Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

moby666

Det er slik på Leaf og soul også. Dvs ikke oppgitt kg på taklast. Ikke noe problem. Kjempefordel å slippe slike fester som er på egolf som ødelegger lakken.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 17:31
Det er slik på Leaf og soul også. Dvs ikke oppgitt kg på taklast. Ikke noe problem. Kjempefordel å slippe slike fester som er på egolf som ødelegger lakken.
Du mener at det er bedre for lakken med et takstativ som ikke har tilpassede festepunkter og derfor klemmes fast i dørkarmen på et tilfeldig sted? Jeg anbefaler deg å ta en nærmere kikk på brukerveiledningen på  takstativet du anbefaler for Ioniq før du kommer med denne typen påstander.

Hyundai Ioniq er ikke designet for takstativ og har en lite optimal fasong for å montere takboks. Du har omtrent ikke et eneste flatt parti på bilen. Kurven mot bakdøren faller slik at en takboks vil peke oppover og fange unødvendig mye luft. Takstativet du linket til tåler dessuten bare 50 kg, slik at du allerede bruker opp halvparten av lastekapasiteten på en tom takboks.

Jeg skjønner at du er veldig pro. Ioniq, men akkurat her må det være mulig å innrømme at e-golfen har en langt bedre løsning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Har en bekjent som har egolf med orginalt takstativ. Han har klaget til meg at lakken ble ødelagt ved montering/demontering av feste.
Stativene blir også stående veldig tett og passer dårlig å ha en takboks på dette. Det er det jeg har hørt, mulig det ikke stemmer. Men er ganske sikker på at takstativ mulighetene på egolf ikke er optimale.

Vet ikke så mye om IONIQ sine muligheter med takstativ, men det er ihvertfall mulig. Siden IONIQ har endel lenger tak enn eGolf så kan det hende at det blir Ok.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:20
Vet ikke så mye om IONIQ sine muligheter med takstativ, men det er ihvertfall mulig. Siden IONIQ har endel lenger tak enn eGolf så kan det hende at det blir Ok.

Først må Ioniq bli godkjent for i det hele tatt å bruke takstativ. Den er ikke det pr i dag. ;)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:20
Har en bekjent som har egolf med orginalt takstativ. Han har klaget til meg at lakken ble ødelagt ved montering/demontering av feste.
Stativene blir også stående veldig tett og passer dårlig å ha en takboks på dette. Det er det jeg har hørt, mulig det ikke stemmer. Men er ganske sikker på at takstativ mulighetene på egolf ikke er optimale.

Vet ikke så mye om IONIQ sine muligheter med takstativ, men det er ihvertfall mulig. Siden IONIQ har endel lenger tak enn eGolf så kan det hende at det blir Ok.

Har takstativ montert på min. Innfesting fungerer helt fint. Det kan selvsagt bli gnissing mellom feste og lakk siden bilen ikke har rails, men man kan redusere denne risikoen ved å legge på en beskyttende plastfolie som følger med takstativene (fra Thule). Og man må selvsagt sørge for at det rengjort slik at det ikke ligger skitt i mellom gummidelene og lakken.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

#395
Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.

http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-3

I mitt vognkort står det "Ikke oppgitt" på makstaklast, ergo så er det lov. På Zoe står det eksplisitt 0 kg (tror jeg), og da er det ikke lov.

Mange biler har en begrensning på taklast (slik som egolf og mange andre), da er det denne begrensningen som gjelder.

Dette har vært diskutert mange ganger tidligere.

Sitat fra: Crown på onsdag 25. januar 2017, klokken 08:22
Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:20
Vet ikke så mye om IONIQ sine muligheter med takstativ, men det er ihvertfall mulig. Siden IONIQ har endel lenger tak enn eGolf så kan det hende at det blir Ok.

Først må Ioniq bli godkjent for i det hele tatt å bruke takstativ. Den er ikke det pr i dag. ;)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 09:41
Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.

http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-3

I mitt vognkort står det "Ikke oppgitt" på makstaklast, ergo så er det lov. På Zoe står det eksplisitt 0 kg (tror jeg), og da er det ikke lov.

Mange biler har en begrensning på taklast (slik som egolf og mange andre), da er det denne begrensningen som gjelder.

Dette har vært diskutert mange ganger tidligere.

Sitat fra: Crown på onsdag 25. januar 2017, klokken 08:22
Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:20
Vet ikke så mye om IONIQ sine muligheter med takstativ, men det er ihvertfall mulig. Siden IONIQ har endel lenger tak enn eGolf så kan det hende at det blir Ok.

Først må Ioniq bli godkjent for i det hele tatt å bruke takstativ. Den er ikke det pr i dag. ;)
Det betyr vel også at du kan bruke tilhenger siden det står "ikke oppgitt" her også. Og hengervekten vil da være begrenset av hva man vurdere som fornuftig selv.

Rart at ikke alle gjør det sånn? Hvorfor pålegge kundene sine unødvendige begrensninger hvis dette ikke må være med i typegodkjenningen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Da anbefaler jeg deg å bruke søk-funksjonen i forumet.

Sitat fra: eivhelle på onsdag 25. januar 2017, klokken 10:18
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 09:41
Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for.

http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-3

I mitt vognkort står det "Ikke oppgitt" på makstaklast, ergo så er det lov. På Zoe står det eksplisitt 0 kg (tror jeg), og da er det ikke lov.

Mange biler har en begrensning på taklast (slik som egolf og mange andre), da er det denne begrensningen som gjelder.

Dette har vært diskutert mange ganger tidligere.

Sitat fra: Crown på onsdag 25. januar 2017, klokken 08:22
Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:20
Vet ikke så mye om IONIQ sine muligheter med takstativ, men det er ihvertfall mulig. Siden IONIQ har endel lenger tak enn eGolf så kan det hende at det blir Ok.

Først må Ioniq bli godkjent for i det hele tatt å bruke takstativ. Den er ikke det pr i dag. ;)
Det betyr vel også at du kan bruke tilhenger siden det står "ikke oppgitt" her også. Og hengervekten vil da være begrenset av hva man vurdere som fornuftig selv.

Rart at ikke alle gjør det sånn? Hvorfor pålegge kundene sine unødvendige begrensninger hvis dette ikke må være med i typegodkjenningen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Vel. Jeg synes uansett det er betryggende at produsenten har gjort en vurdering av hva som er trygg og anbefalt bruk av bilen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

De aller fleste biler klarer å bære hele bilen sin vekt på taket (feks ved en utforkjøring). Tipper 100 kg går greit for de fleste tak ;) Sikkert også for eGolf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gamer73

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:17
De aller fleste biler klarer å bære hele bilen sin vekt på taket (feks ved en utforkjøring). Tipper 100 kg går greit for de fleste tak ;) Sikkert også for eGolf.

Jeg tror ikke takvektregelen er der fordi NOEN tror at baggasjen på taket skal falle gjennom/ødlegge taket da;)

moby666

Hva mener du det er for da?

Sitat fra: gamer73 på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:23
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:17
De aller fleste biler klarer å bære hele bilen sin vekt på taket (feks ved en utforkjøring). Tipper 100 kg går greit for de fleste tak ;) Sikkert også for eGolf.

Jeg tror ikke takvektregelen er der fordi NOEN tror at baggasjen på taket skal falle gjennom/ødlegge taket da;)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gamer73

Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:39
Hva mener du det er for da?

Sitat fra: gamer73 på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:23
Sitat fra: moby666 på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:17
De aller fleste biler klarer å bære hele bilen sin vekt på taket (feks ved en utforkjøring). Tipper 100 kg går greit for de fleste tak ;) Sikkert også for eGolf.

Jeg tror ikke takvektregelen er der fordi NOEN tror at baggasjen på taket skal falle gjennom/ødlegge taket da;)

DET er ganske logisk, men du skal få et kjapt quote fra et kjapt google søk:

SitatPutting stuff on the roof raises the vehicle's center of gravity and changes how the car handles. With load on the roof, it means the car will sway sideways more when under the effects of cornering, driving across a slope or driving over uneven terrain. This impairs road handling and increases the risk of rollover. Manufacturers specify a maximum roof load to maintain handling characteristics and ensure the increased rollover risk is kept within reasonable limits.

I tillegg er det jo selvsagt OGSÅ en mulighet for takskader...naturlig nok..men det er IKKE dem viktigste argumentene

eivhelle

Et vesentlig poeng er også at man har garantert at innfesting av taklast er sikker, slik at den ikke faller av i fart og skader andre traffikanter.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Vil da tror at elbiler bør kunne tåle mer vekt på taket pga lavt tyngdepunkt pga batteriet.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA