Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Elon Musk skutt seg selv i foten ?

Startet av eadie, tirsdag 29. november 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

KrW

Prøvde å gjøre en bestilling fra UK nå. Prisen ble 4500 pund høyere enn i design studio. Ser ut som de har en plug-in vehicle grant der som gjør at man får tilbake 4500 pund. Vil man få denne støtten om man tar den til Norge tro?

La ved en screen shot. Kanskje er det mindre å spare enn man tror, eller vil man spare rundt 140k på denne konfigureringen fordi man får med plug-in grant? Har ikke betalt depositum, ville bare sjekke foreløpig.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

andreasmj

Sitat fra: Go-carter på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:35
Sitat fra: Epleskreller på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:22
Den teksten du refererte handlet om Nord-Amerika.  Så den blir feil uansett hvor du er i Europa, om jeg ikke misforstod deg??

Neida, du har rett. Jeg bare synes det er rart at den amerikanske garantien er den det refereres til på UK siden.

Ser det står I europagarantien at man kan få garantireperasjoner gjennomført innenfor EØS, så lenge bilen er kjøpt I EØS.
Sjekket garantivilkårene på mytesla og på side 2 står det:
"Denne begrensede nybilgarantien gjelder en bil som er solgt av Tesla i Norge forutsatt at du
returnerer bilen til Norge for å få garantiservice. Etterfølgende kjøper eller erverver må vende
tilbake til Norge for å få garantiservice, uavhengig av i hvilket land kjøperen eller erververen kjøpte bilen.
"
Kjedelig å måtte reise til England hver gang det er noe feil med bilen.  :(
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Go-carter

Sitat fra: andreasmj på mandag 31. oktober 2016, klokken 08:35
Sitat fra: Go-carter på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:35
Sitat fra: Epleskreller på søndag 30. oktober 2016, klokken 20:22
Den teksten du refererte handlet om Nord-Amerika.  Så den blir feil uansett hvor du er i Europa, om jeg ikke misforstod deg??

Neida, du har rett. Jeg bare synes det er rart at den amerikanske garantien er den det refereres til på UK siden.

Ser det står I europagarantien at man kan få garantireperasjoner gjennomført innenfor EØS, så lenge bilen er kjøpt I EØS.
Sjekket garantivilkårene på mytesla og på side 2 står det:
"Denne begrensede nybilgarantien gjelder en bil som er solgt av Tesla i Norge forutsatt at du
returnerer bilen til Norge for å få garantiservice. Etterfølgende kjøper eller erverver må vende
tilbake til Norge for å få garantiservice, uavhengig av i hvilket land kjøperen eller erververen kjøpte bilen.
"
Kjedelig å måtte reise til England hver gang det er noe feil med bilen.  :(

Jeg og er usikker på dette. Det står at man må levere det til et EØS land i de generiske garantivilkårene, men de tar også forbehold på at de kan kreve den levert til et spesifikt land.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

andreasmj

Sitat fra: Go-carter på mandag 31. oktober 2016, klokken 08:37
Jeg og er usikker på dette. Det står at man må levere det til et EØS land i de generiske garantivilkårene, men de tar også forbehold på at de kan kreve den levert til et spesifikt land.
Danskene som kjøpte biler fra Norge før jul i fjor sitter vel med samme utfordring. Lurer på om de har løst det på et vis...
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Ellemelle

#49
Et raskt google-søk sier at de ikke kan tvinge deg til å ha service i England.

Første punkt i denne, for eksempel:
http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/legislation/faq_en.pdf

"
1.
Should a consumer who has bought his vehicle in another Member State have to
wait before he can have repairs carried out under warranty in his home country
or elsewhere in the EU?

No.  Under  the  Regulation,  manufacturers'  warranties  issued  in  one  Member  State
must  be  valid  under  the  same  conditions  in  all  other  Member  States.  [..], a consumer with a
warranty book filled out by a dealer in another Member State should not have to wait
for  that  warranty  to  be  honoured  in  his  home  country.  Nor  should  the  dealer  or
authorised  repairer  to  whom  the  consumer  brings  his  vehicle  impose  any  charge  or
require   additional   documentation   before   entering   the   warranty   into   a   national
warranty database."

MeTesla

Jeg var inne i UK og den norske Designer og så på en S90D med metallic, luft, skinn, hifi, autonom, vinter og HIFI. Mao det meste utenom Premium interiør.

UK: 79 000 pund
NO: 925 000 NOK.

Men så kan man jo få referral og spare 10 000 og da blir prisen 915 000.

Så kommer kostnaden med å få UK bilen  hit + annet jeg ikke har tenkt på . Da sparer man totalt 100 000 NOK.

Men hva så om pundet stiger mot krona før man får final invoice? Da kan man gå på en valutasmell. Men det kan jo gå begge veier.

Og garantien tror jeg vil gå bra men den blir vel da 4 år og 80 000. Hva er det verdt?

Konklusjonen min så langt tror jeg er at jeg setter meg på gjerdet og koser meg med den bilen jeg har.

Farshid Jahangosha

Jeg ringte nettopp Tesla i England. De leverer venstreratt. Hun sa ellers at bilen må registreres på adresse i UK og bli i landet minst ett år. Dette for å unngå valutakupping som vi diskuterer. I tillegg ekstra kostnader for papirarbeid. Kan det hun sier holde mot EU/EØS-avtalen om fri handel?
Tesla Model S 75 D 2017.
x Tesla Model S 85 autopilot 2014.
MB C 180 2001.

edakcots

#52
Flott at dere adresserer spørsmål dere lurer på.
Tesla må forholde seg til handelsavtaler som alle andre som driver business i EU.
ALLE bilene som leveres i Europa fra Tesla er skrudd sammen i Nederland. Jeg har selv vært på fabrikken der nede i Tilburg NL.
Bilene settes sammen der pga fortollingsbestemmelser. Hadde de kommet direkte og ferdig fra USA, ville bilene fått 10% importavgift.
Tesla har satt opp denne fabrikken for å omgå reglene...

Jeg eksportert en bil til NL i fjor. Kjenner eieren fra før, og har hatt kontakt med han i ettertid. Som skrevet tidligere: flytter du bilen til et annet land, tar du med deg garantivilkårene. Du får selvsagt full service dit du flytter, så lenge det er innenfor EU.
Unntak finnes, flytter du til Moskva må du dra til Helsinki for å få service da de ikke har stasjon i Russland enda...

Jeg skal denne uken få svart alle på forskjellige spørsmål dere måtte ha på de mailene jeg har mottatt. Vi passerer snart 10 stk ønsket bestilte Tesla modX fra England, så dette skal bli gøy å jobbe med
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

KrW

Flott edacots.

Jeg har snakket med 3 ulike sentre i London nå. 2 sier at jeg må snakke med min forhandler i hjemlandet for å få venstreratt. Den tredje sa at man kan bestille venstreratt, men senere sa hans manager at det ikke gikk lengre. Håper edacots har rett og at det går.

Om jeg kjører ca. 25000km i året ville den norske garantien være oppbrukt etter 4 år. Da blir hovedforskjellen de siste 20000km-rene.

Ser på dette som en mulighet til å bytte fra AP1 til AP2 for min del. Måtte i såfall blitt med hjelp fra edacots.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Bonde

Jeg har nå bestilt en TMX P100D fra England og studert garantivilkårene på My Tesla. Disse inneholder særskilte vilkår for norske forbrukere og bestemmer blant annet at Tesla overfor norske forbrukere:

"is liable for repairing defects on the car which occur during normal use: (i) for a period of  five years from the time the car was delivered to you, or (ii) until the time the car has driven 100,000 kilometers (whichever comes  first)."

For øvrig gjelder den norske forbrukerkjøpsloven fullt ut.

Videre følger det av garantivilkårene at hvis bilen først er kjøpt i EØS (hvilket omfatter både England og Norge), så plikter Tesla å utføre garantiarbeider på sine verksteder i hele EØS. Tesla Norge kan altså ikke nekte å utføre garantiarbeider på en Tesla som er kjøpt i England.




Go-carter

Sitat fra: Bonde på mandag 31. oktober 2016, klokken 21:50
Jeg har nå bestilt en TMX P100D fra England og studert garantivilkårene på My Tesla. Disse inneholder særskilte vilkår for norske forbrukere og bestemmer blant annet at Tesla overfor norske forbrukere:

"is liable for repairing defects on the car which occur during normal use: (i) for a period of  five years from the time the car was delivered to you, or (ii) until the time the car has driven 100,000 kilometers (whichever comes  first)."

For øvrig gjelder den norske forbrukerkjøpsloven fullt ut.

Videre følger det av garantivilkårene at hvis bilen først er kjøpt i EØS (hvilket omfatter både England og Norge), så plikter Tesla å utføre garantiarbeider på sine verksteder i hele EØS. Tesla Norge kan altså ikke nekte å utføre garantiarbeider på en Tesla som er kjøpt i England.

Forbrukerkjøpsloven gjelder vel kun ved kjøp fra norsk firma, i Norge?

Det virker som at Tesla må reparere biler i Norge selv om de er kjøpt i EØS ja :) Det reduserer risikoen ved import betraktelig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bonde

I Motor Vehicle Purchase Agreement Terms & Conditions står det:

The terms of this Agreement are governed by, and to be interpreted according to, the laws of the European jurisdiction in which we are physically located for motor vehicle sales that is nearest to your address indicated on your Vehicle Configuration."

Hvis man her angir en norsk adresse, vil kjøpekontrakten være underlagt norsk rett. Videre står det følgende i garantivilkårene:

"The preceding New Vehicle Limited Warranty will not limit or replace your rights according to Norwegian consumer protections laws, including the Consumer Purchase Act." Deretter følger en oppsummering av forbrukerens rettigheter under den norske forbrukerkjøpsloven.

Jeg forstår dette slik at garantivilkårene er underlagt norsk rett og forbrukerkjøpsloven for de som har angitt en norsk adresse i "Vehicle Configuration".

edakcots

Hei igjen!

Det er ingen hjemmel i lovverket til Tesla for å stoppe denne muligheten heldigvis!
Det eneste Tesla kan gjøre er å sette opp prisen i UK for å stoppe dette. Men dere skal vite at i fjor vinter ble det kjøpt ca 200 stk i Norge for eksport til andre EU land da krona falt som en stein, så dette er ikke noe nytt
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Bjoris

#58
Har hengt meg på her, det er penger å spare, men kanskje ikke så mye som folk tror?

Slik jeg ser det er det for liten vits å oppgrader til X75 for oss som har X60 i bestilling. En UK X75 kommer til å koste noe mer enn tilsvarende X60 norsk, levert Drammen med ett år mindre garanti når import og frakt er tatt med. Tipper ca 20.000 mer

X90, her er det mer selvsagt, men kommer til 111.000 før import og frakt, ca 80.000 tenker jeg. Mye penger, så må det være opp til hver enkelt om en syns det er nok å spare for å gi slipp på ett års garanti og antakelig ikkje bli premiumkunden til Tesla Norge når det er noe feil på bilen...

Tenke, tenke...

Står og faller litt på disse 4.500 pundene som er dratt fra i DesignStudio i UK, det er helt sikkert ikke meningen at norske kjøpere skal få disse, men spørsmålet er om en faktisk blir fakturert for dem eller ikke? Uansett tenker jeg at en må regne med at dette kommer i tillegg når en importerer, har jo være mange saker om Franske elbiler etc, men mange kom seg vel unna uten å betale så kan jo være det skjer her også...



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rico

Sitat fra: edakcots på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:45

ALLE bilene som leveres i Europa fra Tesla er skrudd sammen i Nederland. Jeg har selv vært på fabrikken der nede i Tilburg NL.
Bilene settes sammen der pga fortollingsbestemmelser. Hadde de kommet direkte og ferdig fra USA, ville bilene fått 10% importavgift.
Tesla har satt opp denne fabrikken for å omgå reglene...


Mener du EU, eller Europa? Min bil forrige S og min ventende X fall har ikke vært innom Nederland, så vidt meg bekjent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA