Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: ReneM på søndag 09. april 2017, klokken 18:30
Snart er en e-golf like dyrt som en yaris. For veiavgiften til en bensinbil kan du forsikre, kjøre og delvis vedlikeholde en e-golf ;).
Øh, differansen i årsavgift på en bensin- og en elbil er 2365 kr, så da kjører du antagelig så kort at du kunne klart deg lenge med beina og i verste fall en sykkel;-)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

TM

Da BMW lanserte sin modell med økt rekkevidde var en en kort periode en stor økning i antall brukte "gamle" i3 på Finn. Da falt prisen en del, men i det siste har antall brukte biler falt og prisene ser ut til å ha økt noe. Jeg tror kompakte elbiler som bmw i3 og e-Golf vil være attraktive for de som trenger en bil t/r jobb, hente og levere barn i barnehage, selv om det kommer nye modeller med lenger rekkevidde. De flest klarer seg lenge med en bil med 10-15 mil rekkevidde til daglig bruk. Selv om insentiver som gratis bompassering og redusert parkeribgsavgift skulle blir borte, så er elbilene rimelige i drift og spesielt egnet til køkjøring. De har også mulighet for forvarming, og er derfor spesielt godt egnet som bil nr. 2 som det ofte ikke er plass til i garasjen.

Knut Røe

Her er en RHD Leaf til 80k, må kanskje enda mer ned på den. 50-60 kanskje så begynner den å bli aktuell for veldig mange.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93465796

TM

Sitat fra: tiger``n på søndag 09. april 2017, klokken 19:50
Her er en RHD Leaf til 80k, må kanskje enda mer ned på den. 50-60 kanskje så begynner den å bli aktuell for veldig mange.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93465796
Vet ikke hvilken agenda du har i dette forum  Dette er en importbil som alltid vil ligge lavere i pris. Hvilken kompetanse / motiv du har for å mene at at den er 30 % overpriset vet jeg ikke. Innlegget har forøvrig null relevans til tema - nye E-Golf.

ReneM

Sitat fra: Oddaa på søndag 09. april 2017, klokken 19:08
Sitat fra: ReneM på søndag 09. april 2017, klokken 18:30
Snart er en e-golf like dyrt som en yaris. For veiavgiften til en bensinbil kan du forsikre, kjøre og delvis vedlikeholde en e-golf ;).
Øh, differansen i årsavgift på en bensin- og en elbil er 2365 kr, så da kjører du antagelig så kort at du kunne klart deg lenge med beina og i verste fall en sykkel;-)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Fra neste år er det litt over 3000kr. Med 10.000 kjørelengde blir forenklet regnestykke:

E-Golf: https://www.finn.no/92721475
0kr i årsavgift
2000kr i forsikring
500kr i lading (ca. 50% på offentlig lader)
2500kr i vedlikehold
Total: 0,5kr per km

Bensinbil: https://www.finn.no/92639868
3000kr i årsavgift
2000kr i forsikring
10000kr i bensin
2500kr i vedlikehold
Total: 1,75kr per km

I tillegg tipper jeg at redtverdien til en golf er høyere om 3-5 år, samt at du får mer bil, bedre komfort og mulighet til forvarming.

Men jeg skjønner at jeg drar litt off-topic nå ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Knut Røe

Sitat fra: TM på søndag 09. april 2017, klokken 20:52Vet ikke hvilken agenda du har i dette forum  Dette er en importbil som alltid vil ligge lavere i pris. Hvilken kompetanse / motiv du har for å mene at at den er 30 % overpriset vet jeg ikke. Innlegget har forøvrig null relevans til tema - nye E-Golf.
Det snakkes her om konkurranse mot billigere fossilbiler og hvor billige brukte elbiler må bli før de blir aktuelle. Den RHD bilen er nok ikke akkurat så populær og vil ikke bli revet bort med det første. Norske biler har blitt solgt til mindre enn den der.
At noen er så hårsåre at de ikke takler å diskutere med noen som er uenige med dem får stå for deres regning.
Dette er et åpent diskusjonsforum.

j-Golf

Sitat fra: ReneM på søndag 09. april 2017, klokken 21:07
Sitat fra: Oddaa på søndag 09. april 2017, klokken 19:08
Sitat fra: ReneM på søndag 09. april 2017, klokken 18:30
Snart er en e-golf like dyrt som en yaris. For veiavgiften til en bensinbil kan du forsikre, kjøre og delvis vedlikeholde en e-golf ;).
Øh, differansen i årsavgift på en bensin- og en elbil er 2365 kr, så da kjører du antagelig så kort at du kunne klart deg lenge med beina og i verste fall en sykkel;-)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Fra neste år er det litt over 3000kr. Med 10.000 kjørelengde blir forenklet regnestykke:

E-Golf: https://www.finn.no/92721475
0kr i årsavgift
2000kr i forsikring
500kr i lading (ca. 50% på offentlig lader)
2500kr i vedlikehold
Total: 0,5kr per km

Bensinbil: https://www.finn.no/92639868
3000kr i årsavgift
2000kr i forsikring
10000kr i bensin
2500kr i vedlikehold
Total: 1,75kr per km

I tillegg tipper jeg at redtverdien til en golf er høyere om 3-5 år, samt at du får mer bil, bedre komfort og mulighet til forvarming.

Men jeg skjønner at jeg drar litt off-topic nå ;)

Ehh 500 kr. i ladning for 10000 km??

TM

Er dette en konkurranse i hvor langt man kan komme utenfor temaet ?

TM

#533
Sitat fra: tiger``n på søndag 09. april 2017, klokken 21:21
Dette er et åpent diskusjonsforum.
Denne tråden er ikke et diskusjonsforum om bruktpriser på Leaf og generelle betraktninger rundt elbiler, men forbeholdt informasjon om nye e-Golf.

geear

Sitat fra: tiger``n på søndag 09. april 2017, klokken 19:50
Her er en RHD Leaf til 80k, må kanskje enda mer ned på den. 50-60 kanskje så begynner den å bli aktuell for veldig mange.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93465796
Du unnlot å svare på spørsmålet mitt på sist side. Hvilken elbil eier du?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sånn ellers så er det fortsatt et marked for fossilbiler i alle aldersgrupper, priser og tilstander, så det er grunn til å tro at det blir likt på elbiler. Det kan godt hende de som kjøper biler til 30k egentlig ville hatt en ny, trygg og driftssikker bil til 300 000,-, men har en ikke råd eller prioriterer bil høyt nok, så er det bare slik, og de samme kompromissene vil gjelde for elbiler, pluss at en må innfinne seg med kortere rekkevidde, flere ladestopp om en skal på langtur og så videre, men samtidig vil hurtigladerne fortsette å poppe opp.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

TM

Tilbake til temaet  ;)

Leser i testen av gamle e-Golf som elbilforeningen gjennomførte så sent som oktober 2016. De er positive til forbruket på e-Golf, selv om den ikke er fullt så lav som Ionic.

"Videre tilbake til Drammen falt forbruket jevnt, og landet på eksakt 1,2 kWh/mil. Det er faktisk 0,07 bedre enn det NEDC-oppgitte forbruket"

Jeg ser at forbruket på den nye er senket fra 12,7 til 11,9. Det er vel forklaringen på at rekkevidden på den nye øker mer i % enn batterikapasiteten. Tror det skal bli en enkel sak å oppnå en rekkevidde på 26 mil på landevei uten bruk av varmeapparat. Det skal testes rett over påske  :)


moby666

#537
26 mil går nok helt fint i varme temperaturer. Min erfaring med eGolf er at forskjellen på forbruket er større på eGolf ved kaldt vs varmt iforhold til Kia Soul og IONIQ. På sommeren har eGolf et veldig lavt forbruk og jeg klarer fint å kjøre den på 12kwh/100km. Leaf(som dog er endel større) ligger på ca 15kwh/100km på samme strekning.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

hiis

Denne stod i garasjen på Møller Bil Oslo Vest i dag :)


TM

Merkelig at det står 136 HK i vognkortet. Det er ingen andre elektriske biler som har oppgitt maks effekt i vognkortet. Ampera-e har til sammenlikning bare 75 HK i vognkortet med maks en effekt på 204 Hk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA