Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. november 2016, klokken 20:09
Lysår er vel kanskje litt overdrevent, men det er absolutt en forskjell. Men jeg er litt skeptisk til utnyttelsesgraden til Ampera-E. Brutto kapasiteten er på 288x60Ahx3.67V som gir 63,4KWh. For å få 60KWh netto innebærer det en utnyttelsesgrad på 94,6%, som er veldig høyt. E-golfen har brutto 35,8KWh og netto 31,5KWh som gir en utnyttelsesgrad på 88%.

95% er da ikke noe problem om de legger det opp likt som Tesla, med 80/90% lading i det daglige og 100% kun før langtur (som må aktiveres manuelt hver gang for eksempel). Jeg har ennå ikke hørt noen Tesla-eiere klage på at Tesla lar de lade batteriet helt opp de gangene det behøves.

Å la en 24kWh-bil lade batteriet helt opp er derimot en dårlig ide, siden rekkevidden er såpass dårlig at mange må lade til 100% mer eller mindre hver dag. Svært få vil ha det behovet i Ampera-e.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. november 2016, klokken 20:47
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. november 2016, klokken 17:18
Da har jeg fått mail fra forhandler med tekniske data på den nye e_golfen.

31.5KWh tilgjengelig kapasitet på batteriet. Og vekten er gått opp fra 1510 til 1530 kg.

Ser at den skal få 7,2kW lader. Betyr det kanskje og at man vil kunne lade med 13A med schuko eller er man fortsatt stuck med 10A?

Har ikke noe med saken å gjøre. Det er ladekabelen som begrenser til 10A. Kjøp en uoriginal justerbar ladekabel så kan du lade med 16A fra schuko om du vil (anbefales ikke hjemme).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Leaf bruker 28,5 kWh ut av 30 kWh. Hvor mye man kan bruke avhenger av hvor mye fabrikanten er villig til å risikere, men også selvsagt batterikjemien.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

#63
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. november 2016, klokken 20:47
Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. november 2016, klokken 20:09
Lysår er vel kanskje litt overdrevent, men det er absolutt en forskjell. Men jeg er litt skeptisk til utnyttelsesgraden til Ampera-E. Brutto kapasiteten er på 288x60Ahx3.67V som gir 63,4KWh. For å få 60KWh netto innebærer det en utnyttelsesgrad på 94,6%, som er veldig høyt. E-golfen har brutto 35,8KWh og netto 31,5KWh som gir en utnyttelsesgrad på 88%.

95% er da ikke noe problem om de legger det opp likt som Tesla, med 80/90% lading i det daglige og 100% kun før langtur (som må aktiveres manuelt hver gang for eksempel). Jeg har ennå ikke hørt noen Tesla-eiere klage på at Tesla lar de lade batteriet helt opp de gangene det behøves.

Å la en 24kWh-bil lade batteriet helt opp er derimot en dårlig ide, siden rekkevidden er såpass dårlig at mange må lade til 100% mer eller mindre hver dag. Svært få vil ha det behovet i Ampera-e.
Hvis man har lagt opp til at man skal manuelt aktivere lading opp mot 100%, hvorfor skulle ikke dette være like aktuelt for en bil med mindre batteripakke? Skulle tro at 2KWh ekstra batterikapasitet er mer viktig når en skal på langtur i en e-golf enn det er å få presset inn 3,5 KWh ekstra inn i Ampera-e som allerede har bra rekkevidde når en lader til 89%.

En annen ting er ladehastigheten. E-golfen bruker rimelig lang tid på de siste 5 % av det som er rundt 89% av maks kapasitet. Skulle derfor tro at du heller ikke kan lade spesielt fort de siste 5 prosentene når du skal helt opp imot 95% av maks. på Opel Ampera-e.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. november 2016, klokken 20:09
Lysår er vel kanskje litt overdrevent, men det er absolutt en forskjell. Men jeg er litt skeptisk til utnyttelsesgraden til Ampera-E. Brutto kapasiteten er på 288x60Ahx3.67V som gir 63,4KWh. For å få 60KWh netto innebærer det en utnyttelsesgrad på 94,6%, som er veldig høyt. E-golfen har brutto 35,8KWh og netto 31,5KWh som gir en utnyttelsesgrad på 88%.
Tror regnestykket ditt er feil.

Opel Ampera-e mit 68,4 kWh Batterie?

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http%3A%2F%2Fwww%2Egoingelectric%2Ede%2Fforum%2Fviewtopic%2Ephp%3Ft%3D19365&share_tid=19365&share_fid=49862&share_type=t

Vet det er flere utregninger fra andre linker også for mener å ha sett flere med brutto 66 kWh men finner dem ikke nå i farten, det får holde med den tyske

TM

Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. november 2016, klokken 20:09
På vinteren kan vi estimere at e-golfen vil ligge rundt 150- 170 km rekkevidde, mens Ampera-e klarer rundt 280-310 km.
Høres ikke urimelig ut. Det er om vinteren forskjellen blir helt avgjørende. Nye e-Golf vil fortsatt ikke være en optimal langtur-bil om vinteren. Synd de ikke klart å øke rekkevidden til 400 km. Da hadde den vært et opplagt valg.


e-curious

Jeg tror det er noenlunde samme artikkel som står i Autofil.  Egentlig lite vi ikke visste fra før.   Den nye e-Golfen er jo heller ikke kommet.  De vet ikke veldig mye mer enn oss virker det som.

Chivas

Noen link til Autofil-artikkelen? Når jeg går inn på Autofil her, får jeg opp artikler fra august som de nyeste???

e-curious


moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Råde

Prøvd ionic i dag. Sånn apropos.. Der har de gjort mye riktig (ja bortsett fra at de ikke traff 400km rekkevidde da). Forbauset over gode løsninger. 17,5 i forbruk med 120 på motorvei, motvind (7-10m/s) og -4. Er omtrent som golfen så der er den ikke helt akterutseilt. Noe annet var følelsen av mangel av angst som jeg får på de 90 kilometerne vanligvis :)
e-Golf | X75D

eivhelle

Sitat fra: Råde på tirsdag 08. november 2016, klokken 20:44
Prøvd ionic i dag. Sånn apropos.. Der har de gjort mye riktig (ja bortsett fra at de ikke traff 400km rekkevidde da). Forbauset over gode løsninger. 17,5 i forbruk med 120 på motorvei, motvind (7-10m/s) og -4. Er omtrent som golfen så der er den ikke helt akterutseilt. Noe annet var følelsen av mangel av angst som jeg får på de 90 kilometerne vanligvis :)
Mener du 7-10m/s medvind? 120 km/t pluss 7-10m/s vind imot blir som å kjøre i 150 km/t, og det finnes ingen biler på markedet som er i nærheten av 17,5 i forbruk under sånne forhold. Tipper e-golfen fort ville ha ligget på nærmere 30 kWh/100km under tilsvarende forhold.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Jejl

Det har vel ikke blåst 7-10 m/s noe sted i Norge i dag? Her i Stavanger som vanligvis er nokså vindfullt tror jeg ikke det har vært mer en 1-3 m/s

Råde

Vet ikke hvordan jeg trekker ut historiske faktiske data fra yr-app, men her ser du vinden (middel er det vel) her jeg er akkurat nå. Holder på å løye.

Når jeg tenker meg om, eivhelle, så har du rett. Golfen ville brukt noe mer, men 30 er jeg uenig i. Hadde en tur på 110km på fredag i liknende vind -1 og snø med 600høydemeter og da var forbruket 18,8. Men det var stort sett landevei og ikke motorvei. Så golfen ville kanskje sett på 22 tallet?
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA