Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilhengerfeste Model X

Startet av jotto, onsdag 30. november 2016, klokken 16:37

« forrige - neste »

jotto

Jeg har fått med meg at det er et krav om at elbiler lades på en egen kurs. Dette gjelder vel for installasjon av nye ladepunkter?

Jeg vurderer en elbil (Tesla  8) ), og er usikker på hva slags ladebehov jeg egentlig vil ha. Jeg har en 16A-kurs i garasjen som deles med bod og lys i huset. Jeg kunne tenkt meg å bruke denne mens jeg får litt praktisk erfaring med hvor rask lading jeg egentlig trenger.

Jeg tenker da å få installert et CEE-uttak på veggen utenpå garasjen som en mellomløsning istedetfor å bruke lang kabel fra Schuko-uttaket som er inni garasjen. Er det lov å gjøre dette, eller vil en elektriker nekte å gjøre det hvis han skjønner at det skal brukes til elbil?

cra

Det vil i alle fall ikke fungere spesielt bra med Tesla, siden du må ha en adapter som gjør om til noe annet enn 16A CEE. (Shucko eneste alternativ for å få det lovlig?). Tesla sitt blå adapter er 32A, og passer ikke på en 16A kontakt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

zyp

Sitat fra: cra på onsdag 12. oktober 2016, klokken 11:11
Det vil i alle fall ikke fungere spesielt bra med Tesla, siden du må ha en adapter som gjør om til noe annet enn 16A CEE. (Shucko eneste alternativ for å få det lovlig?). Tesla sitt blå adapter er 32A, og passer ikke på en 16A kontakt.

Det er ingen lov mot å montere 32A-uttak på en 16A-kurs. Tallet er hvor mye den tåler, ikke hvor mye den må forsynes med.

Et bedre alternativ er nok dog å montere rød 16A CEE og bare utelate L2 og L3 i kontakten. Da passer rød adapter rett inn og UMC vil automatisk begrense strømtrekk til 16A.

Siden dette blir et nytt uttak beregnet på elbillading så skal det i utgangspunktet installeres etter dagens forskrifter som innebærer dedikert kurs og jordfeilbryter type B, men siden dette er tenkt som en midlertidig løsning som er sikrere enn schuko så kan det hende at elektriker er villig til å se litt gjennom fingrene. Problemet er bare at slike midlertidige løsninger har en tendens til å bli permanente.

jotto

Jeg snakket med en lokal elektriker nå.

Hvis ting skal gjøres forskriftsmessig (og det bør jo en elektriker insistere på å gjøre), så må 16A-kursen deles med separat sikringsboks i garasjen slik at jeg får 10A til bilen og 6A til lys og andre ting.

Da tar det jo veldig lang tid å lade bilen, og i praksis betaler man noen tusen for en dårlig mellomløsning. Tror jeg satser på trefase 16A med tesla wall charger først som sist. Da er det fram med spaden og grave grøft...  :o 8)

Mazzbot

Kirkebø har vel overgang til 16A CEE ? 32A adapteren til 16A CEE ??

Hvor sikkert er det å lade med den overgangen permanent ? Jeg har 16A CEE på jobben ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:53
Kirkebø har vel overgang til 16A CEE ? 32A adapteren til 16A CEE ??

Hvor sikkert er det å lade med den overgangen permanent ? Jeg har 16A CEE på jobben ..

Jeg har adaptere på lager fra både 3-pins og 4-pins CEE til rødt adapter ja. Selvsagt er det greit å unngå bruk av adapere på de stedene man lader permanent men jeg tør også påstå at det er mye sikrere å lade med 16A via en CEE-adapter enn med 13A direkte fra schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA