Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av stefse, tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:37

« forrige - neste »

elbil-1

NSB kjører jo fortsatt det meste av strekningene med gammelt materiell mens elbilene er nye, så sammenligningen er fortsatt reell?

Elmo

Sitat fra: Falsum på onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:01
Energiforbruk per pesonkilometer er vanligvis svært mye lavere for kollektive transportmidler. Tilsvarende som buss er vesentlig lavere enn for fossilbil.
Buss regnskapet lyver ofte, i allefall rundt Oslo.
Reiser jeg til jobb fra Asker mot Oslo i 9-tiden så møter jeg en stri strø av busser som kjører tomme utover til Slemmestad eller lenger ut.
Bussene kjører altså til Oslo om morningen med passasjerer. Så returnerer de uten passasjer. Så tidlig på ettermiddagen kjører de uten passasjerer inn igjen til Oslo. Og så ut igjen med passasjerer.
Forbruket pr passasjerkilometer må altså dobles for at regnestykket skal bli korrekt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gardin

Sitat fra: Beckern på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 00:14
Når det er noe vi bruker i stedet for fosilt så er det også noe som kommer i tillegg til det vi ellers bruker av strøm, altså på toppen. Vi bruker altså den importerte kraften i min øyne.
I så fall kommer også all strøm som brukes til oppvarming fra importert kullkraft. Vi kunne jo likegodt brukt fosilt brennstoff til oppvarming. Dette er veldig vanlig de fleste andre steder. Parafin eller oljefyring var også ganske vanlig her til lands i gamledager.

Ca. 75% av elektrisitetsforbruket i en gjennomsnittlig bolig går til oppvarming av rom og til varmtvann. Dette utgjør ca. 13500 kwh pr. bolig pr. år med elektrisitet som blir brukt istedenfor fosilt brensel. Dette er 7 ganger så mye som en gjennomsnittsbil ville brukt hvis den var elektrisk (12000 km/år * 0.16 kwh/km).

Hvis gjennomsnittsnordmannen bytter ut bensinbilen med en elbil og brenner bensinen bilen ville brukt for oppvarming av boligen, ville hun spart over 8000 kwh årlig i strøm til oppvarming, mot å bruke under 2000 kwh til bilen. Dette trikset gir altså en betydelig reduksjon i kullkraftforbruket.

Forbrenning for å lage varme gir veldig god utnyttelse av forbrenningsenergien. Forbrenning i en intern forbrenningsmotor gir veldig dårlig energiutnyttelse. Skal man først brenne hydrokarboner for miljøets skyld, så bør man brenne det der man får mest igjen for det.

Gardin

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. oktober 2016, klokken 16:58
Jeg tipper mange av tallene er utdaterte.
Ut fra tall fra jernbaneverket (norske elektriske tog bruker tilsammen ca. 500 GWh pr år) og ssb (totalt ca. 3.2 milliarder passasjerkilometer reist på de elektrifiserte linjene i 2015) får jeg et gjennomsnittsforbruk på 0.15 kWh pr. passasjerkilometer for elektriske togreiser i Norge i 2015. Altså har gjennomsnittlige tog fremdeles et energiforbruk som ligger i samme område som en gjennomsnittlig elbil.

http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/Miljo/Miljopavirkning/Energiforbruk/
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/jernbane/aar/2016-06-13?fane=tabell&sort=nummer&tabell=269018

bjorngb

Sitat fra: stefse på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:22
1. Du kunne likegjerne senket temperaturen i stua med 2 grader, da det er samme strømmen du bruker der.
Det er verdens dårligste argument. Hadde vi senket temperaturen 2 grader hver gang vi brukte det argumentet, hadde vi hatt -138 grader inne og brukt mer energi på å senke temperaturen enn vi bruker på å varm opp.

Det eneste som hjelper er å bruke mindre energi totalt. Da må elbilistene bruke mindre strøm, ice bilistene må kjøre mindre. Det må sykles og gås mer og folk må bo slikt at de ikke må kjøre i timesvis for å komme på jobb. Alternativt kan jobber flyttes dit folk bor. Vi må forbruke mindre og dermed få et mindre CO2 avtrykk totalt sett.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:50
NSB kjører jo fortsatt det meste av strekningene med gammelt materiell mens elbilene er nye, så sammenligningen er fortsatt reell?

Nei, det er stort sett bare Ski-lokalen og Gjøvikbanen her på Østlandet som kjøres med gammelt materiell nå. I tillegg går det gammel materiell på Bergen-Arna-Voss. Bergen-Arna-Voss og Gjøvikbanen får snart nye togsett de også, Ski-lokalen drøyer nok derimot en god stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Gardin på torsdag 20. oktober 2016, klokken 00:30
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. oktober 2016, klokken 16:58
Jeg tipper mange av tallene er utdaterte.
Ut fra tall fra jernbaneverket (norske elektriske tog bruker tilsammen ca. 500 GWh pr år) og ssb (totalt ca. 3.2 milliarder passasjerkilometer reist på de elektrifiserte linjene i 2015) får jeg et gjennomsnittsforbruk på 0.15 kWh pr. passasjerkilometer for elektriske togreiser i Norge i 2015. Altså har gjennomsnittlige tog fremdeles et energiforbruk som ligger i samme område som en gjennomsnittlig elbil.

Husk at de fleste godstogene går med elektrisk lokomotiv da, så du må trekke fra all energi som de bruker først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: bjorngb på torsdag 20. oktober 2016, klokken 01:01
Det må sykles og gås mer og folk må bo slikt at de ikke må kjøre i timesvis for å komme på jobb. Alternativt kan jobber flyttes dit folk bor. Vi må forbruke mindre og dermed få et mindre CO2 avtrykk totalt sett.

Hvor mye energi bruker folk som går per personkilometer? Jeg tipper det er mer enn en elbil, og den energien får de gjennom å spise mat... :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

For ikke å snakke om all påfølgende dusjing som krever oppvarming av vann. En ti minutters dusj fra et «gavmildt» dusjhode som gir 16 liter pr minutt, har et energiforbruk på 6,5 kWh. Med denne energimengden kjører man fort 40-50 km med Leaf (eller 215 km med tog(!), jfr jkirkebos tall 0,030 kWh/pkm med nye togsett i rush). En sparedusj i fem minutter koster 1/4 av dette, men likevel over ei mil i elbil. Likevel dusjer man ikke med kullkraft, bare kjører elbil.  ::)

Folk burde dusje sjeldnere og redusere CO2-avtrykket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Rio på torsdag 20. oktober 2016, klokken 01:35
Hvor mye energi bruker folk som går per personkilometer? Jeg tipper det er mer enn en elbil, og den energien får de gjennom å spise mat... :)
Det å tilberede varm mat bruker også noe energi. La oss si at komfyren trekker 1 kW i snitt over 30 min, dvs. 0,5 kWh. Rekker til 4 km med elbil eller 17 km med jkirkebos tog.

Folk burde spise mindre varm mat og redusere CO2-avtrykket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bjorngb

Sitat fra: Rio på torsdag 20. oktober 2016, klokken 01:35
Hvor mye energi bruker folk som går per personkilometer? Jeg tipper det er mer enn en elbil, og den energien får de gjennom å spise mat... :)
Jeg kan ikke gå *no pun intended* god for http://no.omregner.com/energi/. Der regnes 2500 kcal (hvilket er i overkant av hva en voksen mann skal ha per dag) om til 2,9 kWh. 1 times rolig gange er vel 215 kcal, 5 km/t gir 0,05kWt pr km. Så hver gang du er førre enn 3 i bilen, burde dere heller gå... Regner med vi skal inn på diskusjon om kostholdet til den personen som går den kilometeren, og om de bare spiser biff fra andre siden av jorden, hvordan det slipper ut mer CO2 enn våre "utslippsfrie" biler, men den diskusjonen får andre ta.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

bjorngb

Poenget mitt er uansett at løsningen er å bruke mindre energi. Og for all del - bruk av elbil er en del av løsningen.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

tomrh

Sitat fra: bjorngb på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:46
Regner med vi skal inn på diskusjon om kostholdet til den personen som går den kilometeren, og om de bare spiser biff fra andre siden av jorden, hvordan det slipper ut mer CO2 enn våre "utslippsfrie" biler, men den diskusjonen får andre ta.
Sitat fra: bjorngb på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:51
Poenget mitt er uansett at løsningen er å bruke mindre energi. Og for all del - bruk av elbil er en del av løsningen.
Enig. Poenget mitt (og sikkert også Rio sitt) er at med elbil er vi nede på et så lavt energiforbruk at det kan sammenlignes direkte med CO2-avtrykket til "sunne" ting vi ellers oppfordres til å gjøre, som å gå og sykle. Da synes jeg ikke energibruken er noe å diskutere egentlig, det er ikke gjennom redusert bruk av elbil man får de store klimagevinstene. Dette er noe man kan møte kullkraftargumentet med, man kan like gjerne droppe dusjen eller spise en kald middag for å spare tilsvarende mengder CO2.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 20. oktober 2016, klokken 01:35
Sitat fra: bjorngb på torsdag 20. oktober 2016, klokken 01:01
Det må sykles og gås mer og folk må bo slikt at de ikke må kjøre i timesvis for å komme på jobb. Alternativt kan jobber flyttes dit folk bor. Vi må forbruke mindre og dermed få et mindre CO2 avtrykk totalt sett.

Hvor mye energi bruker folk som går per personkilometer? Jeg tipper det er mer enn en elbil, og den energien får de gjennom å spise mat... :)

Jeg bruker rundt 80kcal på å løpe en kilometer, det er 93Wh/km :)

Elsykkel er vel det som bruker minst av alle vanlige transportmåter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. oktober 2016, klokken 07:17
For ikke å snakke om all påfølgende dusjing som krever oppvarming av vann. En ti minutters dusj fra et «gavmildt» dusjhode som gir 16 liter pr minutt, har et energiforbruk på 6,5 kWh. Med denne energimengden kjører man fort 40-50 km med Leaf (eller 215 km med tog(!), jfr jkirkebos tall 0,030 kWh/pkm med nye togsett i rush). En sparedusj i fem minutter koster 1/4 av dette, men likevel over ei mil i elbil. Likevel dusjer man ikke med kullkraft, bare kjører elbil.  ::)

Folk burde dusje sjeldnere og redusere CO2-avtrykket.

Jeg dusjer i sparedusj på 3-4 minutter, og vannet er varmet opp av vann/vann varmepumpe med COP på 3 (i vv-drift, COP er høyere i varmedrift). Burde bli 0,25kWh eller så i forbruk ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA