Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av honning57, mandag 28. november 2016, klokken 22:39

« forrige - neste »

Usikker på detta

Jeg merket idag noe en annen forumdeltager kommenterte i denne tråden tidligere, nemlig følelsen av at bilen "gir gass" snarere enn å regenerere/bremse når man slipper på gassen.

Selv synes jeg bare det er gøy, men kan forstå om folk reagerer  :o

Det jeg riktignok legger merke til er, at selv om bremseeffekten nå er mye lavere enn for 3 uker siden, er den ut ifra "grafen" i kjøredisplayet minst like høy selv om det ikke føles slik.
Litt slipp på gassen fører pila langt mot venstre i displayet selv om man knapt nok føler noen brems.

Man kan undres hvor reelt dette er.

Klykken

Det at det kjennes ut som den gir gass er at regenerasjonen er fullstendig fraværende og at bilen triller som om den står i "nøytral (N)". Når du forventer litt motstand, spesielt ved rattutslag, kjennes det ut som den heller akselererer selv om den i realiteten triller som om den står i N på girvelgeren.

Tommelfingerregelen er derfor at man alltid bør være klar til å bremse med pedalen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jorgensen

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:19
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:06
Har nå kjørt snart 50000km og jeg har ikke merket så dårlig regenerering som nå etter at jeg byttet til Hakkapelitta R2. Det var ganske skummelt på første kjøreur etter dekkskift, da jeg må bruke bremsepedalen mye oftere enn det jeg har gjort tidligere.

Det skyldes nok utetemperatur og bedre software som jeg ser andre har skrevet om her.
Jeg forstår ikke helt hva du skriver.
Når du får dårligere regenerering med nye dekk, så skyldes det vel dekkene og ikke nyere SW ?
Du byttet da ikke SW samtidig som dekk ?

Softwaren min er oppgradert siden forrige høst/vinter, så det må være noe i den som gjør at jeg får dårligere regenerering nå. Det er noe jeg tror, jeg vet ikke..
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

GelpMan

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 27. oktober 2016, klokken 08:57
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:19
Sitat fra: Jorgensen på onsdag 26. oktober 2016, klokken 09:06
Har nå kjørt snart 50000km og jeg har ikke merket så dårlig regenerering som nå etter at jeg byttet til Hakkapelitta R2. Det var ganske skummelt på første kjøreur etter dekkskift, da jeg må bruke bremsepedalen mye oftere enn det jeg har gjort tidligere.

Det skyldes nok utetemperatur og bedre software som jeg ser andre har skrevet om her.
Jeg forstår ikke helt hva du skriver.
Når du får dårligere regenerering med nye dekk, så skyldes det vel dekkene og ikke nyere SW ?
Du byttet da ikke SW samtidig som dekk ?

Softwaren min er oppgradert siden forrige høst/vinter, så det må være noe i den som gjør at jeg får dårligere regenerering nå. Det er noe jeg tror, jeg vet ikke..

Opplever det samme etter bytte av dekk, har også Nokian R2 for sesongen. Det er jo vanlig at bilen regenererer dårligere med vinterdekk, mulig noe dårligere med R2 dekkene. Så det er nok ikke noe feil med softwaren...

Jorgensen

-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Milo

Hei,

Nå har jeg hatt i3'en i 3 uker og er veldig fornøyd. Jeg merket også at re-generering ble mye mindre aggressivt når jeg byttet til vinterdekk. Nå ruller bilen mye lettere og jeg må bruke bremsen mer. Dette er nok slik det skal være for å forhindre utilsiktet låsing av bakhjulene.

LeafSwe

Sitat fra: Milo på torsdag 27. oktober 2016, klokken 12:44
Hei,

Nå har jeg hatt i3'en i 3 uker og er veldig fornøyd. Jeg merket også at re-generering ble mye mindre aggressivt når jeg byttet til vinterdekk. Nå ruller bilen mye lettere og jeg må bruke bremsen mer. Dette er nok slik det skal være for å forhindre utilsiktet låsing av bakhjulene.

Ja, det verkar smart, men hur kan bilen veta att vi satt på vinterdäck?!
3P+
3SR+

Milo

Den kan nok ikke merke det, men den kan måle friksjon basert på abs sensorene. Vinterdekken mine er smalere, samt at vinterdekk ikke fungerer like bra på vått underlag. Tenker at den finner ut at låsing av bakhjulene oppstår raskere nå med de nye dekkene og justerer regenerering basert på dette.

moonbuggy

Bredere dekk kan bety noe. Jeg med mine vinterdekk, originale levert med bilen, merker absolutt ingen forskjell.
Bremsene brukes sjelden, og regenerering virker like bra på vinterdekkene som sommerdekkene.

02jan

Samme her, regenereringen fungerer omtrent likt sommerdekk vs vinter. Kun noen få prosent bedre med sommer under like forhold, som skyldes at de bredere dekkene har bedre feste enn smalere vintergummi.

Når det er glatt, så er det svakere regen, for meg kun en indikator på glatt/spilblankt føre.

Opplever regenereringen også vesentlig mere konsekvent (med programvare oppdatert sommer 2016)  ved krapp sving nedoerbakke i lav fart, da tidligere slapp regenereringen letter, klarer egentlig ikke sette fingeren på hva som skulle vært løst bedre gitt de fysiske lover.

Mulig bil med motor på hver Aksel eller Nav med optimal styring for permanent 4x4 kunne gitt mulighet for noe bedre regenerering i slike situasjoner.

Spørsmålet er om programvare er annerledes eller om R2 dekkene er "for myke" før de er skikkelig innkjørt.

Har R2 dekk på min quattrobil, som ikke har noe elektronisk duppedings for å styre(overstyre) balansen i bilen.
den opplevdes som "bambi på isen" de første ukene på våt høstvei i +5, men perfekt på snø. På vårparten våt vei i +5 satt bilen på veien slik den bør gjøre.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Beckern

Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 19. oktober 2016, klokken 22:24
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 10:44
Egentlig skjer det fordi du har for stor fart i svingen. Hjulene er i ferd med å miste fotfeste. Elektronikken senser dette og slår av regen. Det blir omtrent som ABS på bremsene. Egentlig burde man hatt et like følsomt system for å regulere regen som ABS. Et slikt system vil være temmelig komplisert og dyrt for å få rask nok og følsom nok respons. Derfor får man det man får, av og på. Et varsel gjør lite fra eller til. Mister hjulene fotfeste, må man bare fjerne trykket. Da hjelper det lite å se en rød trekant i displayet samtidig.

Du trenger ikke å ha så stor fart at hjulene er i ferd med å miste feste. Jeg opplever at regen-effekten synker drastisk selv ved knusktørt føre og lenge før hjulene mister feste i svinger. F.eks i rundkjøringer hvor man bruker regen for å treffe riktig fart inn i rundkjøringen, men når du begynner å legge over til høyre så øker farten fordi regen minsker og man er nødt til å bremse halveis inne i rundkjøringen.

Opplever det samme og synes det er ubehagelig.
Når det er sagt er nok festeproblematikken litt mer komplisert. I sving vil trykket lette betraktelig på indre bakhjul. Om det ikke slipper direkte vil nok slitasjen øke dramatisk om regen fortsetter og den er ille nok som det er. Jeg tror regen er en betyrdlige bidragsyter på slitasjen. Lite trykk på bakhjulene i nedover bakke sammen med regen og dekke med store knaster og myk gummi kan nok føre til både slitasje og hastighetsforskjell mellom dekk foran og bak. Resultatet er redusert regen og dekkslitasje.

sfinxern

Sitat fra: moonbuggy på fredag 28. oktober 2016, klokken 17:39
Bredere dekk kan bety noe. Jeg med mine vinterdekk, originale levert med bilen, merker absolutt ingen forskjell.
Bremsene brukes sjelden, og regenerering virker like bra på vinterdekkene som sommerdekkene.

Jeg fikk levert bil i midten av september. Merket veldig stor forskjell på regen etter bytte til vinterdekk. Originalt levert fra forhandler. 19" felg, 155 brede. Samme som sommerdekkene. Bridgestone Blizzak.

Merket først og fremst at regen ble borte når jeg svingte. Var ganske ubehaglig de første gangene da det kom veldig overraskende. Man blir jo vant til at bilen regenererer så kraftig og derfor bruker man bremsepedalen mye mindre, eller nesten ingenting. Og når man da mister regen i litt vanskelige situasjoner, ja så kan det bli en ekkel opplevelse.

Første gangen jeg merket det, kom jeg ned en bratt bakke og skulle over en smal bru. Altså nedover og krapp venstre sving over brua. Da kom det selvsagt bil i mot og bilen "skøt fart" når jeg begynte å svinge. Gikk bra, me fikk kjenne på pulsen i den situasjonen der.

I praksis er det som natt og dag ila noen få uker nå. Nå må jeg bruke bremsepedalen mer aktivt. Så ny kjørestil blir nok innarbeidet etter hvert, så blir det en overgang igjen til sommeren:).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Usikker på detta

Hadde det enda vært noenlunde stabilt...
Opplever fin kontroll i sving, men om svingen gradvis øker en grad eller to merker jeg tydelig at regen slipper helt. Dette skjer da midt i en sving og man føler det da som om bilen plutselig skyter fart.
Ikke helt trygt spør du meg.

Tviler ikke på at dette er et svært intelligent system egentlig men, man må jaggu være litt føre var innimellom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA