Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: rust på bremseskiver normalt etter 5000 km ,?

Startet av andy76, søndag 04. desember 2016, klokken 21:09

« forrige - neste »

andy76

Er innebygd b vern i lader bedre enn å ha det i sikringsskapet? Lokal elektriker skulle ha 2000,~ ekstra for b vern. Vil feks ett b vern i skapet dekke hele huset eller kun en kurs? (Siste er sikkert fryktelig dumt spm men.. :-) )
Peugeot Ion 2015

jkirkebo

Sitat fra: andy76 på søndag 16. oktober 2016, klokken 13:06
Er innebygd b vern i lader bedre enn å ha det i sikringsskapet? Lokal elektriker skulle ha 2000,~ ekstra for b vern. Vil feks ett b vern i skapet dekke hele huset eller kun en kurs? (Siste er sikkert fryktelig dumt spm men.. :-) )

B-vernet skal kun dekke ladekursen og ikke noe annet, slik er kravene.
Innebygget B-vern i lader er normalt mye billigere enn å ha det i skapet. Ulempen er at man med en vanlig automatsikring i skapet må benytte dobbeltisolert kabel til ladestasjonen. Det er dog normalt ingen stor ulempe, PFXP er den greieste kabelen å bruke til slikt og den er dobbeltisolert. Skal man grave kabel direkte ned i bakke uten bruk av rør går det dog ikke med PFXP, da brukes normalt PFSP som ikke er dobbeltisolert. Så moralen er; bruk rør om du skal grave ned kabel ;)

For de nye ladestasjonene jeg får inn snart er pristillegget for integrert B-vern kun 1000 kroner, altså halv pris av det elektrikeren skal ha ekstra. Antageligvis er forskjellen ennå større da "start-prisen" til elektriker sikkert inneholder jordfeilautomat med integrert A-vern mens man egentlig bare vil ha en vanlig automatsikring ved bruk av ladestasjon med integrert B-vern. Automatsikringer er billigere enn jordfeilautomater, så det er nok ennå noen hundrelapper å spare.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Det beste er å sette opp en automatsikring med jordfeilvern type A i skapet kombinert med rett type veggboks med innebygget DC beskyttelse i garasjen. Dette gir tilsvarende beskyttelse som et B-vern i sikringskap.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

#3
Sitat fra: nofuelno på mandag 17. oktober 2016, klokken 23:19
Det beste er å sette opp en automatsikring med jordfeilvern type A i skapet kombinert med rett type veggboks med innebygget DC beskyttelse i garasjen. Dette gir tilsvarende beskyttelse som et B-vern i sikringskap.

Det er ikke anbefalt av produsentene av vernene å sette A-vern foran B-vern. Motsatt går greit og brukes av f.eks Garo på sine doble ladestolper der de anbefaler B-vern på tilførselen til stolpen og så står det jordfeilautomater på hver av de to kursene i stolpen.

Så jeg står fast ved at det er bedre med bare en automatsikring i skapet pluss bruk av dobbeltisolert kabel om man bruker ladestasjon med integrert B-vern.

Om ladestasjonen kun inneholder DC-beskyttelsesbiten og ikke komplett B-vern blir nok saken en annen, da trenger man A-vern i skapet. Vi må altså passe på å skille på B-vern og DC-beskyttelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:03
Om ladestasjonen kun inneholder DC-beskyttelsesbiten og ikke komplett B-vern blir nok saken en annen, da trenger man A-vern i skapet. Vi må altså passe på å skille på B-vern og DC-beskyttelse.
Da er vi enige...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

overter

HVorfor skal man ha A vern på underkurse(ene) hvis man har B-vern på tilførsel? ER ikke B-vern=A-vern + DC beskyttelse? Er det pga selektivitet?
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:03
Sitat fra: nofuelno på mandag 17. oktober 2016, klokken 23:19
Det beste er å sette opp en automatsikring med jordfeilvern type A i skapet kombinert med rett type veggboks med innebygget DC beskyttelse i garasjen. Dette gir tilsvarende beskyttelse som et B-vern i sikringskap.

Det er ikke anbefalt av produsentene av vernene å sette A-vern foran B-vern. Motsatt går greit og brukes av f.eks Garo på sine doble ladestolper der de anbefaler B-vern på tilførselen til stolpen og så står det jordfeilautomater på hver av de to kursene i stolpen.

Så jeg står fast ved at det er bedre med bare en automatsikring i skapet pluss bruk av dobbeltisolert kabel om man bruker ladestasjon med integrert B-vern.

Om ladestasjonen kun inneholder DC-beskyttelsesbiten og ikke komplett B-vern blir nok saken en annen, da trenger man A-vern i skapet. Vi må altså passe på å skille på B-vern og DC-beskyttelse.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

jkirkebo

Sitat fra: overter på onsdag 19. oktober 2016, klokken 17:13
HVorfor skal man ha A vern på underkurse(ene) hvis man har B-vern på tilførsel? ER ikke B-vern=A-vern + DC

Krav om separat jordfeilvern på hver kurs. Men ikke separat B-vern, det kan være felles for ladekursene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA