Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e

Startet av JorgenM, mandag 28. november 2016, klokken 13:46

« forrige - neste »

JorgenM

Nei, dette er ingen overskrift fra noen nettavis, men kanskje om noen år?

I Norge selges det 150.000 nybiler hvert år. Tallet på import er 20.000.
450.000 bruktbiler bytter eier hvert år.
Totalt 620.000 skaffer seg altså ny nybil/bruktbil hvert år.

Det er registrert ca 2,5 millioner personbiler i Norge.
I 2015 ble det solgt 25.000 nye elbiler og importert 5000.
Det er idag 100.000 elbiler i Norge.
Altså fortsatt 2,4 millioner fossile personbiler.

Vi ser politikerne strammer inn og har varslet gradvis tøffere innstramning i årene fremover og målet er helt slutt på salg av fossilbiler fra 2025/2030 (alt etter hvilket parti...)

La oss si 2025. 8 år fra 01.01.2017.
La oss anta at fossilt drivstoff og andre avgifter blir så dyre at 50% av dagens fossileiere ønsker å bytte til elbil innen 2025. 1,2 millioner.
150.000 nye elbiler hvert år frem mot 2025, selvsagt gradvis økende.

Det jeg tenker er at dette, selv mindre ambisiøst, må skape et enormt press på forhandlerne samtidig som de får en skikkelig "gullalder". De fleste vil ha begrenset modellutvalg. Mon tro om de er forberedt?

Jeg ser for meg lange ventelister og latterlig lave innbyttepriser.
Finn.no blir en dumpingplass for fossilbiler.
Folk vil skylde på politikerne som vanlig :)

Noen flere som har reflektert rundt dette?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

MrBacardi

Helt klart en overskrift om noen år, spørsmålet er bare når  ;)

Jeg har satt opp en særdeles enkel graf som viser fordeling av nybilsalget mellom fossil og elbil årene fram til 2030. Forenklet ved å sette opp et konstant totalt årlig nybilsalg hvert år på 150.000 stk, samt ved å anta at det er 2030 som blir salgsstopp for fossilbilene.



Tallene er satt opp bare som et grunnlag for diskusjon egentlig. Hvilket år tror dere blir det første hvor elektriske biler selger mer enn fossile? Før eller etter 2022? Hvor bratt blir egentlig kurven for stopp i fossilsalget?

Vi vil som vi vet få en stor økning i elbilsalget framover, feks rundt 2019 med Model 3. Og det blir mange andre slike biler framover som kommer til å selge stort.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Sølve

Norge har forpliktet seg ovenfor EU å kutte minst 40% i ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Her er transportsektoren den viktigste og det enkleste stedet å kutte.  I forslaget til NTP anbefaler fagmyndighetene (Vegdirektoratet, Miljødirektoratet og Kystverket) at salget av fossilbiler for lette kjøretøy må bestå av 100 % nullutslippsbiler fra 2025.    Fagmyndighetene i Norge anbefaler dermed en brattere innfasing av nullutslippsbiler enn det grafen til Mr Baccardi viser. Pga av levetiden til bilene er det for sent å vente til 2030.  For å nå målet om 40% kutt må vi ha 100% (eller veldig tett på) nullutslippbiler allerede fra 2025.
Bergen

Øyvind.h

Om Tesla får opp farten på produksjon av Model 3 så vil jo den alene stå for en solid andel av nybilsalget i 2018 og 2019. Det er nok minst 30.000 norske reservasjonsholdere. Tipper vi nærmer oss 50% i 2019 i hvert fall :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

epsilone6

Jeg tror nybilsalget kan passere 50% i 2020-2021. Det er her startskuddet går for utslippskuttene hos bilprodusentene, det er da de vil bli virkelig interessert i å selge i volum. Dette fordrer at 150 kW ladere bygges ut fremover.

Pavel Kolotilov

Jeg tror at Statoil og resten av oljeindustri vil bli veldig misfornøyde med utviklingen... Kanskje kan vi forvente noe motstand fra denne siden.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Electrix

Bransjeforeningen for drivstoffleverandørene, NP, Norsk Petroleumsinstitutt jobber jo nå for en løsning der det skal bli billigere å kjøre biler som bruker mye drivstoff ved at man betaler for antall kjørte km basert på gps-sporing og får billigere drivstoff. De argumenterer med at dette skal bli mer "rettferdig".
http://www.tu.no/artikler/vil-spore-alle-biler-med-gps-og-gjore-bensin-og-diesel-billigere/350961

Så motstanden er i gang. Det har nok også sammenheng med at både Cirkle K (tidigere Statoil Fuel & Retail) og Shell har sagt at de ikke er bundet til flytende drivstoff og satser nå også på hurtiglading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Hansi

Vil bilprodusentene tilby nok biler til at alle kan bytte innen 2020-2025 da? Ja, det har blitt annonsert noe biler, men ikke på langt nær like stort utvalg som man har for biler drevet av fossilt drivstoff i dag?
Alle kan vel ikke kjøpe Tesla Model S, 3, X? :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

automat

Sitat fra: Hansi på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:02
Vil bilprodusentene tilby nok biler til at alle kan bytte innen 2020-2025 da? Ja, det har blitt annonsert noe biler, men ikke på langt nær like stort utvalg som man har for biler drevet av fossilt drivstoff i dag?
Alle kan vel ikke kjøpe Tesla Model S, 3, X? :)
En ting er modellutvalget, en annen ting er produksjonsvolumet. Og da særlig på batterier. Der er jo bare i mikromarkedet Norge elbiler har tatt av så langt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Arha

Sitat fra: automat på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:17
Sitat fra: Hansi på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:02
Vil bilprodusentene tilby nok biler til at alle kan bytte innen 2020-2025 da? Ja, det har blitt annonsert noe biler, men ikke på langt nær like stort utvalg som man har for biler drevet av fossilt drivstoff i dag?
Alle kan vel ikke kjøpe Tesla Model S, 3, X? :)
En ting er modellutvalget, en annen ting er produksjonsvolumet. Og da særlig på batterier. Der er jo bare i mikromarkedet Norge elbiler har tatt av så langt.
Nå er vel denne tråden om når "mikromarkedet Norge" når 50% elektrisk nybilsalg, og det antallet biler bør ikke være noe problem å produsere.  Resten av verden henger foreløpig noen år etter oss.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Hansi

Jeg tror fremdeles man må ha adskillig større modellutvalg før man kan selge over 50% av alle nybiler i Norge som elbiler.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

MrBacardi

Lagde en ny tilsvarende graf ved forutsetning om siste fossilsalg rundt 2025:



Hvis man antar at skjæringspunktet er ca. 2020, så kan det være interessant å se hvordan fordelingen av salget av elbiler hos de ulike produsentene kan se ut da.

Salget av elbiler i 2020 må da være ca 70.000 biler, og dette er en mulig fordeling:

VAG (VW, Audi, Skoda) 20%   14000 stk
Tesla   15%   10500 stk
BMW   15%   10500 stk
Mercedes   10%   7000 stk
Nissan   10%   7000 stk
Volvo   9%   6300 stk
Ford   8%   5600 stk
Hyundai   5%   3500 stk
Peugeot   2%   1400 stk
Mazda   2%   1400 stk
Kia   1%   700 stk
Toyota   1%   700 stk
Andre 2% 1400 stk

Tok med Toyota også her, regner med de har kastet kortene innen den tid :) Har sikkert glemt noen i listen.

Er det realistisk at de ulike produsentene har fått fram et såpass stort modellutvalg i 2020? Mange av de er jo på gang med modeller som blir lansert i det tidsrommet, så det er kanskje en sjans?
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

tiger``n

Hva med Renault, disse har jo flere modeller, og spesielt en er vel ekstra interessant i nærmeste fremtid.
Vil tro de følger opp og utvikler seg videre der også.

Kanutten

Jeg har ingen tro på at Tesla har en markedsandel på 15% dersom de andre produsentene har modeller med tilsvarende rekkevidde tilgjengelig på markedet. Fine biler, men trauste nordmenn vil antagelig foretrekke etablerte merker, dvs. Toyota, VW, Audi , BMW og Mercedes.

Dersom avgiftsfritaket opprettholdes kan det til og med hende at Porsche blander seg inn med Mission E :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

bosonic

Sitat fra: Arha på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:07
Resten av verden henger foreløpig noen år etter oss.

England er ikke så langt bak oss (?)
Over 80k elbiler registrert totalt pr 2016, for 5 år siden var det tot. ca. 2k.

På verdensmarkedet var det ca. 6k elbiler registrert pr. 2009
Dette var øket til 1200k i 2015.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA