Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen spørsmål om evalia

Startet av Sun, tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:03

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 22:02
Alternativet hadde vel vært at det kun var de to ladestasjonene der og at Teslaene sto i samme ladekøen (og fort beslagla laderne i 60-90 minutter). Jeg tror ikke det hadde vært en bedre løsning...

Da hadde det jo vært grunnlag til flere hurtigladere. Jo flere som bruker samme infrastruktursystem, jo mer effektivt blir det.

Proprietære løsninger er sjeldent bra over tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 21:53
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 22:02
Alternativet hadde vel vært at det kun var de to ladestasjonene der og at Teslaene sto i samme ladekøen (og fort beslagla laderne i 60-90 minutter). Jeg tror ikke det hadde vært en bedre løsning...

Da hadde det jo vært grunnlag til flere hurtigladere. Jo flere som bruker samme infrastruktursystem, jo mer effektivt blir det.

Proprietære løsninger er sjeldent bra over tid.

Noen må jo betale for det. Tesla har hatt mye større betalingsvilje enn alle andre aktører, og har derfor satt opp mange flere ladere. De andre setter stort sett opp ladere der de får støtte, noe som vi vet kan ta ganske lang tid (ref. Arctic Roads sin blokkering av flere strekninger en god stund).

Så ja, uten SC hadde det kanskje vært 3 hurtigladere som alle delte på da, istedenfor 2 stk. universelle og 8 stk. Tesla som nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Tesla er også eneste aktør som systematisk bygger ut effekt på 150kW(?) pr laderpar. og ca 130kW max på en lader. De eneste som ellers har bygget noen få ladere med mer enn 50kW effekt (tre stykker, tror jeg) er ArcticRoads, men de er det så mye annet galt med.

De andre produsentene er uansett invitert til å være med, men ingen har (offisielt i alle fall) vært interessert.

Tesla fortjener applaus for å vise hvordan det kan gjøres skikkelig, ikke misunnelig sutring. Skal vi elektrifisere bilparken i stor grad må det bygges ut større ladeparker med en form for lastfordeling. Om dette blir Tesla SC v2, 350kW CCS eller noe annet vil tiden vise.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gurba

Jeg tror Tesla har vært med å gjøre elbil til det det er idag selv om mange flere kjører andre elbiler. Treslag har vist hva det går an å få til og har fått opp interessen for elbil. Gjort elbil interessant for andre enn de som må lade både hjemme og på jobb for å kunne bruke bilen til daglig.

sylwester

Myndighetene kan gjøre slik at uavhengige selskaper, slik som Fortum, kan stanardisere og ha en like bra nett og i det det finnes er det mindre behov for Teslas egne, men akkurat nå så er de en del av Teslas produkter og de ville solgt færre biler uten.

Det er ikke private selskapers ansvar å være solidariske mot folk som går for konkurrentenes produkter. Vi har regulering for å sørge for konkurranse og det må sørge for slike ting og ikke individuelle selskap.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

JonOle

Jeg kjørte til Danmark forrige lørdag, og ved Teslas SC i Falkenberg sto en VW Passat koblet til en SC-stolpe. Jeg vet ikke hvordan ladingen gikk, men jeg trodde ikke det var mulig å benytte SC for andre enn Tesla. Noen som har kjennskap til dette?
Til trådens tema: Har hatt TMS siden september 2013, kjørt 80000 km, og benyttet Teslas ladenettverk i hele Skandinavia og på kontinentet. Det er et fantastisk nettverk som er etablert, og som er finansiert gjennom en "avgift" Tesla har ilagt oss bilkjøpere. Det er etter min mening ikke usolidarisk at ladenettverket er forbeholdt dem som har betalt for det.

arnkl

Pluggen til Superladarane er ein vanleg Type 2 plugg, så den passar til alle bilar med Type 2 lading. MEN ingen andre enn Tesla overfører likestraum gjennom Type 2 pluggen.

Så Passateigaren kom tilbake til like tomt batteri som når han gikk.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Lasse Nessøe

Ser ikke helt hva det argumenteres for her. Tesla har bygget ladestasjoner til sine biler, og eier de selv. Leverer gratis strøm til de som har kjøpt Tesla hvor den kostnaden selvfølgelig er bakt inn i prisen de har betalt for bilen. Så det syns jeg er rett og rimelig at de har egne ladestasjoner. Det er langt verre at tempoet det bygges hurtigladere til resten går i sneglefart. Det har hjulpet noe det siste året, men det er fortsatt for få. Det er ikke bare 1-2 bensinpumper på Shell. De har glatt 8-12 pumper. Og skal Norge bli en elbilnasjon trenger vi flere ladere på hvert ladested :)

Panduck

Det som vil være problemet, er når det ikke er "strøm nok til alle"

Men først. Tesla fortjener honnør, ikke pisk, for det de har gjort. De har gått foran og vist hva elbiler kan være, og jeg tviler sterkt på at jeg ville hatt en bmw i3 33kWh i dag, om det ikke var for Tesla. Superchargernettet har vært viktig for å få det til.

Det sier seg selv at det vil bli problematisk om alle gjør som Tesla, og lager "egen standard for egen bil". Men ettersom de andre ikke er interessert i å sette opp egene ladere, og derfor trenger å benytte en standard (chademo/ccs) for å få ladere til sine biler, ser det ut til å gå greit.

Tesla må gjerne sette opp det de vil av ladere, så lenge det vil være tilgjengelig strøm for ladepunkter til "andre biler". Men, selv om jeg har stått i kø ved et ladepunkt med mange ledige tesla-ladere, klarer jeg ikke å bli irritert på Tesla for det. Det er ikke Tesla sin jobb å sette opp ladepunkter for min bil.

Panduck

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 27. oktober 2016, klokken 21:16
Det er ikke bare 1-2 bensinpumper på Shell.

... bare vent, det er nok ikke lenge til "1-2 bensinpumer" er MER enn nok. :)

turfsurf

Forskjellen på bensinpumper og hurtigladere er at alle kjørte mil må fylles opp fra pumper for fossilbiler, mens for lading har man mye større diversitet. Etter hvert som batterikapasiteten blir større, så vil prosenten ladet på hurtigladere bli mindre og. Unntaket vil være i byer hvor man ikke har tilgang på hjemmelading, der vil det nok fordele seg mellom shoppingsenter, gatelading og hurtigladere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Panduck

Sitat fra: turfsurf på søndag 30. oktober 2016, klokken 11:56
Forskjellen på bensinpumper og hurtigladere er at alle kjørte mil må fylles opp fra pumper for fossilbiler, mens for lading har man mye større diversitet. Etter hvert som batterikapasiteten blir større, så vil prosenten ladet på hurtigladere bli mindre og. Unntaket vil være i byer hvor man ikke har tilgang på hjemmelading, der vil det nok fordele seg mellom shoppingsenter, gatelading og hurtigladere.

Det er en sær forskjell som gjør at en rekke ladere kan stå mer eller mindre ubrukt nesten hele året, og ha kø på utfartsdager når folk skal reise langt :|

turfsurf

Ja, det blir en vesentlig utfordring på typiske utfartsdager. Allerede nå merkes det godt på Tesla superladere. Så rekkevidde til destinasjon blir en nødvendighet :)

Øyvind.h

Det er smart å ikke gjøre seg helt avhengig av å stoppe på absolutt alle superchargerne ja, og heller ta lengre pause når man først stopper.
Da kan man eksempelvis styre unna ladere man vet er tungt belastet, og leve fint med at det er litt kø før man får plugget i osv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Ja, det er det beste argumentet for å gå for størst mulig batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA