Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladegarasje på Vulkan

Startet av OleI, lørdag 03. desember 2016, klokken 16:50

« forrige - neste »

OleI


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OleI


lunitiks

Språklig/logisk er det ikke noe motsetningsforhold mellom setningen før og etter endringen. Men ettersom det opprinnelig sto "levering" sent 2017, og nå bare "produksjon" i 2017, tolker jeg det som at vi ikke får se M3 utlevert i 2017.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på lørdag 15. oktober 2016, klokken 08:16
Språklig/logisk er det ikke noe motsetningsforhold mellom setningen før og etter endringen. Men ettersom det opprinnelig sto "levering" sent 2017, og nå bare "produksjon" i 2017, tolker jeg det som at vi ikke får se M3 utlevert i 2017.

Selvfølgelig er det alltid mulig å se noe fra den negative siden, men på den annen side kan dette:
https://electrek.co/2016/10/14/tesla-model-3-reservation-page-my-documents-en-route-orders/
Sitat
Tesla updates Model 3 reservation page with 'My Documents' en route to converting into orders
hinte om at de forbereder seg på at vi snart kan endre reservasjonene våre om til ordre. Noe som kan hinte om at vi - eller i det minste de første reservasjonsholderne - kan få bilene sine *tidlig* 2017... :p

Men stemmer fortsatt for at produksjonsstart blir 1. juli eller senest 2 måneder etter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Det kan naturligvis være. Registrerer at de har avsatt plass på nettsidene sine til M3 designstudio i alle fall  :D
https://www.tesla.com/no_NO/model3/design
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

#6
Hvor lenge før gjorde Tesla det samme for TMX?
Dvs gikk fra reservasjon til ordre.

Fremdeles umulig å si noe sikkert, men er jo en indikasjon. Spørsmålet er jo det samme, vil M3 bli forsinket slik som TMX? Og i tillegg hvor mye?

Jeg tror ikke Tesla vil havne i samme situasjon som med TMX og tror de vil gjøre alt for å begynne å levere M3, til og med før tiden. Dog tror jeg at de vil begynne med et lavt volum av M3 for å få den lansert. Det er jo ikke lett å få til leveranser av 500k (eller faktisk mange flere som vil bli behovet når den blir leveringsklar) biler så fort som de ønsker så derfor tror jeg det kommer liten produksjon til tiden eller eventuelt litt før, men de store volumene må nok vente.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. oktober 2016, klokken 11:21
Spørsmålet er jo det samme, vil M3 bli forsinket slik som TMX? Og i tillegg hvor mye?

Som jeg ser det er spørsmålet heller - hva er det som egentlig er planlagt 1. juli?  Er det oppstart av produksjonen, eller er det oppstart av masseproduksjon?

Hva om tanken er oppstart av produksjon la oss si 1. mai, og med en lav produksjonstakt og kun levering til ansatte frem til 1. juli mens de kvalitetssikrer bilen og fintuner den første produksjonslinjen? Og så 1. juli (eller så snart alt er klart etter dette) setter igang alle produksjonslinjene "for fullt"* med levering til kunder? 

Dette rimer bedre med snakket om å produsere 100k -> 200k biler alt i 2017 enn en forsiktig oppramping med start 1. juli.

Situasjonen idag med Model 3 er en helt annen enn den var med Model X før de første estimerte produksjonsstartene. Så jeg ser så langt ingen direkte hint om at Model 3 blir forsinket i forhold til planene, men mye kan fortsatt skje. Det største skjæret i sjøen som jeg kan se så langt er om Tesla har penger nok til å skaffe seg alt de trenger av produksjonsutstyr til både Fremont og Reno samt videre utbygging av GF-I. Nevner ikke her evnt. pengebehov i SolarCity da produksjonen av Model 3 ikke er avhengig av noe derifra, men om Tesla også må bruke penger der så kan det skape/øke pengeproblemene som kan forsinke Model 3.


*) Med "for fullt" mener jeg ikke produksjonstakt på 500k/år, men idet minste med mer enn en produksjonslinje og rask oppramping med mål om å nå oppimot denne produksjonstakten rundt nyttår.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Det er lov å være optimistisk[emoji1360]

Med signalene i statsbudsjettet nå så vil jo ikke etterspørselen etter elbiler stige, men den drepes heller ikke (med fulle avgifter).

Så det er bare å følge med på hva som skjer, med Tesla, med dollarkurs og rammebetingelser

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. oktober 2016, klokken 14:48
Med signalene i statsbudsjettet nå så vil jo ikke etterspørselen etter elbiler stige, men den drepes heller ikke (med fulle avgifter).

Med statsbudsjettet slik det foreligger nå så er det så å si "status que" på elbilfronten - økningen i årsavgiften tviler jeg på at vil være avgjørende for mange selv om det er feil signal å sende ut - og med en svært marginal økning av drivstoff avgiftene ser jeg heller ikke den store endringen der. Men med ett stadig større utvalg av elbiler med mer enn en svært kort rekkevidde så tror jeg likevel at etterspørselen og salget vil øke i de kommende årene. Men ikke raskt nok til å nå målene man har satt.

Jokeren her er i hvor stor grad kommuner og fylker (dette skal jo nå avgjøres lokalt) setter betaling i bommer, ferger og for parkering, og hvilke satser de evnt. legger seg på i forhold til fossilbilene. Evnt. innføring av effektavgift på strømmen kan også påvirke dette negativt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Enig. Heldigvis skal det iflg St.mld. 1 innføres et tak på 50% av fossilbilenes gebyrer som en grense for kommunal innkreving
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#11
Jeg hadde rett. Ordlyden på den amerikanske m3-nettsiden er i natt endret til:

Production begins late 2017
Delivery estimate for new reservations is mid 2018 or later


Norsk side ikke oppdatert ennå


EDIT: Ok, det står riktignok "new" reservations, som kan tyde på at gamle reservasjonsholdere kan være heldig og få sine i slutten av 2017. Er imidlertid uneklig forsinkelser ute og går i.o.m. at det nå står eksplisitt at produksjonen (ikke leveransene) først starter sent i 2017. Har sikkert noe med at de har fått veldig mange reservasjoner
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ladov

De som reserverer nå har med andre ord 400k foran seg i køen, Tesla indikerer med andre ord at de vil produsere og levere ut 400k Model 3 før midten av 2018. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: lunitiks på mandag 17. oktober 2016, klokken 08:04
Jeg hadde rett. Ordlyden på den amerikanske m3-nettsiden er i natt endret ...

Hmm... "Production begins late 2017". Ja, det kan høres ut som om de har gitt opp 1. Juli datoen og tatt inn de forventede par-tre måneders forsinkelser (som Elon klart hintet om da 1. juli først ble opplyst).

Men som ladov viser til forventer de vist fortsatt å ha produsert 3-400k biler frem til sommeren 2018, så noen større forsinkelse kan de ikke vise til.

... og for se det fra den optimistiske siden og gå tilbake til hva jeg nevnte for noen innlegg siden i denne tråden: Bolt/Ampera-e starter produksjonen i ca disse dager, men har hatt "pre-produksjon" siden i våres/tidlig sommer en gang. Mange her kan sikkert være enig i at når Tesla tidligere har levert "founders" og "signatur" utgavene så burde disse egentlig kunne regnes som "pre-produksjon". Så selv om oppstart av full produksjon skulle være utsatt til 1. okt. så kan godt være at de da alt har hatt en periode med såkalt "pre-produksjon" i lavt tempo med utlevering til ansatte i noen måneder før dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Kanskje fokus har blitt flyttet fra tidlig oppstart til oppskalering?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA