Høy feilrate eller forum-hysteri?

Startet av jotto, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:49

« forrige - neste »

Muffinman

GOS

Du trenger ikke bekymre deg for pano-taket. Om det har vært ett problem på bilen du vurderer så er det alt rettet opp.

GOS
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RaBalder

Etter 2.5 års eierskap har jeg angret på at jeg kjøpte Tesla et par ganger. Spesielt med tanke på ladeproblemer og drive-unit-problemer.

Idag ville jeg ikke kjøpte en ny Tesla i hovedsak av to grunner:

• Gamle feil er fremdeles ikke rettet i produksjons-linjene og leveres ut på nye biler.
  • Og verksted-tjenestene er for dårlige i Norge (for lang ventetid, for dårlig planlegging).

Og ikke minst, der kommer en del biler fra andre produsenter. I alle fall med tanke på kvalitet, så bør Tesla frykte disse.

Man må selv gjøre seg opp en mening.
Det er ren bingo om man fra Tesla får en feilfri bil eller en mandagsbil. Eller en i området mellom.

Diravi

Passerer 12 000 km nå med 70D utlevert i april. Høyre dørhåndtak bak begynte etter hvert å knirke ved opplåsing, det får jeg fikset nå i november. Da skal de også se på en ujevnhet i lakkeringen på terskelen til bagasjerommet. Det var det jeg greide å oppdrive av feil. I tillegg var det en gang den ikke tok lading, men det løste seg ved neste forsøk.

Med samme kjørelengde hadde vår forrige bil (Volvo V40 2013-mod) allerede vært på Viking-lasteplanet en gang fordi en fjær i giroverføringen hoppet av og den bare gikk i revers og første gir, samt at vi hadde byttet et av dørhåndtakene fordi den automatiske døråpningsmekanismen hadde tatt kvelden. Jeg måtte putre rundt i en tresylindret Polo mens Volvoen var inne på verksted.

Ingen utette vinduer, ingen finishproblemer (bortsett fra førersetet som fort blir skrukket på vangen), ingen susing eller knirking, ikke noe slurv i interiøret - og støyen med vinterdekk er lavere enn i Volvoen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:18
Og ikke minst, der kommer en del biler fra andre produsenter. I alle fall med tanke på kvalitet, så bør Tesla frykte disse.

Her tillater jeg meg å opponere.

Har ikke møtt på noen bilmerker som er feilfri. Verstingen er kanskje opel, den har lavere status enn lada i mange land, spesielt øst i europa. Men også mercedes, bmw, audihar alt for høy feilrate. Toyota som mange mener er driftsikre, er nok ikke det. Mye feil på disse også, men det høres nok lite om fordi eierne ikke interesserer seg for bil og dermed ikke er mye på forum? Kjenner i alle fall ingen med Rav eller Yaris som har hatt problemfritt bilhold.

Ford, Vw, Citroen, Kia, Peugeot, Toyota  osv har det alltid vært noe tull med alle som en som nybil. Her snakker jeg av erfaring ved kjøp av firmabiler og servicebiler til meg eller mine kollegaer i en av norges største  arbeidsgiver.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Teslanewbie

En bekjent fikk utlevert en ny facelift bil nå nylig.

Etter noen km begynte AP å streike siden sluttet ladeluken å fungere , etter at bilen hadde vært på utbedring og han hadde fått tilbake bilen så gikk displayet i sort .

Jeg trodde de hadde fått orden på kvalitetsproblemene ? 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

alda

Mitt display har gått i sort en gang også, det er eneste "feil" jeg har hatt på 2000 km. Løste seg meg en "reset" på rattet.

Kan også meddele at den matte kromlisten som rammer in inn displayet og går over hele dashbordet er av meget myk metall, blir veeldig fort merker/hakk i den... Noe du irriterer deg veldig på hvis du som jeg bommet litt når du skulle legge fra deg solbrillene i rommet under displayet...  :-[
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

jotto

Sitat fra: TorR på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:14Det betyr selvsagt ikke at kosmetiske detaljer ikke betyr noe, men mitt inntrykk er at mange av dem som kjøpte Tesla "tidlig", kom fra såkalte premiumbiler og var over gjennomsnittet interessert i bil. Da er det naturlig å observere og legge vekt på detaljer. 

Godt at jeg kommer fra Toyota og Fiat da...  :) Jeg er i utgangspunktet ikke særlig bilinteressert, men veldig teknologi-interessert.

Cowboystrekk

Jeg har en S60 fra 2013, aldri hatt noen større problemer, ingen driftsstans. Bytta ladekabel som var litt ustabil og en 12V-batteri som tok lading litt dårlig, begge deler fungerte, men var greit å få bytta.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Tuxedo

Sitat fra: jotto på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:09
Takk for innspill alle sammen!

Hvordan er det med dere som har panoramatak? Jeg tror ikke jeg klarer meg uten takstativ til ski/snowboard/wakeboard, og da er jo panoramatak eneste veien å gå.

Er det en sikker oppskrift på irritasjon og plage, eller funger det bra for de fleste? Jeg antar at lekkasjer dekkes av garanti. Hva med knirking?
Har aldri hatt problemer med panotaket.  Knirket litt en kort periode, men det forsvant etterhvert (silikonstift på pakningene kan ha hjulpet).

Vidar1979

Vi har faktisk en 14-modell Kia som har vært helt feilfri, om den teller som bil er et annet spørsmål.

Har og hatt en brukt Yaris, fra 100-155k ble det kun byttet startmotor og glødeplugger.

SAAB'en min derimot hadde sannsynligvis ruinert meg hvis det ikke hadde vært for DIY og bekjente. Er den som skal byttes og mest sannsynlig i en S eller 3.

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:51
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 12:18

Her tillater jeg meg å opponere.

Har ikke møtt på noen bilmerker som er feilfri. Verstingen er kanskje opel, den har lavere status enn lada i mange land, spesielt øst i europa. Men også mercedes, bmw, audihar alt for høy feilrate. Toyota som mange mener er driftsikre, er nok ikke det. Mye feil på disse også, men det høres nok lite om fordi eierne ikke interesserer seg for bil og dermed ikke er mye på forum? Kjenner i alle fall ingen med Rav eller Yaris som har hatt problemfritt bilhold.

Ford, Vw, Citroen, Kia, Peugeot, Toyota  osv har det alltid vært noe tull med alle som en som nybil. Her snakker jeg av erfaring ved kjøp av firmabiler og servicebiler til meg eller mine kollegaer i en av norges største  arbeidsgiver.

Kanutten

Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:32
SAAB'en min derimot hadde sannsynligvis ruinert meg hvis det ikke hadde vært for DIY og bekjente. Er den som skal byttes og mest sannsynlig i en S eller 3.

Jeg kjøpte en ny Saab 9-5 i 2005 og hadde den i 11 år uten en eneste feil. Var kun inne på ordinær service - man kan være heldig eller uheldig med alle merker.

Muffinman

Ahh, 9-5! I love the smell of oilsludge in the morning :)

TRM

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:50
Haha... Oilsludge kosta meg ca 30 000 kr. Manglende veivhusventilasjon er jeg glad jeg slipper å forholde meg til lenger.

Men Tesla burde definitivt ha kommet med Night Panel. Fantastisk deilig på langkjøring i mørket.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Charlzhen

Sitat fra: TRM på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 23:56
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:50
Haha... Oilsludge kosta meg ca 30 000 kr. Manglende veivhusventilasjon er jeg glad jeg slipper å forholde meg til lenger.

Men Tesla burde definitivt ha kommet med Night Panel. Fantastisk deilig på langkjøring i mørket.

Ingen av dere som har hatt gleden av å bytte to-masse svinghjul?? Det sammen med starter, generator og glødeplugger gjør at lommeboka griner... Men jeg er glad i den gamle Saaben min og håper at det blir noe av det NEVS-styret...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA