Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Kanutten, tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:41

« forrige - neste »

Kanutten

Hadde håpet Paris Motor Show bød på noe mer interessant enn Opel Ampera E, men innser at det eneste alternativet fortsatt er Tesla. Dermed må jeg vurdere å kjøpe en Model S som ventepølse. Jeg lurer derfor på følgende:

Hvor stort batteri må den ha for å kunne kjøre Oslo - Trysil på vinterstid uten ladestopp? (Trenger også 10-15 km ekstra rekkevidde til småkjøring til butikken etc etter ankomst Trysil).

Har begrensede lademuligheter på hytta (10A) - hvor lang tid vil det ta å lade (bilen står ikke i garasje)?

Vil en 85 eller 90 ha tilstrekkelig rekkevidde til å nå tilbake til Elverum fra Trysil uten å ha ladet?

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

RaBalder

Det er mulig å gjøre det litt lettere å svare....  ;)

Hvor langt er det fra Oslo og til hytta?
Hvor langt er det fra hytta til lader på Elverum?

RBK

Det kan gå, men da må du ha 100% vil jeg tro når du drar og hytta må ligge nederst i bakken. Selv tar vi litt lading og kaffe i Elverum på vei opp. Det går med en del strøm opp og ned fra fjellet, det må man huske på.
Til infomasjon bor vi sør for Oslo (3mil) og klarte dette fint før det kom superlader på Elverum (og Nebbenes). Ladet aldri opp til 100% men benyttet 10A på hytta.
PS! Når det er kaldt er det viktig å lade med en gang man kommer opp. Da er batteriet varmt og tar imot lading med engang.
/RB
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

nie

Oslo-Trysil går helt fint med både 85 og 90.
Å komme deg tilbake til Elverum uten lading midtvinters tror jeg du kan glemme, både med 85 og 90, iallfall hvis du har litt småkjøring med kaldstart mens du er i Trysil.

...men hvis du har hytte er det vel bare å etablere litt mer heftig lading? Min hytte er ikke spesielt sofistikert men jeg har likevel tatt bryderiet med å etablere lading på 32A/230V. Ikke noe problem så lenge du ikke må parkere langt fra hytta.
10A kan bli knapt midtvinters i Trysil-temperatur.

Øyvind.h

Trysil kan da ikke være så stor utfordring? Og 10A holder da greit?

Til sammenligning kjører jeg lett Oslo-Ringebu (260km/900 m.o.h.) uten lading med 90D'en.

Eksempelvis for en uke siden. Kom opp torsdag kveld. Plugget i bilen. Ute på tur deler av dagen på fredag. Plugget i fredag ettermiddag. Ut på tur lørdag. Plugget i søndag morgen. Hjem søndag formiddag og kjørte rett hjem uten å måtte stoppe for lading.

Trysil er 4 mil kortere. Greit nok at vinter øker forbruket noe, og kanskje man har noen turer hvor man kommer opp fredag kveld og skal hjem søndag morgen med div kjøreturer på lørdagen i streng kulde. Men de ekstreme tilfellene kan dekkes med noen minutter på Elverum eller Nebbenes på vei hjem.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: RBK på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:13
Det kan gå, men da må du ha 100% vil jeg tro når du drar og hytta må ligge nederst i bakken. Selv tar vi litt lading og kaffe i Elverum på vei opp. Det går med en del strøm opp og ned fra fjellet, det må man huske på.
Til infomasjon bor vi sør for Oslo (3mil) og klarte dette fint før det kom superlader på Elverum (og Nebbenes). Ladet aldri opp til 100% men benyttet 10A på hytta.
PS! Når det er kaldt er det viktig å lade med en gang man kommer opp. Da er batteriet varmt og tar imot lading med engang.
/RB

Elgstua har jo så god mat :) Hadde jeg hatt hytte i Trysil hadde jeg nok spist middag på Elgstua hver gang...(og hatt fulladet bil når jeg dro derfra)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kanutten

Sitat fra: RaBalder på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:03
Det er mulig å gjøre det litt lettere å svare....  ;)

Hvor langt er det fra Oslo og til hytta?
Hvor langt er det fra hytta til lader på Elverum?

Fra stuedør til hyttevegg er det 22 mil.
Fra hytta til lader på Elverum er 7 mil.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Kanutten

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 22:07
Elgstua har jo så god mat :) Hadde jeg hatt hytte i Trysil hadde jeg nok spist middag på Elgstua hver gang...(og hatt fulladet bil når jeg dro derfra)

Nei, så god er den ikke  :)  Den har dessuten blitt ganske dyr med årene...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Kanutten

Så langt forstår jeg svarene dithen at 70 eller 75 ikke vil være nok?

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor lang tid det tar å lade en 85 fra (nesten) tom til 100% med 10A?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

DagfinnN

10 ampere gir ca 10 km i timen - grovt regnet. Så er det bare å kalkulere.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Lynet

Da går det med ca 80kWh og du lader med 2,3kW. 80/2,3=35 timer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

minim

Det tar evigheter :D Min står nå med 13A og får da 11km/hr. Da kan du regne det ut roughly selv når rekkevidden er 400km/ish på fulladet. Om vinteren så må det også trekkes en del for at batteriet varmes tror jeg, men jeg har aldri prøvd det i trysil temperaturer før eller noe særlig under null.

Det jeg kan si med min relativt korte erfaring er at det å stoppe innom en bensinstasjon med superlader i 10-15minutter for en toalett pause og kaffe påfyll gir deg overraskende mye rekkevidde kjapt og det er godt betalte minutter å vente i forhold til å fylle opp en stor bensintank. Man venter igrunnen ikke heller da det gjerne fort tar 15min med en slik pause og litt småprating. Mesteparten av ladingen kan jo gjøres når bilen likevel er parkert med strøm på hytta/hjemme så det er på langturen man får de korte ventestoppene. Er fortsatt helt fersk på dette selv, men jeg begynner å se at det jeg begymret meg for tidligere egentlig ikke er et problem. Får dog se hvordan det blir når kongvinter kommer for fullt :)   
-TMS 85D
-03 VW Polo

Sandvika

Sitat fra: Kanutten på mandag 17. oktober 2016, klokken 22:17
Så langt forstår jeg svarene dithen at 70 eller 75 ikke vil være nok?

Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvor lang tid det tar å lade en 85 fra (nesten) tom til 100% med 10A?
Grovt regnet
10A x 240v = 2,4kW/h
85/2,4= 35t..

Muffinman

Sitat fra: DagfinnN på mandag 17. oktober 2016, klokken 22:23
10 ampere gir ca 10 km i timen - grovt regnet. Så er det bare å kalkulere.
Bortsett fra i streng kulde. Da vil ladingen stoppe hver gang batteriet blir for kaldt, og batterivarmeren vil forsøke å varme det opp igjen med tilgjengelig energi fra laderen før ladingen kan restartes. Derfor vil man få en lavere gjennomsnittlig ladehastighet gjennom natta på så lav effekt.

Man må alltid starte ladingen øyeblikkelig etter kjøring, da tar det mange timer før batteriet blir for kaldt og det vil lades som normalt den tiden.

E_S

Med 21-22 mil fra Oslo til Trysil og 100/110-vei fra Oslo til Kolomoen (ca. halve veien) tror jeg det skal holde godt å klare tur/retur + litt småkjøring uten noe som helst lading med mindre man kjører i lastebilfart på motorveien og har 90/100kWh batteri. Om man aksepterer en stopp på laderen i Elverum på vei opp eller ned er det null problem selv med en 70D.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA