Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: gamer73 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:46
Sitat fra: tomrh på fredag 06. januar 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Chivas på fredag 06. januar 2017, klokken 09:00
Det beste er vel da kanskje helårsdekk? :) Bare å bytte parvis etterhvert som de blir slitt.
Ja, genial tanke som jeg har vurdert for vår neste elbil. Har også landet på dekkene jeg skal ha (som jeg kjører på i andre sesong nå), det er Nokian WR D4. Disse fungerer overraskende bra i både -15, 0 og +15 og har threadwear 420.

ja er dette den nye teknologien? Dvs..er dem like bra som vinterdekk på vintervei?
NEI. Og ikke like bra som sommerdekk på sommerføre. Det blir kvasiløsninger som ikke er optimale under noen forhold.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på fredag 06. januar 2017, klokken 10:03
Sitat fra: gamer73 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:46
Sitat fra: tomrh på fredag 06. januar 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Chivas på fredag 06. januar 2017, klokken 09:00
Det beste er vel da kanskje helårsdekk? :) Bare å bytte parvis etterhvert som de blir slitt.
Ja, genial tanke som jeg har vurdert for vår neste elbil. Har også landet på dekkene jeg skal ha (som jeg kjører på i andre sesong nå), det er Nokian WR D4. Disse fungerer overraskende bra i både -15, 0 og +15 og har threadwear 420.

ja er dette den nye teknologien? Dvs..er dem like bra som vinterdekk på vintervei?
NEI. Og ikke like bra som sommerdekk på sommerføre. Det blir kvasiløsninger som ikke er optimale under noen forhold.

For oss som bor på Vestlandet(Bergen- Stavangerområdet)  vil jeg påstå at summa summarum er kontinentale vinterdekk bedre enn nordiske. Fordi minst 90% av vinterkjøringen skjer på tørre eller våte veier vil man 90% av tiden ha bedre grep enn med valg av bløte nordiske. At man har noe dårligere egenskaper på klink is får så være, men da vet man at man må være forsiktig. 90% av tiden merker man ikke at man har bedre og sikrere dekk. Det merkes først i kritiske situasjoner.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

gamer73

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 06. januar 2017, klokken 10:15
Sitat fra: gr på fredag 06. januar 2017, klokken 10:03
Sitat fra: gamer73 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:46
Sitat fra: tomrh på fredag 06. januar 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Chivas på fredag 06. januar 2017, klokken 09:00
Det beste er vel da kanskje helårsdekk? :) Bare å bytte parvis etterhvert som de blir slitt.
Ja, genial tanke som jeg har vurdert for vår neste elbil. Har også landet på dekkene jeg skal ha (som jeg kjører på i andre sesong nå), det er Nokian WR D4. Disse fungerer overraskende bra i både -15, 0 og +15 og har threadwear 420.

ja er dette den nye teknologien? Dvs..er dem like bra som vinterdekk på vintervei?
NEI. Og ikke like bra som sommerdekk på sommerføre. Det blir kvasiløsninger som ikke er optimale under noen forhold.

For oss som bor på Vestlandet(Bergen- Stavangerområdet)  vil jeg påstå at summa summarum er kontinentale vinterdekk bedre enn nordiske. Fordi minst 90% av vinterkjøringen skjer på tørre eller våte veier vil man 90% av tiden ha bedre grep enn med valg av bløte nordiske. At man har noe dårligere egenskaper på klink is får så være, men da vet man at man må være forsiktig. 90% av tiden merker man ikke at man har bedre og sikrere dekk. Det merkes først i kritiske situasjoner.

Bergen er kuppert og har mange bakker....og mange har hytte på fjellet i EL-bil avstand så da er det best om dekkene klarer disse utfordringene når været er ekstremt, og det er det jo relativt ofte om vinteren på vestlandet. Og sant å si....jeg føler ikke jeg trenger bedre grep enn det jeg har med piggfrie vinterdekk på en snøfri motorvei i 5 grader celcius. Jeg vil si det slik at det er best om dekket er best mulig i kritiske situasjoner under dem mest ekstreme værforhold.

geear

#363
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 06. januar 2017, klokken 10:15
For oss som bor på Vestlandet(Bergen- Stavangerområdet)  vil jeg påstå at summa summarum er kontinentale vinterdekk bedre enn nordiske. Fordi minst 90% av vinterkjøringen skjer på tørre eller våte veier vil man 90% av tiden ha bedre grep enn med valg av bløte nordiske. At man har noe dårligere egenskaper på klink is får så være, men da vet man at man må være forsiktig. 90% av tiden merker man ikke at man har bedre og sikrere dekk. Det merkes først i kritiske situasjoner.
Kan være enig i at man tidvis kanskje kan ha bedre grep med kontinentale vinterdekk (eller sommerdekk for den sak) enn rene nordiske vinterdekk, men problemet med argumentasjonsrekken din er at den mangler en konsekvens/potensial/risikovurdering. Har du hatt en HAZID-gjennomgang på dette? Her hadde det vært strykkarakter. ;)

Poenget er, forskjellene fra et dekk til et annet er marginale på tørre veier. På våt vei noe større, men fortsatt ikke like betydningsfulle som på glatt føre. På snø og is er forskjellene enorme. Konsekvensen av å prioritere et dekk som har 2 meter kortere stopplengde på våt vei, men 20 meter lenger på glatt føre, kan være formidabel. Derfor lønner det seg etter min mening KLART å prioritere de vanskeligste underlagene. Og dette på tross av at jeg skulle ønske du hadde rett. Bor i Sandnes selv, så det hadde vært helt supert å kunne velge volumdekk med lav pris og høy slitestyrke.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Det er ingen vinterdekk som har tilfredsstillende funksjon på sommerføre. På våt vei i plussgrader er sommerdekk overlegent bedre enn vinterdekk. Derfor er helårsdekk et kompromiss som ikke er optimale hverken på sommer eller vinterføre.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

Dette er vel egentlig et tema som ikke har så mye med nye e-Golf å gjøre  ;)

TM

#366
Etter 3 eposter til Møller kundservice og 2 telefoner har de i dag bekreftet skriftlig at stoffsetene i nye e-golf ikke heter Mel Stripes slik det står i tekniske data, men Zoom Merlin. De har bekreftet at opplysningene i den Østerrikske konfiguratoren stemmer.  Jeg laget en illustrasjon som viser setene slik vi kan forvente dem (for de av oss som ikke ønsker skinnseter. Ser lovende ut synes jeg  :).
De sendte meg også en oppdatert versjon av tekniske data hvor dette er korrigert.


Chivas

Sitat fra: TM på fredag 06. januar 2017, klokken 19:16
Etter 3 eposter til Møller kundservice og 2 telefoner har de i dag bekreftet skriftlig at stoffsetene i nye e-golf ikke heter Mel Stripes slik det står i tekniske data, men Zoom Merlin. De har bekreftet at opplysningene i den Østerrikske konfiguratoren stemmer.  Jeg laget en illustrasjon som viser setene slik vi kan forvente dem (for de av oss som ikke ønsker skinnseter. Ser lovende ut synes jeg  :).
De sendte meg også en oppdatert versjon av tekniske data hvor dette er korrigert.
Hei.
Utseende er godt nok for meg :)
Har du fått info eller noe inntrykk av at dette stoffet er mer "holdbart"/eksklusivt enn det forrige? Kan jo fort bli skjoldproblemer her og - bare at det ikke synes så godt :)

Rio

Chivas:

Husk at det finnes lys smuss som tiltrekkes av mørke setetrekk, og mørk smuss som tiltrekkes av lyse setetrekk! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: TM på fredag 06. januar 2017, klokken 10:00
Nokian WR D4 er vel et dekk som markedsføres som vinterdekk for europeiske forhold. Det vil jeg tro betyr at de er livsfarlige både sommer og vinter her i landet  ;)
Sitat fra: TM på fredag 06. januar 2017, klokken 17:03
Dette er vel egentlig et tema som ikke har så mye med nye e-Golf å gjøre  ;)
Vel, hadde bare en kort kommentar til Chivas' forslag: Hvis man vil ha bare ett sett felger og dekk ville jeg heller hatt disse enn helårsdekk (basert på egen erfaring med dem). Duger bra for meg men mange sterke meninger om dekk. Den nye e-Golfen kunne faktisk blitt aktuell for oss om de hadde tillatt hengerfeste på den. Er det sjanser at det blir? Tyskerne burdte vel mer enn noen andre skjønne hvor viktig det er.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

Sitat fra: tomrh på fredag 06. januar 2017, klokken 20:54Den nye e-Golfen kunne faktisk blitt aktuell for oss om de hadde tillatt hengerfeste på den. Er det sjanser at det blir? Tyskerne burdte vel mer enn noen andre skjønne hvor viktig det er.

I følge PDF-dokumentet med tekniske data som TM har lagt ved i sin post lenger oppe her, ser det dårlig ut for tilhengerfeste i denne omgang også.

Stikkkontakt

Sitat fra: gamer73 på fredag 06. januar 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 06. januar 2017, klokken 10:15
Sitat fra: gr på fredag 06. januar 2017, klokken 10:03
Sitat fra: gamer73 på fredag 06. januar 2017, klokken 09:46
Sitat fra: tomrh på fredag 06. januar 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Chivas på fredag 06. januar 2017, klokken 09:00
Det beste er vel da kanskje helårsdekk? :) Bare å bytte parvis etterhvert som de blir slitt.
Ja, genial tanke som jeg har vurdert for vår neste elbil. Har også landet på dekkene jeg skal ha (som jeg kjører på i andre sesong nå), det er Nokian WR D4. Disse fungerer overraskende bra i både -15, 0 og +15 og har threadwear 420.

ja er dette den nye teknologien? Dvs..er dem like bra som vinterdekk på vintervei?
NEI. Og ikke like bra som sommerdekk på sommerføre. Det blir kvasiløsninger som ikke er optimale under noen forhold.

For oss som bor på Vestlandet(Bergen- Stavangerområdet)  vil jeg påstå at summa summarum er kontinentale vinterdekk bedre enn nordiske. Fordi minst 90% av vinterkjøringen skjer på tørre eller våte veier vil man 90% av tiden ha bedre grep enn med valg av bløte nordiske. At man har noe dårligere egenskaper på klink is får så være, men da vet man at man må være forsiktig. 90% av tiden merker man ikke at man har bedre og sikrere dekk. Det merkes først i kritiske situasjoner.

Bergen er kuppert og har mange bakker....og mange har hytte på fjellet i EL-bil avstand så da er det best om dekkene klarer disse utfordringene når været er ekstremt, og det er det jo relativt ofte om vinteren på vestlandet. Og sant å si....jeg føler ikke jeg trenger bedre grep enn det jeg har med piggfrie vinterdekk på en snøfri motorvei i 5 grader celcius. Jeg vil si det slik at det er best om dekket er best mulig i kritiske situasjoner under dem mest ekstreme værforhold.

Vi har alle sett bilder fra USA der biler på sommerdekk glir på flat bakke. Men slik er det faktisk ikke i Alpene. Der har de de såkalte kontinentale dekkene. Fjorårets ADAC-vinner i e-Golfdimensjon(205/55-16) ble faktisk fremholdt for å ha meget gode egenskaper på is. Er det virkelig fullstendig idioti å kjøre på disse dekkene i Østerrike som mange steder har snø og is 10 ganger oftere enn på Vestlandet?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

automat

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 06. januar 2017, klokken 23:08

Vi har alle sett bilder fra USA der biler på sommerdekk glir på flat bakke. Men slik er det faktisk ikke i Alpene. Der har de de såkalte kontinentale dekkene. Fjorårets ADAC-vinner i e-Golfdimensjon(205/55-16) ble faktisk fremholdt for å ha meget gode egenskaper på is. Er det virkelig fullstendig idioti å kjøre på disse dekkene i Østerrike som mange steder har snø og is 10 ganger oftere enn på Vestlandet?

I Alpene er det generelt mindre tele i bakken, enn det er i Norge. Noe som gir mindre isete forhold. (Omtrent som når det snør på våren her).

At et kontinentalt dekk er godt på is kommer an på hva man sammenligner med.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Ang dekk... :) Det er slik at kontinentale vinterdekk har en gummihardhet som er optimal ved ca 0 grader, mens nordiske vinterdekk har bløtere gummi tilpasset 20 minusgrader. Jo kaldere det blir, jo dårligere blir de kontinentale vs de nordiske. NAF-testene utføres i Finland i flere ulike temperaturer både utendørs og innendørs og det tas et snitt. Selv om de beste kontinentale scorer høyt på nullføre og våt is, dras de ned totalt sett av målinger i mange minus. (Dekknerder kan se på dette innlegget der det er en lenke til en omfattende testrapport med "alle" detaljer.) Her vi bor i Stjørdal svinger temperaturene rundt 0 og hovedveier saltes, så jeg vurderte et av de beste kontinentale som best egnet for vår daglige kjøring. Men merker at grepet blir noe dårligere i tosifret antall minus.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TM

Kan ikke dere som vil diskutere dekk generelt opprette en ny tråd for dette ? Jeg ser fortsatt ikke at dette har noe som helst med nye e-golf å gjøre ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA