelse.

Takk for svar :)
KartInfo deles kun til primærskjerm dersom den kommer fra ekstern kilde.

CarPlay og AndroidAuto bruker infotainment som ekstern skjerm. Bluetooth klarer ikke å overføre datamengdene som kreves for å gjengi klar informasjon i relativt høy oppløsning. Eneste mulighet for å gjøre dette trådløst er via wi-fi (infotainment må inneholde AirPlay, Chromecast eller miracast hardware), eller ved at infotainment har innebygde IOS og Android enheter som speiler kommandoene fra tlf - som igjen gjør tlf overflødig.

Det blir på en måte BYOD hvor bilen tilbyr skjerm og inndatautstyr, og telefonen står for prosesseringa.
Hvorfor har da biler som har wifi også ledningstilkobling av ACC / android?
Fordi wi-fi kun er signal-bærende. Det kreves videre en programvare/maskinvareløsning som støtter evt. protokoll for overføring og dekoding med funksjonalitet tilsvarende Apple TV eller Google Chromecast. Videre må denne informasjonen prosesseres før den deles ut til skjerm. Dette er en sterkt fordyrende metode som i tillegg vil gi en del forsinkelse og ustabilitet slik teknologien er i dag. Mye bedre å bruke en kabeloverføring til noen få kroner for en stabilitet og brukeropplevelse som er vesentlig høyere.

Selv om en har wi-fi i hjemmet kommer ikke automatisk skjermbilde/informasjon fra tlf opp på TV...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Jeg har eget SIM-kort i bilen så da burde det vel funke med Google earth på begge steder? Det funker i audien, men klarer det ikke på golf.

rolandvg99

Nå har ikke jeg testet Audi, men har iallefall funnet noe om speiling av kart fra tilkoblet tlf til Active Display.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

Stikkkontakt

Hva er egentlig konklusjonen om nye e-golf? Har den lavere forbruk enn pre-FL?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

rolandvg99

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. mai 2017, klokken 08:38
Hva er egentlig konklusjonen om nye e-golf? Har den lavere forbruk enn pre-FL?

Forbruket virker å holde seg stabilt lavere. Klarte 12,7 kWt på 100 km da jeg tilbakela testruta mi tur/retur Notodden-Kongsberg. Vel og merke under perfekte kjøreforhold.
"I like soul with a capital S"

Stikkkontakt

Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 10. mai 2017, klokken 09:07
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. mai 2017, klokken 08:38
Hva er egentlig konklusjonen om nye e-golf? Har den lavere forbruk enn pre-FL?

Forbruket virker å holde seg stabilt lavere. Klarte 12,7 kWt på 100 km da jeg tilbakela testruta mi tur/retur Notodden-Kongsberg. Vel og merke under perfekte kjøreforhold.

Ok. Har du tilsvarende tall for gammel E-Golf?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

rolandvg99

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. mai 2017, klokken 12:12
Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 10. mai 2017, klokken 09:07
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 10. mai 2017, klokken 08:38
Hva er egentlig konklusjonen om nye e-golf? Har den lavere forbruk enn pre-FL?

Forbruket virker å holde seg stabilt lavere. Klarte 12,7 kWt på 100 km da jeg tilbakela testruta mi tur/retur Notodden-Kongsberg. Vel og merke under perfekte kjøreforhold.

Ok. Har du tilsvarende tall for gammel E-Golf?
Niks, men har noen bekjente som kjører samme rute og de oppgir 15-19 kWt/100 km avhengig av årstid.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

eivhelle

Under perfekte sommerforhold klarer jeg også 12,7 kWh/100km med min gamle e-golf på tilsvarende strekning.

Lørdag kjørte jeg 97 km på 10.7 kWh/100km i normal modus, på strekningen t/r Horten - Hvasser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Nu ved jeg ikke hvordan det er med de norske modeller, men jeg har fået bekræftet at her i Danmark da skal 7 kW laderen bruge to faser af 16A. Rigtig godt nyt for forbrugerne og elværkerne synes jeg. Så kan vi overlade eenfasekonceptet til amerikanerne.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA