Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2 dager med Ioniq - hot or not

Startet av stefse, onsdag 30. november 2016, klokken 20:11

« forrige - neste »

bjorngb

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 13:06
Sitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:04
Nei, og det er akkurat det som er poenget. Beløpet er ofte uvesentligt. Selv brukte jeg i 2005 rundt 200 000 kr på elbil og nytt batteri for å få tilbake friheten med å kjøre bomfritt. Beløpet jeg har spart i bom selv nå er nok neppe oppi et slikt tall.

Det er den spykologiske barriæren. Den brytes den dagen bompenger innføres, og da er mye av grunnen til å velge elbil borte. Omtrent som første skrapen i lakken. Etter den er det ikke så ille og skal en uansett betale bom kan en likesågodt kjøre videre med fossilbil. Beløpet en sparer har omtrent null betydning. Spørsmålet er to BOM ore not to BOM.

Jeg tror nok de færreste er såpass ideologisk investert som deg mhp. bompenger. For vår del er det summen som spares i forhold til fossilbil som betyr noe, ikke om vi må betale bompenger eller ikke. Om det er 25 kroner for elbil og 50 for fossilbil vil altså være et større incentiv for vår del til å kjøre elbil enn om det er 20 kroner for fossilbil og 0 kroner for elbil.
Det er ikke helt sant. I forsøk viser det seg at folk er koko når det kommer til gratis. Et program på NRK gjenskapte et kjent eksperiment. Dersom folk kan velge å betale 1,- kr for en kjip sjokoladebit, eller 6,-kr for en luksusbit, velger de fleste å betale 6,-kr for luksusen. Men om prisene er 0,-kr og 5,-kr, velger nesten alle gratis/kjip sjokoladebit. Dette eksempelet tror jeg hadde likt beløp i differanse. Jeg er ikke sikker på utfallet på 3/6 vs 0/5, men folk klikker når noe er gratis - det er sikkert
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

stefse

GRATIS bomvei - finnes ikke noe bedre lokkemiddel. 
At det er så stor motstand i fossilkjernen bekrefter bare poenget. They are jelous.
Utrolig sterke drivkrefter, til en relativt sett rimelig penge.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA