Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Chivas

Sitat fra: TM på onsdag 26. april 2017, klokken 07:09
For de som ikke kjenner denne, så er denne ganske interessant for å se antall registreringer. Jeg la inn chassisnummeret på bilen jeg venter på via lenken i denne siden. Og i går fikk jeg e-post om at bilen min ble registrert på mandag !!. Da må jeg jo få bilen snart  ;)

http://www.itanywhere.no/Stats.php
Noe nytt? :)

Lassiiboiii

Har 300 på prøve kjøring i dag til tirsdag!

Elsker bilen, og den har mindre utstyr enn hva jeg har! 8)

Men merket at det irriterte meg litt med active info displayet.. er ikke SÅ mye valg som er tilgjengelig? Har trykt på rattet fram å tilbake i menyene, men syntes ikke det var de helt store "gjør det til ditt eget" valgene!

Feks, noen som har fått skiltgjennkjening inn i AID  skjermen? Tvunget til å ha Navi på hovedskjerm får å få opp dette?

Skal utforske mer i morgen, men tips hadde vært fint hvis det er noe jeg ikke har fått med meg med dette :)  :+1:
- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

eivhelle

Sitat fra: Lassiiboiii på søndag 30. april 2017, klokken 01:03
Har 300 på prøve kjøring i dag til tirsdag!

Elsker bilen, og den har mindre utstyr enn hva jeg har! 8)

Men merket at det irriterte meg litt med active info displayet.. er ikke SÅ mye valg som er tilgjengelig? Har trykt på rattet fram å tilbake i menyene, men syntes ikke det var de helt store "gjør det til ditt eget" valgene!

Feks, noen som har fått skiltgjennkjening inn i AID  skjermen? Tvunget til å ha Navi på hovedskjerm får å få opp dette?

Skal utforske mer i morgen, men tips hadde vært fint hvis det er noe jeg ikke har fått med meg med dette :)  :+1:
Det skal være mulig å krysse av hvilke ting som skal være synlig på AID ved å gå inn på Navi enheten under innstillinger. Jeg har bare knottet i 10 minutter på utstillingsmodellen i butikken, så jeg husker ikke helt hvilke muligheter man har tilgjengelig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lassiiboiii

Etter mye fikling inne på selve AID menyen, gant jeg den der du snakket om.

Menu > bil > førerassistanse.

Da kommer skiltene oppe ved klokken inni AIDen.
- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

thomanie

#694
@Lassiiboiii:
Siden du har tilgang på en 300km eGolf i helga - kan du finne, eller ta ett bilde av part-nummeret på den kraftigere ombordladeren (den under panseret), og poste her, eller her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31520.0.html) ?
Ser ut som det normalt er klistra på sideveggen av laderen, mot midten av bilen.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

RunnerM5

Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

Kjetil1986

Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 18:46
Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?

Det var blant annet dette som gjorde at jeg endte opp med å bestille meg en Ioniq isteden for den nye e-golfen.
Husker en gang jeg trengte å hurtiglade batteriet helt fullt på vinteren. Det var vel ca -5 grader tror jeg og batteriet var nok ganske kaldt når jeg ankom laderen med kanskje 30% batteri igjen. Det tok 45-50 min å lade til 100% Hvor lang tid hadde det tatt med den nye e-golfen tro?

Jeg har vært og er fortsatt kjempefornøyd med e-golfen min. Det er en kjempegod bil å kjøre. Og jeg har blitt veldig glad i den. Men syns det er merkelig at ikke VW har fått på plass noe batterivarming/kjøling i den nye versjonen.

Ser at du skriver at du syns battertempen sank mye under kjøring. Er det mulig å se battertempen i den nye e-golfen? Det savner jeg i min. Skulle gjerne hatt målere for alt mulig (Elsker sånne gadgets  ;D)
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

TM

#697
Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 18:46
Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
Forstår ikke helt dette du skriver. Du skriver at du "synes" batteritemperaturen falt dramatisk ved 3-4 grader. Hadde du utstyr for å lese av temperaturen ?. Du refererer til batterivarme på Leaf. Den virker jo ikke under kjøring, og slår vel først inn ved svært lav temperatur (-12 ?).  Jeg vet ikke om noen elbiler hvor batterivarme virker under kjøring. Siden e-Golf ikke har batterikjøling, kan de sikkert ikke isolere det mot kulde. Men det virker usannsynlig at ikke varmen som genereres under kjøring er nok til å hindre temperaturen fra å falle ved en utetemperatur på 3-4 grader. Kan det skyldes at at du startet med et batteri som var dypfryst (hvis bilen var parkert utendørs) og at kjøring med lav belastning ikke har generert nok varme til å varme det opp. Et stort batteri har mindre intern motstand, så derfor vil det nok kunne være tilfelle at den gamle modellen oppnådde høyere batteritemperatur enn den gamle. Det ville være nyttig om du kunne gi litt mer spesifikk informasjon om ladetid, % SOC, kWh tilført etc.

RunnerM5

Nei tolket det dithen at visningen nederst til venstre var batteritemp, da jeg så denne sank under kjøring.
Utrolig kjedelig at de ikke har klart å legge til dette på den nye modellen, for dette er en helt kanonfin bil. Kjedelig at en sånn sak skal ødelegge hele det gode inntrykket.

Har man da en litt lengre tur med fler hurtigladinger vil jo batteritempen synke mellom hver lading og man får siruplading i starten hver gang...
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

RunnerM5

Sitat fra: TM på mandag 01. mai 2017, klokken 19:27
Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 18:46
Hadde en 36 kwt på prøve over natta og fikk kjørt en langtur på motorvei, veldig imponert over entertainment system og ikke minst den smarte visningen av bl.a. navi der man kunne gjøre speedoene mindre.

Jevnt over en god kompakt premiumfølelse, og en herlig bil å kjøre, men ett ankerpunkt som kanskje vw folket kan kommentere.

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
Forstår ikke helt dette du skriver. Du skriver at du "synes" batteritemperaturen falt dramatisk ved 3-4 grader. Hadde du utstyr for å lese av temperaturen ?. Du refererer til batterivarme på Leaf. Den virker jo ikke under kjøring, og slår vel først inn ved svært lav temperatur (-12 ?).  Jeg vet ikke om noen elbiler hvor batterivarme virker under kjøring. Siden e-Golf ikke har batterikjøling, kan de sikkert ikke isolere det mot kulde. Men det virker usannsynlig at ikke varmen som genereres under kjøring er nok til å hindre temperaturen fra å falle ved en utetemperatur på 3-4 grader. Kan det skyldes at at du startet med et batteri som var dypfryst (hvis bilen var parkert utendørs) og at kjøring med lav belastning ikke har generert nok varme til å varme det opp. Et stort batteri har mindre intern motstand, så derfor vil det nok kunne være tilfelle at den gamle modellen oppnådde høyere batteritemperatur enn den gamle. Det ville være nyttig om du kunne gi litt mer spesifikk informasjon om ladetid, % SOC, kWh tilført etc.
Virker ikke batterivarme på leaf under kjøring? mener da jeg har sett denne bevege seg, men som sagt skal ikke påstå dette hardnakket. Ser denne beveger seg fra 4 til 5 streker når jeg hurtigladerlader, og vet at alt under 4 streker fører til tregere hurtiglading.
Det jeg registrerte på E-golfen var at ved avreise på returen var det jeg antok var batteritemp (nederst til venstre på venstre speedo) på tilsvarende 4 streker på leaf, og at denne sank når jeg lå i 100 på motorveien. Det var tørr vei og ca 3 grader. Denne batteri-baren sank til den nesten ikke var synlig og jeg tolket det som at batteritempen var på et minimum.
For all del, dette kan være en annen måling enn batteritemp men dette vet sikkert dere mer erfarne E-golf eiere mer om.
Jeg hadde 30 km igjen når jeg ankom hurtigladeren(fortum ved inspiria science centre) da jeg ønsket å ha ned SOC så mye som mulig for å få rask økning da jeg kun trengte ca 40% SOC for å komme meg hjem. Det er mønstret jeg bruker på leafen vår og det funker veldig bra. Tok evigheter før jeg så 40 km tallet og ble sittende en god stund før jeg hadde nok til å komme meg hjem.
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

RunnerM5

Kan legge til at jeg kjørte nedover i ganske varmt vær, da det var sol og 10-13 grader men så snart sola ble borte ble det fort kaldt. Var nesten komisk hvilken forskjell dette utgjorde da jeg hadde ganske varmt batteri da jeg parkerte men at det sank som en stein(om jeg har sett riktig på måleren) på returen.

2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

TM

Nei, batterivarmer slås på bare når det er fare for skader på batteriet. Det er varierende opplysninger, men den slår seg visst av når det er varmere enn 10 kuldegrader. Så batteriet blir vel ikke akkurat varmt  ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9429.0

Batterivarmeren er definitivt ikke aktiv under hurtiglading. At temperaturen stiger skyldes indre motstand i batteriet under lading. Man bør jo helst kjøle batteriet under hurtiglading, for det er jo høybtemperatur som er mest skadelig for batteriet.

Men dette er litt OT. e-Golf har verken kjøling eller oppvarming av batteriet.

Chivas

Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 20:15

Det jeg registrerte på E-golfen var at ved avreise på returen var det jeg antok var batteritemp (nederst til venstre på venstre speedo) på tilsvarende 4 streker på leaf, og at denne sank når jeg lå i 100 på motorveien. Det var tørr vei og ca 3 grader. Denne batteri-baren sank til den nesten ikke var synlig og jeg tolket det som at batteritempen var på et minimum.
For all del, dette kan være en annen måling enn batteritemp men dette vet sikkert dere mer erfarne E-golf eiere mer om.

Den måleren er batterikapasiteten, og ikke unormalt at den faller under kjøring ;)

RunnerM5

Hehe jeg er ikke helt amøbe...

Mulig jeg gjengir plasseringen feil men det var i hvertfall en måler som så ut til å kunne være batteritemp.

Men nå er jeg vel i ferd med å få hele volkswagen politiet på nakken her for at jeg kritiserte det nye vidunderbarnet så jeg skal trekke meg rolig tilbake :)

Og vurdere om jeg skal gi blanke i batterivarmer og legge bestilling på den nye golfen, for det var en kanonbra bil.
2020 Nissan Leaf E+ 62 N-Connecta
2018 Tesla model X 75D
*SOLGT* 2015 Nissan Leaf Acenta
*SOLGT* 2015 Tesla model S70D
*E-tron quattro reservert(kansellert)

eivhelle

#704
Sitat fra: RunnerM5 på mandag 01. mai 2017, klokken 18:46

Jeg synes batteritempen sank dramatisk under langkjøring i 3-4 grader, og kom til hurtiglading med iskaldt batteri, noe som medførte at jeg brukte evigheter med å nå de tiltrengte km.
Er det så markant forskjell til f.eks. leaf som har batterivarmer? Digget bilen men dette med batteritempen ødela hele totalinntrykket. Kjører man langt i ny og ne og ikke minst vintertid må jo dette være en dealbreaker på e-golf? 

Utrolig kjedelig da nesten alt ved bilen var en vesentlig forbedring i forhold til leafen vi har i dag, men som sagt, dersom man ikke kan hurtiglade vintertid uten å bli sittende i evigheter er ikke dette ett alternativ.

Dere som har E-golf fra før, hvordan funker det på vintertid?
Ved temperaturer på 3-4 grader er det ingen problemer med ladehastigheten på gammel e-golf. Jeg får som regel over 30kW i snitt, selv om bilen har stått ute i et par minusgrader før kjøreturen starter. Som regel har det da tatt 4-5 minutter før laderen begynner på levere full effekt, men har stort sett likevel fått levert 11-12 kWh i løpet av 20 minutter.

Hvis temperaturen er over 5 grader når jeg starter turen får jeg full effekt i løpet av et minutt.

Kan det ha vært noen problemer med hurtigladeren du benyttet?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA