Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av stefse, tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:37

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:45
Jeg dusjer i sparedusj på 3-4 minutter, og vannet er varmet opp av vann/vann varmepumpe med COP på 3 (i vv-drift, COP er høyere i varmedrift). Burde bli 0,25kWh eller så i forbruk ;)
Du produserer forøvrig det meste av strømmen selv og kan i prinsippet både dusje og kjøre så mye elbil du vil med marginalt CO2-avtrykk. Er den veien vi alle bør gå, da faller kullkraftargumentet også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:58
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:45
Jeg dusjer i sparedusj på 3-4 minutter, og vannet er varmet opp av vann/vann varmepumpe med COP på 3 (i vv-drift, COP er høyere i varmedrift). Burde bli 0,25kWh eller så i forbruk ;)
Du produserer forøvrig det meste av strømmen selv og kan i prinsippet både dusje og kjøre så mye elbil du vil med marginalt CO2-avtrykk. Er den veien vi alle bør gå, da faller kullkraftargumentet også.

Men . . . solcellene hans er vel produsert med kullkraft  :o ;) ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Beckern

Sitat fra: Gardin på torsdag 20. oktober 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Beckern på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 00:14
Når det er noe vi bruker i stedet for fosilt så er det også noe som kommer i tillegg til det vi ellers bruker av strøm, altså på toppen. Vi bruker altså den importerte kraften i min øyne.
I så fall kommer også all strøm som brukes til oppvarming fra importert kullkraft. Vi kunne jo likegodt brukt fosilt brennstoff til oppvarming. Dette er veldig vanlig de fleste andre steder. Parafin eller oljefyring var også ganske vanlig her til lands i gamledager.

Nei, det er ikke i stedet for, dette har gått parallelt hele veien i moderne tid. Det er nye forbrukere som elbil som kommer på toppen. Slik jeg tenker i det minste.
Man kan selvsagt argumentere for at de som nå må vraker oljefyrene og går over til el også kommer i tillegg. Det skal jeg ikke argumenter mot men det generelt store strømforbruket til oppvarming har vi hatt hele tiden.
Vi får bare håpe og be om at de med oljefyrer ikke bytter til "rentbrennende" ovner i byene, DET blir skikkelig krise.

tomrh

Sitat fra: Beckern på torsdag 20. oktober 2016, klokken 23:44
Vi får bare håpe og be om at de med oljefyrer ikke bytter til "rentbrennende" ovner i byene, DET blir skikkelig krise.
Det skal du ikke se bort fra med alle truslene om høyere strømpris, bl.a. pga. flere utenlandskabler. Det vokser og gror igjen overalt, mener å ha lest at bare tilveksten i norsk skog er nok til at hele befolkningen skulle kunne fyre med ved. Popper nok opp tilbydere med lavere vedpriser om det blir et marked for det. Og ved er jo CO2-nøytralt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Electrix

Sitat fra: Beckern på torsdag 20. oktober 2016, klokken 23:44
Sitat fra: Gardin på torsdag 20. oktober 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Beckern på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 00:14
Når det er noe vi bruker i stedet for fosilt så er det også noe som kommer i tillegg til det vi ellers bruker av strøm, altså på toppen. Vi bruker altså den importerte kraften i min øyne.
I så fall kommer også all strøm som brukes til oppvarming fra importert kullkraft. Vi kunne jo likegodt brukt fosilt brennstoff til oppvarming. Dette er veldig vanlig de fleste andre steder. Parafin eller oljefyring var også ganske vanlig her til lands i gamledager.

Nei, det er ikke i stedet for, dette har gått parallelt hele veien i moderne tid. Det er nye forbrukere som elbil som kommer på toppen. Slik jeg tenker i det minste.
Man kan selvsagt argumentere for at de som nå må vraker oljefyrene og går over til el også kommer i tillegg. Det skal jeg ikke argumenter mot men det generelt store strømforbruket til oppvarming har vi hatt hele tiden.
Vi får bare håpe og be om at de med oljefyrer ikke bytter til "rentbrennende" ovner i byene, DET blir skikkelig krise.
Både oppvarming og bilkjøring har vi hatt hele den fossile tiden på olje. Sånn sett havner også oppvarming på toppen når du bytter fra olje til strøm.

Fyringsolje og diesel er omtrent det samme, men en oljefyr utnytter mye mer av energien, mener man oppnår rundt 85-90%.

Når du erstatter 1 liter fyringsolje med panelovn/varmekabel/vannbåren elkjele så får du da ca 9 kWt økt strømforbruk.

Når du erstatter 1 liter fyringsolje med varmepumpe får du da ca 2,5 kWt økt strømforbruk.

Når du erstatter 1 liter diesel i en dieselbil med elbilkjøring får du ca 2,5 kWt økt strømforbruk. Men samtidig har nok dieselbiler større utslipp av NOx som fyringskjeler unngår pga de ikke forbrenner under høyt trykk.

Mao gir det omtrent samme økte strømforbruk å bytte fra oljefyr til varmepumpe, men man fjerner ikke like mye lokale eksos og støy-utslipp. Og erstatter man oljeforbruket med annen eloppvarming øker man strømforbruket mye mer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

Alt som har med klima og globale utslipp fører raskt til avsporinger.
For meg er elbil viktig fordi det sparer oss for skadelige utslipp der vi ferdes og bor. Det er også en svært merkbar effekt, som ingen kan tilbakevise. Verken eksos eller røyk fra vedfyring er sunt.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

DagfinnN

2 person setter seg i hver sin bil, en fossil og en elbil. Kjører inn i hver sin garasje, lukker garasjedøra og sitter i bilen med motoren i gang.
Last man standing wins.
Uslåelig argumentasjon :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

TrondT

Denne diskusjonen kan forholdsvis enkelt avvises slik:
2 mindre/medium biler, en diesel og en elbil, "produserer"
ca LIKE MYE co2. Ca 12-15 kg pr 100 km.
Se f.eks
http://www.iea.org/ciab/papers/power_generation_from_coal.pdf
http://www.sunearthtools.com/tools/CO2-emissions-calculator.php#txtCO2_5

Så, mitt argument er:
a. Selv med strøm fra kullkraftverk, forårsaker elbil MINDRE CO2 enn en bensin/diesel-bil.
b. Elbiler forurenser IKKE NOE lokalt.
c. I Norge har vi lokal fornybar strøm.

Paradoks: Når elbiler og bensin/diesel-biler forurenser ca like mye, basert på kullkraft/olje,
HVORDAN kan da ladbare hybrider forårsake så lite CO2 som bilbransjen hevder??

2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

erikf

Sitat fra: TrondT på lørdag 22. oktober 2016, klokken 02:06
Denne diskusjonen kan forholdsvis enkelt avvises slik:
2 mindre/medium biler, en diesel og en elbil, "produserer"
ca LIKE MYE co2. Ca 12-15 kg pr 100 km.
Se f.eks
http://www.iea.org/ciab/papers/power_generation_from_coal.pdf
http://www.sunearthtools.com/tools/CO2-emissions-calculator.php#txtCO2_5

Så, mitt argument er:
a. Selv med strøm fra kullkraftverk, forårsaker elbil MINDRE CO2 enn en bensin/diesel-bil.
b. Elbiler forurenser IKKE NOE lokalt.
c. I Norge har vi lokal fornybar strøm.

Paradoks: Når elbiler og bensin/diesel-biler forurenser ca like mye, basert på kullkraft/olje,
HVORDAN kan da ladbare hybrider forårsake så lite CO2 som bilbransjen hevder??
Mulig argument: Det er så lavt utslipp på phybridene pga mye av strømmen de bruker har oppstått av "seg selv" ved regenerering og ikke lading fra kullstrøm.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øystein16

Sitat fra: TrondT på lørdag 22. oktober 2016, klokken 02:06


Paradoks: Når elbiler og bensin/diesel-biler forurenser ca like mye, basert på kullkraft/olje,
HVORDAN kan da ladbare hybrider forårsake så lite CO2 som bilbransjen hevder??

Dersom du forstår prinsippet med elbilar, skulle det vera enkelt å forstå lågt forbruk med ladbare hybridar. I tillegg til lading frå straumnettet, kan ladbare hybridar lade i alle typar kjøresitusajonar og topografi. Meir enn 95%  av våre turar går med straum frå elnettet.

TrondT

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 10:17
Sitat fra: TrondT på lørdag 22. oktober 2016, klokken 02:06


Paradoks: Når elbiler og bensin/diesel-biler forurenser ca like mye, basert på kullkraft/olje,
HVORDAN kan da ladbare hybrider forårsake så lite CO2 som bilbransjen hevder??

Dersom du forstår prinsippet med elbilar, skulle det vera enkelt å forstå lågt forbruk med ladbare hybridar. I tillegg til lading frå straumnettet, kan ladbare hybridar lade i alle typar kjøresitusajonar og topografi. Meir enn 95%  av våre turar går med straum frå elnettet.

Ikke rart at det er mange tror at ladbare hybrider er bra, når de tror at lading via regenerering er gratis.
Når du lader bilen i nedoverbakke, tar du tilbake noe energi du har BRUKT TIDLIGERE når du kjørte oppover.
Ingenting er "gratis" strøm her.
Eller kanskje dere har ladbare biler som bare går nedoverbakke.

Lading fra strømnettet som baserer seg på kullkraft forurenser like mye som kjøring med bensinbil.
Kjører du en mil, forurenser du (globalt) like mye, enten du bruker strøm eller bensin i din hybrid.

Hvordan kan da hybridbiler være bedre? Når hybridene har to motorer og er tyngre, bruker de totalt sett MER energi enn biler som er rene bensinbiler eller elbiler.
Er dette vanskelig å forstå?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

stefse

Hybrid vs ren EL er vel strengt tatt litt OT her eller? Lading av "kullkraftstrøm" på en hybrid er vel samme prinsippalitet som på elbil.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Robert Sund

@stefse
Det er vel det som er poenget til de fleste her. I alle fall virker det slik på meg.

Jeg har ofte undret på om massemedia-konsumenter ikke forstår at den samme strømmen kan bli brukt til fremdrift i en hybrid eller elbil, eller for den saks skyld andre elektriske apparater; eller om de bare ikke bryr seg nok til å rope ut.

IMHO er dette ganske likt andre tilsvarende temaer. F.eks. hetsen mot bønder. Norge er ett høykostland (der folk ofte har grei lønn, men lønnskostnadene er høye  8) ). Av en eller annen grunn er det kun en enkeltgruppe (av gangen) som blir utsatt for dette; det er ikke noe hylekor om at alle i Norge bør bli oppsagt og flagges ut.

Gardin

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. oktober 2016, klokken 01:13
Husk at de fleste godstogene går med elektrisk lokomotiv da, så du må trekke fra all energi som de bruker først.
Godt poeng. Jeg finner ikke oppdaterte tall for energibruken til godstogene, så da går det regnestykket i vasken.

NSB oppgir et gjennomsnittlig belegg på 34%, så da skal Haldentoget nevnt tidligere få et gjennomsnittlig forbruk på ca. 90 Wh/pkm. Personbiler har et gjennomsnittlig belegg på 1.4 personer pr. bil, som for elbiler vil gi et forbruk på ca. 110 Wh/pkm.

Det kan se ut som at tog er elektriske tog i gjennomsnitt er litt mer energieffektive enn elektriske biler, men forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.

Amoss

Sitat fra: Gardin på lørdag 22. oktober 2016, klokken 15:48
Det kan se ut som at tog er elektriske tog i gjennomsnitt er litt mer energieffektive enn elektriske biler, men forskjellen er ikke så stor som man skulle tro.

Dersom de ikke klarte å få flere elbilkjørere over på å ta tog slik at belegget blir høyere....  Men på den annen side, dersom det stort sett er alenekjørende elbilkjørere de få over, så øker kanskje belegget på elbilene også ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA