Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Elon Musk skutt seg selv i foten ?

Startet av eadie, tirsdag 29. november 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

MeTesla

Sitat fra: bjoris på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:33
....

Står og faller litt på disse 4.500 pundene som er dratt fra i DesignStudio i UK, det er helt sikkert ikke meningen at norske kjøpere skal få disse, men spørsmålet er om en faktisk blir fakturert for dem eller ikke? Uansett tenker jeg at en må regne med at dette kommer i tillegg når en importerer, har jo være mange saker om Franske elbiler etc, men mange kom seg vel unna uten å betale så kan jo være det skjer her også...

Takk for et flott oppsett/sammenlikning!

De 4500 pundene som er "trukket fra", hvor ser du de? Hvor fremkommer det at disse er tatt ut av prisen som står i design studio?

Og en ting til: Jeg tenker på en S. Men er det slik nå at valutakursen X selges for i Norge nå er ulik denfor S slik at det er mindre å spare på S enn X?

edakcots

Hei alle sammen!

Det er positiv utvikling i denne saken foreløpig, så jeg håper å komme med mer info i morgen.
husk å send meg tlfnr også i mailene dere sender, da er det lettere å hjelpe dere
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Bjoris

#62
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 01. november 2016, klokken 14:50
Sitat fra: bjoris på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:33
....

Står og faller litt på disse 4.500 pundene som er dratt fra i DesignStudio i UK, det er helt sikkert ikke meningen at norske kjøpere skal få disse, men spørsmålet er om en faktisk blir fakturert for dem eller ikke? Uansett tenker jeg at en må regne med at dette kommer i tillegg når en importerer, har jo være mange saker om Franske elbiler etc, men mange kom seg vel unna uten å betale så kan jo være det skjer her også...

Takk for et flott oppsett/sammenlikning!

De 4500 pundene som er "trukket fra", hvor ser du de? Hvor fremkommer det at disse er tatt ut av prisen som står i design studio?

Og en ting til: Jeg tenker på en S. Men er det slik nå at valutakursen X selges for i Norge nå er ulik denfor S slik at det er mindre å spare på S enn X?

Har ikke sjekket S, men det er bare å spece opp en på UK siden og en lik på den norske siden.

Ang disse 4.500 pundene så se innlegget til KrW øverst forrige side. Utfra det som står der så ser det ut til at det er trukket fra i DesignStudio prisen, men når du betaler så er det lagt til Due Amount så ser ut som en må betale dette, men jeg er langt fra sikker!

Lest teksten til venstre i skjermprinten ha la ved!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

andreasmj

#63
https://www.gov.uk/taking-vehicles-out-of-uk/newly-bought-vehicles

Forstår jeg det riktig at man ikke må legge ut for VAT når man kjøper bilen?

Og er ikke VAT på bil 20%? Da stemmer vel ikke summen i designeren.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Øggen

#64
Sitat fra: andreasmj på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:40
https://www.gov.uk/taking-vehicles-out-of-uk/newly-bought-vehicles

Forstår jeg det riktig at man ikke må legge ut for VAT når man kjøper bilen?

I første rekke ja, meeeeeeeen, som det alltid e, må en lese alle punkt og oppfylle dei.

https://www.gov.uk/government/publications/vat-notice-707-vat-personal-export-scheme/vat-notice-707-vat-personal-export-scheme

F.eks dette punktet gjorde meg skeptisk:

2.4:  What if VAT is shown on the customer's invoice?
A vehicle purchased at a price including VAT will not be eligible for a refund even if the customer later exports it to a destination outside the EU.


Men ej trur uansett dette e en "ikke sak" da personen det gjelder her (edakcots)virka å ha grei peiling på reglementet der borte. Regna med det bli brukt punkt 2.7:
Direct Exports
There is no need to use the scheme if the vehicle is not going to be used in the UK before it is exported from the EU. If the vehicle is going to be exported directly, you should read Notice 703 Exports and removals of goods from the UK.

If the customer drives their vehicle to the EU port or airport of departure, they will be using the vehicle in the EU.


Skal du hente bilen sjøl og føre den ut på egne 4 hjul, stille det seg litt annerledes.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

HelectriC

Sitat fra: Rico på tirsdag 01. november 2016, klokken 14:20
Sitat fra: edakcots på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:45

ALLE bilene som leveres i Europa fra Tesla er skrudd sammen i Nederland. Jeg har selv vært på fabrikken der nede i Tilburg NL.
Bilene settes sammen der pga fortollingsbestemmelser. Hadde de kommet direkte og ferdig fra USA, ville bilene fått 10% importavgift.
Tesla har satt opp denne fabrikken for å omgå reglene...


Mener du EU, eller Europa? Min bil forrige S og min ventende X fall har ikke vært innom Nederland, så vidt meg bekjent.

Tesla solgt i Norge kommer direkte fra USA. Biler som selges i EU/Europa(-Norge) får sluttmontering i NL for å spare toll (som ikke er aktuell på Norge-biler.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

KrW

Sitat fra: bjoris på tirsdag 01. november 2016, klokken 19:14
Sitat fra: MeTesla på tirsdag 01. november 2016, klokken 14:50
Sitat fra: bjoris på tirsdag 01. november 2016, klokken 13:33
....

Står og faller litt på disse 4.500 pundene som er dratt fra i DesignStudio i UK, det er helt sikkert ikke meningen at norske kjøpere skal få disse, men spørsmålet er om en faktisk blir fakturert for dem eller ikke? Uansett tenker jeg at en må regne med at dette kommer i tillegg når en importerer, har jo være mange saker om Franske elbiler etc, men mange kom seg vel unna uten å betale så kan jo være det skjer her også...

Takk for et flott oppsett/sammenlikning!

De 4500 pundene som er "trukket fra", hvor ser du de? Hvor fremkommer det at disse er tatt ut av prisen som står i design studio?

Og en ting til: Jeg tenker på en S. Men er det slik nå at valutakursen X selges for i Norge nå er ulik denfor S slik at det er mindre å spare på S enn X?

Har ikke sjekket S, men det er bare å spece opp en på UK siden og en lik på den norske siden.

Ang disse 4.500 pundene så se innlegget til KrW øverst forrige side. Utfra det som står der så ser det ut til at det er trukket fra i DesignStudio prisen, men når du betaler så er det lagt til Due Amount så ser ut som en må betale dette, men jeg er langt fra sikker!

Lest teksten til venstre i skjermprinten ha la ved!

Tror faktisk disse 4500 pundene er trukket fra før kunden kjøper bil i England. Vi får håpe at det går greit for oss som tar den til Norge etterpå også. I verste fall må denne summen legges på prisen i design studio for oss.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

fredag

Har noen av dere vurdert å valutasikre dere ved å opprette en bankkonto i pund, og veksle deler av kjøpesummen allerede? For å sikre dere mot plutselig styrking av pund?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Forskjeller på biler levert i UK og i Norge:

- Tesla som er levert i Norge regnes som produsert i USA, og ved videresalg til kjøper i EU må kjøper betale en avgift. UK-biler er sluttmontert i EU, og kan derfor videreselges ut av Norge til kjøper i EU uten ytterligere avgift.

- Britisk UMC fungerer ikke på IT-nett, kun TN. Det følger vel med blå 32A adapter og britisk husholdningskontakt. Selve bilen vil fungere fint på IT-nett, hvis man har en UMC eller annen EVSE som støtter IT-nett, Tesla Wall Charger eller hvis man bruker type2-kabel. Kan man be om å få norsk UMC for bil som leveres ut i UK?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Bjoris

Føler at det er for usikkert med disse 45000 pundene.

Tenker også at vi har ett valg 8. november. Trump som president kan gi rimeligere Teslaer også i Norge...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv


Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MeTesla

Sitat fra: bjoris på onsdag 02. november 2016, klokken 10:51
Føler at det er for usikkert med disse 4500 pundene.

Tenker også at vi har ett valg 8. november. Trump som president kan gi rimeligere Teslaer også i Norge...

Er det noen som faktisk VET hvordan det er med disse 4500? Facts hadde vært bra. For om disse kommer i tillegg til alt annet av kostnader ved å ta inn en bil fra GB og alt det medfører av ting man har tenkt på og ikke tenkt på så tror jeg at vinningen går opp i spinningen. Vil spare kanskje en 30-50 000 og det synes ikke jeg det er verdt med tanke på tapt garanti.

Go-carter

Sitat fra: MeTesla på torsdag 03. november 2016, klokken 13:50
Sitat fra: bjoris på onsdag 02. november 2016, klokken 10:51
Føler at det er for usikkert med disse 4500 pundene.

Tenker også at vi har ett valg 8. november. Trump som president kan gi rimeligere Teslaer også i Norge...

Er det noen som faktisk VET hvordan det er med disse 4500? Facts hadde vært bra. For om disse kommer i tillegg til alt annet av kostnader ved å ta inn en bil fra GB og alt det medfører av ting man har tenkt på og ikke tenkt på så tror jeg at vinningen går opp i spinningen. Vil spare kanskje en 30-50 000 og det synes ikke jeg det er verdt med tanke på tapt garanti.

Prøvde å lese meg opp på det på britiske myndigheter sin hjemmeside i går kveld, men det er så "klarspråket" at det knapt går an å skjønne noen ting. Jeg klarte ikke å finne noen forbehold at bilen måtte registreres/holdes i UK, står egentlig bare at den må være solgt der. Kanskje noen andre kan finne mer konkret juss :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: MeTesla på torsdag 03. november 2016, klokken 13:50
Sitat fra: bjoris på onsdag 02. november 2016, klokken 10:51
Føler at det er for usikkert med disse 4500 pundene.

Tenker også at vi har ett valg 8. november. Trump som president kan gi rimeligere Teslaer også i Norge...

Er det noen som faktisk VET hvordan det er med disse 4500? Facts hadde vært bra. For om disse kommer i tillegg til alt annet av kostnader ved å ta inn en bil fra GB og alt det medfører av ting man har tenkt på og ikke tenkt på så tror jeg at vinningen går opp i spinningen. Vil spare kanskje en 30-50 000 og det synes ikke jeg det er verdt med tanke på tapt garanti.

Jeg kom til samme konklusjon, selv om fok kanskje ikke trenger å betale dette ved kjøp av bilen er det ganske åpenbart at UK ikke vil gi slike incentiv til folk som skal eksportere. Det var jo faktisk snakk om at en kunne bli belastet for tilsvarende avgift i Frankrike (55.000) for biler som var 1-dag registrert, men tror ingen fikk regning noen gang...

Jeg føler uansett at det er litt snuskete og har bestemt meg for å droppe dette...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA