Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av Jagwomen, tirsdag 29. november 2016, klokken 09:14

« forrige - neste »

Jagwomen

Ja vi har nå bestemt oss for at el bil må til. Men jeg lurer på om det i det hele tatt finnes en el bil som passer vårt behov da vi er ganske spesielle.

Litt bakgrunnshistorie jeg kjører altså annenhver uke på e 18. Min tur er som følgende 50 km en vei og så rett tilbake det utgjør 100 km. Så har jeg mulighet til å lade hjemme i maks 3 timer for så å ta fatt på samme veien igjen det er altså 200 km en dag med kun maks 3 timer ladetid.

Finnes det i det hele tatt en el bil som kan gjøre dette unna også på vinterstid? Pris er ikke viktig i første runde men øsnker så mange valgmulighter som mulig (om de finnes da)

Kristian O

Ja, du har nok fleire alternativ. Kva slags lademulighet har du? Vanlig husholdningskontakt eller anna?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Jagwomen

Tja jeg er altså helt grønn på dette feltet men ervel valing kontakt her hjemme

knut3448

F.eks en Hyundai Ioniq kan greie 200km uten lading store deler av året, avhengig av fart, vær, topografi, osv. Ioniq lader max 6,6kWh. Om du får lagt opp en kurs som utnytter bilens ladepotensial kan du lade opp mot 20kWh på 3t. Det er mer enn du rekker å bruke på de første 10 mila. Med en 3.6kWh lader (16A 230v kurs) så lader du opp mot 10kWh på 3t, det skulle også holde fint.

kodalse

Med tanke på både sommer og vinterkjøring, totalt 20 mils kjøring pr dag (noen dager sikkert mer) er det vel kommende Opel Ampera-e og neste Renault Zoe som er aktuelle.

Du kan teoretisk også være innenfor med neste BMW i3 og Nissan Leaf, men det blir trolig slik i grenseland at "stresset" som fersk elbileier ikke vil føles positivt.

16A lading, som du trolig har gir ca 1,5 mil rekkevidde pr time på vinteren, rundt 2 på sommeren.

Selv bruker jeg ca 1,3kWh pr mil på sommeren og ca 2,0kWh på vinteren.
Begge disse kan jeg "presse ned" litt om det skulle røyne på.

Siden du har såpass langt å kjøre hver dag burde du velge en bil som har mulighet for kraftigere lading enn kun 16A og samtidig investere i kraftigere ladekurs hjemme.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jagwomen

OK jøss aldri hørt om den. Ønsker gjerne å ha en list over biler som greier det sånn at jeg kan dra og prøve kjøre de så fort som mulig. Så om det er flere så er det bare å skrive og rope ut
:)

Jagwomen

Sitat fra: kodalse på mandag 10. oktober 2016, klokken 20:28
Med tanke på både sommer og vinterkjøring, totalt 20 mils kjøring pr dag (noen dager sikkert mer) er det vel kommende Opel Ampera-e og neste Renault Zoe som er aktuelle.

Du kan teoretisk også være innenfor med neste BMW i3 og Nissan Leaf, men det blir trolig slik i grenseland at "stresset" som fersk elbileier ikke vil føles positivt.

16A lading, som du trolig har gir ca 1,5 mil rekkevidde pr time på vinteren, rundt 2 på sommeren.

Selv bruker jeg ca 1,3kWh pr mil på sommeren og ca 2,0kWh på vinteren.
Begge disse kan jeg "presse ned" litt om det skulle røyne på.

Siden du har såpass langt å kjøre hver dag burde du velge en bil som har mulighet for kraftigere lading enn kun 16A og samtidig investere i kraftigere ladekurs hjemme.

OK tusen takk. Jeg er som sagt helt grønn på dette. Til nå har jeg trodd at det kun er tesla som greier den lengden. Men aner ikke hvordan det ermed den ladningen hjemme. På ettermiddag /natt ladern jo helt til neste kjøring. Og så har jeg glemt ett kriterie till og det er at den må ha 5 fullverdige seter

Ingeniøren

Annenhver uke - du har hørt om hurtiglader ?

Med andre ord, hvis du har hurtiglader i området så trenger du ikke å kjøpe en bil som har allverden rekkevidde for å klare dette.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jagwomen

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:11
Annenhver uke - du har hørt om hurtiglader ?

Jeg er klar over det men det er helt uaktulet jeg ønsker en bil som klarer dette uten noe mellomlading ett sted som ikke er hjemme. Neste år har jeg en nyfødtsom skall være med på dette og da er det uaktuelt å stoppe opp og lade ett vilkårlig sted. Selvsagt så skallogså bilen kjøres i den andre uken også men da ikke slike lange strekninger

Med andre ord, hvis du har hurtiglader i området så trenger du ikke å kjøpe en bil som har allverden rekkevidde for å klare dette.

AppleKnocker

#9
Sitat fra: Jagwomen på mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01
Min tur er som følgende 50 km en vei og så rett tilbake det utgjør 100 km. Så har jeg mulighet til å lade hjemme i maks 3 timer for så å ta fatt på samme veien igjen det er altså 200 km en dag med kun maks 3 timer ladetid.
Stort nok batteri og/eller rask hjemmlading er viktig i din situasjon. Pass på så du ikke gjør deg avhengig av hurtiglading, det er fint når du må, men også noe herk som man helst vil unngå.

Jeg ville vurdert følgende biler:
Renault Zoe (400km NEDC rekkevidde) og 11 kw lading  inkludert hjemme. Lader fra 0-75% på tre timer.
Hyundai Ioniq (280 NEDC rekkevidde) og mulighet for 6.6kw lading hjemme. Lader fra 0-50% på tre timer
Nissan Leaf 30 (250 NEDC rekkevidde) og mulighet for 6.6kw lading hjemme. Lader fra 0-50% på tre timer.

Alle disse har fem plasser, men det er trangt i alle med fem voksne.

Chevrolet Bolt er jo også topp, men det spørs om man må vente ett års tid på den nå.
BMW I3 har kun fire seter.
Kia Soul er lik Hyundai Ioniq under skallet, men er dårligere på absolutt alt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

HCO

Det billigste alternativet ditt blant biler som finnes nå, som tilfredsstiller rekkeviddekravet, må være nye Renault Zoe 40 (kr. 229.000). Den kan også leveres ganske raskt (rundt nyttår, dersom det er noen igjen av den første skipslasten), mens f.eks. Opel Ampera-E kommer tidligst 2. kvartal neste år.

Det er mange her som snakker ned Zoe, blant annet på grunn av "treg" maks ladehastighet (22kW), men du skal jo uansett ikke hurtiglade. Og 22kW-ladere spretter opp overalt, så det er helt trygt å kjøre utenfor "rekkeviddesonen", dersom man ikke har fryktelig dårlig tid.

Vi kjøpte 2016-modellen med ca. 17 mil reell sommerrekkevidde, og er superfornøyd. Den nye har realistisk rundt 30 mil sommerrekkevidde, så for behovet du skisserer vil jeg tro du vil klare deg helt greit uten hurtiglading også på vinteren. Hos oss henger ladeledningen alltid klar på garasjeveggen, så det tar oss 5 sekunder å kople til/fra hjemme. Vi har den tregeste veggladeren, som gir oss 25-30km rekkevidde per ladetime (om hoderegningen min er riktig).
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

johnsalf

Hva du mener med 5 skikkelige seter vil også bety noe. For barn og små voksne eller for store voksne.
Zoe er en småbil - plassen bak er begrenset.
Leaf og Ioniq er kompakt/mellomklasse - bedre for voksne bak (men det er jo svært få biler hvor 5 store voksne sitter behagelig på lengre turer.)

AppleKnocker

Sitat fra: nime01 på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 20:08
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 16:46

Kia Soul er lik Hyundai Ioniq under skallet, men er dårligere på absolutt alt.
Utdyp gjerne hva det er som gjør Soul EV så dårlig?

Kanskje på tide å ta en pause fra trollinga nå.
Ta deg så mange pauser du bare vil.

Soul ser ut som en utrangert radiobil. Ioniq ser veldig bra ut.
Ioniq har lavere luftmotstand enn Soul, og har dermed vesentlig lenger rekkevidde.
Interiøret er pent i Ioniq. I Soul er det stygt med gråbeige plast og blodharry  led lys i høytalerne som blinker i takt med musikken.
Bagasjerommet er bare 280 liter i Soul, minst i klassen. Ioniq har 350 liter.
Kjørefølelsen i Ioniq er fast og sportslig. Går man rett over i Soul kjennes det som man prøver å kjøre tre bruskasser oppå hverandre.
Ioniq har mye mer utstyr enn Soul.
Støynivået er lavere i Ioniq enn i Soul.
Soul Electric er basert på en sær bensinbil fra Kia, mens Ioniq er designet for batterier fra starten.
Håpløst design på de bakre pilarene i Soul gjør at sikten ved filbytte kan være dårlig. Ioniq har ikke dette problemet.
Ladekabelen kan ikke låses fast i Kia Soul og ladeluken må åpnes fra inne i bilen.

Jeg kunne holdt på et døgn med å forklare hvorfor Ioniq er bedre enn Soul. Ryktene skal ha det til Soul ikke videreføres, og det er kanskje like greit.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Det finnes gode og dårlige elbiler. Mange av trådene på forumet dreier seg om forskjellen på disse. Souleierne er etter mitt syn de suverent verste til å lukke øynene for feilene ved bilen de selv eier og fremhever et produkt som slett ikke er godt egnet for alle. Selv Teslafanboys har noe å lære.

Du mener tydeligvis at alle som er uenige med deg troller. Den sutringen du driver med, er den virkelige forsøplingen. Kom heller med argumenter hvorfor du mener Soul er så mye bedre enn Ioniq. Jeg kan helt ærlig ikke komme på ett eneste område hvor Soul er bedre. Derfor synes jeg det er viktig å fraråde alle, og spesielt nye kjøpere, å velge Soul når du kan få eksakt samme drivlinje i en mye bedre bil som Ioniq.

Og du kan slutte å forfalske sitater fra meg. Les forumreglene ditt troll.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Soul og Ioniq er både veldig like og veldig forskjellig;
Soul er en crossover biltype hvor man sitter litt høyere, Ionic er en tradisjonell litt lavere hatchback.
Samtidig er begge bilene fra samme konsern, slik at svært mye av teknikken deles og er helt lik, men tweaket litt anderledes i Ioniq siden den er konstruert/designet etter Soul.
Vil påstå at Soul er lettere å håndtere med høyere sitteposisjon i bynær kjøring hvor også cw verdi er mindre viktig, og Ioniq med lavere cw verdi takler motorvei med lavere forbruk.

Soul låser ladekabel og Ioniq har en grusomt stygg plastfront...:-)

Bra det stadig kommer flere typer elbiler så folk kan velge den typen de foretrekker og liker, ikke bare etter hvor stor tank den har (batteri)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA