Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen spørsmål om evalia

Startet av Sun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:03

« forrige - neste »

Sun

Hvorfor skal Tesla ha sine egne ladestasjoner? Er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge ut to separate infrastrukturer for lading? Bidrar dette til å fremme bruken av elbiler og redde miljøet? Ta f.eks. Aksdal hvor E39 og E134 møtes. Her er det i helgene mer enn en times kø på de to ladestasjonene for andre biler. Mens det på Teslastsjonen er 3-4 ledige ladepunkter hele tiden. Er dette en riktig bruk av investeringene i infrastruktur? Og hva ville konkurransetilsynet sagt om VW laget sine egne bensinstasjoner kun for VW?
Er ikke dette en sak for Elbilforeningen? På E39 er det nå lengre ventetid i kø på ladestasjonene en det er i fergekøen på søndag ettermiddag!

Rasmus.B

Hvem sine investeringer i infrastruktur snakker vi om nå? De Tesla måtte gjøre selv, for ingen andre hadde hverken lyst, evne eller behov for å bli med på ett superlade nettverk?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Gurba

#2
Nå er vel Tesla-stasjonene betalt av Tesla så da gå det vel ikke utover samfunnsøkonomien i nevnbar grad. Og de ble nok bygd for å lokke kjøpere med gratis lading selv om det etter hva jeg har lest ett eller annet sted er bygget inn 15-20.000kr i prisen på bilen for å delvis dekke for dette.

minim

Om de åpner for lading av annet enn tesla så er det vel ikke en eneste tesla som slipper til sikkert. De fleste andre vil jo bare ligge å lade på 20-ish kW og oppta plassene i evigheter fremfor å utnytte hastigheten slik som MS/MX gjør i dag og kan stå der i en relativt kort periode.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Sun

Kanskje unødvendig å kommentere på anonyme innlegg... De fleste (andre) biler lader med 50 eller 45 KW og bruker fra 20 - 40 minutter. Noen kortere når de bare skal komme seg hjem. Skal andre lade på Tesla-stasjonene må de selvsagt betale for det. Men er det 'grønt' og 'bærekraftig' det Tesla gjør?

minim

Anonymt? Var det mitt du siktet til? Det er da ikke anonymt, nicket mitt står til venstre :)

Det er ihvertfall bærekraftig for Tesla å gjøre det slik når de skal få kunder. Jeg og sikkert flere hadde nok fortsatt kjørt ICE bil om man måtte legge inn 1-2timers ladekø i beregningene når man skulle lade på langturer. Nå har jeg fortsatt ladeangst på tur, men jeg regner faktisk ikke med noen andre ladere enn superchargers når jeg skal på tur da jeg har sett disse køene på de andre stasjonene ofte på utfartsdagene.. Det er jo andre biler med rekkevidde som tesla allerede, men superlader nettverket betyr i mine øyner ganske mye og det er grunn nok til at tesla er eneste alternative elektriske bilen for min del. Det er vel derfor andre vil inn på det også selv om miljø brukes som en unnskyldning for å pynte på sannheten :)

Tviler på at de gjør noe med dette også siden dette nettverket har kostet mye å bygge ut samt at det gir dem mange kunder som kanskje hadde valgt et annet merke om det ikke hadde vært for SC.
-TMS 85D
-03 VW Polo

Go-carter

Sitat fra: Magnus Fonnes på mandag 17. oktober 2016, klokken 20:46
Kanskje unødvendig å kommentere på anonyme innlegg... De fleste (andre) biler lader med 50 eller 45 KW og bruker fra 20 - 40 minutter. Noen kortere når de bare skal komme seg hjem. Skal andre lade på Tesla-stasjonene må de selvsagt betale for det. Men er det 'grønt' og 'bærekraftig' det Tesla gjør?

Det blir jo ikke mindre grønt eller bærekraftig ved å reservere plassene til de som har betalt for dem. Er det for eksempel mindre bærekraftig å lade hos Ishavsveien da, siden de er svindyre i forhold til Fortum?

På et tidspunkt kan det hende at Tesla sikkert ser økonomi i å la andre merker kjøpe seg inn i infrastrukturen sin, men jeg kan ikke se jeg ser noe poeng å bare gi alle andre fri tilgang nå når Tesla har tatt all jobben, risikoen, og utviklingen med å etablere et slikt ladenett. Hvorfor har ikke store firmaer med mye mer ressurser gått opp veien først?

Dessuten er det ganske lite hensiktsmessig å lade en Leaf med 45kW når stasjonen kunne levert over det dobbelte til en Tesla.

Hilsen Nils (siden "anonymitet" tydeligvis betyr noe)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

zyp

Med tanke på hvor mange steder som har multistandard-ladestasjoner samlokalisert med Tesla-ladestasjoner så vil jeg tro at det eksisterer et form for samarbeid rundt kostnadene for å få satt opp en ny transformator for å få levert nok effekt til ladestasjonene. I så måte kommer det også oss andre til gode.

Husk at ladeinfrastruktur er mer enn bare stolpen med kabelen som plugges i bilen.

pudderjagar

Berre vent til Model 3 kjem. DÅ vært da trangt om ladeplassane hjå Tesla også.

Ellers har Tesla tilbudt andre bilprodusenter å delta i superladernettverket men dei takka nei.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Fonnes på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:52
Hvorfor skal Tesla ha sine egne ladestasjoner? Er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge ut to separate infrastrukturer for lading? Bidrar dette til å fremme bruken av elbiler og redde miljøet? Ta f.eks. Aksdal hvor E39 og E134 møtes. Her er det i helgene mer enn en times kø på de to ladestasjonene for andre biler. Mens det på Teslastsjonen er 3-4 ledige ladepunkter hele tiden. Er dette en riktig bruk av investeringene i infrastruktur? Og hva ville konkurransetilsynet sagt om VW laget sine egne bensinstasjoner kun for VW?
Er ikke dette en sak for Elbilforeningen? På E39 er det nå lengre ventetid i kø på ladestasjonene en det er i fergekøen på søndag ettermiddag!

Alternativet hadde vel vært at det kun var de to ladestasjonene der og at Teslaene sto i samme ladekøen (og fort beslagla laderne i 60-90 minutter). Jeg tror ikke det hadde vært en bedre løsning...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Der det er SuC har Tesla ofte betalt for utvidet trafo kapasitet, så Fortum&Co slipper denne investeringen. Så Tesla har sponset mye av hurtiglader utbyggingen. Når det gjelder M3, så har ikke de i utgangspunktet SuC inkludert i prisen, hvordan betalingsløsning og bruk blir der er foreløpig uavklart.  Nå er og Tesla med i CCS forumet, så tipper Tesla kommer til å gjøre CCS tilpasninger av noe slag etter hvert, enten på laderne og/eller adaptere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

fredag

#11
Sitat fra: Magnus Fonnes på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:52
Hvorfor skal Tesla ha sine egne ladestasjoner? Er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge ut to separate infrastrukturer for lading? Bidrar dette til å fremme bruken av elbiler og redde miljøet? Ta f.eks. Aksdal hvor E39 og E134 møtes. Her er det i helgene mer enn en times kø på de to ladestasjonene for andre biler. Mens det på Teslastsjonen er 3-4 ledige ladepunkter hele tiden. Er dette en riktig bruk av investeringene i infrastruktur? Og hva ville konkurransetilsynet sagt om VW laget sine egne bensinstasjoner kun for VW?
Er ikke dette en sak for Elbilforeningen? På E39 er det nå lengre ventetid i kø på ladestasjonene en det er i fergekøen på søndag ettermiddag!

Har du en elbil fra et annet merke enn Tesla som teknisk er i stand til å lade på Teslas superchargere?

Hvilken annen produsent av hurtigladestasjoner kan tilby 130kW lading av en elbil - for tre år siden?

Hadde Tesla klart å selge Model S med kun 50kW ladehastighet?

Avstanden mellom superchargerne er dimensjonert etter rekkevidden til Teslas biler. Andre elbiler har ikke rekkevidde nok til å kjøre fra en supercharger til neste supercharger uten å matte lade på en annen type hurtiglader en eller flere ganger mellom.

EU har allerede vedtatt et direktiv som krever at alle nye hurtigladere i Europa om et år må tilby CCS. Så endringer kommer. Selv om direktivet kanskje mest er et tiltak fra tysk bilindustri for å spenne bein på en brysom konkurrent, og dermed gi dem mer tid til å ta igjen forspranget Tesla nå har.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AppleKnocker

Sitat fra: Magnus Fonnes på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:52
Hvorfor skal Tesla ha sine egne ladestasjoner? Er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge ut to separate infrastrukturer for lading? Bidrar dette til å fremme bruken av elbiler og redde miljøet? Ta f.eks. Aksdal hvor E39 og E134 møtes. Her er det i helgene mer enn en times kø på de to ladestasjonene for andre biler. Mens det på Teslastsjonen er 3-4 ledige ladepunkter hele tiden. Er dette en riktig bruk av investeringene i infrastruktur? Og hva ville konkurransetilsynet sagt om VW laget sine egne bensinstasjoner kun for VW?
Er ikke dette en sak for Elbilforeningen? På E39 er det nå lengre ventetid i kø på ladestasjonene en det er i fergekøen på søndag ettermiddag!
Er dette et tulleinnlegg?
Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv bør det bygges flest mulig ladestasjoner, slik at flest mulig går over til elbil.
Superchargerne er fullt og helt finansiert av de som kjøpt Tesla, og det har garantert bidratt til å øke salget av bilen.
Vinn for Teslaeiere som får et bra produkt
Vinn for selskapet Tesla som får solgt flere biler
Vinn for andre elbileiere fordi Teslaene ikke opptar plass i køen på de vanlige laderne

Konkurransetilsynet er opptatt av at det skal være konkurranse. Å selge elbil inkl tilgang til ladestasjoner er et bra produkt som stimulerer til økt konkurranse. Garantert noe tilsynet liker!

Alle står fritt til å kjøpe en Tesla. Selv om bilene ikke har vært av de billigste så langt, så vil det jo endre seg med Model 3.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rio

Sitat fra: Magnus Fonnes på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:52
Hvorfor skal Tesla ha sine egne ladestasjoner? Er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge ut to separate infrastrukturer for lading? Bidrar dette til å fremme bruken av elbiler og redde miljøet? Ta f.eks. Aksdal hvor E39 og E134 møtes. Her er det i helgene mer enn en times kø på de to ladestasjonene for andre biler. Mens det på Teslastsjonen er 3-4 ledige ladepunkter hele tiden. Er dette en riktig bruk av investeringene i infrastruktur? Og hva ville konkurransetilsynet sagt om VW laget sine egne bensinstasjoner kun for VW?
Er ikke dette en sak for Elbilforeningen? På E39 er det nå lengre ventetid i kø på ladestasjonene en det er i fergekøen på søndag ettermiddag!

Teslas hurtigladere er jo privatfinansiert, men nå har heldigvis EU bestemt at alle fremtidige hurtigladere også skal ha CCS/Combo-uttak.

Tesla har også nylig meldt seg inn i CCS/Combo-organisasjonen, så det er godt mulig at fremtidige Tesla-biler kan lade med CCS/Combo.

For øvrig helt enig i at proprietære kontakter/"standarder" er en uting, ikke bare i elbilverdenen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: pudderjagar på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:17
Ellers har Tesla tilbudt andre bilprodusenter å delta i superladernettverket men dei takka nei.

Det er jo åpenbart. Ingen produsent med vettet i behold gjør bilene sine avhengig av konkurrentens proprietære løsning.

Løsningen til Tesla er offentliggjort, men den er fremdeles proprietær, inntil Tesla ev. overgir den til f. eks. IEC, slik Mennekes gjorde med deres Type 2 standard.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA