Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av christianhinsch, onsdag 30. november 2016, klokken 07:22

« forrige - neste »

christianhinsch

Hei,

Jeg har nettopp kjøpt min første elbil – en Nissan Leaf 2015 (september) Nordic 24kwh, gått 7000 km. Pris var 185 000+omreg for de som lurer på den slags.

Ettersom jeg er ny elbileier har jeg noen spørsmål. Jeg har hørt fra interne kilder i Nissan at dette forumet faktisk ofte har høyere kompetanse på Nissan- og spesielt Leaf. Det er jo morsomt.

Uansett:

Med en bil som er gått såpass jort – hvordan er det med service? Jeg har lest litt her inne og forstått at dette er ganske annerledes enn på vanlige fossil-biler? Lite som slites, lite som bør skiftes + at Nissan tar seg godt betalt. Men her er det vel også et poeng å forholde seg serviceintervallene mtp garantier.

Er det noen her inne som har noen gode råd eller tips til et godt og fornuftig vedlikehold av denne bilen? Tar også gjerne imot ålreite steder i Oslo-området hvor jeg kan utføre en eventuell service.

Er det eller andre ting, nyttige eller smarte tips, funfacts eller annet som en bør vite om når man ruller rundt i en Leaf?



Tar imot alt jeg kan få- på forhånd takk!



Med vennlig hilsen Christian Hinsch

kodalse

Her er en fin link rundt alt om service til Leaf.
Banalt lite som gjøres.
Første år bytte av kupefilter, neste år smøring av bremser pluss bytting av kupefilter.

Du får vel service ned i rundt 2000,- hos andre enn Nissan, med alle sjekkpunkt fulgt.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16876.0.html
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Yeyeye

 Nissan oppererer med prisgaranti, hva det nå innebærer.
Men verdt å sjekke ut kanskje.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

AppleKnocker

Sitat fra: christianhinsch på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 16:59

Er det noen her inne som har noen gode råd eller tips til et godt og fornuftig vedlikehold av denne bilen? Tar også gjerne imot ålreite steder i Oslo-området hvor jeg kan utføre en eventuell service.

Er det eller andre ting, nyttige eller smarte tips, funfacts eller annet som en bør vite om når man ruller rundt i en Leaf?



Tar imot alt jeg kan få- på forhånd takk!



Med vennlig hilsen Christian Hinsch
Et tips et Leafspy appen som finnes til IOS og Android. Sammen med en ODBII dongle til kr 100,- kan du lese ut data om batteriet, programmere sentrallås etter eget ønske osv.

Enkelte dropper service på Leaf.
Pollenfilter kan du enkelt skifte selv, det vanskeligere å tømme posen på støvsugeren hjemme.
Smøring av bremsene trengs bare hvis du kjører veldig lite.
Bremsevæske må sjekkes jevnlig og byttes ved behov (som på alle biler).
Punktene utover det er rene sjekkpunkter.

Man kan i teorien miste garantien ved å ikke følge serviceintervaller, men da må forhandler kunne bevise at manglende service er årsaken til eventuelle feil som oppstår med bilen.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TorC

Når det gjelder garanti så er det vel faktisk ingenting som gjøres på service som faktisk dekkes av garanti.  Men ved service kan det avdekkes ting som dekkes av garanti, eksempelvis rust. Hvis du selv ikke oppdager feilen, og det ville blitt oppdaget ved service så er det særdeles vanskelig å få det dekket på garanti.

På en såpass ny bil så vil iallefall jeg anbefale å ta iallefall første service på merkeverksted.

Alt som gjøres på service kan du gjøre selv så lenge du er ved normal helse. Det er stort sett oppsmøring og sjekk. Bremsesmøring (calipersmøring) er nok ikke nødvendig, og dette er uansett ikke dekket av garantien. Batteristatusrapporten du får er verdt mindre enn papiret det er skrevet på.

Spørsmålet du må stille deg er hvorvidt de 2000 kronene (og jobben med å levere og hente bilen) per år er verdt tryggheten du får sålenge bilen er såpass ny. Så kommer også en tid da du skal selge bilen, en bil med full servicehistorikk fra merkeverksted vil alltid være lettere solgt enn en identisk bil uten.

Personlig ville jeg nok tatt en service på bilen iht intervall frem til bilen er 3 år. Hvis du vil spare penger kan du alltids bytte pollenfilter selv og fylle opp spylervæske selv før service, bare sørg for å si ifra til verkstedet...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Dere som mener smøring av bremsedeler er unødvendig kan ikke ha byttet mye bremser på 10+ år gamle biler.. Har ved flere anledninger stått med gassbrenner og/eller hammer for å få løsnet glidebolter.. Også på de med over gjennomsnittlig lang kjørelengde.
Nå har vel sprukket støvdeksel i mange tilfeller vært mye av årsaken, men slikt blir selvsagt oppdaget ved en slik jobb, og bør jo da byttes..

Utover det som er nevnt er sjekk av oljenivå i reduksjonskasse viktig.

Nå er vel mesteparten av servicen på fossilene også mest tull og fjas, kaffedrikking, sjekk av lys og fylle spylervæske.. Men har du over hodet ikke peiling på noe med bil annet enn å kjøre den burde det vel være fornuftig å ta en service innimellom..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 23:04
Dere som mener smøring av bremsedeler er unødvendig kan ikke ha byttet mye bremser på 10+ år gamle biler.. Har ved flere anledninger stått med gassbrenner og/eller hammer for å få løsnet glidebolter.. Også på de med over gjennomsnittlig lang kjørelengde.
Nå har vel sprukket støvdeksel i mange tilfeller vært mye av årsaken, men slikt blir selvsagt oppdaget ved en slik jobb, og bør jo da byttes..


Å joda. Jeg har stått der og brukt gassbluss. Det var før jeg forstod at rett verktøy er halve jobben. Og det er ikke selve glidebolten som sitter fast, men gjengene i caliper. En liten dusj med rustløser kombinert med verktøy med luftverktøy med litt moment løsner de fleste slike bolter.

Spørsmålet er heller om 2000 kroner i året i 10 år er verdt den ekstra tiden det tar å løsne disse boltene. Jeg er temmelig kynisk på dette og antar at jeg klarer å bytte alle klosser og skiver på et par timer, pluss noen tusenlapper i materialer. Selv den tiden jeg spare på å la være å levere og hente bilen gjør at jeg går i pluss over en tiårsperiode. Selv om jeg skulle levere inn bilen på verksted for bytte av skiver og klosser når den er ti år vil ikke være i nærheten av den akkumulerte årlige servicekostnaden.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Da har du vært heldig TorC.
Glidebolter/-pinner kommer i 2 typer, Leafen har begge.
Fram, 2 delt, med din forhatte bolt og pinnen som står igjen.
Bak, 1 del.

Fram kan du da bytte klosser uten å oppdage at det egentlig er noe problem hvis du ikke kjenner etter på pinnene eller ser litt nøye på klossene.

Bak kan man skylde på rustne gjenger, som vel kan være, men det kan også være glidedelen som sitter, i tillegg.

Har stort sett hatt velbrukte biler, og skrudd alt selv. Mange ganger har jeg vært borti glidere som går utrolig tregt eller sitter bom fast. Fettet er en tykk grøt, og glideren er alt annet enn blank og fin...

Min - 05 X-trail har jevnlig vært på service. Den ene bolten bak (bolt og glider i 1 del)  satt så ille at den knakk, husker jeg riktig knakk den innenfor gjengene. Uansett, det var ikke bare gjengene den satt fast i.
Der er det tydelig at smøring av bremser ikke er en del av servicen, og at det gjerne slurves ved skift av klosser..

Årlig smøring av glidere er vel unødvendig ofte, men bør gjøres innimellom..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Og jeg gir meg ikke, en dusj med kaldgalvanisering når man først holder på. Det smører ikke, men gjør det mange ganger enklere å holde saker rent, og funksjonelt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA