Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Tbmull, onsdag 07. desember 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

Lassiiboiii

#165
Sitat fra: endim på onsdag 14. desember 2016, klokken 12:07

Tja, opel klarer jo ikke levere før om ett år så tviler på vag bryr seg særlig...

nei kan være, får vente å se!

Idag slapp VW nye nettsider. Er det kommet mer informasjon? eller er det bare jeg som ikke har sett dette?

https://www.volkswagen.no/no/bilmodeller/e-golf-elbil.html

Redigert:

Legg også merke til at det er sort tak trekk!

- E-Golf 2017 - Levert 14.06.2017
- Reservert Tesla Model 3 - Reservasjon 07.12.2016

Chivas

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 11:31
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:40
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:27
Sitat fra: j-Golf på onsdag 14. desember 2016, klokken 10:05
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 08:43

Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette! I tillegg vil jeg tro at digitale instrumenter vil slite litt i en kald norsk vinter.

Hvorfor mener du at digitale instrumenter vil "slite litt i en kald norsk vinter"? Tænker du på LCD i minus grader? Jeg håber da VW har tænkt på dette  :-\
Jeg vil gætte på, at digitale instrumenter bliver standard, for jeg tror det er billigere at fremstille og montere end en traditionel "instrument cluster".
Spørgsmål: Hvordan virker abientebelysning? Slukker set selv når bilen startes eller styres det individuelt af den enkelte passager? F.eks. hvis højre passager har tabt noget på gulvet, kan hun så tænde gulvbelysning i kun højre side?

Jeg vet bare at E-golf 2016 skjermen i midtkonsoll er tregere når det er veldig kaldt etc...

Ambientbelysning er faktisk på så lenge bilen er i gang:) Selv mens man kjører..det er ganske stilig. Blå kule lystriper her og der...og der er lys med føttene etc...det går ann å stille lysstyrke tror jeg, men jeg har alltid hatt det i default. Tror ikek passasjer kan justere noe selv nei.

OK tak for forklaringen :). Kan du skifte farve og kan det skrues helt av, hvis man vil? Er ikke sikker på at fruen vil have lys på fødderne hele tiden  ;)

Tror ikke man kan skifte farge, men lyset i fotbrønnen er vanlig lys og ikke blått;) Jeg vet faktisk ikke om man kan skru det av.
Godt mulig at ambient er "stilig og kuult", men et "must"? ;)

Angående farge, så gjelder dette den nye:
"Som ekstrautstyr kan du også få ambientebelysning med blå belysning av dekor og innstigningslister, som skaper en futuristisk atmosfære når du svever av gårde gjennom natten i din Volkswagen e-Golf. "

Futuristisk atmosfære gitt...samtidig med at man svever gjennom natten i e-golfen :D Dette kan jo fort stemme med e-golf 2045 modell :)

borge

#167
Sitat fra: Chivas på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:49
Sitat fra: Chivas på fredag 09. desember 2016, klokken 20:32

Ingen tlf idag, men i morgen tar jeg med madamen på en prøvetur av e-golf for å sikre godkjennelse av nytt kjøp :D :)
Prøvetur er gjennomført og tror godkjennelsen er i boks :-D eneste hun var ganske klar på at hun ikke ønsker er skinnseter.

Så, til kanskje det viktigste :rekkevidden.

Vi har ikke lademulighet hjemme enda, men tanken er at jeg lader den opp på jobben ett par dager i uken, så kjører madamen resten. Vi får anta at det funker :-)

Epic fail. Det der opplegget blir bare stress for deg dessverre. Lav-rekkevidde golf (Gammel eller ny) uten hjemmelading på natta blir alt for tungvindt.
Men korrekt å velge bort skinnseter av de åpenbare grunnene du selv har påpekt.
Du burde dessverre skrinlegge dette inntil du får lademulighet i hjemmet, evt gå vekk fra Golf og få noe med lang rekkevidde som du kan lade sjeldnere. Må da blir Tesla eller E-ampera, men fremdeles er dette slitsomt uten å kunne lade hjemme om natta.

geear

Sitat fra: borge på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:38
Epic fail. Det der opplegget blir bare stress for deg dessverre. Lav-rekkevidde golf (Gammel eller ny) uten hjemmelading på natta blir alt for tungvindt.
Men korrekt å velge bort skinnseter av de åpenbare grunnene du selv har påpekt.
Du burde dessverre skrinlegge dette inntil du får lademulighet i hjemmet, evt gå vekk fra Golf og få noe med lang rekkevidde som du kan lade sjeldnere. Må da blir Tesla eller E-ampera, men fremdeles er dette slitsomt uten å kunne lade hjemme om natta.
Det går ikke selv med Tesla eller Ampera-e så lenge en kun har en 16A å lade på i 2*7 timer per uke. Med schuko-kontakt så blir det 8-12km/time, så med fast kjøremønster på 150km mellom to ladinger så vil en alltid gå minus enten det heter Golf eller Tesla eller samme hvor stor batteripakken er. Ladetid, ladeffekt eller motoreffektivitet må kraftig opp for at det skal være en levelig løsning. :)
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

borge

Sitat fra: gr på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: borge på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:38
Epic fail. Det der opplegget blir bare stress for deg dessverre. Lav-rekkevidde golf (Gammel eller ny) uten hjemmelading på natta blir alt for tungvindt.
Men korrekt å velge bort skinnseter av de åpenbare grunnene du selv har påpekt.
Du burde dessverre skrinlegge dette inntil du får lademulighet i hjemmet, evt gå vekk fra Golf og få noe med lang rekkevidde som du kan lade sjeldnere. Må da blir Tesla eller E-ampera, men fremdeles er dette slitsomt uten å kunne lade hjemme om natta.
Det går ikke selv med Tesla eller Ampera-e så lenge en kun har en 16A å lade på i 2*7 timer per uke. Med schuko-kontakt så blir det 8-12km/time, så med fast kjøremønster på 150km mellom to ladinger så vil en alltid gå minus enten det heter Golf eller Tesla eller samme hvor stor batteripakken er. Ladetid, ladeffekt eller motoreffektivitet må kraftig opp for at det skal være en levelig løsning. :)

Yes. Jeg sliter like mye med Tesla som går tom pga illusjonen om at den har stort batteri, som med Leafen, men der er det akseptert at jeg må lade omtrent hver dag. med en gang jeg begynner å prøve å lade på jobb osv, og ikke over natta hjemme, da blir det fort krise.
Han må kjøpe seg en golf bensin om han absolutt vil ha golf.

vitcho


Vi har ikke lademulighet hjemme enda, men tanken er at jeg lader den opp på jobben ett par dager i uken, så kjører madamen resten. Vi får anta at det funker :-)
[/quote]

Du skal lade hver dag, før det giver mening med elbil, synes jeg. Ellers kommer det hele til at handle om rækkevidde. Jeg kan ikke lade hjemme, men lader hver dag på jobbet, og det fungerer i fint. Men i weekenden får man ofte brug for at lade ude i byen, det skal du være indstillet på.

Chivas

Sitat fra: borge på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:05
Sitat fra: gr på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: borge på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:38
Epic fail. Det der opplegget blir bare stress for deg dessverre. Lav-rekkevidde golf (Gammel eller ny) uten hjemmelading på natta blir alt for tungvindt.
Men korrekt å velge bort skinnseter av de åpenbare grunnene du selv har påpekt.
Du burde dessverre skrinlegge dette inntil du får lademulighet i hjemmet, evt gå vekk fra Golf og få noe med lang rekkevidde som du kan lade sjeldnere. Må da blir Tesla eller E-ampera, men fremdeles er dette slitsomt uten å kunne lade hjemme om natta.
Det går ikke selv med Tesla eller Ampera-e så lenge en kun har en 16A å lade på i 2*7 timer per uke. Med schuko-kontakt så blir det 8-12km/time, så med fast kjøremønster på 150km mellom to ladinger så vil en alltid gå minus enten det heter Golf eller Tesla eller samme hvor stor batteripakken er. Ladetid, ladeffekt eller motoreffektivitet må kraftig opp for at det skal være en levelig løsning. :)

Yes. Jeg sliter like mye med Tesla som går tom pga illusjonen om at den har stort batteri, som med Leafen, men der er det akseptert at jeg må lade omtrent hver dag. med en gang jeg begynner å prøve å lade på jobb osv, og ikke over natta hjemme, da blir det fort krise.
Han må kjøpe seg en golf bensin om han absolutt vil ha golf.
Hmmm...kanskje hakket mer optimistisk jeg :)

Jeg_må_ikke ha Golf, men er den eneste elbil som er "bil" til den prisklassen.

Man kan jo få inntrykk av at hvis man skal ha elbil, kan man bare glemme dette uten hjemmelading samme hvor stort batteriet er(?!).
Planen var at madamen kjører flest dager siden hun jobber i byen, så worst case må vel bli at jeg kjører 3 dager, og hun 2 dager.

32 A her på jobben skal det være gode muligheter for, så det kan jo bli en løsning så sant det finnes billige portable ladebokser/adaptere av noe slag.

gr: Nå har jeg kun 12 km til jobben, så da er den strekningen unnagjort på 1 time ;)

eivhelle

Sitat fra: gr på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:51
Sitat fra: borge på onsdag 14. desember 2016, klokken 13:38
Epic fail. Det der opplegget blir bare stress for deg dessverre. Lav-rekkevidde golf (Gammel eller ny) uten hjemmelading på natta blir alt for tungvindt.
Men korrekt å velge bort skinnseter av de åpenbare grunnene du selv har påpekt.
Du burde dessverre skrinlegge dette inntil du får lademulighet i hjemmet, evt gå vekk fra Golf og få noe med lang rekkevidde som du kan lade sjeldnere. Må da blir Tesla eller E-ampera, men fremdeles er dette slitsomt uten å kunne lade hjemme om natta.
Det går ikke selv med Tesla eller Ampera-e så lenge en kun har en 16A å lade på i 2*7 timer per uke. Med schuko-kontakt så blir det 8-12km/time, så med fast kjøremønster på 150km mellom to ladinger så vil en alltid gå minus enten det heter Golf eller Tesla eller samme hvor stor batteripakken er. Ladetid, ladeffekt eller motoreffektivitet må kraftig opp for at det skal være en levelig løsning. :)

I så fall er vel Hyundai Ionic beste alternativ siden den gir mest rekkevidde pr. KWh ladet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Chivas

Sitat fra: vitcho på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:29

Du skal lade hver dag, før det giver mening med elbil, synes jeg. Ellers kommer det hele til at handle om rækkevidde. Jeg kan ikke lade hjemme, men lader hver dag på jobbet, og det fungerer i fint. Men i weekenden får man ofte brug for at lade ude i byen, det skal du være indstillet på.
Ja, det er klart, men hadde ett håp om at den nye golfen med 50% teoretisk mer rekkevidde ville gjøre elbil-hverdagen litt lettere :)

zyp

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. desember 2016, klokken 08:43
Ambientbelysning er faktisk ufattelig stilig og kult og koster omtrent ingenting...ville ABSOLUTT gått for dette!

Det er nok en smakssak, jeg kan ikke fordra blå belysning. Bilen jeg prøvekjørte hadde ambientebelysning, så når jeg bestilte min bil endte jeg opp med å si «nei, det så helt forferdelig ut, så det skal jeg definitivt ikke ha». Hadde andre farger vært tilgjengelig kunne jeg ha vurdert det.

Sitat fra: Chivas på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:19
Jeg vil tro at med parkeringssensorer og ryggekamera vil "Parkeringsassistent" være tull.

Jeg har ikke sjekka hvordan prisforskjellen er nå, men da jeg bestilte kosta parkeringsassistent bare noen hundrelapper ekstra i forhold til kun parkeringssensorer, og i tillegg til autoparkering får du ekstra sensorer på sidene i tillegg til foran og bak. Jeg har aldri brukt parkeringsassistenten til annet enn å demonstrere hva bilen min kan, men jeg vil si at sidesensorene fortsatt gjør den verdt å ha.

rolandvg99

#175
60 minutter på å lade til 80% = Man må elske Volkswagen for å kjøpe nye e-Golf, konkurrentene tatt i betraktning. Ioniq lader 21 mil på 24/30 minutter mens e-Golf bruker 60 minutter på 24. Overforenklet Rock'n roll regning tilsier at Ioniq blåser inn 40-50 mil på 60 min lading. Soul EV er også vesentlig raskere pr mil. Selv "strømsløsende" Ampera-E overfår e-Golf. Med Ampera er ikke ladetid fullt så krise da den kan frakte folk 25 mil + vinterstid før den må lades. Men med 15 mil + er det viktig å få puttet på rekkevidde ASAP (i alle fall for meg). Min interesse for nye e-Golf har gått fra heit til armhulevarm.
"I like soul with a capital S"

Chivas

Hvordan kommer de egentlig frem til det tallet? Er det ikke 40kW hurtiglading noe som i teorien skal gi 40kW på én time på et batteri som er 35,8 brutto?? Sikkert noe jeg ikke har forstått, så please enlighten me ;-)

rolandvg99

Sitat fra: Chivas på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:09
Hvordan kommer de egentlig frem til det tallet? Er det ikke 40kW hurtiglading noe som i teorien skal gi 40kW på én time på et batteri som er 35,8 brutto?? Sikkert noe jeg ikke har forstått, så please enlighten me ;-)

Du får spørre Volkswagen, men ladefart er sjeldent 100% lik hele veien og kan variere mye avhengig av effektiviteten på temperaturreguleringen i batteripakka.
"I like soul with a capital S"

knut.aulie

Sitat fra: Chivas på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:09
Hvordan kommer de egentlig frem til det tallet? Er det ikke 40kW hurtiglading noe som i teorien skal gi 40kW på én time på et batteri som er 35,8 brutto?? Sikkert noe jeg ikke har forstått, så please enlighten me ;-)
Kort fortalt har ladefart med flere faktorer å gjøre, batteriets evne til å ta imot energi avhenger av temperatur, state of charge (Soc), energi inn, intern eller ekstern laders kapasitet. Ladefart faller raskt av så etter 80% synker den drastisk og over 90% kan en like gjerne saktelade. Derfor er mange opptatt av fart til 80%.
Mangel på batterivarmer senker farten på vinterlading vesentlig, dette er spesielt viktig i Norge og da mest når rekkevidden er kortest.
I tillegg taper en strøm i ladeprosessen (ca 10-15%) så 40 kW er ikke 40 kWh på en time i praksis.

Gnist

> 60 minutter på å lade til 80%

I brosjyren med tekniske data for den nye e-Golfen sies det at det er 1 time ladetid ved 40 kW DC strøm. Her står det imidlertid ikke at dette er til 80%. Slik det er satt opp sammen med ladetid for 10A og 32A, så kan det tenkes at 1 time 40 kW DC gir 100% oppladning av batteriet.

Volkswagen har fått seg nye websider i dag. Brosjyren med tekniske data for den nye e-Golfen ligger nå her: https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen_e-GOLF_tekniske_data_11-2016.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen_e-GOLF_tekniske_data_11-2016.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA