Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Chivas

Sitat fra: Rio på fredag 06. januar 2017, klokken 20:11
Chivas:

Husk at det finnes lys smuss som tiltrekkes av mørke setetrekk, og mørk smuss som tiltrekkes av lyse setetrekk! :D
Det er klart, smuss er smuss :-) På de gamle setene derimot er problemet at det blir veldig skjoldete bare det kommer f.eks regn på trekket. Og det minner jo ikke akkurat om god kvalitet :-\

tomrh

Sitat fra: TM på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:49
Kan ikke dere som vil diskutere dekk generelt opprette en ny tråd for dette ? Jeg ser fortsatt ikke at dette har noe som helst med nye e-golf å gjøre ;)
Du helte selv bensin på bålet ved å rakke ned på kontinentale vinterdekk (kalle dem "livsfarlige"), da er det å forvente at tilhengerne av disse dekka kommer på banen. Men helt enig, dette var siste innlegg om temaet dekk fra meg i denne tråden, og oppfordrer resten også til å legge denne ballen død.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

50%NoFuel

Er det virkelig noen som skal kjøpe nye eGolf med den rekkevidden til den prisen? Tror det er en bil som får over snittet verdifall da den er bak konkurrenter før den har kommet på markedet.
Fremtiden er elektrisk

Chivas

#378
Tja, er enig i at den godt kunne kommet med lengre rekkevidde.
Så er jo spørsmålet, hvor ofte trenger man egentlig lang rekkevidde?
Jeg har sett litt på eget kjøremønster og ser at jeg de siste 5 årene har hatt rundt 2 turer i året med 20 mil totalt tur/retur, og 1 tur på 50 mil én vei.
All annen kjøring resten av året er småturer inntil 12 mil tur/retur
Så med det kjøremønsteret ser jeg ikke at jeg MÅ ha større rekkevidde eller en Tesla.
Jeg mangler per nå lademulighet hjemme som er en av grunnene til at jeg ville vente på den nye med lengre rekkevidde .

Nytt og "bedre" vil hele tiden komme, men finnes det virkelig ingen grense før man kan si seg fornøyd med rekkevidden? Tror den grensen er lavere enn hva folk går rundt og innbiller seg, og særlig hvis man har mulighet for  lading hjemme. 

ReneM

Sitat fra: Chivas på søndag 08. januar 2017, klokken 08:40
Tja, er enig i at den godt kunne kommet med lengre rekkevidde.
Så er jo spørsmålet, hvor ofte trenger man egentlig lang rekkevidde?
Jeg har sett litt på eget kjøremønster og ser at jeg de siste 5 årene har hatt rundt 2 turer i året med 20 mil totalt tur/retur, og 1 tur på 50 mil én vei.
All annen kjøring resten av året er småturer inntil 12 mil tur/retur
Så med det kjøremønsteret ser jeg ikke at jeg MÅ ha større rekkevidde eller en Tesla.
Jeg mangler per nå lademulighet hjemme som er en av grunnene til at jeg ville vente på den nye med lengre rekkevidde .

Nytt og "bedre" vil hele tiden komme, men finnes det virkelig ingen grense før man kan si seg fornøyd med rekkevidden? Tror den grensen er lavere enn hva folk går rundt og innbiller seg, og særlig hvis man har mulighet for  lading hjemme.

Helt lik situasjon her hjemme. Vi bor i Bergen og kjører til Mikkelparken 1 gang i året. Med litt flaks klarer vi til å med dette på en lading men for ordens skyld tror jeg at vi kommer til å lade et kvarter hver vei. Muligens vi kjører til Østlandet i år, en tur jeg gleder meg til. Nok hurtigladere på vei og tror at det går helt fint.

Vi har ingen hjemmelader heller og enn så lenge hsr det gått greit. Trenger ikke mer rekkevidde fordi vi må. Vi venter en stund til før vi oppgraderer. Likevel hadde en par km vært greit (Jeg tipper at vi mangler ca 10 km t/r Eikedalen (125 km). Men for oss er 100.000kr for mye for å spare oss 5 min hurtiglading ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

eivhelle

Sitat fra: 50%NoFuel på søndag 08. januar 2017, klokken 07:36
Er det virkelig noen som skal kjøpe nye eGolf med den rekkevidden til den prisen? Tror det er en bil som får over snittet verdifall da den er bak konkurrenter før den har kommet på markedet.
Slik jeg vurderer det er e-golfen den mest attraktive bilen, som faktisk kan leveres i løpet neste halvår, når man tar en helhetsvurdering i forhold til brukervennlighet, størrelse og pris.

Bestiller du i dag, vil du måtte stille deg i lang kø for Ampera-e eller Tesla model 3. Renault Zoe har rekkvidden, men mangler DC hurtiglading og er litt liten. BMW I3 har brukbar rekkvidde, men er også i minste laget. Hyundai Ioniq har lang leveringstid og er noe mindre fleksibel bruksmessig (ikke tilgjengelig med takstativ, kan ikke felle ned midtre del av baksetet). Tesla model S og X ligger i en helt annen prisklasse (Du får 2-3 e-golfer for samme pris).

Angående rekkevidde. Kjører du under 3-4 mil i snitt pr. dag (11-15000 km i året) holder det i snitt å lade en gang i uka. Så i praksis vil ikke rekkevidden være et tema annet enn ved langturer, som man enkelt løser ved hjelp av hurtiglading. Ekstra rekkevidde har ikke så stor betydning hvis du sjelden eller aldri utnytter den. Pendler du 200 km til og fra jobb hver dag, er rekkevidden viktig. Bor du innenfor en radius på 2-3 mil fra jobben fungerer også første generasjons e-golf og leaf problemfritt i hverdagen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

e-tron

Nå har den kommet på bygg din bil på nettsiden til vw.no

eivhelle

Sitat fra: e-tron på lørdag 21. januar 2017, klokken 17:13
Nå har den kommet på bygg din bil på nettsiden til vw.no
Ingen store overraskelser her, men ser at alle detaljer ikke er helt korrekte her. Seter i shetland beige skal kombineres med svart tak. Bildene i konfiguratoren viser hvit. Ellers gir 3D visningen et greit inntrykk av de nye skinnsetene med perforert skinn.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. januar 2017, klokken 20:42
Sitat fra: e-tron på lørdag 21. januar 2017, klokken 17:13
Nå har den kommet på bygg din bil på nettsiden til vw.no
Ingen store overraskelser her, men ser at alle detaljer ikke er helt korrekte her. Seter i shetland beige skal kombineres med svart tak. Bildene i konfiguratoren viser hvit. Ellers gir 3D visningen et greit inntrykk av de nye skinnsetene med perforert skinn.
Jepp, den (les: konfiguratoren) virker på mange måter litt uferdig, men man får da ett visst inntrykk.

Når man velger utstyr så ser det ikke ut til å stemme helt med hva man ticket av på forhåndssalget(?).

Lassiiboiii

Jeg legger også merke til at konfigurasjon ikke stemmer overens med valgene jeg har tatt tidligere. tenker spesielt på dette med sikkerhetspakken. det står ikke at denne inkluderer alle assistentene den har sagt at den har.

Dette med "Bi-xenonlys med led-kjørelys"? forstår jeg rett at du da tar vekk "Full led frontlykt" som er standard utstyr?

Merker at jeg med denne konfiguratoren ikke lenger vett hva jeg får på min bil..
- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

eivhelle

Ser ut som at adaptive lys krever Xenon i stedet for LED på fjernlysene. Det er for så vidt ikke dumt siden man da får betydelig bedre fjernlys enn i dag, selv om Xenon kanskje trekker noe mer strøm.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kajh

Sitat fra: Lassiiboiii på mandag 23. januar 2017, klokken 07:57
Jeg legger også merke til at konfigurasjon ikke stemmer overens med valgene jeg har tatt tidligere. tenker spesielt på dette med sikkerhetspakken. det står ikke at denne inkluderer alle assistentene den har sagt at den har.

Interessant! Hvilke assistenter er det som ikke er med i sikkerhetspakken?


Lassiiboiii

Sitat fra: eivhelle på mandag 23. januar 2017, klokken 12:22
Ser ut som at adaptive lys krever Xenon i stedet for LED på fjernlysene. Det er for så vidt ikke dumt siden man da får betydelig bedre fjernlys enn i dag, selv om Xenon kanskje trekker noe mer strøm.

Snakket med selger og kundeservice idag. Er nok bare skrivefeil dette med bi xenon.

Sitat fra: kajh på mandag 23. januar 2017, klokken 14:39
Sitat fra: Lassiiboiii på mandag 23. januar 2017, klokken 07:57
Jeg legger også merke til at konfigurasjon ikke stemmer overens med valgene jeg har tatt tidligere. tenker spesielt på dette med sikkerhetspakken. det står ikke at denne inkluderer alle assistentene den har sagt at den har.

Interessant! Hvilke assistenter er det som ikke er med i sikkerhetspakken?

Jeg fikk se den nye versjonen av utstyrslisten idag, så den er rettet opp fra tidligere. Så slik jeg forsto det var det også feil på den på konfiguratoren!

Så mitt tips er vel å handle ut i fra utstyrslisten foreløpig :)
- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

moby666

Stemmer ikke helt. Finnes takstativ til IONIQ, der du slipper metallplater inn i dørene....

https://www.rameder.eu/roof-rack-f-lli-menabo-tema-118791-36715-9.html



Sitat fra: eivhelle på søndag 08. januar 2017, klokken 13:13
Sitat fra: 50%NoFuel på søndag 08. januar 2017, klokken 07:36
Er det virkelig noen som skal kjøpe nye eGolf med den rekkevidden til den prisen? Tror det er en bil som får over snittet verdifall da den er bak konkurrenter før den har kommet på markedet.
Slik jeg vurderer det er e-golfen den mest attraktive bilen, som faktisk kan leveres i løpet neste halvår, når man tar en helhetsvurdering i forhold til brukervennlighet, størrelse og pris.

Bestiller du i dag, vil du måtte stille deg i lang kø for Ampera-e eller Tesla model 3. Renault Zoe har rekkvidden, men mangler DC hurtiglading og er litt liten. BMW I3 har brukbar rekkvidde, men er også i minste laget. Hyundai Ioniq har lang leveringstid og er noe mindre fleksibel bruksmessig (ikke tilgjengelig med takstativ, kan ikke felle ned midtre del av baksetet). Tesla model S og X ligger i en helt annen prisklasse (Du får 2-3 e-golfer for samme pris).

Angående rekkevidde. Kjører du under 3-4 mil i snitt pr. dag (11-15000 km i året) holder det i snitt å lade en gang i uka. Så i praksis vil ikke rekkevidden være et tema annet enn ved langturer, som man enkelt løser ved hjelp av hurtiglading. Ekstra rekkevidde har ikke så stor betydning hvis du sjelden eller aldri utnytter den. Pendler du 200 km til og fra jobb hver dag, er rekkevidden viktig. Bor du innenfor en radius på 2-3 mil fra jobben fungerer også første generasjons e-golf og leaf problemfritt i hverdagen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

#389
Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:47
Stemmer ikke helt. Finnes takstativ til IONIQ, der du slipper metallplater inn i dørene....

https://www.rameder.eu/roof-rack-f-lli-menabo-tema-118791-36715-9.html

Men i følge Hyundai.no er ikke dette mulig. I likhet med hengerfeste. Er vel en fordel at bilen er godkjent for taklast, hvis du skal montere noe her.


2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA