Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Ecinnaj

Så uansett da. De som har bestilt med dynamiske led lys skal også ha det i baklysene uansett?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

TM

Sitat fra: Ecinnaj på mandag 17. april 2017, klokken 12:45
Så uansett da. De som har bestilt med dynamiske led lys skal også ha det i baklysene uansett?
Jeg mener det, men jeg er nokså sikker på at Møller ikke er enig. De vil nok påberope seg retten til å endre bilens spesifikasjoner uten varsel. Men jeg mener ikke det gjelder at de kan ta bort (tilleggs?)utstyr fra bilen uten at dette kompenseres på en eller annen måte.
Hvordan skulle det gå hvis en leverandør fritt kan endre spesifikasjonen på en bestilling etter at kontrakt er inngått ???

jcnorway

Noen som kan forklare hva disse 3D-lysene er for noe? Og er 3D og "dynamisk" det samme? Mye fancy begreper for å selge blinklys...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

TM

Sitat fra: jcnorway på mandag 17. april 2017, klokken 12:56
Noen som kan forklare hva disse 3D-lysene er for noe? Og er 3D og "dynamisk" det samme? Mye fancy begreper for å selge blinklys...
3D har jeg ingen anelse om hva er, men jeg vil anta at lysdiodene ligger i flere skikt i lykten og derfor gir en dybdeeffekt. Det bryr jeg meg lite om, men de dynamiske blinklysene er mer iøynefallende og gir tydeligere signal om at man vil svinge. Så det kan ha en sikkerhetsmessig betydning, selv om det er mest kosmetisk. Det ser stilig og litt annerledes ut.

Oddaa

Sitat fra: TM på mandag 17. april 2017, klokken 12:16
Det spørs hvordan man definerer viktig. Ratt og brems er utvilsomt viktigere  ;). Men når man velger å kjøpe en facelift som ser nesten identisk ut som utgående modell, så er det de små forskjellene kundene liker å se. Akkurat de dynamiske LED baklyktene som visstnok også i følge tekniske data skulle ha 3D teknologi gjorde det lille ekstra. Og hvis ikke VW syntes det var et viktig designelement, så ville de vel ikke utviklet det for å pynte litt på GTI og GTE. Volkswagen har jo lyktene, men etter at vi har bestilt bilen så kan de sikkert spare noen hundrelapper på å levere enklere baklykter   >:(
Kanskje vente og se før dette svartmales ytterligere, ingen har vel fått utlevert en bil med feil lykter ennå?

Og jeg skal ikke gå så langt i å forsvare Møller, men feil kan også inntreffe uten dette betyr at noen prøver å lure noen...

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

gigafactory

Men hva er det egentlig som tyder på at dere ikke får dynamiske LED-baklys? Det er ingen tvil om at e-Golf kan leveres med disse lysene, de er tilvalg i Tyskland og har sett dem på tester av pressebiler.

Det eneste jeg kan se er disse to bildene i tråden av uregistrerte e-Golfer som ikke nødvendigvis er kundebiler og da  kan de vel like gjerne være tysk spec. At den norske "google translate"-versjonen av brosjyren ikke har formulert setningen om LED-baklys på nytt er ikke veldig uvanlig, og det står jo svart på hvitt i utstyrslisten at dynamiske LED-baklys er standard. At bilen i konfiguratoren viser andre baklys reflekterer igjen at den bare bygger på den tyske versjonen og at de dermed ikke har lagt inn dynamisk LED som standard i den norske oversettelsen.

Jeg tror kundebilene vil ha de rette baklysene  ;)

TM

Ja, feil kan alle gjøre. Men det får da være grenser for hvor mange feil man gjør. Bare vi får lyktene vi har bestilt så er vi fornøyd. Men det er jo usikkert for nå har vi sett 2 biler uten. (Jeg har antatt at disse er norske ? )

Status er vel nå:

Vi har tekniske spesifikasjoner som viser at de har dynamiske blinklys.

Vi har en brosjyre som sier at dynamiske blinklys er tilleggsutstyr. Merket "standardutstyr"

Vi har en prisliste som ikke har dynamiske blinklys spesifisert som tilleggsutstyr.

Og en konfigurator som viser at bilene ikke har dynamiske blinklys.

I østerrike er det samsvar mellom brosjyrer, tekniske data og kongurator. Der der de med som standard.

Så det er håp i hengende snøre  ;D

Oddaa

Sitat fra: TM på mandag 17. april 2017, klokken 13:11
Ja, feil kan alle gjøre. Men det får da være grenser for hvor mange feil man gjør.
Er du sikker på at du har tilstrekkelig tillit til Møller til at du vil handle bli fra dem?

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

TM

Tilliten er tynnslitt fra før, men jeg har jo bestilt bil. Det er tross alt ikke Møller som lager dem. Og jeg valgte bevisst en forhandler som ikke er eiet av Møller. Dessuten har jeg sikret meg ved å ha en Ampera-e og en bmw i3 i bestilling  8)

Chivas

Det er selvfølgelig viktig å ha noe å diskutere/lure på nå som FL'en er rett rundt hjørnet :)

Dette diskuteres også på e-golf sin Facebook-gruppe, og der har produktsjefen for Møller kommet med en uttalelse:
Jan Tore Kopperud: De første bilene har tydeligvis kommet med LED-baklys, men uten dynamisk blinklys. Vi finner nok en løsning på dette når vi får en bedre oversikt over de berørte bilene og får sjekket opp litt nærmere :)

Oddaa

Sitat fra: TM på mandag 17. april 2017, klokken 13:44
Tilliten er tynnslitt fra før, men jeg har jo bestilt bil. Det er tross alt ikke Møller som lager dem. Og jeg valgte bevisst en forhandler som ikke er eiet av Møller. :)
Spørsmålet ble stilt i beste mening fra min side, ikke noe godt utgangspunkt å gå inn i noe en ikke har tilstrekkelig tro på. Og det er vanskelig å komme helt utenom Møller...

2017 e-Golf
2016 XC90 T8

TM

Sitat fra: Chivas på mandag 17. april 2017, klokken 13:47
Sitat: Jan Tore Kopperud: De første bilene har tydeligvis kommet med LED-baklys, men uten dynamisk blinklys. Vi finner nok en løsning på dette når vi får en bedre oversikt over de berørte bilene og får sjekket opp litt nærmere :) [/i]
Dette hørtes bra ut. Har vi blitt bønnhørt  :D

TM

Noen som er gode i tysk ?. Ser at det er en del diskusjon om dynamiske baklykter i det tyske forum også.

http://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/austausch-led-rueckleuchten-original-zubehoer-t21919.html

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på mandag 17. april 2017, klokken 15:02
Noen som er gode i tysk ?. Ser at det er en del diskusjon om dynamiske baklykter i det tyske forum også.

http://www.goingelectric.de/forum/e-golf-allgemeines/austausch-led-rueckleuchten-original-zubehoer-t21919.html

Det står vel ganske enkelt at det går fint å bytte baklykter til FL, men det må kobles og omprogrammeres.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Chivas

Sitat fra: TM på mandag 17. april 2017, klokken 13:50
Sitat fra: Chivas på mandag 17. april 2017, klokken 13:47
Sitat: Jan Tore Kopperud: De første bilene har tydeligvis kommet med LED-baklys, men uten dynamisk blinklys. Vi finner nok en løsning på dette når vi får en bedre oversikt over de berørte bilene og får sjekket opp litt nærmere :) [/i]
Dette hørtes bra ut. Har vi blitt bønnhørt  :D
For å holde spekulasjonene i live, gir ikke den uttalelsen der nødvendigvis  100% trygghet ;-)

Kjørte forbi Møller Romerike i går, og der sto det en FL e-golf. Jeg så den kun fra veien, men lyktene så ut til å være disse som de andre har, samt uten tonede ruter. Tror mer og mer på at dette er demobiler og uten det store utstyrsnivået.

Nå ser jeg også at noen melder om at de i dag har fått beskjed om at de ikke får dynamisk led på bilen sin som de har bestilt :-\

Så her er nok ikke siste ord sagt, dessverre :-\

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA