Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Christoffer82, tirsdag 06. desember 2016, klokken 20:06

« forrige - neste »

Christoffer82

Hei!
Vi skal bytte ut vår gamle dieselbil og virderer å gå til innkjøp av en brukt Model S. Tesla er for meg foreløpig litt ukjent, med tanke på utstyr, hva man må være obs på etc. Har fått med meg at det har vært en oppdatering på setene, og at dette anbefales. Ser det er et stort prishopp fra 85 til 85D. Hvilken årsmodell og utstyrspakke anbefales? Skjønner at mer og dyrere er bedre, men prøver å holde oss rundt 600.000,-. De første modellene er kanskje lurt å unngå? En 2014 S eller P85? Noen tanker og anbefalinger? Når har en Tesla gått langt? På fossilbiler har jo nordmenn angst for biler som passerer 100.000km. "Gjelder" det samme elbiler? Beklager alle spørsmål!

o.b.lix

D betyr 4-hjulstrekk. Biler fra sent 2014 har også adaptiv cruisecontrol og autopilot. Der er også seter litt annerledes.

Ellers er nyere biler bedre enn eldre, men bare litt. Litt bedre støydemping. 100.000 er ikke langt på elbil. Det er 8 års garanti på batteri og motor.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Helge Alm

Tesla har brukte biler for salg så i stedet for å gi deg et konkret tips, anbefaler jeg følgende:
1) Stikk innom Tesla servicesenter og be om råd
2) Be om råd også via Tesla Owners Club Norway på facebook...Ikke fordi du ikke vil få mange og gode råd her på Elbilforum, men fordi du vil få raskere og flere svar derfra.

8 års garanti på drivenhet (DU) og batteri  - ubegrenset antall km (NB! gjelder ikke S60 -begrenset oppad til 200.000 km) skal tilsi et relativt bekymringsfritt bilhold. Lykke til

minim

#3
På 100000km så har en Model S allerede brukt gjennomsnittlig en 2-3 motorer om ryktene stemmer så litt må det nå være for en elbil :D

Jeg kjøpte nylig en D som familiebil. Uten D så får du litt mer plass fremme så om plass er viktig så sjekk forskjellene på dette. Frunken på D har omtrent bare plass til litt ladeutstyr. Det eneste ekstrautstyret som var viktig for min del var egentlig Nextgen setene. Nå vet jeg ikke hvilken bil du kommer i fra, men jeg var vant til BMW sine comfort stoler samt stolene i fra M-bil og er du  vandt til slik sittekomfort tror jeg ikke du klarer standard setene, men dette er en smakssak.

En siste detalj er at om du er avhengig av skiboks/takstativ så må du velge panoramataket for å få fester til det.
-TMS 85D
-03 VW Polo

nie

#4
Jeg ville også ha tatt med en 70D i vurderingen.
Da får du firehjulstrekk til en lavere pris enn du må ut med for en 85D og du får en nyere bil enn de fleste S85 som finnes der ute.
Fordelen med 85D er at du får ca 1 sek bedre aks (det merkes) og noe lengre rekkevidde enn med 70D men disse to faktorene er ikke like viktig for alle.

Hvis budsjettet er ca 600.000,- ville jeg ha strukket dette litt og funnet en pent brukt 70D med nextgen seter og panotak (hvis du trenger ski-boks, som de fleste familie-biler gjør).

EDIT:
Etter å ha lest om Sigurdis målinger av batteriet i nye S60D over på Facebook-gruppen, ville jeg også ha konfigurert en flett ny S60D for å ha prisen på en slik med i totalvurderingen.
S60D med 75kWh batteri og 62,5 kWh tilgjengelig energi fremstår som en kjempe-deal sammenlignet med andre nye og brukte alternativer. Forutsetningen er at den klarer dine kritiske strekninger og at du er happy med 1 sek tregere aks. 0-100 enn i 85D.

E_S

70D har omtrent samme rekkevidde (under 10 km mindre) som 85 uten D, så den bør absolutt vurderes. Ett sekund til eller fra på 0-100 spiller ingen rolle for de fleste, da selv den tregeste Model S er dobbelt så rask som de fleste "vanlige" biler.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Afterburner

Dette er bilen du trenger:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=84497546

Jeg hadde aldri vurdert en uten 4wd eller uten Nextgen seter. Så strekk budsjettet ditt litt. Batteriet på 70 holder til de fleste.
____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

E_S

Støttes. Er man vant til noe bedre seter enn det man finner i en 25 år gammel Micra vil man mest sannsynlig ikke føle seg "hjemme" i standardsetene. En bil med 4WD er å foretrekke i daglig bruk, og "down the road" vil den også ha høyere bruktverdi den dagen den skal selges. All erfaring tilsier at 4WD "lønner seg" mtp. bruktverdi.

Jeg strakk budsjettet litt og kjøpte en 70D, og er veldig fornøyd.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Christoffer82

Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:07
70D har omtrent samme rekkevidde (under 10 km mindre) som 85 uten D, så den bør absolutt vurderes. Ett sekund til eller fra på 0-100 spiller ingen rolle for de fleste, da selv den tregeste Model S er dobbelt så rask som de fleste "vanlige" biler.
Var ikke klar over at forskjellen på rekkevidden var så liten. Takk for tips! Gjelder dette også vinterstid? Hva kan man forvente av rekkevidde i -15? Tenker da på 70D og S85? 85D blir for dyr..

Christoffer82

Sitat fra: E_S på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 09:19
Støttes. Er man vant til noe bedre seter enn det man finner i en 25 år gammel Micra vil man mest sannsynlig ikke føle seg "hjemme" i standardsetene. En bil med 4WD er å foretrekke i daglig bruk, og "down the road" vil den også ha høyere bruktverdi den dagen den skal selges. All erfaring tilsier at 4WD "lønner seg" mtp. bruktverdi.

Jeg strakk budsjettet litt og kjøpte en 70D, og er veldig fornøyd.
Begynner å helle mot 70D etter tips herfra. Jeg har ikke peiling på de ulike utstyrspakkene og hva som er verdt å ha med, både med tanke på videresalg, men også hva som er nice to have vs need to have. Luftfjæringer er sikkert digg, men den dagen de er deffekte koster dette det hvite ute av øyet å fikse. Brukes dette, eller er det like greit med vanlig fjæring? Panorama er sikkert lurt mtp skiboks. Men ser ulike annonser reklamerer med alt ifra vinterpakker, utvidet garanti etc etc. Hva bør jeg absolutt NEED to have og hva er nice to have??

Muffinman

Jeg har et bestemt inntrykk av at D har høyere forbruk om vinteren enn rwd.

Brede

Når jeg ser at du skriver familiebil så kan jeg iallefall nevne at våre planer om å bytte ut vår "gamle" med en ny D-modell raskt ble kanselert da vi straks får behov for barnevogn.
Med firehjulstrekk blir bagasjerommet foran stort sett ubrukelig til større gjenstander og en blir avhengig av å sette barnevogn osv. bak.
Eldre biler (2013) med de første baksetene uten nye nakkestøtter er også mer fleksible for plassering av barneseter. Med de modifiserte støttene har jeg forstått det slik at de bygger for mye ut for mange barneseter.

100.000km er ikke langt for en elbil som det sies over her, men da har garantien gått ut. Det er jo noe å ha i bakhodet.

Luftfjæring trenger du ikke om du ikke kjører på veier med dyp snø (bilen er jo uansett ikke noen Land Cruiser).

nie

Need to have og Nice to have varierer enormt fra person til person. Det vil du se av ulike tråder her inne.

MIN oppfatning:

Need to have:
- Panotak (For meg MÅ en familiebil ha mulighet for takboks)
- Nextgen seter
- 4WD
- Autopilot hardware (Alle 4 WD-modeller har dette)
For meg er disse ufravikelige krav hvis jeg skal ut i bruktmarkedet.

Nice to have:
- Premium-pakke
- Autopilot software aktivert
- 7 seters versjon (OK hvis du  har barn inntil 8-10 års alder)

Ellers er det jo slik (iallfall for meg) i bruktmarkedet at riktig farge innvendig/utvendig og hvordan bilen er holdt/fremstår betyr mer enn at den har eksakt det utstyret som man ideelt sett ønsker....men her er du jo på rett spor med å sortere mellom "Need..." og "Nice..."


Cobos

Skal du ha en 5+2 bil ville jeg absolutt sett forskjellen på en RWD og en AWD og hva det gjør med frunk. Trenger du barnevogn og samtidig 5+2 seter er du nesten nødt til å ha en RWD fordi i D-utgavene får du ikke en barnevogn i frunken mistenker jeg.
Alternativet blir jo da skiboks for barnevogn, som krever panoramatak.
Oppgradert lyd og luftfjøring er veldig nice, men ikke påkrevd. Spesielt dårlig bass uten oppgradert lyd, og kjekt å spare noen få % forbruk på langkjøring i høy hastighet og tilsvarende bedre fremkommelighet over brøytekanter, fortauskanter osv med luftfjæring. Kjekt ja, absolutt nødvendig nei.
Jeg lånte nylig en 85D i forbindelse med service på min med NextGen seter. De er kjekke hvis jeg tar svinger for fort fordi da holder man seg på plass. Mer komfortable enn de gamle skinnsetene jeg har, nei sier både kona og meg. Smaken er dermed bokstavelig talt som baken.

Vinterpakke gir deg oppvarmede seter i baksetet (2. ikke 3. rad) som er kjekt hvis noen der sitter rett på setet og ikke i barnesete. Og etterhvert også oppvarmet ratt som er kjekt (kom vel i sent 2014 tror jeg).
Ellers lite som er nødvendig utover dette tenker jeg.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

E_S

Jeg valgte en bil uten luftfjæring, da jeg planlegger å ha bilen ganske lenge (etter garantien har gått ut), og selv om jeg skrur selv er det hinsides dyrt å fikse. Mange vil være uenig med meg, men jeg mener luftfjæring er helt unødvendig. Kjører man steder man trenger så mye mer bakkeklaring bør man velge en SUV. :P

Jeg vil si NEED to have er nextgen-seter og tech-pakke (eller hva de nå har kalt det i det siste). Veldig få biler uten sistnevnte, men nextgen-setene ble ikke standard før en stund etter "faceliften" med autopilot-hardware.

Vinterpakke er oppvarmede spylerdyser, varme i ratt og baksete og er etter min mening nice to have, men ikke noe mer.

Panorama gir fin følelse inni bilen og er noe man må ha om man vil ha takstativ, men om man ikke har behov for takstativ kan man droppe det og slippe enda en potensiell kostnadsbombe - det har vært mye problemer med lekkasjer fra disse.

21" felger er bare tull - grisedyre dekk og mye mer stumpete å kjøre på.

Dobbeltlader er uvanlig på nyere biler og ikke så veldig viktig for de aller fleste bruksmønstre.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA