Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lucid Motors (Atieva) = Tesla RND?

Startet av stefse, tirsdag 06. desember 2016, klokken 12:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)

Tog bruker faktisk MER strøm enn en elbil.

Tog bruker 0,12kwh/personkilometer - som er det samme min elbil bruker.

Er vi da 4 personer i bilen bruker vi da ca 1/4 så mye strøm som toget...

Da er det beregnet veldig lavt belegg på toget. Et type 73 sett bruker ca. 900kWh sommerstid og 1200kWh vinterstid på turen fra Halden til Oslo. Det er ca. 140km, og toget har 243 sitteplasser. Om vi sier 1050kWh i snitt vil et fullsatt tog ligge på rett over 30Wh/pkm.

I lokaltrafikken ligger nok forbruket høyere og belegget lavere enn på regiontogene fra Halden, delvis pga. mange stopp og eldre togsett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 01:18
Sitat fra: stefse på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:22
Mindre fyllingsgrad i vannmagasinene i år ser ut til å kunne føre til redusert eksport, og endog import av strøm.

Veldig mange og fine argumenter, det er alltid nyttig å spre kunnskap.

Men er det ikke litt tidlig å anta dette? På siden til NVE ser det for meg ut til at vi ligger hårfint under medianen for perioden 1990-2016 og at vi er ca midt imellom 2015 og 2014.

http://vannmagasinfylling.nve.no/Default.aspx?ViewType=Chart&Tidsenhet=Aar&Omr=NO

Er det noe som ikke kommer frem her?

Kanskje hjelper det at det har regnet i hele dag her jeg bor, og at vinteren er spådd å bli mild ;)

Kurven lagger ca 2 uker og de siste 2 ukene har det så godt som ikke vært nedbør. Så det vil komme til syne etterhvert. Men ellers har du rett i at hvis regnet setter inn igjen for fullt, blir situasjonen en annen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Trond.Strom

Kurven oppdateres hver onsdag klokken 1300. Den viser da magasinfylling slik den var rapportert inn sist søndag. Altså "lagger" kurven fra 3 dager til 10 dager alt ettersom når du kikker på den. Sommerstid når nedbøren er flytende og ikke fast har man også en naturlig forsinkelse fra nedbør til tilsig til magasinene.


nr1rayner

10. eller hvor langt man var kommet..
At flere og flere velger å kjøre elbil presser mer fokus over på hvor strømmen kommer fra. Dette kan presse frem mindre miljøskadelig strømproduksjon.
Videre åpner flere elbiler på veiene, med bedre teknologi og større "tanker" muligheten for at disse skal brukes som energilager for strømnettet. Et av problemene med kullproduksjon er at den bruker lang tid på å endre effekt, og derfor må sikte seg inn på høyeste forbruk gjennom dagen og derfor med overproduksjon store deler av døgnet.
Med elbiler som energibanker som kan dekke opp litt av forbruket under matlaging vil effekten på kullkraftverkene kunne reduseres, og totalt sett vil noen av de kunne stenges.

;) 8) ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elbil-1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 17:01
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:29
Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:26
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 17. oktober 2016, klokken 19:34
Etter det jeg vet bruker toget den samme strømmen som jeg fyller på min  ::)
Men toget kjører mer enn én til fem personer i slengen. Forurensningen per hode blir altså langt mindre uansett. ;)

Tog bruker faktisk MER strøm enn en elbil.

Tog bruker 0,12kwh/personkilometer - som er det samme min elbil bruker.

Er vi da 4 personer i bilen bruker vi da ca 1/4 så mye strøm som toget...

Da er det beregnet veldig lavt belegg på toget. Et type 73 sett bruker ca. 900kWh sommerstid og 1200kWh vinterstid på turen fra Halden til Oslo. Det er ca. 140km, og toget har 243 sitteplasser. Om vi sier 1050kWh i snitt vil et fullsatt tog ligge på rett over 30Wh/pkm.

I lokaltrafikken ligger nok forbruket høyere og belegget lavere enn på regiontogene fra Halden, delvis pga. mange stopp og eldre togsett.

Toget er aldri fullsatt hele veien.

Etter fredrikstad er det nesten ikke passasjerer og det er bare de to-tre avgangene i rushet som er nesten fulle.

Gjennomsnittsberegning er angitt til 0,12kw/pkm

Men regner vi 5personer og 0,12kw/pkm blir det 0,024kwh/pkm -
Altså mindre enn et fullsatt tog med 0,030kw/pkm

Elbilen er da et alternativ som ikke er så mye dårligere med hensyn på co2 enn togtrafikk.



stefse

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:43
Kurven oppdateres hver onsdag klokken 1300. Den viser da magasinfylling slik den var rapportert inn sist søndag. Altså "lagger" kurven fra 3 dager til 10 dager alt ettersom når du kikker på den. Sommerstid når nedbøren er flytende og ikke fast har man også en naturlig forsinkelse fra nedbør til tilsig til magasinene.
Hvilken kurve har du tilgang til?

http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Fyllingsgrad---per-prisomrade/
Er oppdatert 30. september og viser det samme som NVE sin som det var linket til tidligere.
I morgen vil det komme tall fra 5. Oktober, 2 uker tilbake i tid.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 20:03
Toget er aldri fullsatt hele veien.

Etter fredrikstad er det nesten ikke passasjerer og det er bare de to-tre avgangene i rushet som er nesten fulle.

Gjennomsnittsberegning er angitt til 0,12kw/pkm

Men regner vi 5personer og 0,12kw/pkm blir det 0,024kwh/pkm -
Altså mindre enn et fullsatt tog med 0,030kw/pkm

Elbilen er da et alternativ som ikke er så mye dårligere med hensyn på co2 enn togtrafikk.

Nå er vel gjennomsnittsbelegget i rushtiden i bil ca. 1,05 personer ;) I snitt tror jeg nok toget vinner stort på gjennomsnittsbelegg, også utenfor rushtiden. I rushtiden har mange tog et belegg på langt over 100%, oppmot 200% er ikke uvanlig på kortere deler av strekningen. Mens kl. 23:00 toget fra Oslo har typisk omkring 15-20% belegg. Så variansjonene er store.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.Strom

Samme kurve ja fra   https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-vassmagasinstatistikk/
Onsdag uke 42, som er i morgen kommer det data på  magasinfyllingen for uke 41.  Disse tallene beskriver nåsituasjonen i norske magasiner slik den var søndag 16 oktober. 

Det er nve som er kilden til dataene.  Hvorfor Statnett har uke 40 tallet på 30 september er ukjent for meg.  Tallet er for søndag 9 oktober ikke fredag 30 september

Elmo

Sitat fra: ladov på mandag 17. oktober 2016, klokken 18:26
Hva er det med elbilen som gjør at akkurat den bruker kullkraft mens for eksempel varmtvannsberederen ikke gjør det?
Varmtvannberederen går antagelig på bensin ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stefse

mhmja.. skal ikke være for bombesikker i min sak, men kartet stemmer med terrenget ift. 30. september.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Robert Sund

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 19:58
10. eller hvor langt man var kommet..
At flere og flere velger å kjøre elbil presser mer fokus over på hvor strømmen kommer fra. Dette kan presse frem mindre miljøskadelig strømproduksjon.
Videre åpner flere elbiler på veiene, med bedre teknologi og større "tanker" muligheten for at disse skal brukes som energilager for strømnettet. Et av problemene med kullproduksjon er at den bruker lang tid på å endre effekt, og derfor må sikte seg inn på høyeste forbruk gjennom dagen og derfor med overproduksjon store deler av døgnet.
Med elbiler som energibanker som kan dekke opp litt av forbruket under matlaging vil effekten på kullkraftverkene kunne reduseres, og totalt sett vil noen av de kunne stenges.

;) 8) ;D

Sant alt sammen. Det kan allikavel være greit å vite at det er forskjell på steinkull (som blir knust til støv før bruk) og brunkull i kraftverkene som er i bruk. Brunkullkraftverkene blir kjørt nærmest blindt og produserer samme mengde strøm uavhengig av behovet; dette blir omtalt som base-load og bransjen later som om det er en bra ting. Steinkullkraftverkene blir brukt til å regulere tilgangen på kraft etter behovet og varierer mye mer.

Mange kraftverk leverer også varmtvann og får da bedre utnyttelsesgrad enn om de kun skulle levere strøm. Men dette gjør også at de ikke kan regulere ned produksjonen tilstrekkelig selv når det er overproduksjon på nettet.

Kullbransjen har ikke vært spesielt positive til f.eks. å innstallere el-kjeler slik at de kan benytte overskuddskraft til å varme opp vann istedet for å benytte sin egen spillvarme. Dette hadde de nok tjent på isolert sett, men det ville ført til bedre priser for fornybar kraft når kraftprodukjonen (av fornybar kraft) er stor; og det ser ikke ut som de er veldig ivrig i å eliminere levebrødet sitt. Slik som de driver på nå rammer de vind og sol mer enn seg selv.

Falsum

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:29

Tog bruker faktisk MER strøm enn en elbil.

Tog bruker 0,12kwh/personkilometer - som er det samme min elbil bruker.

Er vi da 4 personer i bilen bruker vi da ca 1/4 så mye strøm som toget...

Er dette riktig? Jeg har ikke sjekket tallene, så mulig du har rett, men intuitivt så må jeg innrømme at jeg nekter å tro at dette kan være riktig. Energiforbruk per pesonkilometer er vanligvis svært mye lavere for kollektive transportmidler. Tilsvarende som buss er vesentlig lavere enn for fossilbil.

tomrh

Sitat fra: Falsum på onsdag 19. oktober 2016, klokken 13:01
Er dette riktig? Jeg har ikke sjekket tallene, så mulig du har rett, men intuitivt så må jeg innrømme at jeg nekter å tro at dette kan være riktig. Energiforbruk per pesonkilometer er vanligvis svært mye lavere for kollektive transportmidler. Tilsvarende som buss er vesentlig lavere enn for fossilbil.
Litt gammel TU-artikkel men SSB hevdet i 2009 at tog i snitt vil bruke 0,074 kWh pr personkilometer med norsk elmiks. Vår Leaf bruker 0,14 kWh/km om sommeren, så med bare 2 i bilen bruker vi mindre energi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 19. oktober 2016, klokken 15:41
http://www.transportmiljo.no/tema/nokkeltall/jernbane/

0,12kwh

Jeg tipper mange av tallene er utdaterte. Finner heller ingen dato på når den saken er lagt ut. Uansett, nyere togsett (type Flirt og 72) bruker mye mindre strøm enn de gamle røde 69-settene. De gamle settene har nemlig ikke tilbakemating av strøm, så all bremsing blir fyring for kråka. Når type 72 erstattet type 69 på linje L1 (Lillestrøm-lokalen) for et par år siden gikk strømforbruket dramatisk ned. Ikke så rart, med over 30 stopp hver vei til/fra Spikkestad. Type 72 mater nemlig bremseenergien tilbake på kjøreledningen.

Så alle gamle tall er egentlig ikke så veldig interessante lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA