Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arbeiderpartiet vil innføre tak på elbilfordelene

Startet av dabis, fredag 02. desember 2016, klokken 08:57

« forrige - neste »

dabis

Så FBI på nrk her om dagen hvor de omtaler verditapet på 3-4 år gamle Nissan Leaf biler med ikke alt for mye på telleren.

Nå vet ikke jeg nyprisen på disse bilene men si en 3 år gammel bil med 30k kilometer på telleren, faller fra 250k til 160k på 3 år. Så lurer jeg på om dette er et stort tap og hvordan vil E-golfen klare seg i forhold.

Jeg ga 280k Juni 2016 og ser at tilsvarende biler ligger på 240K i dag ca 40k tap på litt over 14 Måneder.

Ingen biler på finn er under 219k med alder på tidlig 2014.

Virker som at det ikke er så veldig mye forskjell på 2014 mod og 2016mod i pris når man tar 219k for en 2014 og 240k for en 2016mod. Er det sånn at folk faktisk kjøper en snart 3 år gammel bil til 20k mindre en 1 år gammel bil?

Noen som har en teori her?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Kanutten

Prisene på brukt eGolf er merkelige... Det virker av en eller annen grunn som om de holder seg mye bedre i pris enn de andre elbilene. Det samme synes å gjelde for eUp.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Chivas

#2
Jeg har nå sett e-golf til under 200k også, men de går unna raskt ;)

Mange av de andre - som jeg synes er priset høyt - står der lenge uten å bli solgt.

Så er spørsmålet, hvis en 2014 står for 219k, hvor mye blir den egentlig solgt for? Kan godt tenkes at den går for under 200k.

Hvordan er forøvrig "regelen" for verditap? 1. år 50k, deretter 10% per år? Stemmer godt for eksempelet med Leaf'en ihvertfall.

moby666

Prisen kommer droppe når ny egolf kommer. Ikke alle elbiler faller like mye. Jeg kjøpte kia soul mar 2015 for 232 og solgte den i aug 2016 for 215. Da hadde jeg kjørt 41000 km med den.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tallyho

Sitat fra: Kanutten på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:31
Prisene på brukt eGolf er merkelige... Det virker av en eller annen grunn som om de holder seg mye bedre i pris enn de andre elbilene. Det samme synes å gjelde for eUp.
Kanskje ikke så merkelig. Markedet fungerer dårlig når den eldste bilen er fra 2014, og utvalget er begrenset. Hverken kjøperne eller selgerne har særlig erfaring med omsetting av elbiler, større batteri er på vei, og da blir prisingen deretter.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

tallyho

Sitat fra: Chivas på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:48
Hvordan er forøvrig "regelen" for verditap? 1. år 50k, deretter 10% per år? Stemmer godt for eksempelet med Leaf'en ihvertfall.
Den regelen er trolig i nærheten av fasit. Et prisfall på 35-40% etter tre år er vanlig for fossiler.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA