Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2 dager med Ioniq - hot or not

Startet av stefse, onsdag 30. november 2016, klokken 20:11

« forrige - neste »

stefse

Av de undersøkelser jeg har sett, ligger bompengefritak høyest eller høyt på lista over grunner til at folk kjøpte elbil. Det er kanskje ikke der man sparer mest i kroner og øre, men denne avgiften har en særdeles viktig innvirkning psykologisk sett, muligens fordi den virker frihetsinnskrenkende.

Hvis det blir veiprising og det skal koste over hundre kroner og kjøre inn og ut av bykjerner for fossilbiler, og elbil skal betale anslagsvis halvparten av dette, vil det ha uheldige effekter fordi; folk vil tenke at vi må jo betale uansett, og vi kjører uansett ganske sjelden til byen. Hvorfor da gidde bryet med elbil? Dermed blir også mer av den kjøringen som ikke går til byen, også fossilt. Det er nettopp slike argumenter som bompengefritaket som kan få utkantfolk til å kjøre elbil som selvsagt også vil ha god miljøeffekt i lokalmiljøet der de ferdes mest.

Problemet med dette er at bompengeselskapene taper inntekter, huffameg. Men de får bare legge på fossilbetalingen og forlenge innkrevingsperioden. Da blir det enda mer av snylteargumentene en stund fremover, men til slutt vil selv den harde fossilkjernen få så mye ris på pungen at de kapitulerer.

50% er altså alt for mye. Vil anslå at det går en slags smertegrense på 10-20% av fossilsats.
Veistøv og denslags argumenter får de avhjelpe med piggdekkgebyr. Piggdekk trengs stort sett uansett ikke i byene.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

elektrolux

Jeg er helt enig at innføring av bompenger på elbil, uansett sats er uheldig. Nettop av grunner du nevner.

Det er svært ofte ikke beløpet det dreier seg om, men friheten fritaket gir. Mister elbilistene den friheten er hovedgrunnen min for å kjøpe og kjøre elbil vekke. Dette var faktisk en av grunnene til at jeg kansellerte min reservasjon av Tesla 3. Med bompenger på den kan jeg heller kjøre Dieseldyret på langtur. Med både ladeproblematikk, og bompenger å tenke på er det befriende lettvint å ty til velfungerende transport som på en måte er gratis å kjøre på langtur med når en tar med at en slipper Air B&B eller hotel og pengene spart på det dekker både bom og diesel. I byen er 2 eller 3 hjuler løsningen på bompenger på 4 hjuls elbil. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Jepp, når bompengene kommer tror jeg det blir endel som sier "det var gøy sålenge det varte", og går tilbake til vanlig bil som er fri for ladekø, problemer med ladetilgang, begrenset rekkevidde og generell misunnelse.
Og passe misfornøyd går tilbake til å betale avgiftene til staten som de alltid har gjort.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Electrix

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. oktober 2016, klokken 20:22
Jeg er helt enig at innføring av bompenger på elbil, uansett sats er uheldig. Nettop av grunner du nevner.

Det er svært ofte ikke beløpet det dreier seg om, men friheten fritaket gir. Mister elbilistene den friheten er hovedgrunnen min for å kjøpe og kjøre elbil vekke. Dette var faktisk en av grunnene til at jeg kansellerte min reservasjon av Tesla 3. Med bompenger på den kan jeg heller kjøre Dieseldyret på langtur. Med både ladeproblematikk, og bompenger å tenke på er det befriende lettvint å ty til velfungerende transport som på en måte er gratis å kjøre på langtur med når en tar med at en slipper Air B&B eller hotel og pengene spart på det dekker både bom og diesel. I byen er 2 eller 3 hjuler løsningen på bompenger på 4 hjuls elbil. >:(
Jeg er enig i at i den grad man ønsker å redusere eksos i byer og tettsteder så bør man gjøre det mer lønnsomt å bruke elbil enn eksosbil.

Men jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli billig med dieselbil. Vi har nesten sluttet å bruke dieselbilen på langturer også nå. Kun når vi trenger mer plass en Leafen har. Og de gangene vi skal være på to steder samtidig da.

Sist jeg kjørte Kristiansand - Oslo brukte jeg elbilen. På returfn brukte jeg 5 timer istedet for de 4 timene jeg ellers ville brukt på disse 330 km. Ifølge laderegningen ladet jeg 50 min så ca 1 time gikk nok bort på ladingen. Men samtidig sparte jeg over 200 kr hver vei på diesel og bompenger selv når jeg har tatt med penger brukt på lading. Dvs jeg sparte ca 200 kr i timen på ladingen. Og jeg lå ikke som noen sinke, jeg fulgte stort sett maks lovlig hastighet, dvs typisk 120-125 på speedometeret i venstrefeltet. Eneste trikset var å følge etter noen som var større enn meg selv, typisk varebiler og større SUVer, med 3 sekunders marginen.

Og jeg har en 1. gen Leaf som lader tregere enn mange andre biler man får tak i idag.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elbil-1

Forholdstallet mellom avgifter elbiler og fossibliler i dag betaler vil nok være omtrent det samme fremover - men alle må betale mer.

Elbiler for å dekke opp inntektsvikten og fossilbiler for å gjøre det så dyrt at flere velger elbil.

Så stnes man det er dyrt at det går opp fra 0,- til 15,- i bomringen Å vil jo fossilbilen øke fra 30,- til 75,-

Så det vil være ennå dyrere å kuttenut elbilen enn å beholde den å betale litt mer.

En gang i fremtiden er det bare elbiler og da må de betale det samme som dagens bilpark for å opprettholde inntektene til staten.

elektrolux

Sitat fra: Electrix på lørdag 15. oktober 2016, klokken 22:19
Men jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli billig med dieselbil.

Det koster omtrent det samme å fylle diesel som å hurtiglade. Når så dieselen i tillegg byr på 4 sengeplasser går regnestykket i favør Diesel.

Tanken med Tesla3 var at gratis lading og bom sparte så mye at vi hadde penger til hotel/air B&B

Til kortere turer er elbil helt klart rimeligst uansett, men også her må alternativ vurderes som 2 og 3 hjulere. Allerede i dag tilbys 3 hjulere som gir samme komfort som 4 hjulere og er bomfrie.

f.eks disse:  http://www.ellenator-gmbh.de/

Ulempen er selvfølgelig at disse kan gjøre det samme for motorsykkelinsentivene som Tesla gjorde for elbilinsentivene. Så lenge en kjører rundt på 2 hjul og fryser er det greit at en slipper bompenger, men nåde den som får tak og et varmeapparat. ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gurba

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. oktober 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Electrix på lørdag 15. oktober 2016, klokken 22:19
Men jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli billig med dieselbil.

Det koster omtrent det samme å fylle diesel som å hurtiglade. Når så dieselen i tillegg byr på 4 sengeplasser går regnestykket i favør Diesel.

Tanken med Tesla3 var at gratis lading og bom sparte så mye at vi hadde penger til hotel/air B&B

Til kortere turer er elbil helt klart rimeligst uansett, men også her må alternativ vurderes som 2 og 3 hjulere. Allerede i dag tilbys 3 hjulere som gir samme komfort som 4 hjulere og er bomfrie.

f.eks disse:  http://www.ellenator-gmbh.de/

Ulempen er selvfølgelig at disse kan gjøre det samme for motorsykkelinsentivene som Tesla gjorde for elbilinsentivene. Så lenge en kjører rundt på 2 hjul og fryser er det greit at en slipper bompenger, men nåde den som får tak og et varmeapparat. ???

Så vidt jeg har fått med meg, korriger meg gjerne om jeg tar feil, så får ikke Model 3 gratis lading.

handyman72

Sitat fra: stefse på fredag 14. oktober 2016, klokken 17:23
Jepp, når bompengene kommer tror jeg det blir endel som sier "det var gøy sålenge det varte", og går tilbake til vanlig bil som er fri for ladekø, problemer med ladetilgang, begrenset rekkevidde og generell misunnelse.
Og passe misfornøyd går tilbake til å betale avgiftene til staten som de alltid har gjort.

Må dessverre si meg helt enig her :(

Nå kommer jo også årsavgiften for fullt:
http://www.nettavisen.no/na24/ker-avgiften-for-elbiler--kutter-for-diesel-og-bensin/3423272989.html

Jeg har i dag en I-Miev som jeg tenkte å oppgradere til en elbil med lengre rekkevidde. Med de nye signalene som nå sendes ut fra myndighetene, bytter jeg den heller ut i en bensinbil med den friheten det gir i forhold til elbil. Så ja....det var gøy så lenge det varte :'(

stefse

Akk ja.
En ting jeg kom til å tenke på er at jeg tror ikke elbil kan fases inn med andre virkemidler enn gulrot. Alle som prøver med straffetiltak overfor fossilmajoriteten vil få svi i demokratiske valg.

Å senke årsavgiften på fossilbil og øke den på elbil er nærmest som en morsomhet å regne. Fossilkjernen liker det sikkert, but i got some news for you H+FRP, fossilkjernen er gårsdagens velgere og de kommer IKKE til å øke i antall fremover.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Chivas

Sitat fra: handyman72 på søndag 16. oktober 2016, klokken 14:15
Jeg har i dag en I-Miev som jeg tenkte å oppgradere til en elbil med lengre rekkevidde. Med de nye signalene som nå sendes ut fra myndighetene, bytter jeg den heller ut i en bensinbil med den friheten det gir i forhold til elbil. Så ja....det var gøy så lenge det varte :'(
Er være eller ikke være for elbil så skjørt at en 100-lapp i måneden er det som skal til for å droppe en elbil?

Sele

Hvis ønske er at flere skal over på elbil så må fritakene fortsette. Ved og straffe elbilen så går den inn i en sakte død.

elektrolux

Sitat fra: Chivas på mandag 17. oktober 2016, klokken 08:18Er være eller ikke være for elbil så skjørt at en 100-lapp i måneden er det som skal til for å droppe en elbil?

Nei, og det er akkurat det som er poenget. Beløpet er ofte uvesentligt. Selv brukte jeg i 2005 rundt 200 000 kr på elbil og nytt batteri for å få tilbake friheten med å kjøre bomfritt. Beløpet jeg har spart i bom selv nå er nok neppe oppi et slikt tall.

Det er den spykologiske barriæren. Den brytes den dagen bompenger innføres, og da er mye av grunnen til å velge elbil borte. Omtrent som første skrapen i lakken. Etter den er det ikke så ille og skal en uansett betale bom kan en likesågodt kjøre videre med fossilbil. Beløpet en sparer har omtrent null betydning. Spørsmålet er to BOM ore not to BOM.

Uansett, dette er skivebom fra regjerende parti.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:04
Nei, og det er akkurat det som er poenget. Beløpet er ofte uvesentligt. Selv brukte jeg i 2005 rundt 200 000 kr på elbil og nytt batteri for å få tilbake friheten med å kjøre bomfritt. Beløpet jeg har spart i bom selv nå er nok neppe oppi et slikt tall.

Det er den spykologiske barriæren. Den brytes den dagen bompenger innføres, og da er mye av grunnen til å velge elbil borte. Omtrent som første skrapen i lakken. Etter den er det ikke så ille og skal en uansett betale bom kan en likesågodt kjøre videre med fossilbil. Beløpet en sparer har omtrent null betydning. Spørsmålet er to BOM ore not to BOM.

Jeg tror nok de færreste er såpass ideologisk investert som deg mhp. bompenger. For vår del er det summen som spares i forhold til fossilbil som betyr noe, ikke om vi må betale bompenger eller ikke. Om det er 25 kroner for elbil og 50 for fossilbil vil altså være et større incentiv for vår del til å kjøre elbil enn om det er 20 kroner for fossilbil og 0 kroner for elbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 13:06
Sitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:04
Nei, og det er akkurat det som er poenget. Beløpet er ofte uvesentligt. Selv brukte jeg i 2005 rundt 200 000 kr på elbil og nytt batteri for å få tilbake friheten med å kjøre bomfritt. Beløpet jeg har spart i bom selv nå er nok neppe oppi et slikt tall.

Det er den spykologiske barriæren. Den brytes den dagen bompenger innføres, og da er mye av grunnen til å velge elbil borte. Omtrent som første skrapen i lakken. Etter den er det ikke så ille og skal en uansett betale bom kan en likesågodt kjøre videre med fossilbil. Beløpet en sparer har omtrent null betydning. Spørsmålet er to BOM ore not to BOM.

Jeg tror nok de færreste er såpass ideologisk investert som deg mhp. bompenger. For vår del er det summen som spares i forhold til fossilbil som betyr noe, ikke om vi må betale bompenger eller ikke. Om det er 25 kroner for elbil og 50 for fossilbil vil altså være et større incentiv for vår del til å kjøre elbil enn om det er 20 kroner for fossilbil og 0 kroner for elbil.

Helt enig med jkirkebo her.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

Hadde vært interessant med en uhøytidelig undersøkelse om det.

Hva er best 0 for elbil og 20 for fossil, eller 10 for elbil og 30 for fossil.

Vet mange gjerne vil være med på å gi eierene av bomselskapene bedre avkastning og de ansatte flere studieturer, men når en skal kjøpe seg en ny bil og valget står mellom en Hybrid SUV som nettopp har fått gigantisk avgiftslette men må betale 20 kr mer i bom enn en elbil, eller valget står mellom samme SUV og  en bomfri elbil spørs det hva som blir kjøpt.

Jeg tipper den "selvladende" hybridbilen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA