Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på fredag 07. april 2017, klokken 23:47
  For en bil som er bygget som e-golf, med et batteri som fyller ut ledige hulrom og derfor har en litt odde fasong, er det nok mest fornuftig å velge den strategien VW har gjort.
Fornuftigst eller det billigste kompromisset for VW?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Alle som produserer elbiler må gjøre kompromisser mellom kvalitet og pris.
Men VW gir i allefall en av markedets beste garantier på batteriet, og det tyder vel på at de er rimelig trygge på de valgene de gjør. Forøvrig synes jeg de som bare er opptatt av å spre udokumentert negativ informasjon om å bruke fritiden sin på noe annet.

Chivas

Jepp, og når det gjelder dette med batteriet; de fleste skeptikerne maser opp og ned i mente om hvor kostbart det vil bli å bytte batteriet den dagen det er konk. Ja, det vil det sikkert bli, men i forhold til en havarert turbo+++ eller bensin-/dieselmotor tenker jeg at den kostnaden med årene vil bli temmelig spiselig i forhold.
Og når skal så dette batteriet ta kvelden? Garantien gjelder 8 år ned til 70%(?) og hvis batteriet etter 10 år når dette nivået vil det fortsatt være flere år igjen. Bilen er faktisk rustet opp lenge før batteriet tar kvelden!! 

Knut Røe

Sitat fra: Chivas på lørdag 08. april 2017, klokken 20:51
Garantien gjelder 8 år ned til 70%(?) og hvis batteriet etter 10 år når dette nivået vil det fortsatt være flere år igjen. Bilen er faktisk rustet opp lenge før batteriet tar kvelden!!
8 år gammel E-golf har nok ikke rare verdien uansett. Er nok full av både rust og feillamper i fleng innen da, i god VAG ånd.

TM

Sånne udokumenterte utsagn fortjener vel egentlig ikke noen kommentar. Det er mange Golfer på Finn fra 2009. Ut i fra prisenen å dømme (80-120.000), så kan de vel ikke være rustne vrak slik din spådom er. Fordelen med å kjøpe e-Golf er vel nettopp at den deler plattform med fossil Golf, og at man kan gå ut fra at karosseri og chassis er bygget for en levetid på langt mer enn 8 år.

TM

#515
Så det er sånn batteriet i e-Golf ser ut. Det forklarer de valgene som VW har gjort i forhold til battericeller. Det er uten tvil enklere å bygge batteriet først og bilen rundt batteiet, og det er begrenset hvor mye lenger rekkevidde det er mulig å få til med dagens plattform. Men en delt 3. plass i rekkevidde med Ionic i en markedsledende fossil plattform er jo tross alt bra.


geear

Sitat fra: tiger``n på lørdag 08. april 2017, klokken 21:34
Sitat fra: Chivas på lørdag 08. april 2017, klokken 20:51
Garantien gjelder 8 år ned til 70%(?) og hvis batteriet etter 10 år når dette nivået vil det fortsatt være flere år igjen. Bilen er faktisk rustet opp lenge før batteriet tar kvelden!!
8 år gammel E-golf har nok ikke rare verdien uansett. Er nok full av både rust og feillamper i fleng innen da, i god VAG ånd.
Du får sammenligne historiske bruktbilpriser og se hvordan VW ligger an i forhold til de andre. Hvis de er bortrustet etter åtte år bør de ligge på bunn. :-)

Hva slags elbil har du?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

knut.aulie

Sitat fra: TM på søndag 09. april 2017, klokken 09:14
....Det er uten tvil enklere å bygge batteriet først og bilen rundt batteiet, og det er begrenset hvor mye lenger rekkevidde det er mulig å få til med dagens plattform.
Nå har Kreisel laget et 48 kWh batteri som passer i 24 kWh e-Golf så noe er det mulig å gjøre ....... [emoji847]

eivhelle

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 13:05
Sitat fra: TM på søndag 09. april 2017, klokken 09:14
....Det er uten tvil enklere å bygge batteriet først og bilen rundt batteiet, og det er begrenset hvor mye lenger rekkevidde det er mulig å få til med dagens plattform.
Nå har Kreisel laget et 48 kWh batteri som passer i 24 kWh e-Golf så noe er det mulig å gjøre ....... [emoji847]
Men vi har vel aldri fått presentert en pris på batteriet til Kreisel. Det er ikke sikkert det er verdt prisen for den ekstra rekkevidden.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

knut.aulie

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. april 2017, klokken 14:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 13:05
Sitat fra: TM på søndag 09. april 2017, klokken 09:14
....Det er uten tvil enklere å bygge batteriet først og bilen rundt batteiet, og det er begrenset hvor mye lenger rekkevidde det er mulig å få til med dagens plattform.
Nå har Kreisel laget et 48 kWh batteri som passer i 24 kWh e-Golf så noe er det mulig å gjøre ....... [emoji847]
Men vi har vel aldri fått presentert en pris på batteriet til Kreisel. Det er ikke sikkert det er verdt prisen for den ekstra rekkevidden.
Det var en litt rar måte å se det på.

Det er jo selvsagt at et større batteri koster mer, men siden det har nøyaktig samme formfaktor og batterier i stor skala handler om mengden råmaterialer så kan det ikke være allverden. En kan ikke sammenligne pris på masseproduksjon med spesialproduksjon heller.

Jeg ville aldri hatt en 24 kWh bil nå, og ALLE vil ha den nye 36 kWh selv om den er dyrere.
Så min påstand blir, mer er bedre [emoji1]

gigafactory

Leste at de produserer 35 e-Golf per dag med ett skift i Dresden, potensiale opp til 100 per dag. Tidligere har fabrikken produsert VW Phaeton og utført sluttmontering på Bentley Continental, men den var uten arbeid siden mars 2016. Den er litt av et utstillingsvindu og det er positivt at dette blir brukt til elbilpromotering. Det er jo ikke snakk om enorme volumer i Dresden, men nå har de i det minste et fast grunnivå for elbilproduksjon. Før var det vel kun fleksibel kapasitet ved bumper-to-bumper-produksjon i Wolfsburg med alle andre typer Golf? Lurer på om det blir noen åpenbar måte å se om bilen er produsert i Wolfsburg eller Dresden?  ;)



ReneM

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 15:33
Sitat fra: eivhelle på søndag 09. april 2017, klokken 14:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 13:05
Sitat fra: TM på søndag 09. april 2017, klokken 09:14
....Det er uten tvil enklere å bygge batteriet først og bilen rundt batteiet, og det er begrenset hvor mye lenger rekkevidde det er mulig å få til med dagens plattform.
Nå har Kreisel laget et 48 kWh batteri som passer i 24 kWh e-Golf så noe er det mulig å gjøre ....... [emoji847]
Men vi har vel aldri fått presentert en pris på batteriet til Kreisel. Det er ikke sikkert det er verdt prisen for den ekstra rekkevidden.
Det var en litt rar måte å se det på.

Det er jo selvsagt at et større batteri koster mer, men siden det har nøyaktig samme formfaktor og batterier i stor skala handler om mengden råmaterialer så kan det ikke være allverden. En kan ikke sammenligne pris på masseproduksjon med spesialproduksjon heller.

Jeg ville aldri hatt en 24 kWh bil nå, og ALLE vil ha den nye 36 kWh selv om den er dyrere.
Så min påstand blir, mer er bedre [emoji1]

Det var nå en rar påstand.

Jeg er enig i at spesialproduksjon ikke kan sammenlignes med masseproduksjon. Kreisel sin batteri koster garantert skjorta, for det første krever det en annen ombord lader, batteriet er vannkjølt så det må legges til rette for det. Til slutt er det høyst usikkker at den snakker sammen med VW sin software. Nesten 100% sikker at kreisel kjører på en stand alone ECU.

Er uenig i at ALLE vil ha den 36 kW golf. Gamle selger fortsatt som bare det. Bare i kampanjeversjoner og på bruktbilmarkedet. Det er mer enn nok folk som klarer seg fint med nåværende versjon. Hvis din påstand er sant er min golf akkurat blitt verdiløs ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

knut.aulie

Ja ja

Jeg mener fremdeles at rekkevidde er det som gjelder.
Har ikke sagt at gamle e-Golf er verdiløs BTW. Til og med trillingene selger jo fremdeles [emoji57]

ReneM

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 18:04
Ja ja

Jeg mener fremdeles at rekkevidde er det som gjelder.
Har ikke sagt at gamle e-Golf er verdiløs BTW. Til og med trillingene selger jo fremdeles [emoji57]

Jeg er med på den. Men jeg tror faktisk at disse kortrekkeviddebiler komer til å utkonkurrere små bensinbiler om ikke altfor lenge.

Snart er en e-golf like dyrt som en yaris. For veiavgiften til en bensinbil kan du forsikre, kjøre og delvis vedlikeholde en e-golf ;). I tillegg er en e-golf mye mer bil en en a-segment bil. Og på barnehage/handletur bil nr 2 dr rekkevidde ikke noe problem.

Vi bruker e-golf som bil nr 1. Det går også fint, men mer rekkevidde hadde medført at vi slapp å lade litt mindre hyppig.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

knut.aulie

Det er et stort marked for elbiler av alle rekkevidder, det avhenger egentlig bare av pris. Så etterhvert som Leaf, E-Golf, Soul mfl faller i bruktpris vil de konkurrere ut fossiler i stadig lavere prisklasser. Det er vanskelig å bytte en Polo til 10 tusen med en E-up til 130, selv ikke 1.gen Leaf er så billig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA