Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med avbrutt lading, Oslo kommunes type2 - ladestolper?

Startet av Beamer Screamer, onsdag 30. november 2016, klokken 10:47

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Jeg snuser på kjøp av X for tiden og lurer på en del ting mht. spec av bilen.

Hva er realistisk rekkevidde for hhv. X75D og X90D vinterstid? Konkret lurer jeg på om 75'en klarer distansen Oslo-Hafjell (ca 200 km mye motorvei og litt stigning på slutten) om vinteren uten å lade. Ikke egentlig noe stort problem å stoppe noen minutter på Nebbenes, men litt greit å ikke være nødt til å gjøre det. Ingen som har prøvd X om vinteren ennå, men S-eiere har vel relevant erfaring.

Førersetet i demobilen bar tydelig preg av å være slitt og skinnet i alle setene kjentes tynt og skjørt. Er kvaliteten bedre på stoffsetene?

Frunken var relativt liten synes jeg - er det forskjell på denne avhengig av utstyr? Vil feks bortvalg av HEPA luftfilter gjøre frunken større?

Demobilen hadde dugg i baklykter og utrolig dårlige tilpasninger av ulike paneler på karosseriet (ujevne glipper). Er det grunn til å anta at demobilen er av en slags tidlig serie og ordinær produksjon er bedre? Kjenner at jeg er litt lite lysten på å legge såpass med penger på bordet når jeg nærmest vet at jeg kjøper meg problemer.

Hva koster det å forsikre herligheten? Selv har jeg full bonus og parkerer i egen garasje.

Jeg synes prisen begynner å bli ganske smertefull. En "basic" 75D lander på 875.000 med:
-20"
-Metallic
-Stoffseter
-7 seter
-AP
-Vinterpakke
-H-feste

Oppgraderer jeg til 90 og legger på skinn og penere lister ender jeg på 960.000. Da er bilen fremdeles "nøktern" men mer slik den burde være. Er 90 verdt pengene?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

KrW

Av nysgjerrighet, hvilken farge hadde skinnsetene i demobilen?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Beamer Screamer

Sitat fra: KrW på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 21:40
Av nysgjerrighet, hvilken farge hadde skinnsetene i demobilen?

Sorte. Og perforerte tror jeg.

Glemte å si at bilen var out of this world da - innlegget hadde kanskje litt mye fokus på det jeg er skeptisk til!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

OleI

Hvis du referer til den som står på Oslo Nord så må det være noe galt med denne, har prøvekjørt andre X som har gått lengre enn denne uten synlig slitasje i det hele tatt!

Bjoris

Tror du har en ok spec til 75, er dog mer i tvil om 90 med like lite utstyr blir litt verre. Mulig jeg tar feil, men jeg tenker litt sånn at rimeligste modellen så er folk innstilt på at ikke alt er der, men på topputgavene, men med lite utstyr blir det andre kjøpere...

Om en skal velge 75 eller 90, det kommer helt ann på behovet for rekkevidde. Det er 11 kwh i forkjell på tilgjengelig kapasitet, 90 gir i tillegg raskere lading og bedre performance. Koster 85.000 ekstra. Gir ca 50-60 km lengre rekkevidde så det er ikke veldig mye mer, men selvsagt vil det det å ha igjen 70 km være mye mindre stressende enn 10 km, hehe... Vel, vel... Synd det er så dyrt med ekstra kapasitet, skulle gjerne hatt en 90 selv, men valgt 60 da jeg ikke kan forsvare den sinnsyke ekstra kosten for noe vi normalt vil klare oss greit uten (håper jeg iallefall)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Beamer Screamer

Sitat fra: bjoris på onsdag 12. oktober 2016, klokken 14:07
Tror du har en ok spec til 75, er dog mer i tvil om 90 med like lite utstyr blir litt verre. Mulig jeg tar feil, men jeg tenker litt sånn at rimeligste modellen så er folk innstilt på at ikke alt er der, men på topputgavene, men med lite utstyr blir det andre kjøpere...

Om en skal velge 75 eller 90, det kommer helt ann på behovet for rekkevidde. Det er 11 kwh i forkjell på tilgjengelig kapasitet, 90 gir i tillegg raskere lading og bedre performance. Koster 85.000 ekstra. Gir ca 50-60 km lengre rekkevidde så det er ikke veldig mye mer, men selvsagt vil det det å ha igjen 70 km være mye mindre stressende enn 10 km, hehe... Vel, vel... Synd det er så dyrt med ekstra kapasitet, skulle gjerne hatt en 90 selv, men valgt 60 da jeg ikke kan forsvare den sinnsyke ekstra kosten for noe vi normalt vil klare oss greit uten (håper jeg iallefall)

Jeg ender nok i så fall på en 90. Det blir fort slik at det ene tar det andre. En 75 koster jo nesten en million den også og det blir på en måte litt for dumt å sitte med rekkeviddeangst i en millionbil på en distanse vi kjører ofte. Da er det like godt å betale 10% ekstra for å være kvitt det problemet.

Den 90'en jeg nevner blir vel i så fall helt greit spekket? Alt unntatt hifi, premium og 22".

Jeg spurte om pris på leasing mest av nysgjerrighet, et konsept Tesla tydeligvis var helt ukjente med. Men leasingprisen var helt OK så det er faktisk mulig jeg gjør det. Jeg tror prisfallet på disse bilene blir massivt de neste 4 årene.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

turfsurf

Tor det blir en bra 90D det der. HiFi og Premium er helt klart pakkene med dårligst verdi, selv om jeg endte opp med å bestille det og...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hnrk

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:49
Tor det blir en bra 90D det der. HiFi og Premium er helt klart pakkene med dårligst verdi, selv om jeg endte opp med å bestille det og...

Premium er bra value altså, må være klar for biowar - og ha dører som åpner seg selv! :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

turfsurf

Med Astma så var faktisk luftfiltrene og BDM det som tippet meg over på premium...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

KrW

90D med alt utenom hifi, premium og 22" var det vi har kjøpt også. 6 seter. Vi valgte hvite og er veldig godt fornøyd med det. Lett å holde rene og føler at bilen ser veldig flott ut inni med hvitt. Er litt bekymret for om det kan bli klamt til sommeren uten perforering og luft i setene, men er vel mange med S uten perforering som har erfaring med om det blir klamt eller ikke. Kanskje noen har tips til hva man kan gjøre om det blir klamt? Klesplagg, aircondition, legge i mellom noe som kjøler? Slipper at noe setter seg inn i perforeringen om man har uten premium da. Standardlyden er merkbart bedre enn i Model S. Hadde dollaren vært nede på 6 som den var da vi reserverte bilen, da kanskje vi hadde valgt med hifi og premium også. Jeg tenker litt samme som deg med at man kan like gjerne legge på 10% på en bil i millionklassen for å slippe rekkeviddeangst, selv om sikkert mange klarer seg fint med mindre batteri.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

turfsurf

90D gir jo og litt bedre ytelse, som ikke er å forakte hvis man bruker bilen på Europaturer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

pwb

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2016, klokken 22:33
Med Astma så var faktisk luftfiltrene og BDM det som tippet meg over på premium...

Hvis du seriøst mener det der så vil du ha stor nytte av å lese denne og få i deg D vitaminer. Vet at dette ikke har noe med X å gjøre, men er man så plaga med astma at man velger utstyr i bil ut fra det så bør man se hva D vitaminer kan gjøre. Tar selv daglig "stor" dose D vitamin og det har hjulpet utrolig mye. Man skal selvfølgelig ikke høre på en fjott som anbefaler noe på ett fjotteforum, men jeg tar 5000IU hver dag. Sjekk ut D vitaminer selv og gjør deg opp en mening. Anbefaler deg å IKKE høre med legen din om dette men ta gjerne en blodprøve for å sjekke nivåene du har og finn så info på seriøse sider om hvilket nivå du bør ligge på. Norske leger undervurderer verdien av D vitaminer og de norske anbefalingene om maks doser gjelder kun for å forhindre at folk skal få rakitt. Mange tror at det holder å være ute i sola holder, men her til lands så er det ikke mange ukene det er nok sol. En grei huskeregel er at når skyggen er lenger enn kroppen så er det ikke noe å hente fra sola.

https://www.vitamindcouncil.org/health-conditions/asthma/

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:49
Tor det blir en bra 90D det der. HiFi og Premium er helt klart pakkene med dårligst verdi, selv om jeg endte opp med å bestille det og...
+1
Utifra det positive jeg har hørt om standardanlegget i X, og innholdet i premiumpakken, så utgår fort begge om jeg bestiller.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat
Frunken var relativt liten synes jeg - er det forskjell på denne avhengig av utstyr? Vil feks bortvalg av HEPA luftfilter gjøre frunken større?

Frunken er like liten uansett, dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA