Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Null årsavgift på elbiler og økt engangsavgift på selvladende hybrider

Startet av Martin Milling, mandag 05. desember 2016, klokken 08:01

« forrige - neste »

Martin Milling

Overvejer at købe en e-Golf model 2015/2016.
Skal bruge den til at køre på arbejde (2x20km) + til sommerhus (120km).
Men, kommer jeg til at lide af rækkeviddeangst hver gang jeg skal køre til/fra sommerhus?
Vikår:
Typisk dansk flad vej
Noget vind, typisk sidevind
Standard sommerdæk & 16" fælge
I alt 3-4 personer i bilen
Temperatur: +10C - +25C
I alt 120 km:
• 55 km på motorvej 110 km/t
• 25 km på motorvej 130 km/t
• 10 km. by/småveje á 30 km/t
• 30 km. landevej 80 km/t

Køretid i bensinbil (fossil): 1 time & 25 minutter

Carl Anton Stenling

Tror ikke jeg ville kjøpt en eGolf 2015/2016-modell for denne bruken. Spesielt motorveikjøringen i høy hastighet gjør marginene små. Se heller på andre modeller (f.eks. Leaf 30 kwh, ny i3, Ioniq, Zoe 40 kwh).
Alternativt kan du vente til eGolf kommer med oppgradert batteri.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

e-curious

Dersom det ikke er alt for ofte du reiser til sommerhuset ditt, så kan du jo se om det er noen hurtigladere på veien ( clever.dk).  Ellers så kan man få lenger rekkevidde ved å unngå motorveier.  Du kommer nok til å bruke litt lenger tid, men det er dine vurderinger.   

Du kan gå inn på GreenRace http://www.jurassictest.ch/GR og få en antydning om rekkevidden.  Du må kompensere på vekten på e-Golfen siden du har full bil.

Jeg var selv på bilferie i Danmark i sommer med e-Golfen, og det fungerte glimrende.  Velfungerende ladere og bortimot ingen ladekø selv i høysesongen.  Vi satte bilnavigasjonen til med økonomiske rute og fikk oppleve mange smale småveier, selv om vi måtte sensurere navigasjonen et par ganger da den ville sende oss ut på jorder med to traktorspor....

jensjacob

Jeg har kørt strækningen Bilka i Vejle (hurtigladeren) til Struer som er 120 km nogen gange. Jeg starter fuldt ladet ved hurtigladeren og kan lige akkurat nå til Struer. På hele motorvejsdelen kører jeg MAX 110 km/t.
Så jeg tvivler lidt på det kan lade sig gøre det du skriver selvom jeg ikke har sammenlignet delstrækningerne nøjere.

Men hvis jeg var dig havde jeg nok ikke noget imod at stoppe ind ved en hurtiglader. Især fordi batteriet jo ikke skal fyldes helt op. 10 minutters supplerende ladning er rigeligt i dit tilfælde tror jeg.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

vitcho

Hej Martin

Jeg tror ikke på, du kan klare turen til sommerhuset med de hastigheder. Slet ikke om vinteren.

Til det daglige brug er der intet problem, der vil der være masser af overskud til andre ture. Men den der sommerhustur bliver nok svær.

Men du skal måske spørge dig selv, hvor ofte du tager den tur, og hvor vigtigt det er at gennemføre den med de hastigheder? Hvis du eksempelvis kører 90 på motorvejen mister du maks 10 minutter på turen, men den bliver pludselig meget mere realistisk af det. Jeg har kørt 120km+ mange gange med den hastighed. Og ja - hvis der er en quickcharger kan du altid lade op undervejs om vinteren, så har du den ekstra sikkerhed. Det vil være lidt underligt at lade dit primære brug (transport til arbejde + det løse) stå i skyggen af længere ture, du foretager sjældnere. Jeg kører selv en del 160km ture hver år (10-15 stykker), men jeg ville klart hellere have en 2015 e-golf, der skal lade op undervejs og måske ikke kører 135 på motorvejen end en 30kwh Leaf...

dabis

Jeg kjører daglig 110 km hver dag og hastighet 130 km/t på 90 km av de. Batteriet rekker akkurat nå i temperatur rundt 0-10 grader. Når gradestokken bikker 15 grader går det fint.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Martin Milling

Sitat fra: dabis på søndag 16. oktober 2016, klokken 22:46
Jeg kjører daglig 110 km hver dag og hastighet 130 km/t på 90 km av de. Batteriet rekker akkurat nå i temperatur rundt 0-10 grader. Når gradestokken bikker 15 grader går det fint.
Fantastisk - dét kan jeg li at høre!
- Hvor lang er din transporttid ialt - 1 time (jeg regner med at skulle køre ca. 1½ time)?
- Når det er under 10°C, regn & sne & modvind, lader du så undervejs, eller kører du fx. kun 90 km/t på motorvejen?
- Sidder du hver dag og er nervøs for om du kommer hjem, eller er det bare at trykke på speederen?

Jeg kan godt køre via landevej (i alt 115 km, max. 80 km/t) eller hurtig-oplade de få gange vi kører om vinteren. Men, om sommeren (+15°C) vil vi køre direkte og så hurtigt som muligt  8)  max. 110 km/t er dog OK.
- Bilen bliver købt primært til dette formål, selvom det max. er 20 gange om året (kørsel til arbejde ville jeg fx. kunne klare med en Zoe....eller cykel).

Men, hvis det er på grænsen og jeg skal sidde og være nervøs hver gang vi kører, vil/må jeg afvente en 300km e-Golf eller måske Ampera-e (hvis ellers de danske afgifter kommer ned igen  ???). 

tutti

#7
Sitat fra: Martin Milling på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:05
Jeg kan godt køre via landevej (i alt 115 km, max. 80 km/t) eller hurtig-oplade de få gange vi kører om vinteren. Men, om sommeren (+15°C) vil vi køre direkte og så hurtigt som muligt  8)  max. 110 km/t er dog OK.
- Bilen bliver købt primært til dette formål, selvom det max. er 20 gange om året (kørsel til arbejde ville jeg fx. kunne klare med en Zoe....eller cykel).
Din hastighet vil være avgjørende for rekkevidden. Du vil oppleve at det er meget stor forskjell på rekkevidden med å kjøre f.eks. 110 og 90. Kanskje så mye som 20-30 % energiforbruk. Kjører du i 90 om sommeren bør du ha en rekkevidde på opp mot 150 km. Kjører du i 110 så kan egolfen kanskje kjøres opp mot 120 km.

eivhelle

Sitat fra: Martin Milling på søndag 16. oktober 2016, klokken 18:40
Overvejer at købe en e-Golf model 2015/2016.
Skal bruge den til at køre på arbejde (2x20km) + til sommerhus (120km).
Men, kommer jeg til at lide af rækkeviddeangst hver gang jeg skal køre til/fra sommerhus?
Vikår:
Typisk dansk flad vej
Noget vind, typisk sidevind
Standard sommerdæk & 16" fælge
I alt 3-4 personer i bilen
Temperatur: +10C - +25C
I alt 120 km:
• 55 km på motorvej 110 km/t
• 25 km på motorvej 130 km/t
• 10 km. by/småveje á 30 km/t
• 30 km. landevej 80 km/t

Køretid i bensinbil (fossil): 1 time & 25 minutter
Hvis du har nøytral vind, som ikke bidrar hverken negativt eller positivt til luftmotstanden, vil jeg anslå at man vil bruke 0.16 KWh x 55  + 0.2 KWh x 25  + 0.12KWh x 10 km + 0.14KWh x 30 = 19.2 KWh tilsvarende 90% av batterikapasiteten.

I motvind vil regnestykket fort bli dårligere, mens medvind vil bidra andre veien.

Så jeg vil si at du normalt vil kunne kjøre til sommerhuset med litt margin. Men hvis værforholdene skulle være ugunstige vil det være nødvendig å tilpasse seg forholdene. For eksempel kan man begrense seg til å kjøre i maks 110km/t på motorveien. Det vil gjøre turen 2 minutter langsommere, men spare rundt 1KWh med energi. Hvis det finnes hurtigladere på strekningen vil 5 minutters lading gi deg 20-25 km ekstra rekkevidde hvis det er behov for det.

En e-golf vil alltid kunne klare en strekning på 120 km på bar vei, så lenge man tar hensyn til forholdene. Blåser det vind imot kan du gange antall m/s med 3.6 og legge det til bilens hastighet. Kjører du i 110 km/t med 10m/s motvind vil du bruke like mye strøm som når du kjører i 146km/t. Under sånne forhold bør man justere hastigheten ned til 90 km/t for å beholde rekkevidde.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vitcho

Tuttis erfaringer stemmer overens med mine egne. Der er overraskende stor forskel på at køre 110 og 90. Og ja, det er min erfaring, I kommer til at sidde lidt på kanten af sædet, hvis I forsøger at tage den i ét stræk med 110.

Men jeg skal lige forstå setup'et her: Du køber bilen kun for at køre til sommerhuset 20 gange om året? Elbiler (som de er i dag) skinner ellers bedst i det daglige pga. komforten og økonomien. Mere end de fleste fossilbilister indser, tror jeg. Men de længere ture er - med undtagelsen af Tesla - ikke elbilernes spidskompetence i øjeblikket. Netop fordi batteriet er småt og ekstra omkostningen i batteri ved normale motorvejshastigheder er uforholdsmæssig stor. Så hvis det vitterligt primært er det, den skal bruges til, så ville jeg købe noget andet, må jeg indrømme.

Med mindre I altså er bygget af penge, for så skal I da bare købe den kommende e-golf med større batteri! Men altså - man kan få glimrende e-golfer spækket med udstyr, der nærmest ikke har kørt noget, for ca. 220.000 på bilbasen. Samme bil fra ny vil koste ca. 100.000 dkk mere. Og efter nytår kommer der jo endnu flere afgifter, så forskellen i pris kunne godt ende på 150K ekstra for den smule ekstra batteri i forhold til den nuværende version. Jeg ved sgut om det er det værd altså...

Martin Milling

#10
Sitat fra: vitcho på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:50
.... Jeg ved sgut om det er det værd altså...
Enig - de nye modeller bliver alt for dyre i Danmark!! - Udfordringen er bare om den nuværende e-Golf kan leve op til mine krav. Og nej, jeg får IKKE råd til den kommendee-Golf eller Ampera-e som nye - de vil sikkert begge i Danmark koste +350kDKK i 2017 (over 425.000NOK), med mindre afgifterne ændres (igen).

Og nej, jeg køber den da også for den daglige transport  :) - men hér vil fx. en brugt Zoe fint kunne dække mine transportbehov. Men, når hele familien skal i sommerhus, vil det være dejligt med en større bil som e-Golf'en.

"Konklusion":
Det lyder som om at det burde være muligt, hvis jeg går ned på typisk 100-110 km/t på motorvejen (- og evt. landevej/opladning, hvis der er koldt/vådt/modvind)?!


tutti

Sitat fra: Martin Milling på mandag 17. oktober 2016, klokken 11:03
"Konklusion":
Det lyder som om at det burde være muligt, hvis jeg går ned på typisk 100-110 km/t på motorvejen (- og evt. landevej/opladning, hvis der er koldt/vådt/modvind)?!
Ja, det er det og når du blir mer erfaren så blir du også flinkere til å planlegge rekkevidden/farten din underveis.

vitcho

Enig, det er absolut muligt! Og du bliver gladere for den end en Zoe, vil jeg mene. Og lige i øjeblikket er brugte elbiler jo billige, så det kunne godt hænge ok sammen økonomisk.

For min part er det netop i det daglige, jeg er ekstra glad for den, fordi man har alle fordele og ingen ulemper, og den er sjov at køre. De længere ture mærker man begrænsningerne lidt mere. Det er ikke noget, der går mig på, da man - når man regner på det - ofte sidder med en forskel på 10-15 minutter mellem maksimal lovlig hastighed og så elbilvenlig hastighed. Og man lærer hurtigt at lure det med rækkevidden.

Jeg ville vælge en rute, der naturligt bringer dig i nærheden af en quickcharge hver gang og så ikke spekulere mere over det. De dage, hvor man ikke kan klare det i ét hug, lader man bare op der. På 5-10 minutter har du, hvad du skal bruge.

Carl Anton Stenling

#13
Bruksmønsteret kan være mulig for dagens eGolf dersom du kan gjøre hurtiglading de fleste turene til sommerhuset. Samtidig må du regne med noe reduksjon i rekkevidde etterhvert som batteriet eldes og da vil hurtiglading måtte skje på alle turene til sommerhuset. Motorveihastighet over 100 km/t øker strømforbruket en del. Som en tommelfingerregel øker forbruket rundt 10 % for hver 10 km/t høyere hastighet.

Mange i Norge har tilsvarende problemstilling. Da stopper de ofte ved en matbutikk og handler inn på turen til sommerhuset. Handle skal man uansett og det kan man likegjerne gjøre underveis mens bilen lader. Som oftest vil rundt 10 minutter hurtiglading være tilstrekkelig. På tilbaketuren spiser man gjerne middag underveis mens bilen lader.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lasse Nessøe

Med 20mil reisevei til jobb hadde jeg ikke valgt e-Golf. Jeg har 100-120km 1 vei til jobb og klarer det fint på vår, sommer og tidlig høst, men ved bare 6-9grader er det ikke like greit. Så jeg hurtiglader 5-15min hver dag nå på vei til jobb. Med 200km vil jeg tro at man på vinteren må belage seg på 2 ladestopp, med mindre du kjører i 70-80 uten varme i kupe, vinduer eller "rumpen" :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA