Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av arnkl, søndag 04. desember 2016, klokken 20:43

« forrige - neste »

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

arnkl

No har Bergen Parkering komt med meir informasjon.

Opning blir 20. oktober. Det blir betaling for lading med 8 kr/time Måndag til Laurdag 07 - 19 og 4 kr/time ellers. Men sidan elbilar betalar halv takst på parkering så betalar ein likevel mindre for parkering m/ lading enn eksosbilar gjer for parkering.

Betaling for lading vil også fjerne dei som ladar utan å trenge det sidan det likevel er gratis. Så det bør no vere greit å få ladeplass om ein treng det. Til no måtte ein vere tidlegute for å vere sikra ladeplass.

https://bergenparkering.no/ladeomrade/
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

jkirkebo

Sitat fra: arnkl på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 22:30
No har Bergen Parkering komt med meir informasjon.

Opning blir 20. oktober. Det blir betaling for lading med 8 kr/time Måndag til Laurdag 07 - 19 og 4 kr/time ellers. Men sidan elbilar betalar halv takst på parkering så betalar ein likevel mindre for parkering m/ lading enn eksosbilar gjer for parkering.

Betaling for lading vil også fjerne dei som ladar utan å trenge det sidan det likevel er gratis. Så det bør no vere greit å få ladeplass om ein treng det. Til no måtte ein vere tidlegute for å vere sikra ladeplass.

8,- pr. time for 7,4kW er også helt kurant. Men jeg skulle ønske de bakte inn ladeprisen i parkeringsprisen, det ville gjort det mer attraktivt for hybridene å lade. Spesielt på dagtid blir det lite lønnsomt siden de stort sett bare har 3,7kW lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. oktober 2016, klokken 00:41
Sitat fra: arnkl på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 22:30
No har Bergen Parkering komt med meir informasjon.

Opning blir 20. oktober. Det blir betaling for lading med 8 kr/time Måndag til Laurdag 07 - 19 og 4 kr/time ellers. Men sidan elbilar betalar halv takst på parkering så betalar ein likevel mindre for parkering m/ lading enn eksosbilar gjer for parkering.

Betaling for lading vil også fjerne dei som ladar utan å trenge det sidan det likevel er gratis. Så det bør no vere greit å få ladeplass om ein treng det. Til no måtte ein vere tidlegute for å vere sikra ladeplass.

8,- pr. time for 7,4kW er også helt kurant. Men jeg skulle ønske de bakte inn ladeprisen i parkeringsprisen, det ville gjort det mer attraktivt for hybridene å lade. Spesielt på dagtid blir det lite lønnsomt siden de stort sett bare har 3,7kW lader.

Ja,  og det burde vera i interesse for miljøet i Bergen og. Når det vert for mange appar og betalingsordningar - både for straum og parkering - vert det eit ork å passa på. Dei ladbare har trass alt med seg eigen kraftstasjon, som kan brukast når det måtte passa best - anten det er i eller utanfor tettbygd område.

THE

Synes løsningen på Bygarasjen er veldig bra. Man slipper å knote med betaling via app eller kort. Registreres med SesamSesam når man kjører inn/ut fra ladeområdet, og blir belastet for den tiden man er parkert. Selv om det koster bare 8 kroner ekstra for parkering på ladeplass vil det nok kanskje føre til at folk flytter bilene til vanlige parkeringsplasser når de er ferdig ladet. Håper det da blir lettere å finne ladeplass når man har behov for det.

Er det noen som vet om det er IT- eller TN-nett på Bygarasjen? Nå er det satt opp type2 ladepunkter på de nye plassene, og det hadde vært veldig fint å kunne lade Zoe der også. Ringte Bergen Parkering, men der fikk jeg ikke noe svar annet enn at det er "vanlig" strøm" og at man må ha med type2-ladekabel selv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Da er veldig stor fare for at da er IT nett på dei nye ladestasjonane og. Bygarasjen har IT på da gamle nettet og trur ikkje dei har bytta da ut.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 20. oktober 2016, klokken 09:54
Da er veldig stor fare for at da er IT nett på dei nye ladestasjonane og. Bygarasjen har IT på da gamle nettet og trur ikkje dei har bytta da ut.

OK, det betyr at det i praksis blir umulig å lade Zoe på bygarasjen. Alle nye ladeplasser får kun type2-uttak. De gamle ladeplassene blir operative et par uker til i følge en ansatt hos Bergen Parkering, men skal fjernes i løpet av november. Kan jo bruke en kreativ løsning med type2 til schuko-adapter og ladebøtte eller Zapcharger, men da får man jo bare 1-1,5kW lading, så det blir i alle fall dyre kWh.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Støtter bare opp om problemet med at Zoe er en kjempebil som er ødelagt for det norske markedet fordi de ikke putter inn en ekstra enfase 32A eller 16A lader for IT-nett som kan overta når ikke motoren kan brukes som inverter (og en CCS-lader for litt fart).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:40
Støtter bare opp om problemet med at Zoe er en kjempebil som er ødelagt for det norske markedet fordi de ikke putter inn en ekstra enfase 32A eller 16A lader for IT-nett som kan overta når ikke motoren kan brukes som inverter (og en CCS-lader for litt fart).

Hadde den hatt CCS-ladeport kunne man nok enkelt produsert en ekstern 3,7kW lader som er vesentlig billigere enn Zaptec-kabelen og vesentlig lettere enn den gule bøtta. Kanskje til og med en kombinert 1x32A/3x16A lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mInrOz

Er det noen som vet om det er montert opp 1fase eller 3fase på Type2 stolpene?

Til nå ser det dårlig ut siden jeg bare kan lade med 13amp på min Tesla uten dobbeltlader  :(

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: mInrOz på torsdag 20. oktober 2016, klokken 21:40
Er det noen som vet om det er montert opp 1fase eller 3fase på Type2 stolpene?

Til nå ser det dårlig ut siden jeg bare kan lade med 13amp på min Tesla uten dobbeltlader  :(

Skulle vel være 32A 1-fase? I så fall mangler du både 16A fiksen og laskekontaktoren. Tror du bør ta en prat med Tesla mhp. å få oppdatert ladesystemet ditt litt (koster ikke noe).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA