Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enighet om statsbudsjettet 2017

Startet av Jon Aafoskaas, mandag 05. desember 2016, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jon Aafoskaas

Etter å ha fått grisedårlige tilbud på vinterdekk og felg fra fire forhandlere (15.500-15.900) har jeg avtale med forhandler om å kjøpe selv og levere det til forhandleren jeg kjøpte bilen. Forhandler monterer på bilen før henting.

Finnes det noen spesifikasjoner på luftmotstand i felg, eller er dette ubetydelig?

Kan noen gi meg noen konkrete tips til dekk og felg? Gjerne med link til nettbutikk. Billig går foran merke og utseende. Takk for alle svar!
Handlet Hyundai Ioniq med teknikkpakke for levering i november 2016. Farge er Aurora Silver.

Inop

Jeg kommer til å få bilen levert med sommerdekk og så legger jeg vintergummi på felgene som kommer med. Grunnene er:

- Usikker på felgenes boltsirkel og delenummer på TPMS sensorer. Hyundai kan nok svare på dette men manglet oversikt sist jeg spurte.
- Felgene som kommer med har liten luftmotstand. Snedig å bruke disse om vinteren når strømforbruket er høyest.
- Har hele vinteren på å finne felger/sommerdekk/TPMS. Kanskje 17" hvis jeg fremdeles er fornøyd med bilen.

Eneste skjær i sjøen er evt. snø/is på veiene når bilen leveres :o

Dekk for min del blir Nokian Hakkapeliitta R2 størrelse 205/55 R 16

https://www.byttdekk.com/dekk/nokian/nokian_hakkapeliittar2/205-55r16/60147
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

asgeirn

Hva slags veier kjører du aller mest på?

Når jeg har slitt ut vinterdekkene vurderer jeg å kjøre med Michelin CrossClimate hele året. Kjører nesten bare på saltet motorvei.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Jon Aafoskaas

Kjører stort sett i bymiljø med saltet vei på østlandet, men også hytteturer på fjellet og dårlig brøytet vei.

Tenker mye på støy og rullemotstand. Helårsdekk er ikke aktuelt.

Å montere vinterdekker på medfølgende felger hørtes lurt ut! Godt argument med å bruke de følgende med minst luftmotstand på vinteren.
Handlet Hyundai Ioniq med teknikkpakke for levering i november 2016. Farge er Aurora Silver.

Jorgen86

Også er det verdt å tenke på at det dekket Michelin Crossclimate er som ett sommerdekk og regne, er ikke et helårsdekk eller vinterdekk.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

tomrh

Mens Nokian Weatherproof er som et skikkelig helårsdekk å regne, nærmest et vinterdekk - det hadde kommet på 2. plass i AutoExpress sin (kontinentale) vinterdekktest om det hadde deltatt sammen med vinterdekkene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Inop

Hvis noen skal ha Nokian dekk er det gratis frakt hvis man bestiller fra www.byttdekk.com innen 30. okt - bare å bruke rabattkode NOKIDV når man sjekker ut handlekurven.

ProsjektX

Sitat fra: Inop på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:40
Hvis noen skal ha Nokian dekk er det gratis frakt hvis man bestiller fra www.byttdekk.com innen 30. okt - bare å bruke rabattkode NOKIDV når man sjekker ut handlekurven.
"#¤! Bestilte dagen før kampanjen startet.. jaja, ble ihvertfall 195x60x16. Foretrekker litt smalere vinterdekk:
https://www.byttdekk.com/dekk/nokian/nokian_hakkapeliittar2/195-60r16/60139
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Inop

Saigbear

Hei dere!

Jeg har ikke eid bil tidligere og har lagt inn en Ioniq i bestilling. Jeg fikk tilbud om vinterdekk og felg til 13.000 fra forhandler, men synes det var i overkant dyrt sammenlignet med det jeg fant av priser på dekk og felg på nettet.

Har sett for meg at jeg vil kjøpe Nokian Hakkapeliitta R2, som jeg ser flere har anbefalt.

Har noen av dere forslag til konkrete og gode felger som passer til disse? Det er viktig at de er energieffektive og gode. Går ut fra at det bør være alu? Jeg altså ikke mye peiling på dette.   :)

Om det er andre som har kjøpt vinterdekk+felg må dere gjerne komme med eksempler og anbefalinger på hva dere har kjøpt! :)

Sigbjørn.

autopass

Hei. Selv tok jeg ut bilen med kunn sommerdekk på orginalfelg. Dekkforhandleren min tok så orginalgummi i innbytte. Valgte Goodyear Ultrahrip Ice2. Så kjøper jeg et nytt sommersett til våren.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

nr1rayner

Selv om Crossclimate får gode omtaler fra enkelte her, OG det nå skal ha 3PMSF som skal gjøre de godkjente som vinterdekk, stiller jeg meg svært skeptisk til dette som et helårsdekk. Kunne hatt det som et sommerdekk og drøyd litt med å skifte til vinterdekk..
Da ville jeg mye heller sett på Wheatherproof som tomrh nevner, eller mange andre, f.eks. WRD4, Alpine A5, Conti TS og mange mange flere.
Uansett hvor man bor i Norge kommer man vel før eller siden ut for vintervei, og da vil i hvert fall jeg ha noe mer seipet enn Crossclimate..

For billigst mulig hjul må man nok stå over TPMS.
Problem med det, såfremt man ikke punkterer uten å merke det.., er vel først når man skal vise bilen til PKK eller selge videre.
PKK fikses lett med å vise bilen med hjulene fra forhandler, selvsagt da bare passe på at de er lovlige i visningsøyeblikket.
Piggfrie vinterdekk skal gå gjennom hele året, sommerdekk burde gå gjennom på snøfrie dager midt på vinteren da vi ikke har påbud om bruk av vinterdekk, kun "sko seg etter forholdene".

Hvordan er det med feilvisning på speedo?
På Leaf er den horibel med den originale 205/55-16.
205/60-16 er et godt alternativ da.

Jeg bruker stort sett dekkonline.com
Sjekk også interdekk.no og dekkleader.com
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: Saigbear på lørdag 05. november 2016, klokken 17:18
Har noen av dere forslag til konkrete og gode felger som passer til disse? Det er viktig at de er energieffektive og gode. Går ut fra at det bør være alu? Jeg altså ikke mye peiling på dette.   :)
Alu ser bra ut og gir lettere hjul. Men etter å ha prøvd mye forskjellig av alufelger på våre biler begynner jeg å helle mot stålfelger. Mange rynker på nesen, men faktum er at de er veldig billige og energieffektive! For eikene på alufelger lager endel luftmotstand når hjula snurrer, noe som har ført til at både BMW, VW og Kia utstyrer sine elbiler med mer lukkede aerofelger. Stålfelger er i høyeste grad lukkede aerofelger!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tuono

Går for std felg på vinteren og 17" hybridfelg på sommeren. Fatter egentlig ikke hvorfor da realisten i meg sier at en 46 åring uansett ikke drar damer med en Hyundai el-bil selv om den har 17" felg i sommerhalvåret.......

Så jeg skylder på bruktmarkedet den dagen den skal selges.

USLeaf11

Må som meg helt enig med INOP. Tenkte ikke så mye på vinterdekk/felg før jeg fikk bilen. Men er nå egentlig rimelig skuffet over forhandler/importørs (vet ikke helt hvem som har valgt her) valg av så åpne felger til denne bilen. Det er tross alt på vintertid det er mest viktig med aerodynamiske felger. Lukkede felger betyr vel også mindre saltlake på bremseskiver og kalyppere? Vurderer å be om at de tar disse i retur og at de gir meg orginalfelger til vinterhjulene. Får se hva de svarer.
Første el bil kjøpt juni 2014 USleaf 2011 mod
IONIQ teknikk sølv november 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA