Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade elbil i Hemsedal Skisenter

Startet av Usikker på detta, tirsdag 29. november 2016, klokken 07:13

« forrige - neste »

Usikker på detta

Ja da var det endelig i boks! En knirkefri operasjon takket være dyktig kar fra Veumveien bilstereo :) https://www.facebook.com/Veumveien-Bilstereo-794925567186647/?fref=ts

Ingen eletriske feilmeldinger eller på noen måte krøll. Nøyaktig utført og ingen spor etter "innbrudd".
Operasjonen gikk ut på hvordan man kunne utføre dette på en trygg og sikker måte for bilen og alt det eletriske. Ingen sjanser ble tatt.
Strømtilførsel ble omsider trukket gjennom lister på førersiden siden det ikke var noe hull å trekke i på den andre siden. Borring var ikke aktuelt.

Lyden - upåklagelig :)

Nå har ikke jeg veldig stor teknisk innsikt i alt dette og vil slite med å forklare en del av hva som er blitt gjort, men om noen er spesielt interesserte og har et konkret spørsmål om ditt eller datt kan jeg jo finne det ut for deg - eller du kan ta kontakt direkte med ham på FB.

Ingeniøren

Låter sikkert heavy, men er det ikke litt dumt med en slik boks baki. Plassen er tross alt ikke all verden i bagasjen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Ja det låter meget behagelig :)
Jeg har småirritert meg hver dag med originalanlegget. Slutt på det nå.

Sub``n er absolutt ikke stor og man kan legge ting oppe på den uten å skade den.
Det er veldig individuelt hvor mye man er avhengig av all plassen bak der da. Det eneste jeg bruker bagasjerommet til er en treningssekk eller 2 og handleposer.
Det er også veldig fort gjort å trekke ut kablene til sub``n og hive den ut hvis det skulle oppstå en nødsituasjon hvor man trenger absolutt all plass tilgjengelig.

Jeg har fremdeles mulighet til å ha f.eks 4stk dekk baki der ved nedslåtte bakseter, uten problem.

Klykken

Står subwooferen løst i bagasjerummet, eller må du skru den løs? Regner med sistnevnte (hvis ikke er det fare for liv hvis det nå mot all formodning blir bråstopp en gang.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Usikker på detta

Sitat fra: Klykken på fredag 11. november 2016, klokken 08:59
Står subwooferen løst i bagasjerummet, eller må du skru den løs? Regner med sistnevnte (hvis ikke er det fare for liv hvis det nå mot all formodning blir bråstopp en gang.

Borrelås av høy kvalitet.

Hva tenker du da? Skulle jeg bråstoppe eller i verste fall krasje vil den jo bare støte i baksetet?

Klykken

Tja, det er jo mange måter å kræsje på da. F.eks å velte for så å kræsje, få et hopp og kræsj. Jeg ville nok sørget for at subwooferen var tilstrekkelig fastmontert. ;)
Denne veier sikkert opp mot 15kg? Hvis du kjører i 80kmt og bråstopper vil denne vekten være tilnærmet 400kg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 11. november 2016, klokken 07:53
Interessant emne - men jeg lurer litt på hvorfor man skal modifisere HK-anlegget  ::) Har du/dere prøvd skikkelig kildemateriale - og NEI, DET ER IKKE MP3 på 320 kbps ???

Anlegget støtter altså FLAC på opptil 24 bit / 192 kHz sampling, og hvis man spiller av ekte innspillinger i dette kvalitetssjiktet så spiller det originale HK-anlegget FLETTA av det meste (også i de laveste områdene). Man kjenner det faktisk i magen og man kan fyre på full spiker (så lenge man altså spiller av høyoppløst lyd).

Her er link til en meget velprodusert konsertutgivelse dere kan kjøpe/nedlaste for rundt en hundrelapp (11,50£). Husk å velge "flac" (og IKKE mp3): https://www.burningshed.com/store/porcupinetree/multiproduct/94/537/

Unzip dette over på en USB-disk, og spill så av sangen "Halo" på 100% volum med litt pluss-trim på både bass og diskant. Hvis ikke hakesleppet kommer da, så er man i såfall det som kalles "DØV" på fagspråket  ;D

Usikker på detta

Sitat fra: bromm på fredag 11. november 2016, klokken 15:28
Sitat fra: Usikker på detta på fredag 11. november 2016, klokken 07:53
Interessant emne - men jeg lurer litt på hvorfor man skal modifisere HK-anlegget  ::) Har du/dere prøvd skikkelig kildemateriale - og NEI, DET ER IKKE MP3 på 320 kbps ???

Anlegget støtter altså FLAC på opptil 24 bit / 192 kHz sampling, og hvis man spiller av ekte innspillinger i dette kvalitetssjiktet så spiller det originale HK-anlegget FLETTA av det meste (også i de laveste områdene). Man kjenner det faktisk i magen og man kan fyre på full spiker (så lenge man altså spiller av høyoppløst lyd).

Her er link til en meget velprodusert konsertutgivelse dere kan kjøpe/nedlaste for rundt en hundrelapp (11,50£). Husk å velge "flac" (og IKKE mp3): https://www.burningshed.com/store/porcupinetree/multiproduct/94/537/

Unzip dette over på en USB-disk, og spill så av sangen "Halo" på 100% volum med litt pluss-trim på både bass og diskant. Hvis ikke hakesleppet kommer da, så er man i såfall det som kalles "DØV" på fagspråket  ;D

Smaken er som baken. Jeg er kravstor når det kommer til "lyd" :)
Originalanlegget er på ingen måte "supert" til HK å være og jeg vet det er mange som føler det på samme måte.

Å påstå at originalanlegget "spiller FLETTA av det meste"? Det får du og dine tidligere lyderfaringer stå for.
Jeg har også spillt av en del musikk i full-res. Døv? neppe. Hva med deg? :)

Det er en helt annen musikkverden i bilen nå og det sier vel sitt. Det er på ingen måte et monster som har fått plass i bagasjerommet mitt heller. Mulig det ser svært ut på bildet men, kun en utfylling av det jeg føler mangler i dybden på et "ok" stereoanlegg.

bromm

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 11. november 2016, klokken 17:25
Smaken er som baken. Jeg er kravstor når det kommer til "lyd" :)
Originalanlegget er på ingen måte "supert" til HK å være og jeg vet det er mange som føler det på samme måte.

Å påstå at originalanlegget "spiller FLETTA av det meste"? Det får du og dine tidligere lyderfaringer stå for.
Jeg har også spillt av en del musikk i full-res. Døv? neppe. Hva med deg? :)

Det er en helt annen musikkverden i bilen nå og det sier vel sitt. Det er på ingen måte et monster som har fått plass i bagasjerommet mitt heller. Mulig det ser svært ut på bildet men, kun en utfylling av det jeg føler mangler i dybden på et "ok" stereoanlegg.

HeHe - den fikk deg igang, ja...

Så du er mer "kravstor" på musikk og kvalitet enn f.eks meg ? Og så monterer du en BASS-kasse med egen forsterker i i3 som allerede er utstyrt med HK HiFi-anlegg. Skal ikke trubadere om hvilken bakgrunn jeg selv har innen faget ;) - men det er ihvertfall ganske elementært at alt som kan smykke seg med å være i nærheten av ekte HiFi er udiskutabelt nedslående ovenfor dårlig kildemateriale og/eller innspillinger. "Shit In = Shit Out" og dette blir nesten utelukkende mer distinkt jo bedre utstyr du har. Så da funker det sjelden å maskere "Shit" med en basskasse. Det høres "bedre" ut ja - men det er jo ikke ekte reproduksjon av lyd.

Jeg ser ikke at du omtaler kilden(e) dine med et ord, så jeg håper ikke du fórer anlegget med 128 kbps ihjælkomprimert mp3, eller forventer konsertlyd fra Dab-radioen  :o... Jeg spiller imidlertid ikke annet enn ukomprimerte (lossless) filformater når jeg spiller musikk i i3'en og når den får slikt materiale så er det faktisk ikke i mine villeste tanker at det behøves en bompa-bompa bak i bagasjerommet. Når D-klasseforsterkeren får ren lyd, så spilles det mer en nok bass (det kjennes faktisk godt i mellomgulvet) fordi man kan skru opp til maksimalt volum uten at det oppstår merkbar forvrengning. Forskjellen på det og "raserte" mp3-filer er som natt og dag (det skal jeg være enig i) - men skal du kunne nyte ekte musikk, så må du også spille ekte musikk ;)

Siden du allerede har spandert flere tusen på dette, så bør du kjøpe det albumet jeg anbefalte i flac-format for en hundrings. Det konsertopptaket er holdt for å være helt eksepsjonelt når det gjelder lydmix, og Gavin Harrisons traktering av trommesettet på den konserten er noe av det mest spektakulære som noen gang er innspilt. Og det vil jo sette den nye sub'en din på prøve  :D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

NiiN

For meg som bruker Tidal, vil det da kanskje være verdt oppgradering til HiFi abonnementet? De påstår det er flac, uten at jeg har sjekket noe mer rundt dette.

Usikker på detta

Greia er, at når man insinuerer at folk er "døve" fordi man ikke trives med det samme lydbildet som en selv - da avsluttes diskusjonen for min del. :)
Er enig i det du sier her, man må ha kvalitet på det som spilles ja. Jeg har rikelig med slikt og behøver ikke kjøpe musikken din ;)

Selv hører jeg på Tool og Nine inch nails (Fragile) om dagen, hvilket begge har krevende lydbilder. Og i følge MIN SMAK er ikke originalanlegget spesielt egnet for den typen musikk.
Ompalompaen er justert veeeldig svakt på effekt - kun for å fylle ut i dybden. Synes bassen generelt trekker seg tilbake når man øker lydnivået, hvilket sikkert er meningen fra HK sin side for at man ikke skal sprenge skjiten.

sfinxern

Saken er at for oss vanlige musikklyttere, så er det som regel Spotify som blir brukt. Nå vet ikke jeg hvilke format og kvalitet som ligger i bunn der, men jeg hadde ikke orket å bruke mye tid og energi på å få tak i musikk for så å lagre på en USB stick og sette i bilen.

Personlig er jeg veldig glad i musikk, også å kunne skru opp litt når jeg kjører alene, men jeg hører stort sett på typisk topplister over mest spilte låter i tillegg til spillelistet fra P3 for å få inn ny musikk også. Så det vil være tidkrevende å finne alternative kilder for så mye forskjellig musikk.

Hvorfor kan ikke f.eks Spotify levere høylvalitet på lydfilene? Er det fordi de streames og det da ville blitt et veldig høyt dataforbruk for forbrukere så vel som lagringsissue for Spotify?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

KnutOL

Sitat fra: sfinxern på lørdag 12. november 2016, klokken 00:47
Hvorfor kan ikke f.eks Spotify levere høylvalitet på lydfilene? Er det fordi de streames og det da ville blitt et veldig høyt dataforbruk for forbrukere så vel som lagringsissue for Spotify?
Under innstillinger kan du sette streaming og offline kvaliteten til "extreme" som tilsvarer 320 kbps.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 11. november 2016, klokken 22:00
Greia er, at når man insinuerer at folk er "døve" fordi man ikke trives med det samme lydbildet som en selv - da avsluttes diskusjonen for min del. :)
Er enig i det du sier her, man må ha kvalitet på det som spilles ja. Jeg har rikelig med slikt og behøver ikke kjøpe musikken din ;)

Selv hører jeg på Tool og Nine inch nails (Fragile) om dagen, hvilket begge har krevende lydbilder. Og i følge MIN SMAK er ikke originalanlegget spesielt egnet for den typen musikk.
Ompalompaen er justert veeeldig svakt på effekt - kun for å fylle ut i dybden. Synes bassen generelt trekker seg tilbake når man øker lydnivået, hvilket sikkert er meningen fra HK sin side for at man ikke skal sprenge skjiten.

Da slipper du å tenke på at en elbil går stille - vi hører deg uansett et par kvartal unna eller 500 m , velg det som passer. Ser at for dette så strekker ikke HK anlegget helt til ::)
Pass dog på så folieringen ikke begynner å flasse....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA