Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av stefse, tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:37

« forrige - neste »

stefse

Mindre fyllingsgrad i vannmagasinene i år ser ut til å kunne føre til redusert eksport, og endog import av strøm.

Fossilgjengen vil sikkert benytte dette for alt det er verdt. Derfor gjelder det å stille forberedt.
Her er noen motargumenter som kan brukes:

1. Du kunne likegjerne senket temperaturen i stua med 2 grader, da det er samme strømmen du bruker der.
2. Selv med kullkraft vil utslippet av klimagasser bli mindre, da virkningsgraden er bedre totalt sett på kullkjelen, turbinene, overføringskablene og elbilen, enn det du klarer å oppnå i forbrenningsmotoren i bilen din.
3. Vi slipper unna mye av den lokale forurensningen, da kullkraft har avgassrensing og slipper ut røyken langt fra folk og høyt oppe. Alle vet at dieseleksos er svært skadelig.
4. Det er bygd ut massivt med vindturbiner på kontinentet og mye av det vi importerer er faktisk vindkraft og ikke kullkraft
5. Avlatshandelen med de grønne sertifikatene er vel, så godt som svindel og jeg håper vi slipper å høre så mye mer om dette tuskespillet fremover. Dette er et av kronargumentene til fossilgjengen og må tas grundig! Det er fysisk umulig å overføre kraften som det handles med i disse sertifikatene.



Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ladov

6. Hva er det med elbilen som gjør at akkurat den bruker kullkraft mens for eksempel varmtvannsberederen ikke gjør det?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

automat

7. Med overgang fra fossilbil til elbil flyttes utslipp fra kvotefri til kvotepliktig sektor. Siden det er tak på hvor mye kullkraft som kan produseres i EU, må økning i strømforbruk  i prinsippet hentes fra fornybart.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kristian O

8. Om kullkraft brukes til å lade elbiler så brukes det også til å produsere bensin.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ingeniøren

Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chivas

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Interessant det der, for man hører vel aldri at man må slutte å ta toget pga at den er drevet med kraft fra kullkraft? :-D

Electrix

Når det gjelder nr 5 så er det mye forvirring.
Grønne sertifikater er en svgift som legges på all strøm i Norge og Sverige og pengene brukes til å støtte enkelte kraftutbygginger.

Så har vi opprinnelsesgaranti som betyr at strømmen du kjøper er fornybar.

Til sist har vi CO2-kvoter der alle skal forbedre seg litt og litt, og de som har store utslipp kan tjene penger på å selge kvoter til de som har små utslipp og har vanskelig for å forbedre seg.

Når elbilhatere påstår at elbiler bruker kullkraft pga at 75% av forbruket i Norge er uten opprinnelsesgarantier så slår det tilbake på dem selv pga elbilforeningrn har allerede kjøpt dette til medlemmene. De fleste privatpersoner har ikke det og dermed er det de som bruker kullkraft på PCen de skriver på mens vi bruker fornybar kraft.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Beckern

Sitat fra: ladov på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:26
6. Hva er det med elbilen som gjør at akkurat den bruker kullkraft mens for eksempel varmtvannsberederen ikke gjør det?

Jeg ser på det på samme måte som overtid. Tabellen gir 30% trekk ved normalt arbeid og ca 50% ved overtid.
Over året betaler en f.eks 35% skatt.
Sier du da at du betaler 30%, 35% eller 50% når du jobber overtid?
Jeg sier 50%  Slik ser jeg også på fordeling av strømmen.

Bruken av elkraft et alternativ til bruk av fosilt brennstoff.
Når det er noe vi bruker i stedet for fosilt så er det også noe som kommer i tillegg til det vi ellers bruker av strøm, altså på toppen. Vi bruker altså den importerte kraften i min øyne.
Men det er jo mange andre gode argument der. F.eks det at raffineriene bruker mye strøm.
Etter mine "prinsipper" er brennstoffproduksjonen på nivå med ladestøm, altså like ren eller møkkete kraft dit.



Porsgrunn

Sitat fra: stefse på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:22
Mindre fyllingsgrad i vannmagasinene i år ser ut til å kunne føre til redusert eksport, og endog import av strøm.

Veldig mange og fine argumenter, det er alltid nyttig å spre kunnskap.

Men er det ikke litt tidlig å anta dette? På siden til NVE ser det for meg ut til at vi ligger hårfint under medianen for perioden 1990-2016 og at vi er ca midt imellom 2015 og 2014.

http://vannmagasinfylling.nve.no/Default.aspx?ViewType=Chart&Tidsenhet=Aar&Omr=NO

Er det noe som ikke kommer frem her?

Kanskje hjelper det at det har regnet i hele dag her jeg bor, og at vinteren er spådd å bli mild ;)

Klykken

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Trond.Strom

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 01:18
Sitat fra: stefse på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:22
Mindre fyllingsgrad i vannmagasinene i år ser ut til å kunne føre til redusert eksport, og endog import av strøm.

Veldig mange og fine argumenter, det er alltid nyttig å spre kunnskap.

Men er det ikke litt tidlig å anta dette? På siden til NVE ser det for meg ut til at vi ligger hårfint under medianen for perioden 1990-2016 og at vi er ca midt imellom 2015 og 2014.

http://vannmagasinfylling.nve.no/Default.aspx?ViewType=Chart&Tidsenhet=Aar&Omr=NO

Er det noe som ikke kommer frem her?

Kanskje hjelper det at det har regnet i hele dag her jeg bor, og at vinteren er spådd å bli mild ;)

Det er noe som ikke kommer frem der ja. Vi kaller det gjerne snømagasin og grunnvannsmagasin. Disse to sammen med magasinbeholdning gir tilgjengelig vannkraftsressurs.

For øyeblikket er det forventet en relativt lav forventet tilgjengelighet på vannkraft i midt- og Nordnorge samt Sverige i vinteren som kommer. Den fellesnordiske prisen for strøm(systempris) i første kvartal 2017 har dermed steget fra ca 27 euro til ca 38 euro siden midten av september.




Arha

Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)
Ifølge kullkraftargumentet burde alle tog gå over til dieseldrift så vi kunne forsyne kontinentet med enda mer kraft  8)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

vangli

Sitat fra: ladov på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:26
6. Hva er det med elbilen som gjør at akkurat den bruker kullkraft mens for eksempel varmtvannsberederen ikke gjør det?

Det er jo det klumpen på ladekabelen er til. Det er et kullfilter som bare slipper igjennom strøm fra kullkrafterk  ::)
Leaf eier fra 24/1-2012

tomrh

Sitat fra: Arha på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)
Ifølge kullkraftargumentet burde alle tog gå over til dieseldrift så vi kunne forsyne kontinentet med enda mer kraft  8)
Med elbil kan man fritt velge drivstoffkode, er jo bare å lade på aggregat om man er redd kullkraft.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elbil-1

Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)

Tog bruker faktisk MER strøm enn en elbil.

Tog bruker 0,12kwh/personkilometer - som er det samme min elbil bruker.

Er vi da 4 personer i bilen bruker vi da ca 1/4 så mye strøm som toget...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA