Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av kodalse, tirsdag 29. november 2016, klokken 22:33

« forrige - neste »

kodalse

Vi ser i dag formuleringer som
"En vanlig bilist kjører ikke lenger enn noen få mil pr dag"
"Hvorfor skal vi dra rundt på masse unødig vekt?"

Dette er utsagn som i 2016 stemmer for alle dagens elbiler, Tesla inkludert.
Ingen har mulighet til å matche en tilårskommen normal diesel stasjonsvogn på rekkevidde

Jeg våger derimot følgende påstander for 2028:
- Elbilens rekkevidde vil overgå dagens rekkevidde for Dieselbiler Tesla 4X?.
- Vi vil få svært mye raskere hurtiglading. Kan vi kalle de Chademo 4X?
- Vekten på elbiler vil bli lavere til tross for økt kapasitet.
- Sportsbilene vil ha en aksellerasjon og handling som langt overgår dagens sportsbiler.
- Vi vil få elektriske sportsbiler med topphastighet høyere enn Bugatti Veyron.
- Diesel/bensinbiler vil være like aktuelle som skrivemaskiner er i dag.
- Nanoteknologi vil være en selvfølge i batteriproduksjon.
- Store deler av skipsfarten er autonom og elektrisk i bynære havner.
- Forskning på langdistanse lavutslipps skipsfart har kommet langt og er under utprøving
- Industrialiserte land (dagens utsagn) er tilnærmet 100% fornybar.
- All varetransport/persontransport inn og ut av byene vil være tilnærmet forurensningsfri.

Det er bare å glede seg, og ja listen kunne vært ufattelig mye lengre :)


Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

zbk

Jeg tror personlig ikke vi vil se en firedobling av kjørelengde fra dagens ~500km dersom >2-300kW ladeeffekt blir utbredt. Jeg tror heller batterigevinsten fra større energitetthet or raskere lading tas ut i lettere vekt og bedre plass i bilene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kodalse

I beg to differ! :)

Jeg tror at i 2028 vil vi ha elektriske kjøretøy som uproblematisk kjører Oslo - Trondheim tur-retur uten behov for lading på vinters tid. :)

Jeg tror utviklingen vil følge mer en eksponensiell skala enn en lineær skala.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

OlafGTE

Ser heller ingen grunn til å drasse på mer batterier enn man trenger. Det er ikke bare fordyrende, det går også ut over kjøreegenskapene.

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. For alt man vet har en asteroide eliminert behovet for elektrisk rekkevidde helt.

Men at folk ikke vil betale for noe som er både unødvendig og tungvint, det tror jeg vi kan anse som rimelig konstant. Spørsmålet er vel kanskje hvor fort energitettheten i batteriene vil øke. Det har jeg ikke sett noen som helst slags analyse av i denne tråden hittil.

Amoss

Sitat fra: zbk på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:15
Jeg tror personlig ikke vi vil se en firedobling av kjørelengde fra dagens ~500km dersom >2-300kW ladeeffekt blir utbredt. Jeg tror heller batterigevinsten fra større energitetthet or raskere lading tas ut i lettere vekt og bedre plass i bilene.

Du har absolutt ett poeng. Men selv ved 300kW lading (er vel 350kW Porsche snakker om?) så vil det ta lengre tid å lade en å fylle tanken. Men når elbil-rekkevidden har omtrent "tatt igjen" dieselen (~60-100 mil?) så vil fokuset gradvis gå over mot å redusere vekt og volum på batteriene vs rekkevidde. Men er svært sikker på at vi kommer til å se elbiler med rekkevidde over 100 mil, men neppe helt oppe i 200mil.

Men med det sagt, så kommer det nok også i fremtiden til å være ett marked for "kortrekkevidde elbiler", om kanskje ikke fullt så kort som man er vant med i dag. Så en typisk "bybil" vil fortsatt være liten med relativt kort rekkevidde. Mens "familiebilen" nok vil ha ett mye større batteri med god rekkevidde. Så kjøper man ettersom man har bruk for.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kodalse

For ordens skyld er det bare å bemerke at jeg anser 4X Tesla som en rekkvidde man skal nå sommer som vinter, altså 100 - 120 mil, eller at en familie fortsatt skal kunne trekke en henger/campingvogn til ønsket sted omtrent halvparten av denne strekningen.

Det sagt er jeg ikke i tvil om at selv 200mil teknisk er mulig, men trolig ikke nødvendig eller salgbart.

De store massen vil ønske en bil som de kan, men ikke må, lade hver dag eller flere ganger i uken.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bosonic

Pionerene i elbiler på norske veier vil sikkert ikke være uening med deg kodalse, selv om mange av de allerede har kjørt 100k+ i biler som kun går 50-90(+) km pr lading.
Jeg tror at rimelige elbiler med moderat rekkevidde også i fremtiden vil ha en del av totalmarkedet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA