Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El bil som takler kløfta-Asker-kløfta

Startet av Tore Wold, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:26

« forrige - neste »

Tore Wold

Hei

Er det noen her inne som har hørt noe om Norsk pris og levering på oppgradering av batteripakken fra 60 til 94 Ah for i3?
Jeg har i flere måneder forsøkt å spørre min forhandler Sullland uten å få noe svar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Zuexi

Mener det ble spekulert i sommer med en pris på ca 7000 EUR. Er vel ikke kommet en eksakt pris på det, men hvis det var prisen så ble det vel konkludert her inne at det ikke var lønnsomt... Billigere å selge den "gamle" og kjøpe den nye..

Tore Wold

I følge forhandler ble det trolig ikke lønnsomt i mitt tilfelle å bytte bilen. Dette på grunn av verdien på alle tilleggsopsjonene jeg valgte å ta med når jeg kjøpte i3 i 2014.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Amigakongen

Du får satse på batteribytte når neste oppgradering kommer. :D
2015 BMW I3 - 11800km

bromm

Batteribytte for i3 kommer - det er bare litt for "tidlig" akkurat nå. BMW jobber både med retur-ordninger (pant), hvor gamle pakker kan gjenbrukes i kraftstsabilisering for ulinjær kraftproduksjon (vind/sol) og løsninger hvor eieren selv kan utnytte eksisterende batteripakke til hjemmeanlegg (se link). I tillegg holder de også på med uvikling av "robotic trolleys", hvor brukte moduler kan benyttes som "2nd life application" for drift av disse. Hva som blir den mest interessante løsningen er vanskelig å si på nåværende tidspunkt, men det er ingen tvil om at et batteribytte (eller 2), vil bli et alternativ til å bytte hele bilen (som tross alt vil medføre godt over 100.000 kr i verditap på ca. 5 år)...

http://insideevs.com/bmw-rolls-i3-powered-energy-storage-system/

Kanon

De har begynt og bytte batteri i Tyskland bl.a.  Pris batteri 7000 E.  Ferdig montert inklusive tysk moms på 19 %. 9000 euro. Uklart om returpris på brukt batteri, men regner med at det er regnet inn i batteriprisen på 7000 euro.
Verkstedet regner under 4 timer på selve arbeidet, pluss 2 timer software innstallasjon.

Tja, og 120ah batteriene kan visstnok bestilles som ekstrautstyr på 2018 modell....

TM

Sitat fra: Kanon på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:35
120ah batteriene kan visstnok bestilles som ekstrautstyr på 2018 modell....
2018 modellen er bare et drøyt halvår unna, så det høres ikke veldig sannsynlig ut. Hvor har du denne informasjonen fra ? Det jeg har lest tidligere er at det kan komme i 2019 modellen - fra høsten 2018.

Ingeniøren

Tja, var ikke disse 120 ah batteriene klare slik at de kunne vært levert med dagen modell ?

Men, slik blir det jo ikke da bilen skal oppgradere med litt bitt av gangen for at folk skal henge på kroken. Slik har det alltid vært og elbil gjør ingen forskjell der....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tiger``n

Sitat fra: Kanon på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:35
De har begynt og bytte batteri i Tyskland bl.a.  Pris batteri 7000 E.  Ferdig montert inklusive tysk moms på 19 %. 9000 euro. Uklart om returpris på brukt batteri, men regner med at det er regnet inn i batteriprisen på 7000 euro.
Verkstedet regner under 4 timer på selve arbeidet, pluss 2 timer software innstallasjon.

Tja, og 120ah batteriene kan visstnok bestilles som ekstrautstyr på 2018 modell....

Kilder på alt dette, eller bare rykter?

Orbit

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:20
Tja, var ikke disse 120 ah batteriene klare slik at de kunne vært levert med dagen modell ?

Men, slik blir det jo ikke da bilen skal oppgradere med litt bitt av gangen for at folk skal henge på kroken. Slik har det alltid vært og elbil gjør ingen forskjell der....

Samsung har de ikke 120Ah med på nettsidene sine
http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/products/prismatic-lithium-ion-battery-cell.html,
og har så langt bare vist fram mock-ups offentlig
http://www.samsungsdi.com/sdi-news/1443.html?pageIndex=1&idx=1443

Ryktene sier det er en gammel skjerm-fabrikk i Göd i Ungarn som skal bygges om for å produsere disse cellene, og den er ikke operativ før høsten 2018.
https://www.google.no/maps/place/G%C3%B6d,+Hungary/@47.6798201,19.1708187,3a,60y,236.64h,83.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMlUpj6SmbHR-xkeTFGM5DA!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4741d38b024b2a43:0x400c4290c1e2ae0!8m2!3d47.6942316!4d19.140119?hl=en

Samsung er notoriske med å annonsere komponenter (ikke sluttprodukter) lenge før de er tilgjengelige i volum, da de vet det tar noe tid å blir designet inn i et ferdig produkt. Jeg har tidligere fått f. eks. engineering samples på NAND-brikker, et par år før det var mulig å bestille mer enn en håndsfull fra dem. Spekulativt, vil jeg tro 120Ah kommer i 2019-modell på i3, dvs levering i siste halvdel av 2018.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kanon



[/quote]
Kilder på alt dette, eller bare rykter?
[/quote]

Batteribyttesnakket er reelt.  120 ah snakket er rykter, dog var de pålitelige ang 94 ah et år i forveien.
Alt fra tysk forum, som jeg ikke har linken til på tlf jeg skriver på.

Teilenummer     Bezeichnung           Menge       E-Preis   Gesamt
05782412020     Batterie 94Ah            1        7000,00  7000,00
82999999999     Montage                 48           9,50   456,00
82999999999     Codierung               12           9,50   114,00
                                                           -------
                                                           7570,00
19% Mehrwertsteuer                                         1438,30
                                                           =======
                                                           9008,30

02jan

Litt over 5' nok for arbeide i forbindelse med bytte høres lovende ut.
Spørsmålet er om den som bytter inn til denne 7'euro prisen, beholder det fullt fungerende 60ah batteriet ?

Ut fra faktura kan jeg ikke lese at det er snakk om innbytte eller pant.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Kanon

#12
Det er nok med innbytte av et fungerende batteri. Det har de kommunisert tidligere, men det er lov og håpe! 
Ang. 120 ah batteriene så må de få opp farten, de sier jo dobling av dagens rekkevidde i løpet av 5 år.  Altså min 60 kw/t!
År 2020-2022 snakker de fleste seriøse om, skal batteriene være bra nok, både i pris, energitetthet, ladehastighet, osv




Orbit

Flere rykter om neste batterioppgradering i 2018, og da til 450km NEDC. Det må vel da enten være inkl REX, eller med noe enda større enn 120Ah-celler (som bare vil doble tallet for den originale 60Ah):
https://www.automobil-produktion.de/hersteller/wirtschaft/bmw-i3-soll-2018-erneutes-batterie-update-bekommen-108.html
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

#14
Kanskje 120Ah-cellene er fysisk mindre, slik at de kanskje får plass til flere :)

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA