Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen spørsmål om evalia

Startet av Sun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:03

« forrige - neste »

asgeirn

Tesla tilbyr andre produsenter tilgang til superchargere mot at de bidrar i forhold til egne kunders forbruk.

Alle Teslas patenter er fritt lisensierbare til andre som ønsker å benytte de.

Type 2 pluggen hadde allerede en DC modus spesifisert når Mennekes konstruerte den, opp til ca 70 kW. Tesla justerte lengden på pinnene for å få denne opp til dagens supercharger-effekt.

CCS ble først definert i 2011, og da først og fremst for å finne på noe som kunne kombinere type 1 og type 2 på en enkel måte.

Jeg synes personlig man burde sett på en måte å bruke Type 2 pluggen fremfor den håpløst enorme CCS-pluggen.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Rio

1) Teslas "standard" er proprietær, og eies av Tesla, som er den åpenbare årsaken til at ingen andre ønsker å bruke det. BMW, for eksempel, bruker ikke Mercedes' eller Peugeots proprietære standarder heller.

Dersom Tesla derimot overga "stanarden" til f. eks. IEC, slik Mennekes gjorde, og denne ble akseptert, så ville situasjonen vært en annen.

Det er uansett vedtatt at i EU/EØS-landene så er det CCS som gjelder, og ALLE hurtigladere som settes opp i fremtiden SKAL ha CCS, og KAN ha en eller annen annen standard (Tesla, CHAdeMO, osv.) i tillegg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Her var det mye å være enig i.

I tillegg til fordelene/ulempene med segregering/felles standard som er nevnt har jeg lagt merke til en interessekonflikt som er blitt unngått ved at biler med høy evne til å motta lading har enerett på laderne med høy evne til å levere; laderne blir ikke blokkert i timesvis slik som 22kW type2 kan (spesielt der det er gratis).

Hvis nyere biler og multifunksjonsladere ble Teslafisert (med type2) og ett par eldre 2017 modell eGolf ;) blokkerte 135kW laderne på en fjellovergang i ett kvart døgn fordi de ikke forstår DC på type2, ville det sikkert ført til oppgitte blikk.

Bortsett fra det er det en glimrende løsning. Gjerne kombinert med CCS for høyere effekt der det er ønskelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA