Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

SteinarSun

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:11
Ser at flere mener interiørkvaliteten på E-golf er bedre enn andre elbiler. Kan ikke si at jeg deler denne oppfatningen på nåværende model. Skulle jeg utpekt en av nåværende modeller som best på interiørkvalitet og inntrykk måtte det bli Mercedes B, BMW i3 er for sær selv om selve byggkvaliteten er bra.
Er å håpe på en skikkelig oppgradering i den nye, for det er mye hardplast i den nåværende.
Nå er jo ikke VW Golf akkurat en premium bil, så man får legge forventningene på forventet kvalitet på rett nivå.
Nye e-Golfen blir lik som dagens, men med nye setetrekk og infotainment i kupeen. Ellers blir det nok som før innvendig.
Er enig i at MB B virker som en litt mer forseggjort bil interiørmessig, og synes heller ikke Soul er noe verre enn golf'en
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

knut.aulie

Sitat fra: SteinarSun på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:55
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:11
Ser at flere mener interiørkvaliteten på E-golf er bedre enn andre elbiler. Kan ikke si at jeg deler denne oppfatningen på nåværende model. Skulle jeg utpekt en av nåværende modeller som best på interiørkvalitet og inntrykk måtte det bli Mercedes B, BMW i3 er for sær selv om selve byggkvaliteten er bra.
Er å håpe på en skikkelig oppgradering i den nye, for det er mye hardplast i den nåværende.
Nå er jo ikke VW Golf akkurat en premium bil, så man får legge forventningene på forventet kvalitet på rett nivå.
Nye e-Golfen blir lik som dagens, men med nye setetrekk og infotainment i kupeen. Ellers blir det nok som før innvendig.
Er enig i at MB B virker som en litt mer forseggjort bil interiørmessig, og synes heller ikke Soul er noe verre enn golf'en
Soul er veldig fin synes jeg, men der er jeg sterkt partisk...... Synes det er deilig med lyst fint interiør i cool design. [emoji1360]

krister461



Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. oktober 2016, klokken 23:38
Sitat fra: SteinarSun på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:55synes heller ikke Soul er noe verre enn golf'en
Soul er veldig fin synes jeg, men der er jeg sterkt partisk...... Synes det er deilig med lyst fint interiør i cool design. [emoji1360]
Hmm. Interiøret til Soul + kjørefølelse var hovedargumentene til at jeg droppet den og valgte egolf som ventebil til Model 3 kommer.

Nasatech

Forstår at det kommer ny Golf. Er det derfor det er noe mindre salg i oktober enn det var i august og september?

http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Volkswagen%20Golf&mnd=%25&year=%25

np

Er dette bare nysalg eller inkl. bruktimport?
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Nasatech

Ink bruktimport. Kolonnen lengst til høyre viser om det er import eller ikke.

borge

Sitat fra: Tbmull på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:11


De gjør seg klare for den nye E-golf. Noen som har en formening om hvor mye en brukt E-golf første generasjon vil havne på i pris etter den nye versjonen kommer?

Jeg har sagt det før, jeg har absolutt ingen forståelse for at folk kjøpte eGolf som varmt hvetebrød til 270-300 000 når den ikke gjorde noe annerledes enn Leaf 2011 som man kunne få for 130 000.
Brukte Leaf ligger vel idag på 120-140 000, og går nok videre ned. Jeg antar brukte eGolf vil følge samme mønster, folk vil nok gi litt mer for eGolf. 140-160 000 kr, kanskje litt optimistisk.

TM

Du sammenlikner prisen på en splitter ny e-Golf med en utdatert Leaf ?? Hvorfor sammenlikner du ikke Leaf'en med en Reva ? Den kan jo gjøre. omtrent samme nytte og er ikke vesentlig styggere  ;D

eivhelle

Da har jeg fått mail fra forhandler med tekniske data på den nye e_golfen.

31.5KWh tilgjengelig kapasitet på batteriet. Og vekten er gått opp fra 1510 til 1530 kg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Det er positivt at det skjer noe. Nå venter vi på å få se bilen og få vite prisen.  Noen som vet noe mer om når vi kan vente det ?

krister461



Sitat fra: borge på onsdag 02. november 2016, klokken 16:48
Jeg har sagt det før, jeg har absolutt ingen forståelse for at folk kjøpte eGolf som varmt hvetebrød til 270-300 000 når den ikke gjorde noe annerledes enn Leaf 2011 som man kunne få for 130 000.
Noen bryr seg om hvordan bilen ser ut også...

Chivas

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. november 2016, klokken 17:18
Da har jeg fått mail fra forhandler med tekniske data på den nye e_golfen.

31.5KWh tilgjengelig kapasitet på batteriet.
Er dette ventet, eller litt lavt? Hvor mye er tilgjengelig på f.eks Leaf 30, nye i3?

For de av som levde litt i håpet om at det på tampen kunne blitt annonsert større batteri enn for de 300km, er jo dette døds-støtet  :'(

TM

i3 skal ha 27,2 kW netto og Leaf mener jeg skal ha 28. Så nye e-Golf er vel fortsatt konkurransedyktig, men den setter ikke akkurat noen ny standard. Ampera-e skal visstnok ha 60 netto og vil være lysår foran e-golfen når det gjelder rekkevidde.

eivhelle

Sitat fra: TM på torsdag 03. november 2016, klokken 12:53
i3 skal ha 27,2 kW netto og Leaf mener jeg skal ha 28. Så nye e-Golf er vel fortsatt konkurransedyktig, men den setter ikke akkurat noen ny standard. Ampera-e skal visstnok ha 60 netto og vil være lysår foran e-golfen når det gjelder rekkevidde.
Lysår er vel kanskje litt overdrevent, men det er absolutt en forskjell. Men jeg er litt skeptisk til utnyttelsesgraden til Ampera-E. Brutto kapasiteten er på 288x60Ahx3.67V som gir 63,4KWh. For å få 60KWh netto innebærer det en utnyttelsesgrad på 94,6%, som er veldig høyt. E-golfen har brutto 35,8KWh og netto 31,5KWh som gir en utnyttelsesgrad på 88%.

Det er mulig at kombinasjonen av battericelle teknologi og temperatur regulering gjør at man kan ha mindre sikkerhetsmargin, men litt skeptisk likevel. Hadde vel forventet at de hadde lagt inn en sikkerhetsmargin på 10% slik at de endte opp med 56-57 KWh tilgjengelig.

100kg ekstra vekt og en del dårligere aerodynamikk vil også spise opp litt av forspranget i batterikapasitet.

Men Ampera-e vil score ekstra om vinteren siden man har temperaturregulering av batteripakken. Eneste usikkerheten her er hvor mye energi som går tapt for å holde batteriet varmt hvis bilen skal stå en stund i kaldt vær. Vil tro at det koster en del energi hvis man skal holde temperaturen på batteriet 20-30 grader over omgivelsestemperatur et par døgn. Jeg antar at det ligger en del erfaringsdata her fra de som har kjørt noen vintre i Tesla S.

På sommeren derimot vil jeg tro at det er litt motsatt effekt siden e-golfen sine batterier vil holde grei temperatur uten å bruke noe energi på kjøling.

Hvis jeg skal tippe vil typisk sommerrekkevidde for den nye e-golfen være rundt 225 km hvis man har en grei miks av landevei og motorvei, mens Ampera-e vil ligger rundt 380 km.

På vinteren kan vi estimere at e-golfen vil ligge rundt 150- 170 km rekkevidde, mens Ampera-e klarer rundt 280-310 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

HelectriC

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. november 2016, klokken 17:18
Da har jeg fått mail fra forhandler med tekniske data på den nye e_golfen.

31.5KWh tilgjengelig kapasitet på batteriet. Og vekten er gått opp fra 1510 til 1530 kg.

Ser at den skal få 7,2kW lader. Betyr det kanskje og at man vil kunne lade med 13A med schuko eller er man fortsatt stuck med 10A?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA